Bart Terwel wrote:Is Jannes ooit op dit desastreuze tv-optreden aangesproken? Hij moest is weten wat ie op zijn geweten heeft... Ik vond het optreden van Jannes geweldig, net als zijn analyse bij het programma over de match tussen Tsjizhov en Sijbrands
Ik insinueerde inderdaad een beetje dat er een relatie bestaat tussen bepaalde optredens van Jannes en de sedertdien verminderde belangstelling -van alle kanten- voor de damsport.
Misschien is het ook niet netjes om bepaalde dingen te beweren over iemand die helaas niet meer onder ons is en zich niet meer kan verdedigen. Maar sommige dingen zijn nou eenmaal zoals ze zijn en je kunt ze moeilijk tot in de eeuwigheid blijven verzwijgen.
Begrijp me goed: ik vond Jannes' optreden bij Mies -ik zag het destijds live- meer dan voortreffelijk. Het gezapige, kleffe en in haast alle opzichten goed voorbereide avondje-AVRO werd eens heerlijk om zeep geholpen. Ik had de avond van mijn leven.
Maar voor het imago van de damsport was het niet goed wat er gebeurde. Zo denk ik er tenminste achteraf over. In de periode van Jannes' optreden bij Mies studeerde ik en als ik over dammen begon, viel de naam van Jannes van der Wal en begonnen de jongens te grinniken en trokken de meisjes een vies gezicht. Het ging bovendien niet om zomaar een dammer, het ging om de wereldkampioen dammen.
Het kost jaren, misschien wel tientallen jaren, om een imago op te bouwen. Maar in het ergste geval ben je datzelfde met moeite verworven imago binnen tien minuten weer kwijt.
Heineken kwam met een alcoholvrij biermerk. Men bedacht een kekke, nergens opslaande, maar stoere mannennaam: Buckler en men investeerde miljoenen in de presentatie van dit nieuwe product.
Het leek een succes, totdat Youp van 't Hek in een oudejaarsconferentie het merk op de hak nam. Of, beter gezegd, de sukkels en lulletje rozewaters die zich afficheerden als Bucklerdrinkers. Het merk was meteen kapot. Miljoenenverlies. Drama. En dat alleen maar als gevolg van een tien minuten durende sketch van op dat moment ’s lands meest gevierde grappenmaker.
En iets dergelijks gebeurde dus ook tijdens het programma van Mies. Het op dat moment nog heel behoorlijke imago van het dammen, zoals die was opgebouwd door charismatische, welhaast groteske figuren als Sijbrands, Wiersma en Kuijken maar ook door typetjes als Andreiko, Koeperman en Sjtsjocholjew, stortte plotsklaps ineen.
Dus het was een lollige avond bij onze meest gevierde tv-diva van de vorige eeuw, maar de damsport stierf een beetje…