HET BESTE DAMBOEK

Post Reply
User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Thu Dec 18, 2008 09:45

Image

Paul Nitsch over het Suikertoernooi en het boek Zeven jaar Suikerdamtoernooi van Wim Jurg en Herman van Westerloo, zie bijlage.
Attachments
Paul Nitsch - DDL - 18 december 2008.pdf
(963.68 KiB) Downloaded 597 times

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 24, 2009 17:47

Nagelslag wrote:Image

Vandaag (24 juni 2007) bracht Tjalling Goedemoed zijn nieuwste product bij de redactie van de PFDB-site langs. Velen kennen het pocketboekje 'Oom Jan leert zijn neefje dammen' uit de jaren vijftig nog wel, dat op naam stond van Albert Loon & Benedictus Springer. Wie dat boek nu leest overkomt hetzelfde als wie op www.nostalgienet.nl filmpjes bekijkt uit de jaren vijftig. De oubolligheid druipt er veelal vanaf.
Tjalling Goedemoed heeft een mirakelse klus geleverd in de afgelopen maanden door het hele verhaal om te zetten naar de moderne tijd. Hij heeft het neefje de naam Roy gegeven. Oom Jan is niet langer alleen aan het woord. Roy mag van Goedemoed ook dingen terugzeggen.
Waar het oude boek blijft steken op 7 hoofdstukken en 104 pagina's, gaat de nu verschenen uitgave door tot 14 hoofdstukken en 160 pagina's.
Hoewel het boek bestemd is voor neefjes en nichtjes, zal het ook voor de beginnende dammer met een hogere leeftijd nog veel te bieden hebben.
Behalve het verhaaltje rondom de lesstof, zijn ook de diagrammen verbeterd. Het verhaaltje zuigt je door de lesstof. Zelf had ik dat vroeger tenminste wel met het boek 'Oom Jan leert zijn neefje schaken'. Je wilde steeds iets meer weten of lezen van wat je soms eigenlijk al wist.

Het boek begint met een 'Inleiding' en met 'Roy krijgt damles'. Hierna volgen de lessen: 1. De notatie, 2. Combineren, 3. Meerslag, 4. Standaardcombinaties, 5. Slagzetten in de opening, 6. De flankaanval, 7. Opsluitingen, 8. De Coup Springer en andere combinaties, 9. Positiespel, 10. De Hoogland-aanval, 11. De Roozenburg-opstelling, 12. Ton Sijbrands en Harm Wiersma, 13. Jannes van der Wal en Alexei Tsjizjow, 14. Offers en de Ghestemdoorstoot en 'Tot slot'.

Het mooie van dit boek is dat het te koop is.
Veel te vaak gingen vaders en moeders tevergeefs naar de boekhandel.
Tirion Uitgevers B.V. te Baarn is de uitgever.
Het omslagontwerp is van Studio Pietje Precies en de vormgeving van het binnenwerk is van Mat-Zet B.V.
Het boekje ligt bij de boekhandel te koop voor € 12,50 . Kopen dit boek, voor jezelf of als prijs voor de leden van de jeugdclub.

De omslagontwerper is bij het kiezen van het silhouet van de twee spelers voorbijgegaan aan het feit, dat het verhaal zich afspeelt in het nieuwe millennium. De oom ziet er weer eng ouderwets uit. Ik ben zelf een oom, maar hoop er nooit zo uit te gaan zien.
Er lijkt weinig belangstelling meer voor damboeken. Deze editie van 'Oom Jan leert zijn neefje dammen' is nog geen twee jaar oud of het ligt al in de ramsj... Het kost nu 5 euro en er wordt een stapeltje aangeboden bij Het Martyrium op het Roelof Hartplein.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Fri Apr 24, 2009 18:56

Hanco Elenbaas wrote:
Nagelslag wrote:Image

Vandaag (24 juni 2007) bracht Tjalling Goedemoed zijn nieuwste product bij de redactie van de PFDB-site langs. Velen kennen het pocketboekje 'Oom Jan leert zijn neefje dammen' uit de jaren vijftig nog wel, dat op naam stond van Albert Loon & Benedictus Springer. Wie dat boek nu leest overkomt hetzelfde als wie op www.nostalgienet.nl filmpjes bekijkt uit de jaren vijftig. De oubolligheid druipt er veelal vanaf.
Tjalling Goedemoed heeft een mirakelse klus geleverd in de afgelopen maanden door het hele verhaal om te zetten naar de moderne tijd. Hij heeft het neefje de naam Roy gegeven. Oom Jan is niet langer alleen aan het woord. Roy mag van Goedemoed ook dingen terugzeggen.
Waar het oude boek blijft steken op 7 hoofdstukken en 104 pagina's, gaat de nu verschenen uitgave door tot 14 hoofdstukken en 160 pagina's.
Hoewel het boek bestemd is voor neefjes en nichtjes, zal het ook voor de beginnende dammer met een hogere leeftijd nog veel te bieden hebben.
Behalve het verhaaltje rondom de lesstof, zijn ook de diagrammen verbeterd. Het verhaaltje zuigt je door de lesstof. Zelf had ik dat vroeger tenminste wel met het boek 'Oom Jan leert zijn neefje schaken'. Je wilde steeds iets meer weten of lezen van wat je soms eigenlijk al wist.

Het boek begint met een 'Inleiding' en met 'Roy krijgt damles'. Hierna volgen de lessen: 1. De notatie, 2. Combineren, 3. Meerslag, 4. Standaardcombinaties, 5. Slagzetten in de opening, 6. De flankaanval, 7. Opsluitingen, 8. De Coup Springer en andere combinaties, 9. Positiespel, 10. De Hoogland-aanval, 11. De Roozenburg-opstelling, 12. Ton Sijbrands en Harm Wiersma, 13. Jannes van der Wal en Alexei Tsjizjow, 14. Offers en de Ghestemdoorstoot en 'Tot slot'.

Het mooie van dit boek is dat het te koop is.
Veel te vaak gingen vaders en moeders tevergeefs naar de boekhandel.
Tirion Uitgevers B.V. te Baarn is de uitgever.
Het omslagontwerp is van Studio Pietje Precies en de vormgeving van het binnenwerk is van Mat-Zet B.V.
Het boekje ligt bij de boekhandel te koop voor € 12,50 . Kopen dit boek, voor jezelf of als prijs voor de leden van de jeugdclub.

De omslagontwerper is bij het kiezen van het silhouet van de twee spelers voorbijgegaan aan het feit, dat het verhaal zich afspeelt in het nieuwe millennium. De oom ziet er weer eng ouderwets uit. Ik ben zelf een oom, maar hoop er nooit zo uit te gaan zien.
Er lijkt weinig belangstelling meer voor damboeken. Deze editie van 'Oom Jan leert zijn neefje dammen' is nog geen twee jaar oud of het ligt al in de ramsj... Het kost nu 5 euro en er wordt een stapeltje aangeboden bij Het Martyrium op het Roelof Hartplein.
Ik heb het destijds geschreven zonder er een cent aan te verdienen. Het was mijn geschenk aan de damwereld, eindelijk weer eens een damboek in de boekhandel.
Paarlen voor de zwijnen blijken het te zijn... De damwereld verdient niet beter dan uit te sterven. Triest, maar waar.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 24, 2009 19:31

Kosmos wrote: Ik heb het destijds geschreven zonder er een cent aan te verdienen. Het was mijn geschenk aan de damwereld, eindelijk weer eens een damboek in de boekhandel.
Paarlen voor de zwijnen blijken het te zijn... De damwereld verdient niet beter dan uit te sterven. Triest, maar waar.
Er was wel een oudere dame die het kocht en liet inpakken, dus misschien valt het mee en komt het boek via Het Martyrium terecht bij een nieuw supertalent, dat de aandacht voor het damspel nieuw leven inblaast. Op het Roelof Hartplein lag het boek tussen de liefdesbrieven van Goethe en The Selected Letters, volume 3 van Charles Bukowski. Er is nog hoop!

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Fri Apr 24, 2009 19:45

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote: Ik heb het destijds geschreven zonder er een cent aan te verdienen. Het was mijn geschenk aan de damwereld, eindelijk weer eens een damboek in de boekhandel.
Paarlen voor de zwijnen blijken het te zijn... De damwereld verdient niet beter dan uit te sterven. Triest, maar waar.
Er was wel een oudere dame die het kocht en liet inpakken, dus misschien valt het mee en komt het boek via Het Martyrium terecht bij een nieuw supertalent, dat de aandacht voor het damspel nieuw leven inblaast. Op het Roelof Hartplein lag het boek tussen de liefdesbrieven van Goethe en The Selected Letters, volume 3 van Charles Bukowski. Er is nog hoop!
Als nou gewoon elke dammer een exemplaar had gekocht om weg te geven.......
Op het forum hier is het toch ook zo dat als jij niet dagelijks krantenartikelen zou plaatsen, het een dooie boel zou zijn? Daarom kom je ook weg met je brutale praatjes altijd, omdat het forum zonder Hanco de dood in de pot is...
Veel jeugdclubs draaien ook op 1 man.
Binnenkort zal het Damarmageddon losbreken [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 25, 2009 00:18

Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote: Ik heb het destijds geschreven zonder er een cent aan te verdienen. Het was mijn geschenk aan de damwereld, eindelijk weer eens een damboek in de boekhandel.
Paarlen voor de zwijnen blijken het te zijn... De damwereld verdient niet beter dan uit te sterven. Triest, maar waar.
Er was wel een oudere dame die het kocht en liet inpakken, dus misschien valt het mee en komt het boek via Het Martyrium terecht bij een nieuw supertalent, dat de aandacht voor het damspel nieuw leven inblaast. Op het Roelof Hartplein lag het boek tussen de liefdesbrieven van Goethe en The Selected Letters, volume 3 van Charles Bukowski. Er is nog hoop!
Als nou gewoon elke dammer een exemplaar had gekocht om weg te geven.......
Op het forum hier is het toch ook zo dat als jij niet dagelijks krantenartikelen zou plaatsen, het een dooie boel zou zijn? Daarom kom je ook weg met je brutale praatjes altijd, omdat het forum zonder Hanco de dood in de pot is...
Veel jeugdclubs draaien ook op 1 man.
Binnenkort zal het Damarmageddon losbreken
Het boek van Niek Kuijvenhoven, nog geen 3 jaar oud, ben ik ook al voor 5 euro tegengekomen in de ramsj. In de jaren '70 lag het boek van Ton Sijbrands over zijn onderschatte match tegen Andreiko jarenlang voor 2 of 3 gulden bij De Slegte. Van Sijbrands' eerste boek Topprestaties heb ik bij V&D nog wel eens een stuk of tien exemplaren zien liggen voor 1 gulden per stuk, terwijl de Prismapocket van Sijbrands & Welling bij tientallen te koop lag voor 50 cent. Nu doet Topprestaties tussen de 20 en 30 euro en de Prismapocket meestal rond de 5 euro, maar soms ook meer dan 30, dus wie weet wat jullie boeken over een jaar of twintig waard zijn op de veiling van Piet Lauwen!?
niek kuijvenhoven wrote:Hoe weet jij dat??
Maar, inderdaad, het is waar. Ongeveer half april komt het boek uit.
Dus......

koopt allen!
Wie wil nu niet, dit prachtige boek kopen?
Bovendien sponsor je mij er ook nog mee!

Maar zonder gekheid, het is een boek dat gericht is op jonge mensen, die meer van dammen willen weten. Ik zelf ben heel benieuwd hoe het met de verkoop zal gaan.
Ik hoop dat er op deze manier ook wat meer jonge mensen zullen gaan dammen! Alleen maar goed lijkt me.
Misschien kunnen jeugdleiders er trouwens ook wat mee.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Sat Apr 25, 2009 23:25

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Er was wel een oudere dame die het kocht en liet inpakken, dus misschien valt het mee en komt het boek via Het Martyrium terecht bij een nieuw supertalent, dat de aandacht voor het damspel nieuw leven inblaast. Op het Roelof Hartplein lag het boek tussen de liefdesbrieven van Goethe en The Selected Letters, volume 3 van Charles Bukowski. Er is nog hoop!
Als nou gewoon elke dammer een exemplaar had gekocht om weg te geven.......
Op het forum hier is het toch ook zo dat als jij niet dagelijks krantenartikelen zou plaatsen, het een dooie boel zou zijn? Daarom kom je ook weg met je brutale praatjes altijd, omdat het forum zonder Hanco de dood in de pot is...
Veel jeugdclubs draaien ook op 1 man.
Binnenkort zal het Damarmageddon losbreken
Het boek van Niek Kuijvenhoven, nog geen 3 jaar oud, ben ik ook al voor 5 euro tegengekomen in de ramsj. In de jaren '70 lag het boek van Ton Sijbrands over zijn onderschatte match tegen Andreiko jarenlang voor 2 of 3 gulden bij De Slegte. Van Sijbrands' eerste boek Topprestaties heb ik bij V&D nog wel eens een stuk of tien exemplaren zien liggen voor 1 gulden per stuk, terwijl de Prismapocket van Sijbrands & Welling bij tientallen te koop lag voor 50 cent. Nu doet Topprestaties tussen de 20 en 30 euro en de Prismapocket meestal rond de 5 euro, maar soms ook meer dan 30, dus wie weet wat jullie boeken over een jaar of twintig waard zijn op de veiling van Piet Lauwen!?
niek kuijvenhoven wrote:Hoe weet jij dat??
Maar, inderdaad, het is waar. Ongeveer half april komt het boek uit.
Dus......

koopt allen!
Wie wil nu niet, dit prachtige boek kopen?
Bovendien sponsor je mij er ook nog mee!

Maar zonder gekheid, het is een boek dat gericht is op jonge mensen, die meer van dammen willen weten. Ik zelf ben heel benieuwd hoe het met de verkoop zal gaan.
Ik hoop dat er op deze manier ook wat meer jonge mensen zullen gaan dammen! Alleen maar goed lijkt me.
Misschien kunnen jeugdleiders er trouwens ook wat mee.
Gelukkig is het damspel zelf onsterfelijk. En er zal altijd wel minstens een handjevol idioten blijven die het beoefent. Wellicht is het beter eens het damspel te verbieden, misschien dat het dan opbloeit... Of we vragen Alex Greenspan om de Nederlandse (oke, Europese dan) Bank te runnen, binnen no time alle kredieten op, recessie, werkloosheid en dus opbloeiende damwereld... Goed ideetje toch, Hanco?
Ondertussen werk ik rustig verder aan The Course part II.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
composite
Posts: 730
Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21

Post by composite » Sun Apr 26, 2009 01:09

Hanco Elenbaas wrote:
Het boek van Niek Kuijvenhoven, nog geen 3 jaar oud, ben ik ook al voor 5 euro tegengekomen in de ramsj.
Volgens mij is Kuijvenhoven de 20 al gepasseerd.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 26, 2009 10:58

Kosmos wrote:Gelukkig is het damspel zelf onsterfelijk. En er zal altijd wel minstens een handjevol idioten blijven die het beoefent. Wellicht is het beter eens het damspel te verbieden, misschien dat het dan opbloeit... Of we vragen Alex Greenspan om de Nederlandse (oke, Europese dan) Bank te runnen, binnen no time alle kredieten op, recessie, werkloosheid en dus opbloeiende damwereld... Goed ideetje toch, Hanco?
Ondertussen werk ik rustig verder aan The Course part II.
Nout Wellink, lid van the Board of Directors van de (Rothschildbank) BIS in Basel, en daar van 2002 tot 2006 zelfs president, is minstens gelijkwaardig aan Alan Greenspan en daarom minstens zo verantwoordelijk voor wat er in het bankwezen allemaal is misgegaan. Dankzij Nout hebben wij Greenspan noch Bernanke nodig om de boel in de soep te laten lopen.

In de jaren zeventig hadden we dankzij Sijbrands en Wiersma zeer veel leden van in de twintig, die voor het grootste deel zijn afgehaakt in de jaren tachtig, toen Lubbers bij iedereen de broekriem wou aanhalen. Ik schat dat de KNDB nu zo'n 800 echt bij de damsport betrokken leden heeft en daarvan zijn er hooguit 200 geïnteresseerd in damboeken en -tijdschriften. Misschien is het daarom het beste ervoor te zorgen dat je zelf aan het schrijven zoveel mogelijk plezier beleeft. Wat anderen van jouw boeken vinden is veel minder belangrijk. Zelfs topboeken op damgebied zijn in de ramsj terecht gekomen, maar jaren later, op de veiling van Piet Lauwen, blijkt dat voor een handvol liefhebbers de waarde enorm gestegen is.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Sun Apr 26, 2009 19:51

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:Gelukkig is het damspel zelf onsterfelijk. En er zal altijd wel minstens een handjevol idioten blijven die het beoefent. Wellicht is het beter eens het damspel te verbieden, misschien dat het dan opbloeit... Of we vragen Alex Greenspan om de Nederlandse (oke, Europese dan) Bank te runnen, binnen no time alle kredieten op, recessie, werkloosheid en dus opbloeiende damwereld... Goed ideetje toch, Hanco?
Ondertussen werk ik rustig verder aan The Course part II.
Nout Wellink, lid van the Board of Directors van de (Rothschildbank) BIS in Basel, en daar van 2002 tot 2006 zelfs president, is minstens gelijkwaardig aan Alan Greenspan en daarom minstens zo verantwoordelijk voor wat er in het bankwezen allemaal is misgegaan. Dankzij Nout hebben wij Greenspan noch Bernanke nodig om de boel in de soep te laten lopen.
In de jaren zeventig hadden we dankzij Sijbrands en Wiersma zeer veel leden van in de twintig, die voor het grootste deel zijn afgehaakt in de jaren tachtig, toen Lubbers bij iedereen de broekriem wou aanhalen. Ik schat dat de KNDB nu zo'n 800 echt bij de damsport betrokken leden heeft en daarvan zijn er hooguit 200 geïnteresseerd in damboeken en -tijdschriften. Misschien is het daarom het beste ervoor te zorgen dat je zelf aan het schrijven zoveel mogelijk plezier beleeft. Wat anderen van jouw boeken vinden is veel minder belangrijk. Zelfs topboeken op damgebied zijn in de ramsj terecht gekomen, maar jaren later, op de veiling van Piet Lauwen, blijkt dat voor een handvol liefhebbers de waarde enorm gestegen is.
Plezier aan het schrijven van the Course heb ik zeker, Hanco!
Anders zou ik het niet doen, want het is een hels karwei. Maar het is me op het lijf geschreven, lekker ouwehoeren over strategie, heerlijk.
Leuker dan dammen zelf, want ik bespreek louter interessante standen!
Oom Jan daarentegen was gewoon werken, al deed ik het graag voor de goede zaak. Het is trouwens geen leerboek, iets wat recensent Krajenbrink niet helemaal begreep, maar de hoofdfunctie van het boekje is mensen enthousiast maken, inspireren om te gaan dammen.
Damfilmpjes maken is ook gewoon werk (niet echt super leuk, ook niet vervelend) en dan is het wel fijn eens gestimuleerd te worden. Anders is de lol er snel af. Maar het schijnt allemaal niet mogelijk te zijn in de damwereld om elkaar een beetje te stimuleren. Of is gewoon de hele wereld zo?
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jun 22, 2009 23:22

<center>
Image
Wjatsjeslav Iwanowitsj Sjtsjogoljev in 1970
digitalisering foto: Alexej Tsjizjov</center>

Slawa Sjtsjogoljev heeft nog 30 exemplaren over van zijn in 2006 gepubliceerde boek (in het Russisch) over de 37 kampioenschappen van de Sovjet-Unie die tussen 1954 en 1991 zijn gehouden. Achterin het boek zijn opgenomen alle tabellen van de 37 toernooien. Volgens Slawa geeft zijn boek als eerste de juiste, gecorrigeerde eindstanden, met dank aan de Getmanski's die al eerder foutjes hadden geconstateerd in de roulerende statistieken.

Dit is pas het tweede boek van Slawa. Het is geredigeerd door Alexej Tsjizjov en Galina Sapozhnikova. Tsjizjov heeft ook het voorwoord geschreven. Uit de statistieken (waar Slawa zo dol op is!) blijkt overduidelijk dat Sjtsjogoljev een van de allersuccesvolste dammers was in het tijdperk van de Sovjet-Unie. Niemand haalde net als Slawa 126 overwinningen in de Sovjet-kampioenschappen. Al zijn winstpartijen heeft Slawa in dit boek besproken. Het boek 'Ton Sijbrands, Dammer' diende daarbij als voorbeeld, want Slawa houdt van korte en bondige analyses. De diagrammen zijn verzorgd door Alexej Tsjizjov. Alexej heeft ook veel foto's gedigitaliseerd, maar hoe mooi dat gelukt is komt door de minder geslaagde druk niet goed tot zijn recht.

De laatste 30 exemplaren mogen van Slawa weg voor 15 euro. Je kunt het boek bestellen door overmaken van 15 euro plus 2,60 verzendkosten op bankrekening 60.74.50.428 tnv Hanco Elenbaas in Amsterdam. Vergeet niet óók je adres door te geven per e-mail! h.elenbaas@chello.nl

Hieronder recensies door Harm Wiersma en Ton Sijbrands.

<center>
Image
De twintigjarige wereldkampioen Wjatsjeslav Sjtsjogoljev in 1961

De Telegraaf, 21 oktober 2006
Image
Image
Wjatsjeslaw Sjtsjogoljew tegen de 15 jarige Harm Wiersma
in een demonstratiepartij op de Brol in Leeuwarden met op
de achtergrond een levend damspel.
Tijdens 3de Turkstra-toernooi 1968 in Zalen Tivoli in Leeuwarden.

foto: collectie Sietse Nagel

de Volkskrant, 6 januari 2007
Image
</center>

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jun 24, 2009 15:41

Een van de lijstjes uit Slawa's boek. "Schwarzman and Chizhov don't understand draughts!" lachte Slawa toen hij trots deze cijfers liet zien.

Achtereenvolgens speler, aantal deelnames aan de USSR-kampioenschappen, overwinningen, remises, nederlagen, partijen en positief saldo.

Code: Select all

Sjtsjogoljev  28    +126  =370  -21   517    +105
Andreiko      14    +103  =169  -11   283    + 92
Gantwarg      23    + 96  =285  -28   409    + 68
Koeperman     12    + 81  =123  -20   224    + 61
Misjtsjanski  19    + 52  =269  - 8   329    + 44
Korchov       23    + 87  =280  -44   411    + 43
Korenjevski   16    + 45  =224  -13   282    + 32
Dybman         7    + 34  = 78  - 6   118    + 28
Agafonov      18    + 66  =222  -46   334    + 20
Mogiljanski   22    + 71  =268  -53   392    + 18
Baljakin      10    + 33  =116  -18   167    + 15
Schwarzman     4    + 14  = 51  - 3    68    + 11
Tsjizjov       8    + 20  =105  -10   135    + 10 
<center>Image
Andreiko-Sjtsjogoljev 1-1, 1973

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jun 26, 2009 23:53

Image

De prijs voor een manuscript van de Witrus Vadim Boelat is inmiddels opgelopen tot 335 euro... Image
http://www.boekenveiling.net/auctions/item.php?id=5851

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 29, 2009 15:47

De Telegraaf, 29 augustus 2009
Image

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Sep 01, 2009 23:02

De Telegraaf, 29 augustus 2009
Image
Het juiste e-mailadres van Pim Meurs is pim_meurs@hotmail.com

Post Reply