Kosmos wrote:
N. Nikananorov - W. Gao
Herman van Westerloo laat in Hoofdlijn 130 een leuke combinatie zien uit Peking. Nadat de Chinese speler 30-35 deed, sloeg de jeugdwereldkampioen toe met een fraaie combinatie.
De Mind Games zouden volgens Luteijn een overrompelend succes worden.
Vinden de mensen die daar geweest zijn dat het een succes is geworden of niet?
Beter gezegd: Wat is succesvol verlopen en wat wellciht niet?
Hoe gaan de ontwikkelingen in China op damgebeid nu verder?
Over zijn geheel genomen vond ik het een heel geslaagd toernooi. Er waren dammers uit ontzettend veel verschillende landen aanwezig. En de Chinese organisatie was (uiteraard) erg goed. Er was een specatulaire openingsceremonie voor ons georganiseerd, en het onderdak en het eten was allemaal prima in orde. Zelf zat ik helaas tussen de Europese go-spelers, die deden niks anders dan zuipen en kabaal maken tot vroeg in de ochtend. Dat zal wel komen doordat ze qua niveau helemaal niets te zoeken hebben bij zo'n toernooi. De speelzaal voor dammen vond ik wat minder. Alles was in een grote zaal ondergebracht, en we zaten op klapstoeltjes aan veel te lage tafels. Ik kreeg elke dag meer last van mijn nek, totdat ik op het idee kwam om mijn stoel een eind naar achteren te schuiven.
Een toernooi met zo'n status geeft een ingang bij sommige landen om met dammen voet aan de grond te krijgen. Bij China lijkt dat gelukt. Ze pakken het dammen serieus op, en hebben het laatste jaar Russische topspelers laten overkomen om hun jeugdspelers te trainen. Met succes, want het niveau van de vaak jeugdige Chinezen was heel behoorlijk. Ik meen dat China van plan is om afvaardigingen te sturen naar jeugd WK's en toernooien als Salou. Of het ook voor andere landen gevolgen heeft weet ik niet.
De media-aandacht voor het toernooi was in Nederland geloof ik niet bijster groot. Toch had men dit heel serieus opgepakt. Er is veel aan verslaggeving via de website gedaan, inclusief interviews met spelers en persberichten (Elly de Knikker en Martijn v.d. Klis) en technische verslagen (Paul Oudshoorn). Maar om die persberichten te slijten aan Nederlandse kranten is waarschijnlijk een nog grotere inspanning nodig. De Chinese televisie heeft wel regelmatig opnamen van het toernooi gemaakt. De live weergave via internet is helaas niet zo'n succes geworden wegens technische problemen met de electronische borden.
De organisatie vanuit de FMJD vond ik rommelig. Als deelnemer kreeg je vooraf zo goed als geen informatie over het toernooi. Men was veel te laat met inschrijven van deelnemers, waarmee men de Chinese organisatie in de problemen bracht. Toen wij daar aankwamen stonden we niet eens op de lijst, ondanks dat we vantevoren netjes alle formulieren hadden ingevuld en met pasfoto's en al hadden ingeleverd. De toernooi-opzet was onduidelijk. Van het rapid-toernooi begreep ik slechts via geruchten dat het geen olympische status had. Later bleek het opeens om een WK rapid te gaan. Erg serieus kon ik het allemaal niet nemen, gezien ook de Afrikaanse arbiters die het geheel moesten leiden, en die van toeten noch blazen wisten. Ik geloof dat de FMJD niet klaar is voor het organiseren van toernooien van dit kaliber. Qua uitstraling steeg het allemaal niet veel uit boven een gemiddelde zomertoernooi. Laat men eens een voorbeeld nemen aan de bridge-bond, die ruim vantevoren alle toernooi-informatie en deelnemerslijsten had gepubliceerd.