Bestuursbeleid

Post Reply
User avatar
wellnesswrotter
Posts: 323
Joined: Mon May 21, 2007 15:10
Location: www.snukenkuzco.nl
Contact:

huh

Post by wellnesswrotter » Wed Jan 14, 2009 17:55

Reiskosten?
In mijn tijd zijn we vanuit Heerenveen zelf naar Rotterdam gegaan volgens mij. Geen reiskosten, maar een unieke gebeurtenis voor ons!!!

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: huh

Post by GuidoB » Wed Jan 14, 2009 18:11

wellnesswrotter wrote:Reiskosten?
In mijn tijd zijn we vanuit Heerenveen zelf naar Rotterdam gegaan volgens mij. Geen reiskosten, maar een unieke gebeurtenis voor ons!!!
Je ziet dat ik er erg weinig vanaf weet. Wie weet wel waarom Nederland - Suriname wordt afgeschaft? Aan het aantal deelnemers zal het niet liggen, gezien de uitslagen van de laatste jaren.

Over die teamwedstrijden weet ik ook niet veel. Ik kan me voorstellen dat er weinig belangstelling is (het aantal jeugdleden loopt erg hard terug delaatste jaren), maar zeker weten doe ik dit niet.

WSDVRules
Posts: 203
Joined: Tue Aug 01, 2006 15:02

Post by WSDVRules » Wed Jan 14, 2009 20:36

De laatste keer was het volle bak in het Go-centrum van Amstelveen en heel sportief en gezellig. WSDV had zelfs drie teams meegenomen!
Het is zeer beschamend dat de KNDB dit soort wedstrijden al gaat afschaffen om een paar honderd euro te besparen. Dat moet toch met inschrijfgeld en misschien een sponsor zijn op te lossen? Als we al geen geld meer kunnen los krijgen voor jeugdactiviteiten kunnen we beter meteen stoppen met het georganiseerde dammen.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Wed Jan 14, 2009 20:52

WSDVRules wrote:De laatste keer was het volle bak in het Go-centrum van Amstelveen en heel sportief en gezellig. WSDV had zelfs drie teams meegenomen!
Het is zeer beschamend dat de KNDB dit soort wedstrijden al gaat afschaffen om een paar honderd euro te besparen. Dat moet toch met inschrijfgeld en misschien een sponsor zijn op te lossen? Als we al geen geld meer kunnen los krijgen voor jeugdactiviteiten kunnen we beter meteen stoppen met het georganiseerde dammen.
Fijn om te horen dat het niet ligt aan het aantal deelnemers. Het was altijd wat gekunstel met de samenstelling van de teams uit meerdere categorieën, maar daar kun je altijd uitkomen. Zeker als de opzet niet al te serieus is.

Volgens mij organiseert de KNDB juist zeer veel jeugdactiviteiten. Ik vind je geklaag dan ook niet terecht. Als je een sponsor kunt vinden en er zijn voldoende teams die willen deelnemen, wat let je dan om het zelf te organiseren? Het past ook beter in de sfeer van het toernooi als het geen officieel kampioenschap is.

In de stukken van de bondsraad is te lezen dat het gaat om 500 euro. Ook staat er dat veel verenigingen moeite hebben om een viertal met spelers van de gewenste categorieën op de been te brengen. Indien het bestuur de bondsraad heeft voorgelogen, dan staat er vast iemand van de vele deelnemende verenigingen op om dit zo succesvolle toernooi voort te zetten. Je hebt de KNDB niet overal bij nodig.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: huh

Post by Piet Bouma » Wed Jan 14, 2009 20:56

GuidoB wrote: Over die teamwedstrijden weet ik ook niet veel. Ik kan me voorstellen dat er weinig belangstelling is (het aantal jeugdleden loopt erg hard terug delaatste jaren), maar zeker weten doe ik dit niet.
Guido, je moet toch wat meer weten. Je zult ongetwijfeld gelezen en geluisterd hebben:
Voorstel KNDB wrote: Voorstel 3 Jeugdzaken
Ingediend door: KNDB bestuur
a). Meisjesdammen
Consequenties voor bondsfinanciën: Geen.
Op de vorige bondsraadsvergadering heeft het bestuur gemeld dat het haar het beste
lijkt om jongens en meisjes apart te laten spelen. Meisjes zouden moeten kunnen
meedoen bij de jongens, maar niet aan allebei de kampioenschappen. Overleg met de
jeugdcommissie, als ook de meiden (althans de aspiranten en de junioren) leert dat de
meisjes ook de mogelijkheid willen hebben in de finales algemeen mee te spelen. We
hebben er uitgebreid in de jeugdcommissie over gediscussieerd. Daaruit is het
volgende gekomen:
- De meisjeswedstrijden voor 2009 staan op de damkalender. We laten dat zo,
met dien verstande dat we de finales aspiranten meisjes en junioren meisjes
verschuiven naar 20-25 juli 2009. Hiermee vallen de NK’s meisjes en NK’s
algemeen niet samen. Indien meisjes meedoen aan de HF algemeen en ze
plaatsen zich voor de finales algemeen, dan moeten ze die ook spelen.
Daarnaast kunnen ze dan ook meedoen aan de finales bij de meisjes (indien
men zich bij de aspiranten meisjes via de HF plaatst en bij de junioren meisjes
is de finale een vrije inschrijving). De HF aspiranten meisjes is gepland in de
voorjaarsvakantie in februari. In het zuiden des lands kan dat problemen
opleveren. Indien dat zo is, kan er evt uitgeweken worden naar het
Hemelvaartweekend.
- Voor plaatsing voor EK/ WK worden de eindstanden in de
meisjeskampioenschappen als belangrijke leidraad gebruikt.
- We zullen na 2009 weer de zaak beoordelen, maar wellicht gaan we op deze
manier verder.
b). Afschaffen sneldammen jeugdteams
Consequenties voor bondsfinanciën: Besparing.
Met ingang van 2009 wordt het NK sneldammen voor jeugdteams geschrapt.
Motivatie: Dit kampioenschap is tot stand gekomen via een schenking en is daarna
doorgezet. De achterliggende gedachte dat er 4 jeugdcategorieën per team ingezet
worden, kan niet meer waargemaakt worden. We moeten steeds de samenstelling van
de teams zodanig omschrijven dat er zoveel mogelijk teams mee kunnen doen. Het
schrappen van deze wedstrijd past in de bezuinigingsstrategie en is voor wat betreft
Jeugdzaken de minst kwade.
c). Wijziging halve finale en finale junioren
Consequenties voor bondsfinanciën: Besparing.
Met ingang van 2010 zullen de verschillende Halve Finales bij de persoonlijke
wedstrijden voor Junioren bestaan uit drie groepen van zes deelnemers i.p.v. drie
groepen van acht deelnemers. De eerste drie van elke groep plaatsen zich voor de
finale. De finale zal bestaan uit een groep van tien deelnemers i.p.v. twaalf
deelnemers. Dit heeft tot consequentie dat de wedstrijden voor de halve finales over
drie dagen kunnen plaatsvinden i.p.v. over vijf. Ook de finale zal over twee dagen
minder gespeeld worden. Consequentie is dat vanaf 2009 alleen de hoogst geëindigde
speler voorzover nog binnen de Juniorencategorie vallend, zich plaatst voor de finale
van 2010.
Motivatie: We hebben al jaren moeite om de groepen van 8 in de Halve Finale vol te
krijgen. Er gaat heel veel belwerk aan vooraf. Het is daarom beter de groepen te
verkleinen. Het past bovendien in de bezuinigingsstrategie. Indien in 2009 zich
achttien of minder spelers aanmelden voor de Halve Finale worden de groepen
aangevuld tot achttien en vindt het toernooi over drie dagen plaats. De finale in 2009
blijft een groep van twaalf deelnemers.
Het is toch duidelijk dat een belangrijke reden de bezuinigingsstrategie van de KNDB is.
Bij het voorstel tot verkleinen van de finale NK Algemeen van 14 naar 12 spelers en de halve finale van 40 naar 32 zal de kostenbesparing ongetwijfeld ook een rol hebben gespeeld.

WSDVRules
Posts: 203
Joined: Tue Aug 01, 2006 15:02

Post by WSDVRules » Wed Jan 14, 2009 21:09

GuidoB wrote:In de stukken van de bondsraad is te lezen dat het gaat om 500 euro. Ook staat er dat veel verenigingen moeite hebben om een viertal met spelers van de gewenste categorieën op de been te brengen. Indien het bestuur de bondsraad heeft voorgelogen, dan staat er vast iemand van de vele deelnemende verenigingen op om dit zo succesvolle toernooi voort te zetten. Je hebt de KNDB niet overal bij nodig.
Ach, liegen is jouw woord. Feit is dat de laatste keer er 26 teams van 19 verenigingen aanwezig waren. Inderdaad was elke zichzelf respecterende club met een jeugdafdeling aanwezig. Bijna 100% deelname dus. De rest had er niets te zoeken en moet eerst maar eens aan een jeugdafdeling gaan werken.
10% minder telefoneren en postzegels plakken op het bondsburo en die 500 euries zijn binnen!
Natuurlijk kunnen we alles zelf, maar dan wordt het toch tijd dat we gaan nadenken over het bestaansrecht van de KNDB, niet waar?

WSDVRules
Posts: 203
Joined: Tue Aug 01, 2006 15:02

Post by WSDVRules » Wed Jan 14, 2009 21:33

Voor de geinteresseerden:

Eindstand 2008:

1. DES Lunteren 10-18 (122 weerstandspunten)
2. DV VBI 1 (Huissen) 10-16 (121)
3. WSDV 3 10-15 (125)
4. DC Drachten 10-14 (124)
5. SNA Heerhugowaard 10-12 (123)
6. GDC Gorinchem 10-12 (119)
7. DEZ Culemborg 10-11 (119)
8. DV VBI 2 10-11 (117)
9. ADC Alphen a/d Rijn 10-11 (114)
10. DC IJmuiden 10-11 (86)
11. DC Zenderstad 2 10-10 (111)
12. DC Zenderstad 1 10-10 (110)
13. Hijken DTC 1 10-10 (103)
14. WSDV 2 10-10 (97)
15. Witte van Moort 1 10-10 (94)
16. PWG ’s Gravenpolder 10-10 (74)
17. Witte van Moort 2 10-9 (87)
18. DEZ Reeuwijk 10-9 (86)
19. DC Lent 10-9 (81)
20. DEZ/NGKZ 1 10-8 (101)
21. WSDV 1 10-8 (80)
22. Hijken DTC 2 10-8 (77)
23. DEZ Laren 10-7 (89)
24. DEZ/NGKZ 2 10-7 (75)
25. BDV Brummen 10-3 (81)
26. Dammers Uit Oost 10-1 (84)

In 2007 te Roermond deden 22 teams mee.
In 2006 te ?? deden 33 teams mee.
In 2005 te Driel deden 27 teams mee.

Mijn interpretatie is dat de deelname schommelt rond de 25 teams (=100 deelnemers). In ieder geval haal ik er geen neergaande trend uit!

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Wed Jan 14, 2009 22:28

b). Afschaffen sneldammen jeugdteams
Consequenties voor bondsfinanciën: Besparing.
Met ingang van 2009 wordt het NK sneldammen voor jeugdteams geschrapt.
Motivatie: Dit kampioenschap is tot stand gekomen via een schenking en is daarna doorgezet. De achterliggende gedachte dat er 4 jeugdcategorieën per team ingezet worden, kan niet meer waargemaakt worden. We moeten steeds de samenstelling van
de teams zodanig omschrijven dat er zoveel mogelijk teams mee kunnen doen.
Het schrappen van deze wedstrijd past in de bezuinigingsstrategie en is voor wat betreft Jeugdzaken de minst kwade.
Wat staat hier nou eigenlijk? Zodanig aanpassen dat zo veel mogelijk teams mee mogen doen?
Dan wil ik graag minstens twee aanpassingen van de regels horen, anders is dit onzin.
Wat heeft ijdeltuit Haitze Mobiel Meurs nou gedaan de afgelopen jaren behalve overal waar hij komt urenlang mobiel bellen, msm-en, spelletjes op de telefoon spelen en zijn baard kammen? Ons weg laten glijden in de armoede......
De trend lijkt te zijn om alle aandacht te richten op de toppers, door JP nerdgerichtheid genoemd. Ik houd van duidelijke taal, dus oke.
Als wij de breedtesport vaarwel zeggen dan stort het kaartenhuis binnen 10 jaar in.
[img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Roel Boomstra wereldkampioen senioren en de 16 resterende KNDB-leden hartstikke blij!
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
wellnesswrotter
Posts: 323
Joined: Mon May 21, 2007 15:10
Location: www.snukenkuzco.nl
Contact:

dus

Post by wellnesswrotter » Wed Jan 14, 2009 22:50

1 ding is inderdaad duidelijk. Breedtesport gaat voor.

Dat je breedtesport kan creeeren door een goede blikvangers in de top te hebben is dan ook wel weer waar. Maar dat moet er wel publiciteit zijn!

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Wed Jan 14, 2009 23:40

WSDVRules wrote:Natuurlijk kunnen we alles zelf, maar dan wordt het toch tijd dat we gaan nadenken over het bestaansrecht van de KNDB, niet waar?
Wat mij betreft niet. Omdat de KNDB sommige wedstrijden afschaft heeft ze geen bestaansrecht meer? Wat mij betreft is er nog ruim voldoende over.

Ik constateer dat je de zaken nogal graag overdrijft. Nog eentje:
WSDVRules wrote:Als we al geen geld meer kunnen los krijgen voor jeugdactiviteiten kunnen we beter meteen stoppen met het georganiseerde dammen.
Hoezo geeft de KNDB nu ineens geen geld uit aan jeugdactiviteiten? Ik ben geen financieel expert, maar ik kan wel lezen. De volgende netto kosten (dus inclusief de bijdragen door de deelnemers en sponsors) zijn direct op de begroting voor 2009 te vinden:

ek jeugd 5000
wk jeugd 5500
nk's 3050
jeugdcompetitie 1200
jeugddamdag 1000
HF's 4860

Bij elkaar toch een ruime 20000 euro. Netto, te betalen uuit algemene middelen.

Verder constateer ik een grote passiviteit. En maar klagen. Johan Teake Dekker is er goed in. Een voorbeeldje:
wellnesswrotter wrote:1 ding is inderdaad duidelijk. Breedtesport gaat voor.

Dat je breedtesport kan creeeren door een goede blikvangers in de top te hebben is dan ook wel weer waar. Maar dat moet er wel publiciteit zijn!
Dus jij regelt de publiciteit voor het volgende, door WSDV georganiseerde, NK sneldammen voor jeugdteams?

WSDVRules
Posts: 203
Joined: Tue Aug 01, 2006 15:02

Post by WSDVRules » Thu Jan 15, 2009 00:50

Beste Guido,

Misschien moet je je eens verdiepen in wat WSDV allemaal organiseert voor jeugd en veteranen al dan niet voor de KNDB. Daar kan jouw club nog een puntje aan zuigen!
Waar het mij om gaat is, dat ik het zonde vind dat een goedlopende jeugdactiviteit simpel de nek wordt omgedraaid om wat euro's te besparen, die vervolgens in de bodemloze put van onze "talenten" verdwijnen.
M.i. hebben de bondsraadleden zitten te slapen. Maar ja wat wil je ook als je nog niet eens weet waar het over gaat:
GuidoB wrote: Over die teamwedstrijden weet ik ook niet veel. Ik kan me voorstellen dat er weinig belangstelling is (het aantal jeugdleden loopt erg hard terug delaatste jaren), maar zeker weten doe ik dit niet.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Thu Jan 15, 2009 01:11

WSDVRules wrote:Beste Guido,

Misschien moet je je eens verdiepen in wat WSDV allemaal organiseert voor jeugd en veteranen al dan niet voor de KNDB. Daar kan jouw club nog een puntje aan zuigen!
Waar het mij om gaat is, dat ik het zonde vind dat een goedlopende jeugdactiviteit simpel de nek wordt omgedraaid om wat euro's te besparen, die vervolgens in de bodemloze put van onze "talenten" verdwijnen.
M.i. hebben de bondsraadleden zitten te slapen.
Met WSDV bedoelde ik jou persoonlijk, niet je club. Je schrijft weliswaar op het niet-anonieme gedeelte van het forum, maar je naam staat nergens. Als je het sneldammen voor clubteams zo'n goedlopend toernooi vindt en de KNDB stopt ermee, dan zou je misschien kunnen overwegen om het zelf te organiseren. Of er nu een Nederlands kampioenschap aan hangt of niet, dat maakt weinig uit (het is immers breedtesport). Het is maar een idee. Maar volgens mij klaag je liever dan dat je iets uitvoert.

Ik heb inderdaad vrij weinig met jeugd en jeugdwedstrijden. Als het KNDB-bestuur zegt dat er steeds problemen zijn met de teamsamenstelling, dan heb ik geen reden daaraan te twijfelen. Als het KNDB-bestuur zegt dat het schrappen van deze activiteit het minst kwade is, dan kan ik me daar wat bij voorstellen.

Je bent trouwens wel een beetje laat met je reactie. Als je zo betrokken bent bij de jeugdactiviteiten van de KNDB, wist je dan niet eerder dat deze activiteit zou worden geschrapt? Je hebt in elk geval niet de agenda van de vergadering in de gaten gehouden. Als er een massaal protest was gekomen van tientallen jeugdleiders, dan waren er misschien een paar mensen in de bondsraad wakker geworden. Misschien vind je dat het zo niet hoort, maar het zou wel gewerkt hebben.

WSDVRules
Posts: 203
Joined: Tue Aug 01, 2006 15:02

Post by WSDVRules » Thu Jan 15, 2009 06:09

GuidoB wrote:
Met WSDV bedoelde ik jou persoonlijk, niet je club. Je schrijft weliswaar op het niet-anonieme gedeelte van het forum, maar je naam staat nergens. Als je het sneldammen voor clubteams zo'n goedlopend toernooi vindt en de KNDB stopt ermee, dan zou je misschien kunnen overwegen om het zelf te organiseren. Of er nu een Nederlands kampioenschap aan hangt of niet, dat maakt weinig uit (het is immers breedtesport). Het is maar een idee. Maar volgens mij klaag je liever dan dat je iets uitvoert.

Ik heb inderdaad vrij weinig met jeugd en jeugdwedstrijden. Als het KNDB-bestuur zegt dat er steeds problemen zijn met de teamsamenstelling, dan heb ik geen reden daaraan te twijfelen. Als het KNDB-bestuur zegt dat het schrappen van deze activiteit het minst kwade is, dan kan ik me daar wat bij voorstellen.

Je bent trouwens wel een beetje laat met je reactie. Als je zo betrokken bent bij de jeugdactiviteiten van de KNDB, wist je dan niet eerder dat deze activiteit zou worden geschrapt? Je hebt in elk geval niet de agenda van de vergadering in de gaten gehouden. Als er een massaal protest was gekomen van tientallen jeugdleiders, dan waren er misschien een paar mensen in de bondsraad wakker geworden. Misschien vind je dat het zo niet hoort, maar het zou wel gewerkt hebben.
Beste GuidoB,

Het klopt dat ik niet uitgebreid de stukken voor de bondsraadvergadering bestudeer net zo min trouwens als de stukken voor de vergaderingen van de Tweede Kamer. In de bondsraad wordt een gewoon lid van de KNDB toch vertegenwoordigd door een bondsraadlid? Jeugdleiders hebben het trouwens veel te druk om zich met dergelijke zaken bezig te houden.
Een gezond wantrouwen kan trouwens nooit geen kwaad. Alles voor zoete koek slikken en mee stemmen wel.

Jongen, ik houd er over op want ga weer aan het werk. Misschien tot ziens bij WSDV met je jeugdteam?

Met vriendelijke groet, HansK

mountain
Posts: 131
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:51

Post by mountain » Thu Jan 15, 2009 08:31

het leuke is dat de vereniging van Hans dus al eens het NK sneldammen voor jeugdteams georganiseerd heeft, te weten het jaartal waar een ? stond, (in 2006) dus dat hoeven ze niet meer waar te maken.
Verder denk ik dat het juist komt doordat er meer bondsraadsleden zijn die weinig met jeugd ophebben dat dit soort bezuinigingen doorgevoerd worden, maar Guido heeft wel gelijk als hij zegt dat er te veel geklaagd wordt en te weinig gedaan door veel mensen, dat is echter niet alleen binnen het dammen zo, alle sporten hebben daar last van.
En wat voor Hans geldt, dat hij weinig tot geen zin heeft om al die stukken voor de vergadering uitgebreid te bestuderen, omdat hij al meer dan genoeg tijd in het jeugddammen steekt, daar heb ik ook last van, niet dat ik zoveel tijd in het jeugddammen steek maar toch [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
Tenslotte denk ik dat het waar is dat het kiezen voor enkele talenten ten koste van de breedtesport er voor zorgt dat er een vergrote uitstroom is van jeugleden (vooral rond de puberleeftijd, dan concluderen ze dat je wel enorm veel tijd en moeite in deze sport moet steken wil je met de uitgeselecteerde toptalenten meedoen), je moet als modale jeugddammer wel een enorme liefhebber zijn wil je het volhouden om ergens onderin mee te hobbelen op jeugdnivo. Gelukkig zijn die liefhebbers er nog wel [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] (het worden er alleen steeds minder dus koester die zou ik zo zeggen) Overigens ook dit is niet is specifieks voor het dammen, de jeugd is gewoon moeilijk te binden.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Thu Jan 15, 2009 09:51

WSDVRules wrote:Het klopt dat ik niet uitgebreid de stukken voor de bondsraadvergadering bestudeer net zo min trouwens als de stukken voor de vergaderingen van de Tweede Kamer. In de bondsraad wordt een gewoon lid van de KNDB toch vertegenwoordigd door een bondsraadlid? Jeugdleiders hebben het trouwens veel te druk om zich met dergelijke zaken bezig te houden.
Beste HansK,

Dus je hebt geen tijd om voor de vergadering een bondsraadslid aan te spreken over het te schrappen NK sneldammen voor jeugdteams, maar wel om na de vergadering uitgebreid te klagen op dit forum? Dat je de stukken niet doorleest, moet je zelf weten. Als je weet van het schrappen van deze wedstrijd, doe er dan wat aan voordat het te laat is.

Post Reply