Bestuursbeleid

Post Reply
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Speculatie

Post by Piet Bouma » Tue Jan 13, 2009 11:39

Paul Wijninga wrote:
GuidoB wrote:
Groningen. De nummer 2 was dit jaar Bert Dollekamp, rating 1177. Met alle respect, maar niet echt een speler voor in de halve finales. Het aantal deelnemers was 10 (dat gaat nog), de gemiddelde rating 1104 (een enorm zwak kampioenschap dus). Ik heb geen onderzoek gedaan naar de jaren voor 2008, maar ik denk niet dat je verhaal helemaal klopt.

Verder loop je wel erg hard vooruit op de dingen waar de commissie nog mee aan de slag moet. Een andere opzet zou toch ook kunnen betekenen dat zich meer dan 1 speler uit Groningen zou kunnen plaatsen voor de halve finales?
Wel heel erg kort door de bocht.
Bert was gedeeld nummer twee met Danny Staal en Martijn de Jong. Beiden 1280 spelers. Op dit moment vindt nog een herkamp plaats.
Het is maar hoe je er naar kijkt...de twee onderste spelers hebben een rating van 713 en 698. Dat zorgt ook wel voor een laag gemiddelde....

Ik reageerde vooral omdat je enkel bezorgdheid toonde over de grote provincies. Voor Groningen ligt het heel simpel. Als de kampioen al niet eens meer rechtstreeks geplaatst wordt, zal het voor geen enkele speler met ambitie nog een aantrekkelijk toernooi zijn. Betekent dat het laatste fatsoenlijke toernooi van deze kleine bond ook af sterft. DAT noem ik pas een probleem.
Op zich denk ik dat je er altijd voor moet zorgen dat een provinciaal kampioen zich plaatst.
Besef ook dat door de afgeslankte halve finale en het vervallen van een flink aantal hangplekken, een aantal spelers sneller terugvalt naar de provinciale kampioenschappen.
Dat betekent dat bijvoorbeeld een provincie Gelderland in principe een veel 'sterker' kampioenschap zal krijgen.
Het provinciale kampioenschap wordt in aantal provincies 'opgewaardeerd' met als gevolg dat ook daar spelers met "halve finale niveau" zich niet zullen plaatsen.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Speculatie

Post by GuidoB » Tue Jan 13, 2009 12:00

Ajax-fan wrote:Maar ben het met je eens dat de provincies waar helemaal niet gedamd wordt dat die ook geen plaats verdienen (zijn die er dan?).
Je zou natuurlijk ook zelf in ToernooiBase kunnen kijken. Twee voorbeelden:

Zuid-Holland-Zuid: 3 deelnemers. http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... =1112&jr=9

Noord-Holland: 5 1/2 deelnemers, 2 plaatsen voor de halve finale! http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... =1086&jr=9

Noord-Brabant: 20 deelnemers waarvan de meerderheid zijn of haar gemiddelde niet zou halen in de tweede klasse van de nationale competitie. Op de winnaar na deed msischien één speler van het niveau halve finale mee. Gemiddelde rating 981! http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... &afko=1&r=

User avatar
Ajax-fan
Posts: 421
Joined: Thu Jan 22, 2004 09:27

Re: Speculatie

Post by Ajax-fan » Tue Jan 13, 2009 12:13

GuidoB wrote:
Ajax-fan wrote:Maar ben het met je eens dat de provincies waar helemaal niet gedamd wordt dat die ook geen plaats verdienen (zijn die er dan?).
Je zou natuurlijk ook zelf in ToernooiBase kunnen kijken. Twee voorbeelden:

Zuid-Holland-Zuid: 3 deelnemers. http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... =1112&jr=9

Noord-Holland: 5 1/2 deelnemers, 2 plaatsen voor de halve finale! http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... =1086&jr=9

Noord-Brabant: 20 deelnemers waarvan de meerderheid zijn of haar gemiddelde niet zou halen in de tweede klasse van de nationale competitie. Op de winnaar na deed msischien één speler van het niveau halve finale mee. Gemiddelde rating 981! http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... &afko=1&r=
Ja sorry, had ik inderdaad wel even kunnen doen. Zuid-Holland-Zuid is inderdaad wel belachelijk weinig en vreemd dat uit Noord-Holland de nr. 5 meedoet aan de HF, ongeveer de nummer laatst. Daar zijn we het dus over eens.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Speculatie

Post by Piet Bouma » Tue Jan 13, 2009 22:36

GuidoB wrote:In 2010 zijn er 4 halve finalegroepen van 8 spelers, gevuld door 11 finalisten uit 2009, de juniorenkampioen van 2009, 20 promovendi uit de provincies en 1 of meer keuzeplaatsen. Dat is samen minimaal 33 en dus 1 teveel. Ik zal het bestuur om een uitleg vragen.

Vanaf 2011 er 4 halve finalegroepen van 8 spelers, gevuld door 9 finalisten uit het voorgaande jaar, de juniorenkampioen van het voorgaande jaar, 4 nummers 3 van de halve finale van het voorgaande jaar, 20 promovendi uit de provincies en 1 of meer keuzeplaatsen. Dat is samen minimaal 35 en dat past duidelijk niet. Er is gesproken over het terugbrengen van het aantal plaatsen voor de provincies. Als je elke provincie minimaal een plaats wilt geven voor de halve finale (ook de provincies met een kampioenschap van 2 deelnemers), komen de grote provincies er wel erg bekaaid vanaf. Een werkgroep gaat zich hier de komende tijd over buigen.
Wat suggesties...

Soms vallen er nog wat (teruggevallen?) spelers af, waardoor je op 32 uit zou kunnen komen.
Een alternatief is ook om naar 4 groepen van 9 te gaan. Eén ronde zou dan op een zaterdag gespeeld kunnen worden zonder de hotelkosten. (edit: onzin ik kan niet tellen [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img] 8 spelers is zeven wedstrijdrondes, 9 spelers is 9 wedstrijdrondes).

Enfin, die werkgroep komt er vast wel uit, zonder gelijk provinciaal kampioenen ook nog voorwedstrijden te laten spelen. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

User avatar
Teun van de Krol
Posts: 152
Joined: Wed May 14, 2003 16:06
Location: Waddinxveen

Re: Speculatie

Post by Teun van de Krol » Wed Jan 14, 2009 11:55

GuidoB wrote: Midden-Holland. 12 deelnemers (netjes voor zo'n kleine provincie!), gemiddelde rating 1171. De nummer 2, Micha van Tol (rating 1200), heeft echt niets in de halve finales te zoeken.
Beste Guido,

Je doet Micha enorm te kort. Het is zijn verdienste om boven mij en Richard Kromhout te eindigen! Dat heet sport!
Een HF is mooi moment om een stapje te maken in je spel. Ik was er in 1997 ook niet klaar voor en dat leverde wel een hoop nullen op en wat gehark naar puntjes. Ik heb er wel enorm van geleerd en dat neem je weer mee.
Dus wat is niet te zoeken? Als je je plaatst heb je er alles te zoeken!

Op deze wijze redeneren kunnen we wel met kampioenschappen stoppen.
We inviteren de beste x op rating und hadsikidee.

Beter nog de nr 1 op rating lijst is nederlands kampioen.
____________________________
Deskundigheid is het laatste wat U nodig hebt voor een levendige discussie.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Wed Jan 14, 2009 12:46

Er worden hier wel erg veel spelers halve-finale-waardig bevonden. Doet me denken aan discussies over het Nederlands Elftal waarbij de ene na de andere deskundige een naam noemt die er ook zeker in hoort, en je aldus uitkomt op minstens 50 voetballers die echt niet gepasseerd mogen worden.

In het ideale geval spelen in de halve finales van Nederland de nummers 4 t/m 35 van de ratinglijst. Goed, daar staan enkele buitenlanders tussen en rating zegt niet alles, dus royaal als ik ben, wil ik de top-100 wel halve-finale-waardig noemen. Zou iemand van dat niveau buiten de halve finales vallen als gevolg van plaatsingsregels, dan moet je die regels nog eens goed bekijken.
Spelers buiten de top-100 kunnen slechts de halve finales bereiken doordat sterkere spelers niet meedoen aan persoonlijke wedstrijden. Leuk voor hen als het lukt, maar het lijkt me niet dat je de regels op spelers van dit niveau moet afstemmen.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Wed Jan 14, 2009 13:43

Jan Pieter wrote:Spelers buiten de top-100 kunnen slechts de halve finales bereiken doordat sterkere spelers niet meedoen aan persoonlijke wedstrijden. Leuk voor hen als het lukt, maar het lijkt me niet dat je de regels op spelers van dit niveau moet afstemmen.
Spelers van buiten de top-100 kunnen natuurlijk ook de halve finales bereiken doordat ze winnen van spelers in de top-100. Wat dat betreft heeft Teun dus zeker een punt. De praktijk is echter dat veel top-100 spelers niet meedoen aan de persoonlijke wedstrijden. Het gevolg is veel niet zo heel sterke spelers in de halve finales. Hier heeft men wat aan willen doen door de halve finales terug te brengen van 40 naar 32 spelers. Een doel van de werkgroep zal zijn een constructie te verzinnen waardoor, er zo goed mogelijk voor wordt gezorgd dat, van de spelers die wel willen meedoen, de sterksten zich zullen plaatsen voor de halve finales.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Wed Jan 14, 2009 13:52

GuidoB wrote:Spelers van buiten de top-100 kunnen natuurlijk ook de halve finales bereiken doordat ze winnen van spelers in de top-100.
Daarom heb ik de top 35 ook al opgerekt tot de top 100. Maar als alle dammers deel zouden nemen aan persoonlijke wedstrijden, lijkt het me onwaarschijnlijk dat spelers van buiten de top 100 zich voor de halve finales plaatsen. Een of twee misschien, maar daar houdt het echt mee op.

Wanneer spelers als Richard Kromhout, Richard Meijer, Martijn v/d Klis, Martijn de Jong en Danny Staal zich niet plaatsen voor de halve finales, is er dus niets mis met de regels. Het is precies andersom: wanneer zulke spelers zich wel plaatsen, is er iets mis met de deelname. En dat brengt ons bij een veel belangrijker vraagstuk. Waarom zijn er zoveel dammers die de individuele wedstrijden aan zich voorbij laten gaan? Omdat je volgens mij een damverslaafde moet zijn om dat leuk te vinden. Teamwedstrijden zijn veel aantrekkelijker. Dan reis je gezamenlijk, win/verlies je gezamenlijk, analyseer je gezamenlijk en drink je een biertje gezamenlijk. Daar zou de KNDB dan ook de nadruk op moeten leggen. Maar wat lees ik in de stukken van de laatste vergadering? Dat het sneldamkampioenschap voor jeugdteams geschrapt wordt. Uitgerekend de wedstrijd waaraan je ook plezier kunt beleven buiten het dambord wordt van de kalender gehaald, terwijl die suffe, nerdgerichte individuele kampioenschappen gehandhaafd blijven.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Wed Jan 14, 2009 14:51

Jan Pieter wrote:
GuidoB wrote:Spelers van buiten de top-100 kunnen natuurlijk ook de halve finales bereiken doordat ze winnen van spelers in de top-100.
Daarom heb ik de top 35 ook al opgerekt tot de top 100. Maar als alle dammers deel zouden nemen aan persoonlijke wedstrijden, lijkt het me onwaarschijnlijk dat spelers van buiten de top 100 zich voor de halve finales plaatsen. Een of twee misschien, maar daar houdt het echt mee op.

Wanneer spelers als Richard Kromhout, Richard Meijer, Martijn v/d Klis, Martijn de Jong en Danny Staal zich niet plaatsen voor de halve finales, is er dus niets mis met de regels. Het is precies andersom: wanneer zulke spelers zich wel plaatsen, is er iets mis met de deelname. En dat brengt ons bij een veel belangrijker vraagstuk. Waarom zijn er zoveel dammers die de individuele wedstrijden aan zich voorbij laten gaan? Omdat je volgens mij een damverslaafde moet zijn om dat leuk te vinden. Teamwedstrijden zijn veel aantrekkelijker. Dan reis je gezamenlijk, win/verlies je gezamenlijk, analyseer je gezamenlijk en drink je een biertje gezamenlijk. Daar zou de KNDB dan ook de nadruk op moeten leggen. Maar wat lees ik in de stukken van de laatste vergadering? Dat het sneldamkampioenschap voor jeugdteams geschrapt wordt. Uitgerekend de wedstrijd waaraan je ook plezier kunt beleven buiten het dambord wordt van de kalender gehaald, terwijl die suffe, nerdgerichte individuele kampioenschappen gehandhaafd blijven.
Het afschaffen van de sneldamwedstrijden voor jeugdteams is een regelrechte blunder, daar heeft JP volledig gelijk in. Heb vroeger vaak het team van De Oldehove begeleid naar die wedstrijd. Het leuke was inderdaad dat je als team veel plezier met elkaar en de andere teams hebt. Na afloop even snacken met elkaar. Goed voor de teambuilding.
Ik wilde dit jaar wel weer eens met een team erheen. Maar helaas... kan dit echt niet teruggedraaid worden?
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
wellnesswrotter
Posts: 323
Joined: Mon May 21, 2007 15:10
Location: www.snukenkuzco.nl
Contact:

quatch

Post by wellnesswrotter » Wed Jan 14, 2009 15:51

In 2007 eindigde Leopold Sekongo boven Ron Heusdens
(http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... d=373&jr=7). Onze huidige Nederlands Kampioen.

Op dit moment staat Y.L. Sekongo cMN op de 118e plaats op de ratinglijst (rating 1332).
De als voorbeeld genoemde Richard Kromhout staat 129e met 1325.

Als we personen gaan uitsluiten omdat ze niet Finale-waardig zijn dan mag je wel vrij goede criteria bedenken. (lees: die zijn er niet).

Dus daarom, strijdden om de in 1/2e finales van het NK te komen, en dan strijden om de finale te bereiken. En dat kan alleen door DAMMEN, en niet door "politiek" geneuzel over we er mee zouden moeten doen.

mountain
Posts: 131
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:51

Post by mountain » Wed Jan 14, 2009 16:09

voor wat betreft het NK sneldammen voor jeugdteams. Ik denk doordat het de naam had een NK te zijn sommigen het toch nodig hebben gevonden het steeds een beetje serieuzer aan te pakken, ik heb het toernooi zien veranderen van een puur gezelligheidstoernooi tot een redelijk serieus toernooi waarin zeker de top 10 teams meer voor het resultaat dan de sfeer kwamen. Een aantal jaar geleden was het nog andersom en juist dat maakte het inderdaad een leuke onbekommerde afsluiter van het damseizoen voor de jeugd, waarin je van alles kon meemaken omdat het toch niet voor het eggie was.
De volgende stap dan maar het afschaffen van de jeugddamdag ? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Overigens gaat toch ook het junioren kampioenschap op de schop meende ik ergens gelezen te hebben ? Iemand daar al meer info over ?

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Wed Jan 14, 2009 17:01

mountain wrote:Overigens gaat toch ook het junioren kampioenschap op de schop meende ik ergens gelezen te hebben ? Iemand daar al meer info over ?

http://www.kndb.nl/cms/index.php?option ... ad&gid=125

Ik heb al eerder gezegd dat alle voorstellen op één na zijn aangenomen.

Leo Aliar
Posts: 70
Joined: Sun Dec 25, 2005 17:39

Post by Leo Aliar » Wed Jan 14, 2009 17:05

Men is begonnen met het afschaffen van de jaarlijkse damontmoeting tussen de Jeugd (CJT en Cat) tegen een selectie dammers van Surinaamse origine. Vanaf 1979 was het een jaarlijks terugkerend ontmoeting.
En zo gaat het maar door.

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Post by MenO » Wed Jan 14, 2009 17:43

Ik heb de laatste bladzijden van deze draad eens doorgelezen, en ik vraag me serieus af:
waarom worden er zoveel dingen afgeschaft??
heeft de kndb de capaciteit niet, worden bepaalde dingen niet belangrijk meer gevonden, of is er simpelweg het geld niet?

guido, wellicht dat jij hier een korte verklaring voor hebt? of is het voor jou ook allemaal abracadabra wat de motivatie van het bestuur in deze zaken is?

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Wed Jan 14, 2009 17:47

Leo Aliar wrote:Men is begonnen met het afschaffen van de jaarlijkse damontmoeting tussen de Jeugd (CJT en Cat) tegen een selectie dammers van Surinaamse origine. Vanaf 1979 was het een jaarlijks terugkerend ontmoeting.
En zo gaat het maar door.
En wat ga je daaraan doen, Leo? Als jij zorgt voor de organisatie en een sponsor zoekt voor de reiskosten, dan willen de jongens van de CAT en CJT best wel dammen. Lijkt me iig, want verder weet ik niet zoveel van deze wedstrijd af.

Post Reply