DNC Open, 18 - 25 juli 2009

Post Reply
MenO

Post by MenO » Fri Jul 24, 2009 15:07

Hanco Elenbaas wrote:
GuidoB wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Als je Guido zo hoort, verlangt zijn clubgenoot in Rio naar eenzelfde afstraffing als Kees overkwam in Hardenberg.
Mijn clubgenoot had het over een veegpartij tegen Pierre in een eerder toernooi. En nu is er nog eentje bijgekomen. Mijn clubgenoot vindt waarschijnlijk dat het Panamerikaanse kampioenschap weinig voorstelt.
Dat vinden de topgrootmeesters uit Rusland ook over het NK, dus het is maar net vanuit welke hoogte je alles bekijkt, Guido. Vergeleken bij jou zijn het goden in het PanAmerikaans kampioenschap, dus als Ron Heusdens er behoefte aan heeft in jouw bijzijn denigrerend te doen over Ricardo Pierre, wat zal hij ondertussen dan wel niet van jou vinden? [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img]
Dat het volkomen terecht is dat Guido geen MN is, net als dat dhr. Pierre geen GMI zou horen te zijn gezien zijn speelsterkte, en dat dhr. Elenbaas helaas geen enkele opmerking van Guido kan beantwoorden zonder hem daarbij de beschimpen, wat toch eigenlijk wel erg kinderachtig en storend aan het worden is.
En als dhr. B. daar nou aanleiding toe zou geven, ok, maar die aanleiding mis ik eerlijk gezegd een beetje in deze specifieke draad....

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Jul 24, 2009 15:16

ildjarn wrote:
GuidoB wrote:Heb je ooit wel eens een grootmeester een zet als 18...10-15?? zien spelen?
Ja hoor. Kijk maar eens wat wit hier speelt: http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/a1. ... =7345&jr=7
Dat is gewoon een verrassend zetje dat je totaal over het hoofd kunt zien. Er zijn (veel) sterkere voorbeelden van grootmeesterlijke blunders.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jul 24, 2009 15:42

Je moet goed kijken Menno, en je hoofd gebruiken, dan zie je dat ik niet beschimp, maar slechts terugkaats. Dat Ron Heusdens en Guido en jij het noodzakelijk vinden denigrerend te doen over het niveau van de PanAmerikaans kampioen is tot daaraan toe, maar het wordt pijnlijk als vervolgens ook nog eens breed uitgemeten moet worden op het forum dat Ricardo Pierre eigenlijk geen grootmeester hoort te zijn, volgens jullie dan. Pierre heeft die titel gekregen op basis van door de FMJD vastgestelde normen. Hij heeft die titel dus verdiend. Aan die titel wordt in PanAmerika grote waarde gehecht en mede daarom, om propagandistische redenen, kunnen ook de beste dammers van de PADCF grootmeester worden. Daarover te lopen zeiken,is heel kinderachtig, anti-propaganda, en vraagt om een weerwoord, wat Guido bij deze gekregen heeft. Wou je ook aan de beurt komen, Menno? [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Had jij het er na het NK in Groningen niet over dat die Ron Heusdens er ook geen zak van begreep? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Fri Jul 24, 2009 16:22

Hanco Elenbaas wrote:Pierre heeft die titel gekregen op basis van door de FMJD vastgestelde normen. Hij heeft die titel dus verdiend.
Prosman heeft het wereldrecord blinddammen gekregen op basis van door de FMJD vastgestelde normen. Hij heeft dat wereldrecord dus verdiend.

[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jul 24, 2009 16:40

ildjarn wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Pierre heeft die titel gekregen op basis van door de FMJD vastgestelde normen. Hij heeft die titel dus verdiend.
Prosman heeft het wereldrecord blinddammen gekregen op basis van door de FMJD vastgestelde normen. Hij heeft dat wereldrecord dus verdiend.

[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

[img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Dat is helemaal waar, Joost!
Maar kritisch zijn over de prestaties van Prosman (met zijn olieman/luilekkerbaantje bij de Rothschilds) is iets heel anders dan denigrerend en EGOcentrisch doen over de prestaties van iemand uit het armste land ter wereld die tot voor kort nog nooit een damboek had kunnen inzien, maar op een WK Kees Thijssen versloeg en tot twee keer toe op de PanAmerikaanse kampioenschappen de beste dammers achter zich heeft gehouden uit gerenommeerde Amerikaanse damlanden.

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Jul 24, 2009 18:54

MenO wrote:Dat het volkomen terecht is dat Guido geen MN is
Ik ben zeer terecht geen MN. Ik heb een tijdje gedacht dat ik een beetje kon dammen, na twee overwinningen in successie op Leopold Sekongo en een remise tegen Kees Thijssen, totdat ik besefte dat Sekongo een prutser en dammen gewoon een remisespelletje is. Ik beperk me hier tot fragmentjes die ik begrijp, zoals een prutszet van Michiel Kloosterziel - toch een landskampioen -, een offer van Micha van Tol - nieuw in de hoofdklasse - en een blunder van Ricardo Pierre, die weliswaar uit een arm land komt, maar zich mag rekenen tot de bestgeklede dammers aller tijden en die alleen al daarom niet misstaat in de gallerij der grootmeesters.

Kees Thijssen heeft overigens ook zeer onterecht de GMI-titel gekregen. Hij heeft namelijk nog nooit een continentaal titeltoernooi gewonnen, waaraan dammers uit allerlei gerenommeerde damlanden meededen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jul 24, 2009 20:38

GuidoB wrote: Ricardo Pierre, die weliswaar uit een arm land komt, maar zich mag rekenen tot de bestgeklede dammers aller tijden en die alleen al daarom niet misstaat in de gallerij der grootmeesters.
De status van Ricardo Pierre is op Haïti enorm toegenomen dankzij zijn sportieve successen en zijn grootmeestertitel. Precies zoals de PADCF en de FMJD hadden gedacht. Ricardo Pierre is een sportheld op Haïti en de aandacht voor het damspel is er nóg groter dan in de tijd dat Cor Verdel honderden toeschouwers moest zien te beheersen, vijf jaar geleden tijdens het Panamerikaans kampioenschap.

Als ze er op Haïti achter zouden komen in wat voor bekrompen, afgunstig en kinderachtig wereldje Ricardo Pierre grootmeester is, pakken ze hem zijn nieuwe privileges meteen weer af en heeft Ron Heusdens een reden minder om af te geven op die arme drommel, die zo goed gekleed is vergeleken bij Ron. [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Jul 24, 2009 20:39, edited 1 time in total.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Jul 24, 2009 20:39

GuidoB wrote: Kees Thijssen heeft overigens ook zeer onterecht de GMI-titel gekregen. Hij heeft namelijk nog nooit een continentaal titeltoernooi gewonnen, waaraan dammers uit allerlei gerenommeerde damlanden meededen.
Moet dat dan?

RonHeusdens

Post by RonHeusdens » Fri Jul 24, 2009 21:23

Dat Ricardo Pierre de GMI titel heeft verbaasde mij ten zeerste, omdat hij er de rating niet voor heeft. Ik gun het hem van harte. Ik sta op zeer goede voet met hem. Als ik gezegd heb, dat hij er niks van kan, dan meende ik daar in elk geval niks van. Hij is erg handig en moet alleen positioneel nog wat bijleren. Als je iets zegt met daarbij een bepaalde mimiek, dan komt dat heel anders over dan kil op papier.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jul 24, 2009 22:43

RonHeusdens wrote:Dat Ricardo Pierre de GMI titel heeft verbaasde mij ten zeerste, omdat hij er de rating niet voor heeft. Ik gun het hem van harte. Ik sta op zeer goede voet met hem. Als ik gezegd heb, dat hij er niks van kan, dan meende ik daar in elk geval niks van. Hij is erg handig en moet alleen positioneel nog wat bijleren. Als je iets zegt met daarbij een bepaalde mimiek, dan komt dat heel anders over dan kil op papier.
Dus Guido heeft je mimiek niet goed begrepen?! Gelukkig maar, want pek en veren waren al klaargezet in Rio. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

AntonvBerkel

Post by AntonvBerkel » Fri Jul 24, 2009 23:00

Ricardo is tot nu toe de enige speler in dit toernooi die 6 partijen gewonnen heeft. Dan ben je een sterke speler die weet waar zijn kansen liggen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Jul 24, 2009 23:10

RonHeusdens wrote:Dat Ricardo Pierre de GMI titel heeft verbaasde mij ten zeerste, omdat hij er de rating niet voor heeft.
De FMJD-rating van Ricardo Pierre is 2293.
Vergelijk: Mourodullo Amrillaew 2298, Hans Jansen 2303, Ron Heusdens 2333. Scheelt allemaal niet zoveel.
De KNDB-rating van Ricardo is fiks lager. Misschien dat hij tegen Nederlandse spelers (o.m. Ron Heusdens) niet zo lekker scoort? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Fri Jul 24, 2009 23:14

Er zijn qua rating een heleboel zwakkere GMI's dan Ricardo Pierre: Geert van Aalten, Sergei Nosevich, Djedje Kouassi, As Malick Diallo, Jos Stokkel, Vladimir Vigman, Johan Bastiaannet, Viacheslav Shchegolev, Alexander Bulatov, Laimonis Zalitis, Habib Kane, John van den Borst, Eduard Autar, Koffi Kouame, en de zwakste grootmeester Urmo Ilves (die een internationale rating heeft die maar net hoger is dan de mijne, hoe is die vent in hemelsnaam GMI geworden?).
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jul 25, 2009 00:01

Telegraaf, vr 24 jul 2009, 18:18

Opmerkelijke opmars Ben Provoost

door Harm Wiersma

Kijkduin - Door zijn derde partij op rij te winnen heeft de Zeeuwse topper Ben Provoost zich mee op kop geplaatst in het Haagse DNC toptoernooi. Hij won door een lichte combinatie van de Rus Mourodullo Amrillaev en is nu de beste Nederlander in het damgezelschap. Hij moet oud-wereldkampioen Guntis Valneris naast zich dulden, die in tijdnoodfase door een combinatie van Wim Kalis won.

Wereldkampioen Alexander Schwarzman ligt ook nog op de loer voor de toernooizege en bereikte groot voordeel tegen Anton van Berkel, maar moest na 6 uur spelen toch genoegen nemen met remise. De Nederlandse toppers Ron Heusdens en Kees Thijssen maakten het elkaar niet moeilijk. Zij spelen vooral om hun NOC & NSF A-status te bevestigen. Hans Jansen en de Haitiaan Pierre klommen ook op de ranglijst en staan gedeeld derde met Schwarzman.

Voornaamste uitslagen: Provoost – Amrillaev 2-0, Valneris – Kalis 2-0, Heusdens – Thijssen 1-1, Domchev – Andriessen 1-1, de Kok – Pierre 0-2. Schwarzman – van Berkel 1-1, Doumesh - |Jansen 0-2.

Stand aan kop. 1 en 2. Valneris en Provoost 13 pnt. gedeeld derde. Schwarzman, Thijssen, Heusdens, van Berkel, Jansen en Pierre met 12 pnt.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Jul 25, 2009 00:06

GuidoB wrote:Image

Guntis Valneris - Ricardo Pierre 2-0

Ik hoorde dat Ricardo Pierre onlangs GMI is geworden. Een zekere collega grootmeester vond dit nogal vreemd, omdat hij er geen hout van kan. Ik noem geen namen, want daar krijg ik misschien last mee. Maar ik kan wel vertellen dat die collega in dit toernooi eenvoudig won van Pierre met een hekstelling. Stoere uitspraken zijn altijd vermakelijk, maar het mag als je het waarmaakt.

Pierres spel valt me inderdaad wel een beetje tegen. Heb je ooit wel eens een grootmeester een zet als 18...10-15?? zien spelen?
Die clubgenoot van jou heeft zeker recht van spreken. Kijk eens hoe grootmeesterlijk hij in de partij die vandaag op Toernooibase verscheen (een Kosmische knipoog?) de sterk aandringende Peter Lansbergen - zeker niet de minste! - op remise wist te houden!

http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/a1. ... 97747&weda
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply