Zoals ik het lees wordt er een rondtoernooi gespeeld, waarbij plusremises tellen als overwinningen. Of zit ik er naast?Alex wrote:Dat zeg ik toch en volgens mij is dat in de barrage ook het geval: 2 spelers eindigen gelijk en de 1e 2 barragepartijen eindigen in remise en in de volgend behaalt de ene een plusje en wint dus de barrage. Beide 3 punten en de ene een plusje.Wieger Wesselink wrote:In het hoofdtoernooi telt eerst het aantal punten en daarna het plusjessaldo [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]Alex wrote: Is niet zo gek. In het hoofdtoernooi is het plusjessaldo bij gelijk aantal punten toch ook beslissend?
NK 2009 in Huissen, 8-18 april 2009
-
Denk dat er vanuit gegaan wordt dat er maar 2 spelers gelijk gaan eindigen, zie de eerdere opmerking van Hanco dat Van Willigen het wat ongelukkig heeft geformuleerd.Wieger Wesselink wrote:Zoals ik het lees wordt er een rondtoernooi gespeeld, waarbij plusremises tellen als overwinningen. Of zit ik er naast?Alex wrote:Dat zeg ik toch en volgens mij is dat in de barrage ook het geval: 2 spelers eindigen gelijk en de 1e 2 barragepartijen eindigen in remise en in de volgend behaalt de ene een plusje en wint dus de barrage. Beide 3 punten en de ene een plusje.Wieger Wesselink wrote: In het hoofdtoernooi telt eerst het aantal punten en daarna het plusjessaldo [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
-
Hallo allemaal [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Ook begrijp ik niet hoe een eerste winstpartij of plusremise een beslissing brengt in een toernooi met bv. 3 mensen.
en als er 3 mensen gelijk eindigen en de drie barrage toernooien ook geen beslissing brengt zitten blijft Heusdens dan gewoon Nederlands kampioen?
Ik snap niet hoe je in een enkelvoudig toernooi een speel tempo hebt voor een onbeperkt aantal partijen.Bij meer dan twee gelijk geëindigde spelers bestaat de barrage uit een enkelvoudig toernooi met een speeltempo van 5 minuten plus 2 seconden per zet per speler per partij. Staan na deze barrage nog steeds meer dan twee spelers gelijk, dan volgt een enkelvoudig toernooi met een speeltempo van 10 minuten per speler voor een onbeperkt aantal partijen; de eerste winstpartij of plusremise is telkens beslissend. Staan na deze barrage nog steeds meer dan twee spelers gelijk, dan volgt een enkelvoudig toernooi met een speeltempo van 5 minuten per speler voor een onbeperkt aantal partijen; de eerste winstpartij of plusremise is telkens beslissend.
Ook begrijp ik niet hoe een eerste winstpartij of plusremise een beslissing brengt in een toernooi met bv. 3 mensen.
en als er 3 mensen gelijk eindigen en de drie barrage toernooien ook geen beslissing brengt zitten blijft Heusdens dan gewoon Nederlands kampioen?
Zou het zoiets zijn als de barrages in het NK rapid? Je krijgt x minuten ( + evt y sec/zet erbij) en bij remise moet een nieuwe partij begonnen worden in de tijd die nog over is. Dit proces herhaalt zich tot iemand (op de klok) wint.Maurits Meijer wrote:Hallo allemaal [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]Ik snap niet hoe je in een enkelvoudig toernooi een speel tempo hebt voor een onbeperkt aantal partijen.Bij meer dan twee gelijk geëindigde spelers bestaat de barrage uit een enkelvoudig toernooi met een speeltempo van 5 minuten plus 2 seconden per zet per speler per partij. Staan na deze barrage nog steeds meer dan twee spelers gelijk, dan volgt een enkelvoudig toernooi met een speeltempo van 10 minuten per speler voor een onbeperkt aantal partijen; de eerste winstpartij of plusremise is telkens beslissend. Staan na deze barrage nog steeds meer dan twee spelers gelijk, dan volgt een enkelvoudig toernooi met een speeltempo van 5 minuten per speler voor een onbeperkt aantal partijen; de eerste winstpartij of plusremise is telkens beslissend.
Overigens een beetje vreemd dat de winnaar van een NK met normaal tempo bij gelijk eindigen beslist kan worden met versneld tempo [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
-
De topspelers hebben zelf in overleg met de KNDB (het manifest) een voorstel ingediend voor een (versnelde) barrage. Ik neem aan dat dit de uitkomst is.Alex wrote:Zou het zoiets zijn als de barrages in het NK rapid? Je krijgt x minuten ( + evt y sec/zet erbij) en bij remise moet een nieuwe partij begonnen worden in de tijd die nog over is. Dit proces herhaalt zich tot iemand (op de klok) wint.Maurits Meijer wrote:Hallo allemaal [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]Ik snap niet hoe je in een enkelvoudig toernooi een speel tempo hebt voor een onbeperkt aantal partijen.Bij meer dan twee gelijk geëindigde spelers bestaat de barrage uit een enkelvoudig toernooi met een speeltempo van 5 minuten plus 2 seconden per zet per speler per partij. Staan na deze barrage nog steeds meer dan twee spelers gelijk, dan volgt een enkelvoudig toernooi met een speeltempo van 10 minuten per speler voor een onbeperkt aantal partijen; de eerste winstpartij of plusremise is telkens beslissend. Staan na deze barrage nog steeds meer dan twee spelers gelijk, dan volgt een enkelvoudig toernooi met een speeltempo van 5 minuten per speler voor een onbeperkt aantal partijen; de eerste winstpartij of plusremise is telkens beslissend.
Overigens een beetje vreemd dat de winnaar van een NK met normaal tempo bij gelijk eindigen beslist kan worden met versneld tempo [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Uitgangspunt is volgens mij: op de laatste speeldag een kampioen en niet ellenlange barrages. Er is ooit een heel lange geweest tussen Jansen en Wiersma.....
De wedstrijdvoorwaarden zijn inderdaad niet zo duidelijk. Ongetwijfeld weten de spelers zelf wel hoe het precies zit [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Laten we maar hopen dat er geen ingewikkelde barrage nodig is.
-
Vooropgesteld: die plusjes moeten er voorlopig maar blijven, want het heeft weinig zin om de formule jaarlijks aan te passen. Bovendien hebben de spelers zich uitdrukkelijk voor de plusjesregeling uitgesproken. Toch zijn een paar kanttekeningen wel op zijn plaats:
1) In veel krantenverslagen worden de plusjes in het geheel niet vermeld. Ook heb ik het idee dat in de media onvoldoende wordt uitgelegd hoe een plusje precies tot stand komt. Welke niet-dammende lezer is op de hoogte???
2) De spelers zelf hebben, zeker in het begin van het toernooi, hun partijopzet nauwelijks afgestemd op de (niet onbelangrijke!) plusjes. Er werd zelden bewust toegewerkt naar een plusje; het plusje kwam veelal toevallig tot stand doordat de stelling nét niet bleek te winnen.
3) In sommige gevallen duidt een plusje aan dat de speler dicht bij een overwinning was (zie bijv. de partij tussen Meurs en Zweerink). In andere gevallen echter niet. Zo heeft Boomstra tegen Van den Akker geen enkele serieuze winstkans gehad. (Overigens: wel slim gespeeld van Roel! En op grond van het hele toernooi, o.a. de kansen die hij had tegen Jochem Zweerink, gun ik hem dat plusje van harte.)
4) Het wringt dat het plusje van Baljakin tegen Heusdens, dat eigenlijk geen plusje had hoeven zijn, zo'n belangrijke rol kan gaan spelen.
5) Een belangrijk verschil tussen een plusjesoverwinning en een echte overwinning is dat die laatste (de 2-0) symetrisch is. Met een 0 schiet niemand wat op. Anderzijds kan een speler met een 1- wel degelijk iets opschieten, bijv. omdat zijn plusjessaldo zodanig is dat die plusjes er voor hem totaal niet meer toe doen. In dat geval is het storend als deze speler in de laatste ronde een tegenstander treft die baat heeft bij een plusje. Je kunt dan een situatie krijgen waarbij beide spelers belang hebben bij de uitslag 1+ - 1-. Een eerlijk competitieverloop is in dat geval niet gegarandeerd.
De plusjesregeling kan inmiddels rekenen op veel instemming. En tóch: ik denk dat velen (in elk geval ik!) vanuit sportief oogpunt veel liever zien dat Heusdens kampioen wordt met een punt voorsprong op de nummer 2, dan dat hij op grond van het plusjessaldo voorbijgestreefd wordt door Baljakin. Want stél dat Heusdens morgen een plusremise behaalt tegen Meijer, en stél dat Baljakin wint, dan is het plusjessaldo van Baljakin dus net ietsje beter...
1) In veel krantenverslagen worden de plusjes in het geheel niet vermeld. Ook heb ik het idee dat in de media onvoldoende wordt uitgelegd hoe een plusje precies tot stand komt. Welke niet-dammende lezer is op de hoogte???
2) De spelers zelf hebben, zeker in het begin van het toernooi, hun partijopzet nauwelijks afgestemd op de (niet onbelangrijke!) plusjes. Er werd zelden bewust toegewerkt naar een plusje; het plusje kwam veelal toevallig tot stand doordat de stelling nét niet bleek te winnen.
3) In sommige gevallen duidt een plusje aan dat de speler dicht bij een overwinning was (zie bijv. de partij tussen Meurs en Zweerink). In andere gevallen echter niet. Zo heeft Boomstra tegen Van den Akker geen enkele serieuze winstkans gehad. (Overigens: wel slim gespeeld van Roel! En op grond van het hele toernooi, o.a. de kansen die hij had tegen Jochem Zweerink, gun ik hem dat plusje van harte.)
4) Het wringt dat het plusje van Baljakin tegen Heusdens, dat eigenlijk geen plusje had hoeven zijn, zo'n belangrijke rol kan gaan spelen.
5) Een belangrijk verschil tussen een plusjesoverwinning en een echte overwinning is dat die laatste (de 2-0) symetrisch is. Met een 0 schiet niemand wat op. Anderzijds kan een speler met een 1- wel degelijk iets opschieten, bijv. omdat zijn plusjessaldo zodanig is dat die plusjes er voor hem totaal niet meer toe doen. In dat geval is het storend als deze speler in de laatste ronde een tegenstander treft die baat heeft bij een plusje. Je kunt dan een situatie krijgen waarbij beide spelers belang hebben bij de uitslag 1+ - 1-. Een eerlijk competitieverloop is in dat geval niet gegarandeerd.
De plusjesregeling kan inmiddels rekenen op veel instemming. En tóch: ik denk dat velen (in elk geval ik!) vanuit sportief oogpunt veel liever zien dat Heusdens kampioen wordt met een punt voorsprong op de nummer 2, dan dat hij op grond van het plusjessaldo voorbijgestreefd wordt door Baljakin. Want stél dat Heusdens morgen een plusremise behaalt tegen Meijer, en stél dat Baljakin wint, dan is het plusjessaldo van Baljakin dus net ietsje beter...
-
Plusjes en interesses
Buitengewoon gedoe allemaal, met die plusjes en zo. Ga toch gewoon killeren of demotie of wat je het ook noemen wilt spelen. Heel overzichtelijk zonder ingewikkelde wedstrijdvoorwaarden.
-
Ik snap niet hoe je bij een enkelvoudig toernooi een onbeperkt aantal partijen kan hebben:pAlex wrote:Zou het zoiets zijn als de barrages in het NK rapid? Je krijgt x minuten ( + evt y sec/zet erbij) en bij remise moet een nieuwe partij begonnen worden in de tijd die nog over is. Dit proces herhaalt zich tot iemand (op de klok) wint.Maurits Meijer wrote:Hallo allemaal [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]Ik snap niet hoe je in een enkelvoudig toernooi een speel tempo hebt voor een onbeperkt aantal partijen.Bij meer dan twee gelijk geëindigde spelers bestaat de barrage uit een enkelvoudig toernooi met een speeltempo van 5 minuten plus 2 seconden per zet per speler per partij. Staan na deze barrage nog steeds meer dan twee spelers gelijk, dan volgt een enkelvoudig toernooi met een speeltempo van 10 minuten per speler voor een onbeperkt aantal partijen; de eerste winstpartij of plusremise is telkens beslissend. Staan na deze barrage nog steeds meer dan twee spelers gelijk, dan volgt een enkelvoudig toernooi met een speeltempo van 5 minuten per speler voor een onbeperkt aantal partijen; de eerste winstpartij of plusremise is telkens beslissend.
Maar goed, ik denk dat bij het laatste (5 minuten) toernooi het gaat om meerdere enkelvoudige toernooien totdat er een eindrangschikking is of er nog maar twee deelnemers voor één plaats in aanmerking komen.
- Hanco Elenbaas
Brabants Dagblad, zaterdag 18 april 2009 | 03:02
Zes dammers hebben nationale titel in vizier
HUISSEN - Met nog één ronde te gaan zijn er nog zes kanshebbers voor de titel bij het NK dammen.
Ron Heusdens staat er het beste voor. De koploper kwam gisteren remise overeen met Hans Jansen. Op één punt van de titelverdediger volgen vijf spelers. Allen hebben in de slotronde nog kans op de titel én het nog te verdelen WK-ticket. Heusdens' achtervolgers heten Hein Meijer, Roel Boomstra, Alexander Baljakin, Sven Winkel en Boudewijn Derkx.
- Hanco Elenbaas
zaterdag 18 april 2009 | 10:06
Roel Boomstra en Hein Meijer voeren druk op
door Anton Janssen
Roel Boomstra. Foto: Marcel Antonisse/ANP
HUISSEN - De druk om de macht op het Nederlands kampioenschap dammen in Huissen is gisteren in de voorlaatste ronde verder opgevoerd.
Hein Meijer en Roel Boomstra waren verantwoordelijk voor een nieuwe decorwisseling. Ze mengden zich in de strijd om de titel én het WK-ticket.
Koploper Ron Heusdens behield zijn punt voorsprong, Boomstra en Meijer kwamen op gelijke hoogte met runner-up Alexander Baljakin. Bij het ingaan van de slotronde, vandaag vanaf 9.30 uur in verenigingsgebouw 't Koelhuis, zijn er nog zes kanshebbers op de titel. Sven Winkel en Boudewijn Derkx kunnen via winst hun aspiraties waar maken.
Meijer boekte gisteren als eerste een verrassende overwinning. Pim Meurs overspeelde zijn hand door opnieuw in hevige tijdnood te raken. Toen de speler van gastvereniging DV Huissen nog slechts één seconde voor twee zetten had, was de partij beslist en raakte Meijer opgewonden: 'Het kan nog', schreeuwde de oorspronkelijke outsider buiten de speelzaal.
Boomstra dankte zijn positieverbetering aan de plusremise tegen Jeroen van den Akker. Het talent sprak alle risico's aan om de remisereeks te doorbreken. Winstkansen bleven uit waarna de 16-jarige in het eindspel met succes op zoek ging naar een plusremise. Dat resultaat kwam na vijf uur dammen in de boeken.
Baljakin vocht tegen Boudewijn Derkx als een leeuw om aansluiting te vinden bij koploper Heusdens. Derkx verdedigde zich goed en behield met de puntendeling zijn kansen op een hoge klassering. Pogingen van Heusdens om Hans Jansen te verslaan waren kansloos. Winkel was in de aanval tegen Kees Thijssen maar ook dit werd remise.
De tweede zege van de dag kwam van Zweerink. De debutant had nog slechts één minuut voor tien zetten toen Frits Luteyn in een valstrik tippelde. Martijn Vissers en Van der Kooij deelden de punten.
Ronde 12: Hein Meijer-Pim Meurs 2-0, Jeroen van den Akker-Roel Boomstra 1- - 1+, Sven Winkel-Kees Thijssen 1-1, Martijn Vissers-Wim van der Kooij 1-1, Boudewijn Derkx-Alexander Baljakin 1-1, Jochem Zweerink-Frits Luteyn 2-0, Hans Jansen-Ron Heusdens 1-1. Stand (inclusief plusremises): 1. Heusdens 15 punten, 2. Meijer, Boomstra en Baljakin 14, 5. Winkel en Derkx 14, 7. Thijssen 13, 8. Meurs 11, 9. Luteyn 11, 10. Van den Akker 10, 11. Zweerink 10, 12. Van der Kooij 10, 13. Vissers 9, 14. Jansen 9. Slotronde 13 (vandaag, aanvang 9.30 uur): Heusdens-Meijer, Luteyn-Jansen, Baljakin-Zweerink, Van der Kooij-Derkx, Thijssen-Vissers, Boomstra-Winkel, Meurs-Van den Akker.
-
Zo staat het op de website van de organisatie als het gaat om de barrages met één bedenktijd voor een onbeperkt aantal partijen. Dan is een plus inderdaad gelijk aan een overwinning.Wieger Wesselink wrote:Zoals ik het lees wordt er een rondtoernooi gespeeld, waarbij plusremises tellen als overwinningen. Of zit ik er naast?
In het programmaboekje staan echter geheel andere wedstrijdvoorwaarden als het gaat om de barrages. In die wedstrijdvoorwaarden tellen de plusjes bij geen enkele barrage mee.
Welke wedstrijdvoorwaarden zijn er nu van toepassing?
-
-
[img]http://fmjd.org/dias2/save/12400460715.png[/img]
Boomstra-Winkel: Sven gaat hier de fout in met 14...20-24 ipv eerst 14...27-32 en dan 15...20-24. Nu kan Roel na het slaan met 17.26-21!! schijfwinst forceren: 14...20-24 15. 30x19 13x24 16. 29x20 15x24 17. 26-21 18x29 18. 34x23 17x26 19. 33-29 24x33 20. 39x6 27-32 21. 38x27 7-11 22. 6x17 12x41 23. 46x37 W+1
Edit: yes, in the pocket!
Boomstra-Winkel: Sven gaat hier de fout in met 14...20-24 ipv eerst 14...27-32 en dan 15...20-24. Nu kan Roel na het slaan met 17.26-21!! schijfwinst forceren: 14...20-24 15. 30x19 13x24 16. 29x20 15x24 17. 26-21 18x29 18. 34x23 17x26 19. 33-29 24x33 20. 39x6 27-32 21. 38x27 7-11 22. 6x17 12x41 23. 46x37 W+1
Edit: yes, in the pocket!
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost