6de Hiltex Zeeland Open, 3-8 augustus 2009
- Hanco Elenbaas
6de Hiltex Zeeland Open, 3-8 augustus 2009
<center></center>
Rentree van Neerlands meest succesvolle dammer aller tijden, 6-voudig oud-wereldkampioen Harm Wiersma, tijdens het 6de Hiltex Zeeland Open, zie bijlage.
Rentree van Neerlands meest succesvolle dammer aller tijden, 6-voudig oud-wereldkampioen Harm Wiersma, tijdens het 6de Hiltex Zeeland Open, zie bijlage.
- Attachments
-
- Rentree Harm Wiersma tijdens 6de Hiltex Zeeland Open.pdf
- (53.6 KiB) Downloaded 628 times
Het 6e Hiltex Zeeland Open Damtoernooi wordt gespeeld van maandag 3 augustus tot en met zaterdag 8 augustus 2009. Zoals gebruikelijk wordt er weer gespeeld in Sportpunt Zeeland in Goes. Kenden de hoofdgroepen vorig jaar al een recordsterke bezetting, dit jaar doet er niet voor onder. Na 4 keer als SNS-toernooi en nu de 6e keer als Hiltex-toernooi betekent dit de 10e editie van het Zeeland Open.
De inschrijvingen voor de open Zwitserse groep beginnen binnen te komen. Voor inlichtingen/opgave hiervoor kun je terecht bij Aart Walraven, telefoon 0118-562506, email famwalraven@zeelandnet.nl of bij Ad Bouwens, telefoon 0118-584632, email adbouwens@zeelandnet.nl
Alle gegevens over dit toernooi te vinden via de link:
http://clubnet.zeelandnet.nl/damevenm/hiltex2009.html
De inschrijvingen voor de open Zwitserse groep beginnen binnen te komen. Voor inlichtingen/opgave hiervoor kun je terecht bij Aart Walraven, telefoon 0118-562506, email famwalraven@zeelandnet.nl of bij Ad Bouwens, telefoon 0118-584632, email adbouwens@zeelandnet.nl
Alle gegevens over dit toernooi te vinden via de link:
http://clubnet.zeelandnet.nl/damevenm/hiltex2009.html
- Hanco Elenbaas
Velen kunnen de pdf-attachments van dit forum niet openen. Voor hun daarom dit:
BN/De Stem, vrijdag 08 mei 2009 | 09:43
Rentree Wiersma in Goes
door Koen de Vries
Harm Wiersma
ZOUTELANDE - De zesde editie van het Hiltex Zeeland Open damtoernooi krijgt dit jaar opnieuw de wereldkampioen op bezoek. Hij is echter niet de opmerkelijkste deelnemer aan het evenement dat van 3 tot 8 augustus in Sportpunt Zeeland in Goes wordt gehouden. Dat is zesvoudig wereldkampioen Harm Wiersma, die voor het eerst sinds 2001 in Nederland weer aan een groot internationaal toernooi meedoet.
Wiersma zette begin deze eeuw een punt achter zijn internationale damactiviteiten en kwam alleen nog in de nationale competitie achter het bord. Begin 2008 speelde hij in Voldendam mee in een door hemzelf georganiseerd toernooitje, maar dat kan niet in de schaduw staan van het Zeeland Open, door kenners ook wel een verkapt WK genoemd.
De Fries die volgende week 56e verjaardag hoopt te vieren, komt naar Goes omdat hij zijn A-status bij NOCNSF hoopt te heroveren. Die had hij vele jaren, maar omdat de voorwaarden zijn aangescherpt, is hij die kwijt geraakt. Goed presteren in de nationale competitie is niet voldoende meer, er moet ook gescoord worden in sterk bezette internationale toernooien. Begin dit jaar deed Wiersma in Litouwen mee aan de Baltcup en werd daar in een veld met onder meer acht grootmeesters tweede achter de Rus Georgiev. Het Zeeland Open is het enige toernooi in Nederland dat meetelt.
De stichting Damevenementen Zeeland, het organisatiecomité van de Zeeland Open, hoorde via bondscoach Rob Clerc van de hernieuwde ambities van Wiersma en kreeg een positieve reactie op het verzoek om in Goes mee te doen. Dat de beloning voor de A-status (maandelijks het minimumloon) van doorslaggevende betekenis is om weer internationaal te gaan spelen, ontkent Wiersma. Het heeft meer te maken met zijn nog steeds aanwezige strijdlust. "Ik heb het idee dat ik nog steeds met de top meekan. Ik wil eigenlijk nog steeds laten zien dat ik erbij hoor, dat ik die A-status waard ben."
Enig probleem voor Wiersma is tijdgebrek. Hij heeft een adviesbureau, strijdt samen met zijn zoon Joeri voor een plaats in het Europees parlement en ontplooit mondiaal tal van (dam)activiteiten. De dammer Wiersma schaakt dus op vele borden tegelijk. "Door dat tijdgebrek twijfel ik nog een beetje. Als ik goed voorbereid aan de start kan komen, kan ik met een gerust hart naar Goes komen. Dan kan ik me meten met de toppers. Maar als dat niet lukt, krijg ik een zware kluif. En als het slecht gaat, is dat niet goed voor mijn naam."
De concurrenten van Wiersma komen om te beginnen uit Rusland. Daar komt de wereldkampioen vandaan. Wie het is, is nog niet bekend. Alexander Georgiev (4x wereldkampioen) en Alexander Schwarzman (2x wereldskampioen) strijden volgende maand in Hengelo in een tweekamp om de wereldtitel.Verder zijn onder meer de Let Guntis Valneris (1x wereldkampioen), Afrikaans kampioen Jean-Marc Ndjofang (Kameroen), Macadou N'Diaye (Senegal) en de Nederlanders Kees Thijssen, Ron Heusdens en Auke Scholma van de partij. Namens Zeeland spelen Bennie Provoost en Zeeuws kampioen Martijn Rentmeester mee.
De inschrijvingen druppelen binnen voor het Hiltex toernooi. Wilt u ook meedoen aan dit gezellige toernooi, geeft u zich dan binnenkort op.
Alexander Georgiev verzorgt tijdens het Hiltex toernooi een simultaan op woensdag 5 augustus op het terras van muziekcafé De Stulp in Renesse, aanvang 19.00 uur. Opgave hiervoor kan vanaf nu.
Alexander Georgiev verzorgt tijdens het Hiltex toernooi een simultaan op woensdag 5 augustus op het terras van muziekcafé De Stulp in Renesse, aanvang 19.00 uur. Opgave hiervoor kan vanaf nu.
Maandag 3 augustus nadert met rasse schreden. De Zwitserse groep kent inmiddels deelnemers uit diverse landen. Wilt u op de valreep nog meedoen dan nu onverwijld aanmelden. De simultaan van Alexander Georgiev in Renesse op woensdag 5 augustus begint om 19.30 uur, in tegenstelling van wat eerder is vermeld. Hiervoor kunt u zich nog opgeven.
-
Deelnemer Daaf Kasse houdt het toernooi bij in Toernooibase.
Het makkelijkst te vinden via de provincie PZDB:
http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/toe ... d=13&se=10
Het makkelijkst te vinden via de provincie PZDB:
http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/toe ... d=13&se=10