Nationale Clubcompetitie 2008/2009

Post Reply
henk stoop

Post by henk stoop » Mon Dec 15, 2008 16:08

MenO wrote:
Giwdul wrote:Gidwul-Barkel

<APPLET CODEBASE="http://www.damweb.nl/" CODE="webdam.Viewer.class" WIDTH="360" HEIGHT="240" NAME="webdam" ARCHIVE="webdam/Viewer.jar">
<PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right">
<PARAM NAME="position" VALUE="WMWP3132333435363738394041424344454647484950BP0102030405060708091011121314151617181920">
<PARAM NAME="notation" VALUE="34291923403414194540101450450510292420293324193034251722312611173631061132271319373208134137152039342024433902084843232832231928464101063430141938331721261712324338323440202850201409202501222731225017013417503448501748341750344850174834175034485017">
</APPLET>

en wit loopt naar de arbiter toe om remise te claimen(voor de 40e) Leuke taak voor de arbiter.

Aan de opening is duidelijk te zien dat de spelers allebei geen moeite hebben gedaan om te winnen, daardoor zou 0-0 ook een mooie uitslag zijn. De arbiter ging toch maar akkoord met mijn remise-claim en vulde 1-1 in op het uitslagenformulier.
Staat hierover iets in de reglementen? Als twee regels zo duidelijk met elkaar in strijd kunnen zijn in een praktische situatie, zou het reglement voor moeten schrijven welke regel prevaleert.
Je kunt op meerdere manieren tot remise komen. De 40 zetten regel geldt alleen bij het overeenkomen van remise. Tot remise komen na een claim is iets anders en valt dus niet onder de beperkingen van de 40 zetten regel.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Dec 15, 2008 17:35

Bert Zwart wrote:Enkele opmerkingen:
1. DVSB heeft degradatie nog steeds in eigen hand.
2. De KNDB heeft, in tegenstelling tot de hierboven aangehaalde gevallen nog de kans om aktie te ondernemen alvorens de huidige competitie is afgelopen. Ik kan me niet voorstellen dat onze voorzitter (een ervaren en strategisch kundig bestuurder met een uitstekend netwerk) met dit nieuws naar buiten zou komen voordat het is geregeld met de KNDB.
3. Het betoog van Guido bevat enkele feitelijke onjuistheden: (i) Er is bij DVSB al heel lang gesponsord door enkele leden, maar naar het eerste team toe pas op grote schaal sinds 2002, toen het eerste team in de tweede klasse speelde. (ii) Ik speel niet in het eerste, maar in het tweede.
Dat wordt nog dringen onderin. Gaan de DVSB'ers in de resterende wedstrijden verplicht al hun schijven weggeven? Stelt DVSB misschien een jeugdteam op?

De KNDB dient voor een regelmatig competitieverloop te zorgen en de wedstrijdleider dient te handelen conform het eigen competitiereglement.

De 2e klasse uit 2002 is gelijk aan de 1e klasse uit 2008. Dit een kwestie van hernoemen (de ereklasse heette toen nog hoofdklasse) . DVSB 2 uit 2008 speelt op hetzelfde niveau als DVSB 1 uit 2002.

Bert Zwart speelt inderdaad in het 2e, maar is een uitstekende ereklasespeler.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Dec 16, 2008 12:42

GuidoB wrote: Jongens als Clasquin, Van Dusseldorp, Fijn van Draat en Zwart blijven zonder sponsor echt wel. Aangevuld met spelers uit het 2e team (nu 5e in de 1e klasse) is er een prima ereklasseteam over.
Je hebt wel een erg hoge pet van ons op, Guido. Bedankt, maar niet terecht. Het kwartet dat je noemt kan om allerlei redenen een ereklasseteam niet dragen (ook door prive-omstandigheden bij Bert, Laurens en mij) en aangevuld met een handvol spelers uit het tweede levert dat zelfs een uiterst incapabel ereklasseteam op.

Wel heb ik eerder op het standpunt gestaan dat het 'competitiehuis' in stand moet blijven en dat kunstmatige ingrepen om teams een klasse lager (of hoger) te zetten, vermeden moeten worden. Het zou niet principieel zijn als ik van standpunt zou veranderen omdat het nu mijn club betreft. Dat doe ik dus ook niet.

Nou ja, ik vind er eigenlijk niets van, dat is misschien nog het beste.

(Oh ja, ik mail opnieuw vanuit Thailand, dus accentjes op klinkers lukken weer niet.)

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Dec 16, 2008 15:37

DVSB kan de ereklasse licentie natuurlijk gewoon verkopen aan Apeldoorn. Vergelijkbaar met vroeger De Koningsclub bij het schaken. In dat geval ontstaat er wel een erg sterke nieuwe ereklasser. Het echte DVSB kan dan de plek van Apeldoorn in de hoofdklasse voor een zacht prijsje overnemen.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Kern van de zaak

Post by Kosmos » Tue Dec 16, 2008 16:42

Na al het gelul maar weer eens over naar de KERN van de zaak:

Image

R. Sloot - K. Thijssen

GMI K. Thijssen speelde 19-24 29x20 14-19.
Wit had nu voor een daverende verrassing kunnen zorgen...... Image
Heaven is no location, but a state of mind

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue Dec 16, 2008 21:14

Fred van Amersfoort wrote:DVSB kan de ereklasse licentie natuurlijk gewoon verkopen aan Apeldoorn. Vergelijkbaar met vroeger De Koningsclub bij het schaken. In dat geval ontstaat er wel een erg sterke nieuwe ereklasser. Het echte DVSB kan dan de plek van Apeldoorn in de hoofdklasse voor een zacht prijsje overnemen.
Gemakkelijk te regelen. Voorbeelden zijn er uit het verleden. Heb je de KNDB niet voor nodig, die accepteerde het gewoon.
Wel wat vreemd overigens Fred dat die erg sterke nieuwe ereklasser zich tot nu toe wel erg bescheiden opstelt in de rangschikking in de hoofdklasse. Plannen voor nog meer aankopen, zoals Hanco al suggereerde?

Maar iets meer serieus, halverwege de competitie onduidelijkheid scheppen over degradatie lijkt me niet wenselijk. Snelle uitspraken van het bestuur zijn voor een zo goed mogelijk competieverloop nodig.
(Overigens is het tot nu toe, althans hier, natuurlijk alleen maar Hanco die beweert dat vrijwillige degratie nu plotseling waarschijnlijk mag)
Last edited by Jaap van Galen on Tue Dec 16, 2008 21:35, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 16, 2008 21:23

Jaap van Galen wrote:
Fred van Amersfoort wrote:DVSB kan de ereklasse licentie natuurlijk gewoon verkopen aan Apeldoorn. Vergelijkbaar met vroeger De Koningsclub bij het schaken. In dat geval ontstaat er wel een erg sterke nieuwe ereklasser. Het echte DVSB kan dan de plek van Apeldoorn in de hoofdklasse voor een zacht prijsje overnemen.
Gemakkelijk te regelen. Voorbeelden zijn er uit het verleden. Heb je de KNDB niet voor nodig, die accepteerde het gewoon.
Wel wat vreemd overigens Fred dat die erg sterke nieuwe ereklasser zich tot nu toe wel erg bescheiden opstelt in de rangschikking in de hoofdklasse. Plannen voor nog meer aankopen, zoals Hanco al suggereerde?

Maar iets meer serieus, halverwege de competitie onduidelijkheid scheppen over degredatie lijkt me niet wenselijk. Snelle uitspraken van het bestuur zijn voor een zo goed mogelijk competieverloop nodig.
(Overigens is het tot nu toe, althans hier, natuurlijk alleen maar Hanco die beweert dat vrijwillige degratie nu plotseling waarschijnlijk mag)
Er is je iets essentieels ontgaan, Jaap. Hiltex 2 is na vorig seizoen ook vrijwillig gedegradeerd, met toestemming van de KNDB. Van de Hoofdklasse naar de Tweede klasse.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 16, 2008 21:31

Friesch Dagblad, maandag, 15 december 2008

Gedoodverfde landskampioen VBI met de schrik vrij in Wânswert

Damcombinatie Fryslân laat de koploper wankelen

Johan Vellinga

Wânswert - Damcombinatie Fryslân presteert dit seizoen vooralsnog boven verwachting. De debutant in de ereklasse heeft al bijna genoeg punten om degradatie te ontlopen. In de zevende ronde verrasten de Friese dammers zaterdag in Wânswert bijna koploper VBI. UItgerekend Guntis Valneris (ex-Rinsumageest) voorkwam een debacle.

De damcombinatie moest uiteindelijk toch het hoofd buigen voor de volgens de kenners aanstaande landskampioen. Op de uitslag van 9-11 mocht het tiental trots zijn, maar na afloop was de sfeer toch een beetje bedrukt. ,,Vooraf teken je voor zo’n uitslag. Maar als je zo dicht bij een punt zit heb je ergens de winst gemist”, weet Taeke Kooistra, zaterdag goed voor een punt tegen Gérard Jansen. Hij weet met zijn verleden bij de roemruchte damclub Rinsumageest dat je die kleine kansen moet verzilveren.

Vooraf had teamcaptain Douwe Edelenbos rekening gehouden met een 7-13 nederlaag. De gemiddelde rating van de club uit Huissen ligt meer dan 100 punten hoger dan die van de Damcombinatie. Bijna elk punt was meegenomen. Maar de Friezen stijgen in dorpshuis Eldorado in Wânswert boven zichzelf uit. ,,We hadden zoiets van; we gaan er gewoon voor. Lekker op winst spelen”, aldus Edelenbos. ,,Je kunt beter een leuke dag hebben dan met de handrem erop spelen en dan ook verliezen.”

De blufpoker van de Friezen pakt bijna goed uit. Sjoerd Huitema gaat al snel onderuit, maar daar staat tegenover dat Bruno Fopa, de Kameroenees in dienst van de Damcombinatie, een mooie zege pakt. Gerlof Kolk is blij dat hij de sterke Alexander Baljakin op remise houdt. ,,Ik ben tevreden”, lacht de Leeuwarder. Harm Wiersma, de beste dammer bij de Friezen, kan tegen Johan Krajenbrink geen winstkansen creëren; ook remise. De nestor van het damteam geeft eveneens aan dat het deze middag boven verwachting gaat.

De hoop is vooral gevestigd op de partij tussen Edelenbos tegen Peter Hoogteijling. Lang staat de Fries beter. De zege ligt voor het grijpen, maar op de vijftigste zet geeft hij de winst zomaar uit handen. In tijdnood, dat wel. ,,Net niet scherp genoeg”, baalt de wat uit vorm zijnde teamcaptain. ,,Deze misser kost ons sowieso een wedstrijdpunt.”

Want na de remise van Edelenbos hangt het van Bastiaan Hollander af of er nog een gelijkspel uit zal rollen. De Fries heeft er halverwege al een hard hoofd in. En zijn verwachting komt uit want na een lange strijd moet hij ex-wereldkampioen Guntis Valneris feliciteren. Verlies voor de Damcombinatie. Met opgeheven hoofd, dat wel. Toch overheerst de teleurstelling een beetje.

Niettemin gaat het beter met de promovendus dan verwacht. Voorzitter Tjeerd Jaasma roemt de eenheid binnen het team. De ploeg bereidt zich goed voor op de wedstrijden waarbij Wiersma de spelers helpt. Na de slechte seizoensopening was er al snel een bonuspunt na de 10-10 bij Westerhaar. Vervolgens wonnen Wiersma c.s. van PWG’s Gravenpolder, Hiltex en Dammers uit Oost. ,,Nog een puntje, dan zijn we zo goed als veilig”, meent Jaasma. De slechte seizoensstart was een ongelukje, geeft Kooistra aan. ,,We moesten er even inkomen.”

Damcombinatie Fryslân weet na de wedstrijd tegen VBI dat er nog wel wat moet gebeuren wil de club landskampioen worden. Dat zou binnen enkele jaren moeten gebeuren. Waar het Huissense tiental zich sinds twee jaar gesponsord ziet door Europa’s grootste producent van kanaalplaatvloeren slaagt Jaasma er maar niet in een hoofdsponsor te strikken. En zonder geld geen nieuwe topspelers en zonder versterking geen titel. Maar de eerste missie, handhaving, is bijna geslaagd. Jaasma: ,,Misschien dat er dan wat loskomt. Ik heb goede hoop.”
De Gelderlander, 15 december 2008

Huissen met hakken over sloot

door Anton Janssen

HUISSEN - DV Huissen heeft zich verzekerd van de herfsttitel. De dammers kwamen zaterdag bij de zich stug verwerende promovendus Damcombinatie Fryslân in het verre Wanswerd weliswaar met de hakken over de sloot (9-11), het was genoeg om de ongeslagen status te behouden en als klassementsleider van de ereklasse de winterstop in te gaan.

De laatste klus van dit kalenderjaar was geen makkelijke, erkende Huissen-speler en teamleider Geert van Aalten: "De reis was pittig en de wedstrijd niet minder. De Friezen doen het redelijk en zijn stug in de verdediging. Ze kennen hun krachten en springen er geduldig mee om. Het is veelzeggend dat er slechts drie beslissingen vielen", aldus Van Aalten, zelf een van de winnende Huissen-spelers.

Van Aalten was als eerste klaar. De Huissenaar liet Sjoerd Huitema de aanval. Toen hij dat deed, stapelde de Fries fout op fout en kon Van Aalten eenvoudig op winst af. Guntis Valneris won zijn zevende partij op rij. Nu was Bastiaan Hollander zijn slachtoffer. De winst kwam in een lange partij op het oog uit het niets op het bord. Het eindspel was winnend, een opsteker voor Huissen.

Joost Hendriksen speelde tegen Hans Zondervan een gelijkwaardige remise. De door griep geplaagde Gérard Jansen ging tegen Teake Kooistra niet tot het uiterste: remise. Dat was ook de uitslag van Johan Krajenbrink tegen oud-wereldkampioen Harm Wiersma, het boegbeeld van de Friese combinatie.

Alexander Baljakin volgde tegen Gerlof Kolk niet het kansrijkste plan. Zijn partij leverde niet meer dan een voordelig eindspel op. Jasper Lemmen verloor opnieuw, nu tegen de Afrikaan Bruno Fopa. Er leek in het middenspel niets aan de hand voor de speler uit Bemmel, maar uiteindelijk was de stelling met tempospel verraderlijk. Een doorstoot had niet het gehoopte effect en Lemmen ging onderuit.

Pim Meurs was tegen Willem Leijenaar aardig op dreef maar moest attent blijven. Dat deed de als altijd gedreven spelende Culemborger. De partij eindigde gelijkwaardig: remise. Peter Hoogteijling kreeg tegen Douwe Edelenbos aanvalskansen en een licht overwicht. Deze partij liep ook naar een puntendeling.

Fred de Koning scoorde tegen Foeke Tiemensma het elfde en beslissende bordpunt. Zijn positie kantelde om een duistere redenen en De Koning moest alle zeilen bijzetten. Dat lukte hem waarna Huissen met de overwinning op zak en met vijf weken rust voor de boeg aan de verre thuisreis kon beginnen.

Damcombinatie Fryslân-DV Huissen 9-11: H. Zondervan-J. Hendriksen 1-1, G. Kolk-A. Baljakin 1-1, B. Fopa-J. Lemmen 2-0, D. Edelenbos-P. Hoogteijling 1-1, H. Wiersma-J. Krajenbrink 1-1, T. Kooistra-G. Jansen 1-1, F. Tiemensma-F. de Koning 1-1, S. Huitema-G. van Aalten 0-2, B. Hollander-G. Valneris 0-2, W. Leijenaar-P. Meurs 1-1.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue Dec 16, 2008 21:41

Hanco Elenbaas wrote:
Jaap van Galen wrote:

Maar iets meer serieus, halverwege de competitie onduidelijkheid scheppen over degredatie lijkt me niet wenselijk. Snelle uitspraken van het bestuur zijn voor een zo goed mogelijk competieverloop nodig.
Er is je iets essentieels ontgaan, Jaap. Hiltex 2 is na vorig seizoen ook vrijwillig gedegradeerd, met toestemming van de KNDB. Van de Hoofdklasse naar de Tweede klasse.
De situatie lijkt me wat meer vergelijkbaar met Culemborg, die toch echt niet mochten degraderen.
Maar hoe het ook is, duidelijkheid voor deelnemers aan een competitie lijkt me in elk geval wenselijk, en we hebben het over onze ereklasse.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 16, 2008 21:50

Jaap van Galen wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Jaap van Galen wrote: Gemakkelijk te regelen. Voorbeelden zijn er uit het verleden. Heb je de KNDB niet voor nodig, die accepteerde het gewoon.

De situatie lijkt me wat meer vergelijkbaar met Culemborg, die toch echt niet mochten degraderen.
Maar hoe het ook is, duidelijkheid voor deelnemers aan een competitie lijkt met toch in elk geval wenselijk, en we hebben het over onze ereklasse.
Snel uitsluitsel is gewenst, dat wil ik nog wel met jou eens zijn, Jaap.
Als mijn betrouwbare bronnen doorgeven dat het erop lijkt dat de KNDB het verzoek van DVSB gaat inwilligen en als Bert dat bericht hier niet tegenspreekt, dan heeft de KNDB waarschijnlijk ingezien dat het nutteloos is om na Raes Maastricht, DeZ Culemborg en Amsterdam '80 nu voor het vierde opeenvolgende jaar met een sponsorloos krukkenteam in de Ereklasse opgezadeld te zitten. Applaus van mij als het KNDB-bestuur tegen de stroom ingaat en DVSB in 2009 lekker in de Hoofdklasse laat uitkomen.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Dec 16, 2008 23:18

Hanco Elenbaas wrote:Snel uitsluitsel is gewenst, dat wil ik nog wel met jou eens zijn, Jaap.
Als mijn betrouwbare bronnen doorgeven dat het erop lijkt dat de KNDB het verzoek van DVSB gaat inwilligen en als Bert dat bericht hier niet tegenspreekt, dan heeft de KNDB waarschijnlijk ingezien dat het nutteloos is om na Raes Maastricht, DeZ Culemborg en Amsterdam '80 nu voor het vierde opeenvolgende jaar met een sponsorloos krukkenteam in de Ereklasse opgezadeld te zitten. Applaus van mij als het KNDB-bestuur tegen de stroom ingaat en DVSB in 2009 lekker in de Hoofdklasse laat uitkomen.
Uitsluitsel waarover, Hanco? De regels zijn duidelijk. Als het KNDB-bestuur meent te moeten afwijken van de regels, dan kan ze dat inderdaad maar het beste zo snel mogelijk laten weten.

Ik zou het een nogal raar besluit vinden DVSB volgend seizoen in de hoofdklasse te plaatsen als het 1e team niet degradeert. Daar heeft die club niets te zoeken, want er speelt geen enkel DVSB-team in de hoofdklasse. DVSB 2 staat 5e in de 1e klasse. Als het 1e team volgend seizoen zijn geheel wegloopt, dan zit die 5e plaats er volgend seizoen niet meer in, aangezien Bert Zwart in het 2e team blijft spelen. Er blijft dan inderdaad een krukkenteam over. Een plaats in de hoofdklasse voor dat team zou een promotie betekenen. Als het 1e team niet in zijn geheel wegloopt, dan moet het volgend seizoen gewoon uitkomen in de ereklasse. Er zijn wel vaker teams geweest die wat spelers kwijtraakten door het wegvallen van financiële middelen. In zo'n geval moet de competitie gewoon haar sportieve beloop krijgen. Als het overblijvende team te zwak is, zal degradatie vanzelf volgen.

DEZ Culemborg is overigens helemaal geen krukkenteam, zoals ze dit seizoen duidelijk bewijzen. Ik vermoed zelfs dat het team dit jaar in de ereklasse niet zou degraderen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 16, 2008 23:35

GuidoB wrote:DEZ Culemborg is overigens helemaal geen krukkenteam, zoals ze dit seizoen duidelijk bewijzen. Ik vermoed zelfs dat het team dit jaar in de ereklasse niet zou degraderen.
Zo'n beetje elk team uit de Hoofdklasse wordt een krukkenteam in de Ereklasse, Guido, kijk maar naar hoe snel de kampioenen van de Hoofdklasse weer de Ereklasse uit worden geknuppeld, als ze zich niet drastisch versterken. Te klein voor het tafellaken. DeZ Culemborg van vorig seizoen was een erg zwak team, onvergelijkbaar met het Culemborg van dit seizoen.

Maar alles over vrijwillige degradatie is al gezegd de afgelopen jaren. Ik hoop dat het KNDB-bestuur ditmaal wel een wijze beslissing zal nemen en DVSB dus zal toestaan vrijwillig te degraderen.

Alex

Post by Alex » Wed Dec 17, 2008 06:32

Hanco Elenbaas wrote:Ik hoop dat het KNDB-bestuur ditmaal wel een wijze beslissing zal nemen en DVSB dus zal toestaan vrijwillig te degraderen.
Dan meet het bestuur dus met 2 maten, Meurs DEZ en Hiltex niet en DVSB naar de hoofdklasse. Lijkt me niet kunnen. Misschien moet DVSB maar een paar keer onvolledig opkomen... Of ze redden het gewoon en ze spelen nog een jaar ereklasse en wie weet komt er een nieuwe sponsor en/of melden zich versterkingen aan.

Sponsoring van een team is wat mij betreft dodelijk, je ziet wat er gebeurt als een sponsor er mee kapt. Die sponsor kan zijn geld beter steken in de hele club.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Wed Dec 17, 2008 08:15

Alex wrote:Dan meet het bestuur dus met 2 maten, Meurs DEZ en Hiltex niet en DVSB naar de hoofdklasse.
Vertaling: Regels mogen nooit veranderen.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Jameson

Post by Jameson » Wed Dec 17, 2008 14:33

Op de website www.dcdordrecht.nl zijn de partijen bijgewerkt t/m ronde 6. Ook de tweedeklasse is nu bijgewerkt t/m ronde 4

Post Reply