Hier gaan we mijns inziens alweer de fout in. Ik mag Aart graag en heb veel waardering voor wat hij allemaal doet. Maar is dat voldoende om de bond uit de crisis te halen? De dambond heeft een change nodig waarbij vergeleken de change van Obama kinderspel spel is. Dat vereist iemand met een heldere visie, doorzettingsvermogen, organiseren van een team medewerkers. Daarom is het zaak eerst zorgvuldig na te denken over het profiel.Hanco Elenbaas wrote:Het zou geweldig zijn als Aart het wil doen! Hij heeft zoveel kwaliteiten. Ik vergat nog zijn enthousiasme over het spel.
Tijdens het Europees veteranenkampioenschap in 2003 in de Bijlmer speelden we een partij waarin een paar merkwaardige finesses voorkwamen. Aart was zó enthousiast over die wendingen dat hij na afloop steeds maar bezig bleef met die partij, overlopend van geestdrift over de schoonheid van het spel.
Alle tot dusver genoemde namen, behalve Van den Hoek en Van Beek, vallen wat mij betreft al af. Gewoon een goeie vent neerzetten als voorzitter is allang niet meer voldoende. Van Beek en Van den Hoek hebben een verleden als KNDB-voorzitter resp. FMJD-voorzitter. Dat zou hen in de weg kunnen zitten. Reden om eens verder te kijken. Fred Versteeg moet zeker genoemd worden. Hij heeft visie, inspireert, heeft de grootste club van Nederland tot stand gebracht, is een uitstekende fondsenwerver, gaat zeer goed met mensen om en steunt diverse activiteiten buiten zijn eigen club zoals de Damacademie. Maar of Freds broze gezondheid het toelaat is de vraag.
Wat betreft het netwerk van adviseurs denk ik in ieder geval aan Gerard Kolsloot, Jan van Stigt Thans en Fred Versteeg. Drie intelligente mensen met visie, die aanwijsbaar veel voor de damsport tot stand hebben gebracht.
Voorts denk ik aan moderne grootmeesters als de Nederlandse kampioenen Rob Clerc, Erno Prosman en Kees Thijssen. Zij begrijpen dat de samenleving is veranderd en dat de damsport ook moet veranderen.