Lineo

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon Aug 10, 2009 11:02

Kosmos wrote: Demotie toepassen alleen bij dammen-eindspel zou de remisemarge iets groter maken. Heb ik geopperd (tegen Ildjarn) in de begindraad over killer (Die dubbele dam van Gortmans), maar werd niet op ingegaan.
Demotie bij alleen maar dammen is bagger. Zelfde als met Nieuwe Speelwijze van Hoogland: regels conditioneel op wat erop het bord staat, vind ik erg gekunsteld. Dus of Fries of Killer, maar geen NSW of Fayet voorstellen. Lineo valt daarmee dus ook af. Of je laat de dam altijd recht spelen, of niet, maar alleen bij meerderheid pruim ik niet.

Mensen die 2 tegen 1 per se als intrinsiek remise willen bestempelen, en elke speelwijze waarbij een vol stuk meer winst oplevert als niet serieus bestempelen, zijn zo serieus remise-verslaafd dat ze zich maar beter helemaal niet met spelveranderingen kunnen bemoeien. Stel je toch tennis voor waarbij je alleen wint bij 4 sets tegen 1, of bij 3 sets tegen 1. Dat neemt pas niemand serieus. Killer heeft waarschijnlijk 30-40 procent remise op topniveau. 50 max. Mooier kan toch niet?

Candamir

Post by Candamir » Mon Aug 10, 2009 11:13

Rein Halbersma wrote:
Kosmos wrote: Demotie toepassen alleen bij dammen-eindspel zou de remisemarge iets groter maken. Heb ik geopperd (tegen Ildjarn) in de begindraad over killer (Die dubbele dam van Gortmans), maar werd niet op ingegaan.
Demotie bij alleen maar dammen is bagger. Zelfde als met Nieuwe Speelwijze van Hoogland: regels conditioneel op wat erop het bord staat, vind ik erg gekunsteld. Dus of Fries of Killer, maar geen NSW of Fayet voorstellen. Lineo valt daarmee dus ook af. Of je laat de dam altijd recht spelen, of niet, maar alleen bij meerderheid pruim ik niet.

Mensen die 2 tegen 1 per se als intrinsiek remise willen bestempelen, en elke speelwijze waarbij een vol stuk meer winst oplevert als niet serieus bestempelen, zijn zo serieus remise-verslaafd dat ze zich maar beter helemaal niet met spelveranderingen kunnen bemoeien. Stel je toch tennis voor waarbij je alleen wint bij 4 sets tegen 1, of bij 3 sets tegen 1. Dat neemt pas niemand serieus. Killer heeft waarschijnlijk 30-40 procent remise op topniveau. 50 max. Mooier kan toch niet?
Wat een taal. Maar jij gaat kennelijk zo met mensen om. Als ik dit soort nonsens lees heb ik echt de neiging om de 'ignore'-button uit te proberen.
Ik golf, dus ik leef

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Aug 10, 2009 11:19

Rein Halbersma wrote:
Demotie bij alleen maar dammen is bagger. Zelfde als met Nieuwe Speelwijze van Hoogland: regels conditioneel op wat erop het bord staat, vind ik erg gekunsteld.
Simpel (of anders) gezegd: je hebt dan drie soorten stukken. Inderdaad een onding. Fayet valt om die reden overigens niet af. Geen twee soorten dammen bij Fayet. Maar vermoedelijk wel teveel(?) remises op topniveau. Een vraagtekentje omdat dat natuurlijk een kwestie van smaak blijft.

Candamir

Post by Candamir » Mon Aug 10, 2009 11:47

Eric van Dusseldorp wrote:
Candamir wrote:
Piet Bouma wrote: Dat valt me tegen Candamir. Dat je je daar niet in verdiept hebt. Jouw spel Lineo? Eigenlijk een slap aftreksel van het eeuwenoude Fries dammen. [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Of dacht jij soms dat dammers meer dan 1 spelregelwijziging tegelijk wel accepteren? Misschien dat we na nog een aantal leeglopen via Lineo uiteindelijk bij het Fries dammen terecht komen. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Dat is nou precies het probleem met Lineo. Twee spelregelwijzigingen (die overigens wel in elkaar overlopen): drie verschillende stukken en de mogelijkheid van een van de stukken om recht i.p.v. schuin te zetten.

Ik ben het met Kosmos helemaal eens dat Killer i.e.g. puur en qua regels basic is, dus niet gekunsteld. Lineo is leuk voor de spelletjesdoos, maar heeft, buiten jou, geen draagvlak.
Dank voor je reactie, Eric.
Het is moeilijk na te gaan hoeveel voor- en tegenstanders een andere spelvorm heeft. Het is jammer dat wereldtopspelers niet hun mening geven. Ik denk dan dat ze het liefst maar bij het oude blijven. Setsystemen en versnelde tempi, dat wil er nog wel in.
Ik ga niet met de botte bijl een nieuwe spelvorm proberen te forceren. Ik heb geprobeerd met Lineo iets nieuws te introduceren. Zonder te schreeuwen, maar wel met passie. De nieuwe damschuif is anders. Een 3-om-1 wint pas. Voor mij een basisvoorwaarde. Allemaal al gezegd.

Maar als men dan perse Killer wil, so be it. Mijn steun heb je alleen bij de halfzachte spelvorm.
Ik golf, dus ik leef

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon Aug 10, 2009 11:48

Candamir wrote:
Rein Halbersma wrote:

Wat een taal. Maar jij gaat kennelijk zo met mensen om. Als ik dit soort nonsens lees heb ik echt de neiging om de 'ignore'-button uit te proberen.
OK, het had wat minder polemisch gekund van mijn kant. 'Remise-verslaafd', ik vond het wel mooi gevonden, maar wellicht doet dat niet recht aan mensen met echte verslavingen. Maar 'te weinig remises', het blijft bevreemdend.

Ik neem jou als mens heus wel serieus (ook al ken ik je verder niet), en waardeer je bijdragen zeker. Jij kan er trouwens ook wat van met je 'loterij', 'niet serieus nemen' etc. als je het over killer hebt. Wie kaatst kan de bal verwachten.

Candamir

Post by Candamir » Mon Aug 10, 2009 12:34

Rein Halbersma wrote:
Candamir wrote:
Rein Halbersma wrote: Demotie bij alleen maar dammen is bagger. Zelfde als met Nieuwe Speelwijze van Hoogland: regels conditioneel op wat erop het bord staat, vind ik erg gekunsteld. Dus of Fries of Killer, maar geen NSW of Fayet voorstellen. Lineo valt daarmee dus ook af. Of je laat de dam altijd recht spelen, of niet, maar alleen bij meerderheid pruim ik niet.

OK, het had wat minder polemisch gekund van mijn kant. 'Remise-verslaafd', ik vond het wel mooi gevonden, maar wellicht doet dat niet recht aan mensen met echte verslavingen. Maar 'te weinig remises', het blijft bevreemdend.

Ik neem jou als mens heus wel serieus (ook al ken ik je verder niet), en waardeer je bijdragen zeker. Jij kan er trouwens ook wat van met je 'loterij', 'niet serieus nemen' etc. als je het over killer hebt. Wie kaatst kan de bal verwachten.
Ook dank (deze keer) voor je reactie Rein! Snel over naar Killer. Was het allemaal maar makkelijk. Ik vrees, Eric gaf het net ook al aan, dat zo'n 3-om-1, om bij de halfzachte vorm te kunnen winnen, op topnivo te weinig voorkomt. Er blijven zo goed als geen beslissingen vallen.
Aan de ander kant rol je in de normale Killer naar mijn ogen te snel per ongeluk in een winst/verlies stelling. Hier zal ik nooit achter kunnen staan. Niet dus vanwege het geringe aantal remises, maar vanwege de onvoorspelbaarheid. Ik denk zelf dat wereldtoppers met dit zelfde probleem zitten. Vandaar dat ik bovenstaande termen, om ze nu maar niet te hoeven noemen, heb gebruikt.
(Ik bedoel met het volgende niets verkeerds: heb je mijn Anti-Gravity variant al gezien op het web? Zelfs een 1 om 1 is erg leuk! Moet je echt eens naar kijken. Alleen voor fun wel te verstaan.)
Ik golf, dus ik leef

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Mon Aug 10, 2009 14:10

Rein Halbersma wrote:Stel je toch tennis voor waarbij je alleen wint bij 4 sets tegen 1, of bij 3 sets tegen 1. Dat neemt pas niemand serieus.
Stel je toch eens schaken voor waarin je 2 paarden voorstaat, maar nog niet wint. Dat neemt toch niemand serieus?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Aug 10, 2009 14:39

Dammen met een paard op het bord is normaler dan toernooien beslissen met uitslagen als 0.99-1.01 Killer heeft de toekomst. Er waren laatst maar liefst 16 deelnemers waarvan er 17 met paard en wagen uit diverse Friese moerasgebieden waren getrokken. Maar goed, dat hadden er ook 18 kunnen zijn. Waarschijnlijk door sabbotage iets minder deelname, zo meldde een bekend sekteleider. Ktar dammen, demotiedammen, Killer en andere ochtendurinevarianten, het is leuk voor bij kaarslicht tijdens de bezetting maar is te surrealistisch voor niet-paddo gebruikers. Maar goed, richt een bond op en maak er iets moois van, succes mijne heren. Geef Kosmos een podium en uw zaal stroomt vanzelf leeg.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon Aug 10, 2009 14:58

ildjarn wrote:
Rein Halbersma wrote:Stel je toch tennis voor waarbij je alleen wint bij 4 sets tegen 1, of bij 3 sets tegen 1. Dat neemt pas niemand serieus.
Stel je toch eens schaken voor waarin je 2 paarden voorstaat, maar nog niet wint. Dat neemt toch niemand serieus?
[img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] Uitzondering op de regel dat je met 2 stukken voor vrijwel altijd wint in schaken. Zelfs toren + licht stuk tegen 2 lichte stukken is vaak gewonnen. Als alle eindspelen met 2 lichte stukken (2 lopers, loper+paard) voor remise waren, was schaken een stuk minder serieus.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue Aug 11, 2009 13:58

Candamir wrote:
Rein Halbersma wrote:

Ik zou zeggen, Peter, haal die balk eens uit je oog, voordat je een splinter wilt verwijderen!
Heaven is no location, but a state of mind

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon Nov 02, 2009 10:46

ildjarn wrote:
De effecten van kleine spelregelwijzigingen kunnen erg groot zijn. De killer-slagregel voor dammen maakt het mogelijk dat 2 dammen van 1 dam kunnen winnen (ipv 4 tegen 1). In het schaakspel is de regel pat=remise van invloed op een aantal eindspelen. Onder andere 2N+K tegen K is remise als pat=remise maar als pat=gewonnen dan wordt 2N+K tegen K opeens wel gewonnen voor de meerderheidspartij. Zie het wikipedia artikel http://en.wikipedia.org/wiki/Stalemate# ... ule_change

Candamir

Re: Lineo

Post by Candamir » Wed Nov 11, 2009 15:20

Nog dit jaar zal de eerste Lineo-tweekamp gespeeld worden. Het prijzengeld voor de winnaar zal minimaal 150 euro bedragen.
Nadere info over tijdstip en aantal partijen volgt nog. (Hier en op een nog nader te bepalen tijdelijke website)

Vanaf nu heb je minimaal een maand tijd je intensief op Lineo voor te bereiden. Zie voor spelregels van deze vernieuwende damvariant de site 'www.damvids.comoj.com' (menu 'Varianten')

Wie belangstelling heeft en mijn uitdager wil zijn stuurt maar een mailtje naar mijn adres. Uit alle mails zal ik een passende tegenstander selecteren (niveau, motivatie).
Ik golf, dus ik leef

Candamir

Re: Lineo

Post by Candamir » Fri Nov 13, 2009 20:40

Goed nieuws! Van de aanmeldingen van deelnemers voor de Lineo-tweekamp komt in ieder geval eentje sterk in aanmerking. Voor de overigen die nog zitten te twijfelen: Het aantal partijen bedraagt 6, elk van (ca.) 30 minuten per persoon per partij (Fischer), te spelen in een weekend, 3 partijen op een dag.

Nog meer goed nieuws! Het prijzengeld is 250 euro voor de winnaar. Aanmelding kan nog tot volgend weekend. Dan wordt de uitdager geselecteerd. Voorbereiden kun je je nog ongeveer een maand.
Ik golf, dus ik leef

Rein Halbersma

Re:

Post by Rein Halbersma » Sat Sep 29, 2012 11:51

Candamir wrote: Fraai is de winst bij een zwarte dam op 10.
Image
Wit wint als volgt:
1.24-47 10-04 A
2.47-36 04-15
3.34-48! 15-33
4.48-42 33x47
5.35-15 met winst

A. op 10-28 volgt 47-41 28x46 en 35-05
Bij nader inzien is dat Lineo toch wel grappig (maar niet zo mooi als Killer of Fries). Mijn damprogramma speelt het inmiddels ook (net als internationaal, Killer, Fries, Nieuwe Speelwijze, en nog veel meer). In dit diagram geeft het de volgende hoofdvariant:

1. 24-47 10-4 2. 34-24 (dreigt 35-31 en 24-4 met opsluiting; 34-24 is dus een soort aftrekschaakje) 4-10 3. 47-41 10x46 4. 35-5 46-41 5. 5x46
Ook de winst met een zwarte dam op 9 erbij in de sleutelstand is fraai en typerend voor de verrassende nieuwe flexibiliteit van een dam in Lineo.
Image
Wit wint nu zo:
1.34-23 09-04 AB
2.35-15! 04-09 gedwongen C
3.23-05! 09-04 DE
4.05-14! de zwarte dam kan niet meer ontsnappen. bv 04-22 14-28 met winst

A. op 09-03 volgt 35-25 met na bv. 03-26 24-08 26x03 en 23-14
B. op 09-25 wint 23-03 met vang van de zwarte dam
C. op 04-22 volgt 23-28!
D. op 09-03 15-25 met vangstelling.
E. op 09-25 volgt 05-03! ook met directe vangstelling.
Hier is de hoofdvariant 1 zet dieper: 1. 24-4 9-14 2. 34-48 14-3 3. 35-25 3-8 4. 25-21 8x26 5. 4-31 26x37 6. 48x31

Op zich min of meer dezelfde winstprincipes als in regulier dammen, maar je hebt wat meer lijnen waarlangs je de 2-om-1 afruil kunt inzetten.

Post Reply