Nationale jeugddamprijs

Post Reply
henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Nationale jeugddamprijs

Post by henk stoop » Wed Dec 24, 2008 09:51

Vanaf dit jaar zal er jaarlijks een jeugddammer worden gekozen die de damsport positief in de belangstelling weet te plaatsen. Hiervoor mag iedereen jeugdspelers nomineren. Een tiental ervaren jeugdleiders en jeugdtrainers uit heel Nederland zal begin 2009 uit de genomineerden de jeugddammer 2008 kiezen. De winnaar krijgt niet alleen een beker maar ook een bedrag van € 500,-.

Beoordelingscriteria
Het is de bedoeling dat de jury iemand kiest die niet alleen goed damt, maar die ook op andere gebieden een positief voorbeeld is voor de dammende jeugd. De jury zal daarbij naar vijf aspecten kijken: prestaties, gedrag, trainingen, school en publiciteit. Prestaties tellen daarbij zwaarder dan de andere criteria, maar het is niet alleen doorslaggevend.
Als je iemand wilt nomineren dan wil de jury graag op alle vijf de aspecten een toelichting ontvangen.
  • Welke damresultaten zijn er in 2008 behaald.
    Hoe gedraagt deze jeugdspeler zich t.o.v. anderen. Denk aan gedrag ten opzichte van andere jeugdspelers, organisatoren, arbiters, gastgezinnen, bestuurders.
    Aan welke damtrainingen doet deze jeugdspelers mee.
    Geef een voorbeeld van een interview (TV, radio, krant).
    Op welke school en in welke klas zit deze jeugdspeler? Wat is het gemiddelde cijfer op het schoolrapport?
Iedereen mag nomineren
Wil je iemand nomineren, stuur dan een e-mail naar jeugddammer@live.nl. Geef duidelijk aan wie je wilt nomineren en waarom. Geef een toelichting op alle beoordelingcriteria. Nomineren kan tot eind december.

Achtergrond
De verkiezing van de jeugddammer van het jaar is een particulier initiatief van Henk Stoop. De prijs wordt gesponsord uit de verkoop van diverse damboekjes die onder zijn redactie zijn uitgebracht.

Er zijn al enkele nominaties ontvangen, maar het mogen er best meer zijn.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Post by Fred van Amersfoort » Wed Dec 24, 2008 09:59

Goed inintiatief, nu nog een keer samenwerking tussen Kosmos en Stoop

User avatar
DeletedProfile
Posts: 179
Joined: Sat Sep 20, 2003 11:04

Post by DeletedProfile » Wed Dec 24, 2008 18:34

dus iemand die voor dammen leeft en toevallig magere 6jes scoort op de mavo zal nooit kunnen winnen?!
Dammen een elitesport?

blondegod
Posts: 562
Joined: Wed Nov 05, 2003 00:53

Post by blondegod » Wed Dec 24, 2008 18:48

rijmer wrote:dus iemand die voor dammen leeft en toevallig magere 6jes scoort op de mavo zal nooit kunnen winnen?!
Dammen een elitesport?
Ik neem aan dat de school (mavo, huishoudschool, vwo, etc) niet veel uitmaakt........ zolang het maar "goed" gaat [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jan 31, 2009 11:00

De Stentor, zaterdag 31 januari 2009 | 08:00

Sportieve ontmoeting


DRONTEN - Met een sportieve act van de gymnastiekverenigingen BAS, Gyjatu en Swift '64 en de Drontense sportschool Leisure World ging gisteravond de Sport- ontmoeting in Dronten van start.

Image

De sportman van het jaar was al bekend: Joost Niekus van Flevo Delta. Hij was als enige aangemeld voor deze categorie. Sportvrouw werd Danique Stoop van de ZuiderzeeZwemmers, het eerste damesteam van volleybalclub Libero '99 werd tot beste sportploeg gekroond in De Meerpaal. De andere winnaars: Adri Plasman van de ZuiderzeeZwemmers (coach), Damclub Dronten (jeugdsportploeg), Eléa Karolina de Gans (sporttalent), Adriaan Sparreboom van Flevo Delta (veteraan) en Rinke Oost van Swift '64 voetbal (vrijwilliger). In totaal werden 39 ploegen en mensen aangemeld. Meer dan een verdubbeling in vergelijking met 2008. foto Studio Kastermans

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Nationale jeugddamprijs

Post by Kosmos » Sun Dec 20, 2009 18:03

Wie heeft die prijs over 2008 nou eigenlijk gewonnen? Ik kan googelend het nergens vinden
Heaven is no location, but a state of mind

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: Nationale jeugddamprijs

Post by groenteboer » Sun Dec 20, 2009 22:27

Kosmos wrote:Wie heeft die prijs over 2008 nou eigenlijk gewonnen? Ik kan googelend het nergens vinden
Op een wat bizarre wijze (niemand had het door) werd Roel Boomstra vorig jaar uitgeroepen tot winnaar. Dit werd tijdens een CAT bekend gemaakt.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Nationale jeugddamprijs

Post by Kosmos » Sun Dec 20, 2009 22:43

groenteboer wrote:
Kosmos wrote:Wie heeft die prijs over 2008 nou eigenlijk gewonnen? Ik kan googelend het nergens vinden
Op een wat bizarre wijze (niemand had het door) werd Roel Boomstra vorig jaar uitgeroepen tot winnaar. Dit werd tijdens een CAT bekend gemaakt.
Roel... verrassend hoor.
Waarom kan ik nergens terugvinden op grond waarvan hij de prijs kreeg toegekend? En welke publiciteit is gegenereerd met deze prijs?
Heaven is no location, but a state of mind

Jochem Zweerink
Posts: 245
Joined: Fri Jul 23, 2004 20:17

Re: Nationale jeugddamprijs

Post by Jochem Zweerink » Tue Dec 22, 2009 00:58

Leuk initiatief. De criteria vind ik trouwens ook wel goed. Dat niet alleen goede spelprestaties worden beloond, maar ook gewenst gedrag.

Toen ik die criteria las kwam natuurlijk meteen de naam van Roel al in mij op (maar hij is het blijkbaar vorig jaar al geworden), maar ook de naam van Pieter Steijlen (hij is bovendien al bijna geen jeugdspeler meer; dus voor hem is het nu of nooit). Ben benieuwd wie het wordt.

Zoals Tjalling al aangaf zou er wel meer mee gedaan kunnen worden dan vorig jaar. Een artikel in het Damspel bijvoorbeeld waarin de keuze van de jury wordt toegelicht en de speler bijvoorbeeld wordt geinterviewd. Voor de eerstvolgende Damspel is het te laat (die komt donderdag uit), maar voor de daarop volgende (die direct na de eerstvolgende komt) zou het nog wel kunnen. Door wat aandacht aan zo'n prijs te schenken krijgt het aanzien en krijgt de winnaar van de prijs wat meer waardering dan een waardering in geld alleen.

Post Reply