Dieter wrote:Een Wk killer, als de heren het leuk vinden vooral doen, ik heb er niets mee maar dat hoeft ook niet. Ik zie de vele sponsors al toestromen omdat de grootmeesters een aangepast spel spelen om vooral beslissingen te kunnen noteren. Tjonge wat zal er opeens een geld en aandacht zijn... Zij die het geloven....
Dat een handvol forumtijgers even een nieuw spel lanceren lijkt me wel heel erg ambitieus, geloven jullie nu werkelijk dat dit de weg is. Realiteitszin ontbreekt volledig. Zonder dat de massa (o.k. kleine massa) meegaat is het onhaalbaar en een discussie zonder de minste kans op succes.
Die kleine massa is op dit moment ontzettend verdeeld. En als je de grootmeesters vraagt wat ze van killer vinden, dan krijg je ongetwijfeld heel uiteenlopende reacties:
Grootmeester A is helemaal voor killer.
Grootmeester B wil wel verandering, maar gelooft meer in Delfts of plusjes.
Grootmeester C is sceptisch: hij heeft al genoeg verklaringen ondertekend en heeft de hoop op een spelregelwijziging allang opgegeven.
Grootmeester D is faliekant tegen elke vorm van vernieuwing.
enz. enz.
Daar komt bij dat de KNDB, met het huidige ledental, niet alleen naar de grootmeesters moet kijken. De grootmeesters kunnen iets prachtig vinden, maar als je daarmee veel clubdammers wegjaagt... Of omgekeerd, de grootmeesters hebben hun bedenkingen maar bij de jeugd komt de nieuwe spelvorm misschien goed aan.
En of de pers en die sponsors zullen toestromen? Journalisten en sponsors willen positieve publiciteit, en al jaren wordt alle publiciteit overschaduwd door dat gekonkel over remises. Dammen sponsoren is een vorm van altruisme geworden, het levert weinig op. Als er nieuwe publicitaire mogelijkheden komen ('X winnaar eerste NK killer!' 'X breidt voorsprong uit', 'Verrassende nederlaag voor koploper X'), en dat gelardeerd met interviews met spelers over de nieuwe spelvorm, dan valt er beslist meer van te maken. Ik begrijp Dieters pessimisme dan ook niet. Want tja, je kunt wel vaststellen dat de massa verdeeld is, dat er geen mogelijkheid is om die massa ooit op één lijn te krijgen, dat het dammen in een crisis zit en daar nooit meer uit zal komen, en je kunt gaan profeteren hoe lang het nog zal duren voordat het ledental onder de 1000 komt, maar waarom zou je? Ik beleef zelf veel plezier aan killereindspelen, en op dit draadje hebben verschillende mensen diagrammen en analyses geplaatst. Eindelijk weer een draadje met veel techniek!