Kosmos wrote:
Ik observeer twee zaken:
1) Ik heb geen dambord nodig om deze analyses te volgen, het rekent makkelijk.
2) Dit is helemaal geen vervelende rekenwerk (dit is slechts een vooroordeel), maar het is helder strategisch denken wat tot de juiste zeten leidt.
Een korte evaluatie
Voordelen van killer:
- Het principe 'een speler wint als zijn tegenstander geen zet meer kan doen' blijft behouden.
- Geen tussenvormen als puntenoverwinning, voordeelremise of plusjes (is een kwestie van smaak, natuurlijk, maar voor de buitenwacht klinkt dat al snel als iets halfslachtigs)
- Het remisespook kan in één klap terug de fles in; probleem opgelost (over de precieze remisemarge is nog onduidelijkheid, maar meer dan 20 % zal het zeker niet zijn)
- De uitslag wordt bepaald door denkwerk: strategie, taxatie en berekening.
- Killer is scherp, biedt mogelijkheden voor (eindspel)problematiek.
Nadelen:
- De naam!
- De remisemarge wordt te klein, waardoor winst en verlies te dicht bij elkaar komen te liggen (wanneer een stand na het middenspel min of meer gelijkwaardig is, moet er scherp worden gerekend; het remisepercentage is op hoog niveau misschien slechts 10 %)
- Ten opzichte van het huidige spel is er waarschijnlijk meer theoretische kennis nodig om killer goed te beheersen (bij schaken is dat weliswaar ook zo, maar dammen moet hierin niet op schaken gaan lijken)
- Het uitspelen van dunne standjes kan door sommigen worden beoordeeld als 'saai'; het echte vuurwerk vindt plaats met veel schijven op het bord (het is bekend dat veel dammers geen grote liefde koesteren voor het eindspel en daar weinig studie van maken; er zijn voorbeelden bekend van grootmeesters die het vertikken om de anti-scouppe uit het hoofd te leren)
- Veel traditie gaat verloren, te denken valt o.a. aan problematiek. (Ter controle heb ik van
www.ericsdamsite.com de eerste twintig problemen bekeken uit de rubriek '100 eigen damcomposities'. Twee van de twintig problemen, namelijk probleem 4 en 5, werken niet met killerregels; de andere achttien problemen blijven met killer intact. Daar staat tegenover dat de traditionele eindspelproblematiek in zijn geheel de prullenbak in kan.)
Iemand nog andere voor- en nadelen?