Bestuursbeleid

Post Reply
User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sun Mar 29, 2009 09:55

Theo Dijkstra wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Jaap van Galen wrote: Ook een paar verbeterpuntjes, of liever gezegd vraagpuntjes.
Mooi onderwerp dit Peter-idee.
Maar Hanco had natuurlijk helemaal gelijk, waarom is ledenverlies geen belangrijk onderwerp in onze bondraad (en , hoe kan het zijn dat Hanco's punt volledig verdwenen is, kan iedereen dat doen, en hoe dan?).
Maak jij je ook druk om ledenverlies Eric, of praat je liever over andere verbeterpuntjes? En als je bezorgd bent over ledenverlies, maak je daar ook een punt van op de volgende vergadering van de bondsraad?
Iedereen kan zijn eigen postjes laten verdwijnen, Jaap. Als er na de post nog niet gereageerd is: via het kruisje rechtsboven, naast 'edit'. Als er wél gereageerd is via 'edit'.

Ik heb die vraag ingetrokken omdat ik bij nader inzien dacht dat zij overbodig was, ervan uitgaande dat de bondsraad de laatste tijd uitgebreid bezig is de oorzaken van het ledenverlies uit te zoeken en te bestrijden.
Oh Bezig ?
Misschien ook niet... Maar als je dit kunt geloven, mogen we blij zijn dat er onder dammers in ieder geval nog personen te vinden zijn die de stoelen in de bondsraad warm willen houden, zonder daar al teveel uit te spoken.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Sun Mar 29, 2009 15:23

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:
Een Tja-Tjalling-CD kan daar natuurlijk ook bijhoren.
De bond deelt aan schooldammers al een gratis CD-rom uit van DamZ! met een leuk hoesje erom en bijbehorend boekje. Een uitstekend initiatief. Gratis te bestellen door jeugdleiders.
Daarop staan o.a. een digitale Van der Wal- en de Wiersma cursus.
Ook staan er een paar spelletjes en filmpjes op, oa. van Leen de Rooij die een geinig verhaal over Bokito vertelt. Leen is in dit filmpje bijna nog enhtousiaster dan de kinderen...
Je zou ook de vervolgcursussen als Sijbrands, Roozenburg, Springer en Hoogland kunnen gebruiken als promotiemateriaal. Dat is in het Nederlands en je kunt het op de PC doen met Pinky (Popolov) erbij.
Maar voor DamXL (Voortgezet Onderwijs?) is er nog niks. Ipv Pinky (Popolov) nog een andere blikvanger. Een damhunk of dambabe?? en je bent koopman!
Piet Bouma wrote: De Youtube films laden bij mij niet zo snel. Mogelijk dat de Course on draughts op CD-rom gezet kan worden en een volgende gratis (DamZ! of) DamXL uitgave kan worden? Uitreiken bij die schooldamtoernooien voor Voortgezet Onderwijs. Gelijk een stukje Engelse les!!!!!
Dus KNDB, omarm dit initiatief eens!
Ja, een wat stoerdere begeleider dan Popolov zou wel cool zijn voor kinderen van het VO. Damt Yesser al?
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Sun Mar 29, 2009 15:36

Hanco wrote:Misschien ook niet... Maar als je dit kunt geloven, mogen we blij zijn dat er onder dammers in ieder geval nog personen te vinden zijn die de stoelen in de bondsraad warm willen houden, zonder daar al teveel uit te spoken.
Het beeld dat Hanco eens schetste van mensen die zo hard moeten werken dat ze geen tijd en energie meer hebben om kritisch na te denken over bankiers die het volk voor honderden miljarden beroven is dus nog erger: De mensen zijn zo slaaf gemaakt van het werk dat ze niet eens meer hun eigen verenigingen willen besturen.
De bankiers in de VS pakken 70 miljard en de mensen creperen in tenten, zonder dat ze massaal in opstand komen....
De Federal Reserve neemt volgens het journaal schulden van de staat over... Het volk wordt gewoon keihard voorgelogen door de media en de slaven slapen verder. De Fed drukt dit geld er gewoon bij. De rekening wordt aan de burgers gepresenteerd, die hun dollars in waarde zien dalen door het drukken van extra biljetten. De Fed neemt dus geen schulden over, maar laat het volk betalen voor het eigen wanbeleid. De grootste misdaad van de eeuw is de Fed, maar niemand in de media vertelt je dat het een stel rovers is. Dat is dus de wereld waarin we leven.
Ik ben er zelf al 20 jaar geleden uitgestapt, uit deze wereld.
Ik zou maar eens luisteren naar Leo Mous die ons bestuurdersapparaat wil laten afslanken. Dan zijn we het moment voor dat mensen niet meer in een bestuur willen. Provinciale besturen afschaffen, hoe zat het ook alweer, Leo?
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sun Mar 29, 2009 17:28

Ik ben fel tegen het afschaffen van provinciale besturen. Taken delegeren of samenvoegen is wel nuttig en ok. We zijn net met de neus op de feiten gedrukt! Centraliseren heeft heeeeel veel slechte menselijke kanten. [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] (superscholen/superbedrijven/regenten en tienduizenden anonieme graaiers/helpdesk-communicatie). [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img] Ik gruw er van. [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img]
Verlies van contact met de mensen ........

Gelukkig gaat het hier in Portugal veeeeeel later en langzamer, dus hoeft er ook niet zoveel gekeerd te worden als het fout gaat. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Dat laat onverlet dat ik vind dat de bondsraad veel actiever moet zijn. Anders kunnen we net zo goed terug naar de provinciale afvaardigingen.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Mon Mar 30, 2009 01:01

Kosmos wrote:
Hanco wrote:Misschien ook niet... Maar als je dit kunt geloven, mogen we blij zijn dat er onder dammers in ieder geval nog personen te vinden zijn die de stoelen in de bondsraad warm willen houden, zonder daar al teveel uit te spoken.
Het beeld dat Hanco eens schetste van mensen die zo hard moeten werken dat ze geen tijd en energie meer hebben om kritisch na te denken over bankiers die het volk voor honderden miljarden beroven is dus nog erger: De mensen zijn zo slaaf gemaakt van het werk dat ze niet eens meer hun eigen verenigingen willen besturen.
De bankiers in de VS pakken 70 miljard en de mensen creperen in tenten, zonder dat ze massaal in opstand komen....
De Federal Reserve neemt volgens het journaal schulden van de staat over... Het volk wordt gewoon keihard voorgelogen door de media en de slaven slapen verder. De Fed drukt dit geld er gewoon bij. De rekening wordt aan de burgers gepresenteerd, die hun dollars in waarde zien dalen door het drukken van extra biljetten. De Fed neemt dus geen schulden over, maar laat het volk betalen voor het eigen wanbeleid. De grootste misdaad van de eeuw is de Fed, maar niemand in de media vertelt je dat het een stel rovers is. Dat is dus de wereld waarin we leven.
Ik ben er zelf al 20 jaar geleden uitgestapt, uit deze wereld.
Ik zou maar eens luisteren naar Leo Mous die ons bestuurdersapparaat wil laten afslanken. Dan zijn we het moment voor dat mensen niet meer in een bestuur willen. Provinciale besturen afschaffen, hoe zat het ook alweer, Leo?
De mensen hebben het werkelijk vreselijk druk, Kosmos, en daar komt nog bij dat ze meer en meer worden gebrainwashed tot "nuttige" 'left brain prisoners'. David Icke legt uit hoe dat ongeveer in zijn werk gaat. Bijvoorbeeld in onderstaande video, in het bijzonder vanaf 1:32.

<center> <object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mjkuLiyPIhQ&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mjkuLiyPIhQ&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
<center> Image

THE Right Brain vs Left Brain test ... do you see the dancer turning clockwise or anti-clockwise?

If clockwise, then you use more of the right side of the brain and vice versa.

Most of us would see the dancer turning anti-clockwise though you can try to focus and change the direction; see if you can do it.

Bron: http://www.news.com.au/heraldsun/story/ ... 61,00.html

Leo Mous
Posts: 95
Joined: Sun Aug 07, 2005 17:41
Location: Schiedam

Post by Leo Mous » Mon Mar 30, 2009 13:37

Even een korte reactie. Ik ga mijn verhaal niet weer opnieuw uitgebreid herhalen. Daarover is genoeg op dit forum te vinden.

Theo, Centralisatie en schaalvergroting hebben inderdaad negatieve kanten. Bij de KNDB gaat het daar echter niet om. Ons bondje wordt alsmaar kleiner en kleiner, terwijl er verhoudingsgewijs ontzettend veel bestuurders zijn. De bestuurdersgraad is gigantisch hoog. Dat is iets heel anders dan instellingen en organisaties die al groot zijn, via centralisatie nog groter maken. We hebben het hier over het aanpassen van een verouderd model aan de werkelijkheid van dit moment. Al die bestuurlijke posities zijn niet nodig om 6000 mensen (gelijk aan 4 middelgrote voetbalverenigingen) te besturen. Als de provincies worden opgeheven (of in aantal aanzienlijk teruggebracht) en de bondsraad drastisch wordt verkleind, komt er mogelijk meer bestuurlijk (en ander) potentieel vrij van niveau dan nu het geval is. Je ziet hoe moeilijk dat nu is. Straks bestaan we uit een bond waarin bijna iedereen wel op een of andere manier een bestuursfunctie vervult.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Post by Fred van Amersfoort » Mon Mar 30, 2009 17:00

Bondsraad direkt afschaffen. Provincies opsplitsen in rayonbesturen.
Ieder bestuurslid met een stropdas: ophangen aan een kapstok.
Baantjesjagers de zee indrijven.
Aan het hoofd van de KNDB graag een dictator met visie. Democratie is wel leuk maar dammers zijn simpelweg te dom om goede keuzes te maken.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Frans de Jonge » Mon Mar 30, 2009 21:30

Leo Mous wrote:Even een korte reactie. Ik ga mijn verhaal niet weer opnieuw uitgebreid herhalen. Daarover is genoeg op dit forum te vinden.

Theo, Centralisatie en schaalvergroting hebben inderdaad negatieve kanten. Bij de KNDB gaat het daar echter niet om. Ons bondje wordt alsmaar kleiner en kleiner, terwijl er verhoudingsgewijs ontzettend veel bestuurders zijn. De bestuurdersgraad is gigantisch hoog. Dat is iets heel anders dan instellingen en organisaties die al groot zijn, via centralisatie nog groter maken. We hebben het hier over het aanpassen van een verouderd model aan de werkelijkheid van dit moment. Al die bestuurlijke posities zijn niet nodig om 6000 mensen (gelijk aan 4 middelgrote voetbalverenigingen) te besturen. Als de provincies worden opgeheven (of in aantal aanzienlijk teruggebracht) en de bondsraad drastisch wordt verkleind, komt er mogelijk meer bestuurlijk (en ander) potentieel vrij van niveau dan nu het geval is. Je ziet hoe moeilijk dat nu is. Straks bestaan we uit een bond waarin bijna iedereen wel op een of andere manier een bestuursfunctie vervult.
Dat zie je niet alleen op provinciaal niveau, maar ook vaak op locaal niveau. De vraag is ook nog of je het huidige bestuurspotentieel wel kan inzetten op het inzetten van een andere koers. Ik vrees, dat het huidige bestuurspotentieel niet geschikt is om innovaties te ontwikkelen en te doen uitvoeren. Andere types zijn er nodig. Maar dan heb je wel steun nodig van locale en provinciale bestuurders. Deze zitten waarschijnlijk drastische innovaties in de weg. Vanuit deze optiek is het weer zinvol om de bestuurlijke ballast te verminderen. Zo is de cirkel weer rond.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Post by Jaap van Galen » Mon Mar 30, 2009 21:50

Frans de Jonge wrote:
Leo Mous wrote:Al die bestuurlijke posities zijn niet nodig om 6000 mensen (gelijk aan 4 middelgrote voetbalverenigingen) te besturen. Als de provincies worden opgeheven (of in aantal aanzienlijk teruggebracht) en de bondsraad drastisch wordt verkleind, komt er mogelijk meer bestuurlijk (en ander) potentieel vrij van niveau dan nu het geval is. Je ziet hoe moeilijk dat nu is. Straks bestaan we uit een bond waarin bijna iedereen wel op een of andere manier een bestuursfunctie vervult.
Dat zie je niet alleen op provinciaal niveau, maar ook vaak op locaal niveau. De vraag is ook nog of je het huidige bestuurspotentieel wel kan inzetten op het inzetten van een andere koers. Ik vrees, dat het huidige bestuurspotentieel niet geschikt is om innovaties te ontwikkelen en te doen uitvoeren. Andere types zijn er nodig. Maar dan heb je wel steun nodig van locale en provinciale bestuurders. Deze zitten waarschijnlijk drastische innovaties in de weg. Vanuit deze optiek is het weer zinvol om de bestuurlijke ballast te verminderen. Zo is de cirkel weer rond.
Ik denk binnen het huidige bestuurspotienteel genoeg mensen geschikt zijn om innovaties te ontwikkelen en te doen uitvoeren.
Alleen moeten we allereerst de prioriteit onderkennen, en dan die personen vrijmaken en hen met alleen maar met die prioririteit laten werken. En Leo's terechte opmerking geeft daar de ruimte voor.

Bonja
Posts: 173
Joined: Wed Nov 05, 2003 21:35
Real name: Bennie Hiddink
Location: Vorden

Post by Bonja » Mon Mar 30, 2009 22:41

Fred van Amersfoort wrote:Bondsraad direkt afschaffen. Provincies opsplitsen in rayonbesturen.
Ieder bestuurslid met een stropdas: ophangen aan een kapstok.
Baantjesjagers de zee indrijven.
Aan het hoofd van de KNDB graag een dictator met visie. Democratie is wel leuk maar dammers zijn simpelweg te dom om goede keuzes te maken.
Fred onze redder in nood [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Tue Mar 31, 2009 00:02

Leo Mous wrote:Even een korte reactie. Ik ga mijn verhaal niet weer opnieuw uitgebreid herhalen. Daarover is genoeg op dit forum te vinden.

Theo, Centralisatie en schaalvergroting hebben inderdaad negatieve kanten. Bij de KNDB gaat het daar echter niet om.
Leo, natuurlijk heb ik je postings gelezen. Ik ben het gewoon niet met je eens. Buiten de 2 coordinatoren jeugd en training/opleiding/topsport, heeft niemand het echt druk met op de tent passen. Het ontbreekt aan initiatief en stimulering daarvan. Openheid en goede communicatie kan dat verbeteren.

Een verbetering van de matige communicatie van de dambond lijkt me van belang. Zeker ook voor een uitdunnende dambond wordt dat steeds meer voelbaar. Als je op zo'n moment centraliseert vererger je het communicatie probleem. Lekker makkelijk voor de landelijk bestuurder. Een keer per jaar verantwoording afleggen en voor de rest je gang gaan.
In het internet tijdperk zijn er vele mogelijkheden om dat te verbeteren.

Openheid stimuleert en activeert!
- Op de KNDB-site een pagina "Vragen aan de bondsraad", "BR antwoorden", "Bondsraad vragen" en "HB antwoorden".
- Een openbare takenlijst van de maandelijkse HB bestuursvergadering op internet.
Een voortdurend proces van evaluatie en innovatie.
Zo kan ieder lid zien wat er gebeurt door wie en waar de problemen liggen. Zal stimulerend werken.

Dat alles heeft ook zijn weerslag op verkiezingen. Niets extra's doen, niet kritisch, geen projectvoorstellen. Niet meer verkozen.
Een ander kiessysteem en taakomschrijving van de bondsraad ligt ook voor de hand.

Pas als je dat soort condities hebt verbeterd, kun je denken aan (gedeeltelijke/gefaseerde) centralisatie.

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Wed Apr 01, 2009 19:09

Gedreven om iets bij te dragen dat kan leiden tot het verbeteren van onze dam organisatie, ben ik te ver gegaan. [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]

Dat er innovatie ontbreekt en de bondsraad niet effectief functioneert blijft overeind. Tevens blijf ik voorstander van het verbeteren van de interne communicatie voordat je uberhaubt gaat centraliseren.

De door mij voorgestelde veranderingen doen echer onrecht aan al die damvrienden die bereid zijn om de organisatie bij te staan. Hun bijdrage verdient onze waardering en dus een meer respectvolle benadering. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Ik trek daarom mijn voorstellen terug en zal broeden op de oplossing. [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Post by Jaap van Galen » Thu Apr 02, 2009 22:50

Theo Dijkstra wrote:Gedreven om iets bij te dragen dat kan leiden tot het verbeteren van onze dam organisatie, ben ik te ver gegaan. Image

Dat er innovatie ontbreekt en de bondsraad niet effectief functioneert blijft overeind. Tevens blijf ik voorstander van het verbeteren van de interne communicatie voordat je uberhaubt gaat centraliseren.

De door mij voorgestelde veranderingen doen echer onrecht aan al die damvrienden die bereid zijn om de organisatie bij te staan. Hun bijdrage verdient onze waardering en dus een meer respectvolle benadering. Image
Ik trek daarom mijn voorstellen terug en zal broeden op de oplossing. Image
Gewenste realiteit en aanwezige aardigheid kunnen soms conflicterend zijn.
Uit ons laatste meerjarige beleidplan:

Image

Voor de duidelijkheid, dit betreft aantallen zonder bijzonder leden.
Het enige wat wij, ook sinds dit beleidsplan doen, is dalen en dalen en dalen.

Even kijken hoe het volgens het NOC/NSF, toch een belangrijke financier, met ons gaat, de volgende cijfers zijn NOC/NSF aantallen:

Image

We doen het dus slecht.
Smoesjes, die ik zo vaak heb gehoord, over jeugd die vlucht naar de computer, niets in terug te vinden bij het stijgende aantal jeugdleden bij de sportbonden.

Uit een bondsraadvergadering van vorig jaar:
"Kamminga vraagt wat het bestuur doet aan het steeds maar afkalvende ledental.
Kosters zegt dat de terugloop niet van vandaag of gisteren is. Al sinds 1984 daalt het ledental
gestaag. Het tekort aan kader is de kern van het probleem."
"De Hek vindt het niet voldoende om aandacht te schenken aan de doelgroep jeugd. Hij is van
mening dat ook de ouderen en de studerenden extra aandacht verdienen.
Meester zegt dat het vasthouden van de jeugd het probleem van de bond is.
Van der Horst zegt dat bij het opstellen van het Strategisch Sportmarketingplan de nadruk is
gelegd op drie groepen, te weten: de jeugd jonger dan 12 jaar, de jeugd van 12 tot 20 en 55-
plussers. Vervolgens is afgesproken dat de doelgroep jonger dan 12 jaar prioriteit zal krijgen."
"Kosters zegt dat de KNDB zich vooral dient te focussen op de jeugd."
"Versteeg stelt voor om in de novembervergadering uitgebreider over dit onderwerp te discussiëren."

Ofwel geen woord, althans niet in de notulen, over eigen beleidsplan, en het falen daarvan. Slechts verwijzen naar een historische trend en het herhalen van een streven dat blijkbaar toch niet gehaald wordt.
Ik ben benieuwd naar de notulen van die uitgestelde novembervergadering, maar op deze manier wordt het toch vrees ik nooit iets beter.

We falen, en kunnen als bestuurder concrete doelstellingen qua verantwoordelijkheid niet hard maken en durven als bondsraad/leden geen verantwoordelijkheid te eisen (of over te nemen) van de o zo aardige en hardwerkende verantwoordelijken.

Maar ach, over circa 4/5 maanden de volgende ledenlijst, ik vermeld wel weer de volgende (ik vrees helaas weer negatieve) veranderingen in ledenaantallen.

En uiteraard bedoel ik ook niet beledigend, kwetsend, vervelend of lastig zijn. Maar ik zou graag zien dat dammen blijft bestaan. En voor dammen helaas, feiten zijn feiten, zo gaat dat niet lukken.

Maar volgende week weer paasdammen, gelukkig is dammen vaak leuk.

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Fri Apr 03, 2009 00:21

Ach Jaap, na een nachtje slapen realiseerde ik me hoe ik zelf als bestuurslid tegen zo'n betutteling van de leden aan zou kijken. Ik constateerde een gebrek aan vertrouwen. Dat wens ik niemand toe. Dus misschien moeten we die openheid, die wel degelijk ook stimulerend kan werken, iets geleidelijker invoeren.

Na 5 min of meer stabiele jaren, hebben we van 2006 naar 2007 bijna 25 % van onze jeugd verloren. Wat is daar gebeurd?
Kan men dat Strategisch Sportmarketingplan ergens op het web lezen?

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 03, 2009 06:42

Jaap van Galen wrote:Gewenste realiteit en aanwezige aardigheid kunnen soms conflicterend zijn.
Uit ons laatste meerjarige beleidplan:

Image

Voor de duidelijkheid, dit betreft aantallen zonder bijzonder leden.
Het enige wat wij, ook sinds dit beleidsplan doen, is dalen en dalen en dalen.

Even kijken hoe het volgens het NOC/NSF, toch een belangrijke financier, met ons gaat, de volgende cijfers zijn NOC/NSF aantallen:

Image

We doen het dus slecht.
Smoesjes, die ik zo vaak heb gehoord, over jeugd die vlucht naar de computer, niets in terug te vinden bij het stijgende aantal jeugdleden bij de sportbonden.
Niet zo best Jaap! Heb je ter vergelijking dergelijke NOC/NSF-cijfers ook van de Schaak- en Bridgebond?

Ook de KNSB gaat binnenkort veel leden verliezen, vrees ik.
De Gelderlander, donderdag 02 april 2009

Fred Teeven voorzitter van Euwe Centrum

AMSTERDAM (ANP) – Fred Teeven is vanaf juni de nieuwe voorzitter van het Max Euwe Centrum in Amsterdam. Het VVD-Tweede Kamerlid is de opvolger van Jan Nagel. Dat heeft het schaakcentrum en -museum donderdag meegedeeld.

De 50-jarige Teeven is een fervent schaker. De voormalig officier van justitie speelde in januari nog mee in het parlementair kampioenschap tijdens het Corustoernooi in Wijk aan Zee. Zijn voorganger Nagel (69) maakte tien jaar lang deel uit van het bestuur van het Euwe Centrum. Hij overweegt terug te keren in de politiek. Nagel was in het verleden prominent lid van de PvdA en stond aan de wieg van Leefbaar Nederland.

Post Reply