NK 2009 in Huissen, 8-18 april 2009

Post Reply
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Apr 18, 2009 14:04

Jan Pieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
pietervdvorm wrote: (...) Roel had natuurlijk moeten doorspelen. En in elk geval langer moeten nadenken, want ik kan me niet voorstellen dat hij werkelijk alle net-niet-winnende varianten in die paar minuten heeft doorgerekend.
En zeker niet de ongetwijfeld alom aanwezige plusjes...
Sven speelde ook al zo snel nadat hij een schijf achter kwam. En hoewel het goed uitpakte, vermoed ik toch dat het meer met teleurstelling dan met taktiek te maken had.
Qua mentale weerbaarheid lopen de Nederlandse dammers nog steeds lichtjaren achter op de spelers uit de voormalige Sowjet-Unie.
Dat klopt. Ik herinner mij een partij, nog niet zo lang geleden (even uit het hoofd) Getmanski-Van den Akker (?): dam plus vier schijven tegen dam plus vier schijven, volgens Flits volstrekt gelijkwaardig. De Rus ging evenwel maar door en door en door en... won! Ik denk dat vrijwel alle Nederlandse spelers die stand remise hadden gegeven.

Maar Getmanski dacht: de partij is gewoon nog aan de gang. En gelijk had hij. En kreeg hij.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Apr 18, 2009 14:11

Jan Pieter wrote:Een plusremise zit er in elk geval in voor Ron tegen Hein. En had Ron geen plusje weggegeven tegen de Bal, dan zou hij dus nu al kampioen zijn. Maar Ron maakt het graag spannend...
Dat zou een bizar einde zijn. Baljakin kampioen door een plusje dat eigenlijk geen plusje was. Wie had zoiets kunnen bedenken?
In het verleden heb ik Ron wel eens zien vluggeren bij het internetdammen op VOG. Als iemand daar geen remise wilde in een 3-om-1, gaf Ron de partij steevast op. Liever een nul dan dat gezuig in een potremisestand. Dat Ron op dit NK een plusje weggaf, komt dus niet als een verrassing. Dat het cruciaal kan zijn voor het kampioenschap, is wel jammer, maar mocht dit ertoe leiden dat die rottige plusjes afgeschaft worden, dan is het toch ergens goed voor geweest.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Apr 18, 2009 14:12

Eric van Dusseldorp wrote:Ik herinner mij een partij, nog niet zo lang geleden (even uit het hoofd) Getmanski-Van den Akker (?)
Meurs-Getmanski, slotronde Bijlmertoernooi 2008.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Apr 18, 2009 14:14

Jameson wrote:Image

Ron heeft 52.42-37x47 gedaan, en dat is volgens Truus remise!!
Dat is toch niet te geloven! Ron verspeelt kinderlijk een tempo met 42-37?? Daardoor is zwart op tijd met 11-17 34-29 16-21 29-23 13-18 = Bij direct 34-29 16-21 29-23 is wit een zet eerder. Dat is het eenvoudige verschil tussen een kansrijk eindspel (en een Nederlandse titel) en een dooie remise.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Apr 18, 2009 14:15

Jan Pieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Ik herinner mij een partij, nog niet zo lang geleden (even uit het hoofd) Getmanski-Van den Akker (?)
Meurs-Getmanski, slotronde Bijlmertoernooi 2008.
Dat zat dus niet precies goed in mijn hoofd. Bedankt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 18, 2009 14:17

Jan Pieter wrote:
Jan Pieter wrote:Een plusremise zit er in elk geval in voor Ron tegen Hein. En had Ron geen plusje weggegeven tegen de Bal, dan zou hij dus nu al kampioen zijn. Maar Ron maakt het graag spannend...
Dat zou een bizar einde zijn. Baljakin kampioen door een plusje dat eigenlijk geen plusje was. Wie had zoiets kunnen bedenken?
In het verleden heb ik Ron wel eens zien vluggeren bij het internetdammen op VOG. Als iemand daar geen remise wilde in een 3-om-1, gaf Ron de partij steevast op. Liever een nul dan dat gezuig in een potremisestand. Dat Ron op dit NK een plusje weggaf, komt dus niet als een verrassing. Dat het cruciaal kan zijn voor het kampioenschap, is wel jammer, maar mocht dit ertoe leiden dat die rottige plusjes afgeschaft worden, dan is het toch ergens goed voor geweest.
Wat is er nou weer mis met die plusjes?

Na deze ervaring zal Ron waarschijnlijk nooit meer zomaar een plusje weggeven. Baljakin had op zijn beurt het plusje beter niet kunnen accepteren. Stel je voor dat hij nu dankzij dat plusje kampioen was geworden, dan zou dat verhaal hem zijn leven achtervolgd hebben, net als zijn combines met Gantwarg.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Apr 18, 2009 14:25

Hanco Elenbaas wrote:Na deze ervaring zal Ron waarschijnlijk nooit meer zomaar een plusje weggeven. Baljakin had op zijn beurt het plusje beter niet kunnen accepteren. Stel je voor dat hij nu dankzij dat plusje kampioen was geworden, dan zou dat verhaal hem zijn leven achtervolgd hebben, net als zijn combines met Gantwarg.
Baljakin wordt toch dankzij dat plusje kampioen? Verder denk ik niet dat Ron ooit zal spelen voor plusjes. Misschien als ze een half punt op zouden leveren...

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Apr 18, 2009 14:28

Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Dat zou een bizar einde zijn. Baljakin kampioen door een plusje dat eigenlijk geen plusje was. Wie had zoiets kunnen bedenken?

Na deze ervaring zal Ron waarschijnlijk nooit meer zomaar een plusje weggeven. Baljakin had op zijn beurt het plusje beter niet kunnen accepteren. Stel je voor dat hij nu dankzij dat plusje kampioen was geworden, dan zou dat verhaal hem zijn leven achtervolgd hebben, net als zijn combines met Gantwarg.
Dit wordt het NK van het gestolen plusje.
Kneus is kansloos remise, dus Bal kampioen dankzij een gestolen plusje.
Erg onprofeesioneel van de Kneus om zomaar een plusje weg te geven in plaats van de mouwen op te stropen en zich een man te tonen.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 18, 2009 14:31

GuidoB wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Na deze ervaring zal Ron waarschijnlijk nooit meer zomaar een plusje weggeven. Baljakin had op zijn beurt het plusje beter niet kunnen accepteren. Stel je voor dat hij nu dankzij dat plusje kampioen was geworden, dan zou dat verhaal hem zijn leven achtervolgd hebben, net als zijn combines met Gantwarg.
Baljakin wordt toch dankzij dat plusje kampioen? Verder denk ik niet dat Ron ooit zal spelen voor plusjes. Misschien als ze een half punt op zouden leveren...
Niet spelen om plusjes is wat anders dan plusjes weggeven. Het plusje dat Ron aan Baljakin heeft geschonken had ook anderen kunnen benadelen.
Hans Jansen is wel eens voor een jaar geschorst omdat hij expres punten cadeau gaf.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 18, 2009 14:33

Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote: In het verleden heb ik Ron wel eens zien vluggeren bij het internetdammen op VOG. Als iemand daar geen remise wilde in een 3-om-1, gaf Ron de partij steevast op. Liever een nul dan dat gezuig in een potremisestand. Dat Ron op dit NK een plusje weggaf, komt dus niet als een verrassing. Dat het cruciaal kan zijn voor het kampioenschap, is wel jammer, maar mocht dit ertoe leiden dat die rottige plusjes afgeschaft worden, dan is het toch ergens goed voor geweest.

Erg onprofeesioneel van de Kneus om zomaar een plusje weg te geven in plaats van de mouwen op te stropen en zich een man te tonen.
Kan Hein het niet nog onopvallend verblunderen?! [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]

Rob

Post by Rob » Sat Apr 18, 2009 14:37

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Wat is er nou weer mis met die plusjes?

Kan Hein het niet nog onopvallend verblunderen?! [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
Of Ron, dan komt er nog een herkamp tussen Hein en "Gestolen Plusje"

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Apr 18, 2009 14:37

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Wat is er nou weer mis met die plusjes?

Na dit voorzetje niet meer (onopvallend)... [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 18, 2009 14:46

Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote: Dit wordt het NK van het gestolen plusje.
Na dit voorzetje niet meer (onopvallend)... [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
Baljakin kan nu alles nog herstellen door bij de wedstrijdleiding erop aan te dringen het plusje te laten vervallen en over te gaan tot een Sneldambarrage om het landskampioenschap.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Apr 18, 2009 15:20

Hanco Elenbaas wrote:Wat is er nou weer mis met die plusjes?
Gewoon wat ik in andere draden ook gezegd heb. Dat, wil een sport publicitair aantrekkelijk zijn, de wedstrijden moeten eindigen met een winnaar en een verliezer, desnoods in een gelijkspel, maar dat vooral niet te vaak. Andere uitslagen wekken een besluiteloze indruk, worden door buitenstaanders niet begrepen, en krijgen geen aandacht in de pers.
Je kunt toch moeilijk beweren dat op dit punt mijn ongelijk is aangetoond tijdens het nk 2009.

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Sat Apr 18, 2009 15:22

't Is spannend hoe dit in de krant zal komen:
Baljakin kampioen op grond van zijn plusjessaldo!

Mede dankzij het schooldammen zijn er heel wat mensen in Nederland die de spelregels menen te kennen. Daar komt bij dat kinderen zich graag laten inspireren:
''Meester, wat is een plusjessaldo? Ik wil ook met een plusjessaldo spelen, want dat doen de echte dammers ook! Dat zei mijn vader, echt waar. Het stond in de krant!''
(Ik denk ook aan vroeger, toen ik net begon met dammen. Natuurlijk kun je spelen volgens de regel 'damslag gaat voor', zoals mijn oom dat wilde, maar ik wilde dat perse niet, want dat was niet echt...)

Wat dat betreft is deze uitslag ook wel weer goed. Immers: in zekere zin is dammen nog altijd een breedtesport (in gezinnen, op scholen), en als je het ook in clubverband een breedtesport wilt maken, dan zul je om te beginnen moeten communiceren met het publiek. Zodat dat publiek op de hoogte is van de spelregels waarmee 'echte dammers' spelen. Er valt hier iets uit te leggen!

Post Reply