Jaap van Galen wrote:Maar Hanco had natuurlijk helemaal gelijk, waarom is ledenverlies geen belangrijk onderwerp in onze bondraad (en , hoe kan het zijn dat Hanco's punt volledig verdwenen is, kan iedereen dat doen, en hoe dan?).
Maak jij je ook druk om ledenverlies Eric, of praat je liever over andere verbeterpuntjes? En als je bezorgd bent over ledenverlies, maak je daar ook een punt van op de volgende vergadering van de bondsraad?
Als je de notulen van de bondsraadsvergadering goed leest is het tegengaan van het ledenverlies het belangrijkste speerpunt in het beleidsplan (daar staat zelfs een ambitie van een forse ledenwinst) van de KNDB.
Alleen schijnt/is het verrekte moeilijk te zijn om daar concreet beleid op te maken.
De kaderopleidingen worden nu een nieuw leven ingeblazen. Ik hoop dat dit zoden aan de dijk gaat zetten.
Die bondsraad zou eens een hele vergadering samen met het bestuur moeten gaan brainstormen welke maatregelen/beleid succes kunnen opleveren.
Nu worden die vergaderingen vaak overheerst door incidenten of standaardzaken, die teveel tijd vergen (bijv. clubs die zich uit een klasse terugtrekken, reglementswijzigingen, begrotingen, jaarverslagen etc. etc.).
Ik heb mijn ballonnetje van een jeugdvolgsysteem afgelopen donderdag nog even met Sietse Nagel bij de kop gehad. Nagel wierp tegen: in basisonderwijs is dammen populair, maar bij voortgezet onderwijs is het niet meer stoer.
Zit wat in, maar wat doen we er aan. In het voortgezet onderwijs wil men graag weer bij een “groep” horen en niet een buitenbeentje zijn, want dan lig je eruit.
Als je van die schooldammertjes in groep 8 eens de namen en (email)adressen noteert en nagaat bij welke school men een vervolgopleiding gaat doen. De KNDB (bondsbureau) kan hiervan makkelijk een database maken. (Inventariseer ook eens de dammende leraren in het voortgezet onderwijs.)
Dat moet je provinciale bestuurders en clubbestuurders niet aandoen. Die kunnen met moeite de normale zaken draaiend houden.
Tja, dan zou je als KNDB die school en die spelers met toch wel veel namen kunnen benaderen/confronteren, die aan een schooldamtoernooi mee kunnen doen. Voor je het weet heb je interne schooldamtoernooien georganiseerd en heb je gedaan aan damgroepsvorming in het voortgezet onderwijs.
Ga als KNDB, die toernooien voor het voortgezet onderwijs ook anders opzetten. Initieer aantrekkelijke nevenactiviteiten. Haal bijv. Erno Prosman, Kees Thijssen, Roel Boomstra, Pim Meurs, Mei-Whi Ju en Heike Verheul samen met Maarten Kolsloot van stal en laat ze leuke dingen doen bij die toernooien. Zorg voor optredens van schoolbands tijdens wedstrijden.
Jeugd is gewend aan muziek. En anders maar tijdens de pauze.
De nevenactiviteit heb ik eens gelezen, moet eigenlijk belangrijker zijn dan de hoofdactiviteit. Wat te denken van Lambert-Jan Koops, die als gratis schnabbel een kleine conference afsteekt bij het provinciale toernooi in Gelderland/Overijssel.
Overigens zou hij bij die WK-tweekamp ook best als nevenactiviteit op zijn plaats zijn. Idea?
Enfin, er moet gebrainstormd worden, ook om allochtonen en de medioren – (nieuwe naam voor 55+) aan het dammen te krijgen.
En daarna actief beleid, maatregelen uitzetten en niet afwachten of een provinciaal bestuur of clubbestuur zaken wil/kan oppakken.