Nee, dat eindspel kwam uit de databases van Michel Grimminck. Ik heb net de DTW (distance to win) berekening van 3x3 aangezet op een virtuele machine, maar dat gaat wel een tijdje duren. DTW databases zijn overigens een stuk groter dan WDL (win/draw/loss) databases, dus het zal flink meer dan 600MB zijn (ter indicatie: alle killer DTW databases tot 5 stukken zijn samen 550MB, alle WDL databases tot 5 stukken zijn samen 95MB). Maar je hebt dan wel exact spel en de zekerheid dat de snelste winst gevonden wordt. De eindspelgenerator maakt overigens geen gebruik van de 25-zetten regel, dus practisch gezien zouden er een aantal eindspellen kunnen zijn die Dragon, ondanks de aanwezigheid van de databases, niet zou kunnen winnen ivm de automatische remise na 25 slag- en schijfschuifloze zetten.Kosmos wrote:Interessant, Joost. Dus dat eindspel kwam uit je eigengemaakte database? Ik ben benieuwd wat uit het onderzoek zou komen. Die killer-eindspelen zijn meestal toch best leuk heb ik de indruk.
Mocht iemand in de databases geinteresseerd zijn: Ik kan de WDL databases tot 5 stukken wel online zetten. Om deze te gebruiken:
- Installeer Dragon Draughts http://www.xs4all.nl/~mdgsoft/draughts/
- Kopieer alle databases naar de databases directory in de installatiedirectory van Dragon.
- Selecteer de Killer engine (via 'Beeld' -> 'Instellingen' -> Engine: Killer/demotie)
- Zet een stand op met maximaal 5 stukken samen, en je krijgt onderin te zien welke zetten winst zijn (score 200.000), welke remise (0.000) en welke verliezen (-200.000).
Je kunt de databases ook zelf genereren als je dragon hebt geinstalleerd. Als iemand uitgebreide instructies nodig heeft (de 5-stukken databases zijn binnen een paar uur te genereren), laat het maar weten.