Zaterdagdammers in de provincie

Discussies over damsport (in het Nederlands)
dam'right

Zaterdagdammers in de provincie

Post by dam'right » Sun Feb 08, 2004 13:51

In de provincie waarin ik speel , Zuid-Holland Zuid , is grote verdeeldheid
over de vraag , of spelers die in de landelijke competitie uitkomen ook
provinciaal voor hun club mogen spelen. Dit heeft er toe geleid , dat in de
provinciale hoofdklasse nog slechts 7 teams uitkomen en het gerucht
doet de ronde , dat van dit geringe aantal nog eens twee verenigingen
zich zullen terugtrekken. Men heeft geen zin meer nog langer als
kanonnenvlees te fungeren. Terecht of onterecht ?

Mark Hees

Re: Zaterdagdammers in de provincie

Post by Mark Hees » Mon Feb 09, 2004 07:53

dam'right wrote:In de provincie waarin ik speel , Zuid-Holland Zuid , is grote verdeeldheid
Onterecht. Van mij mogen ze de hele dispensatie regel afschaffen. Door die regel kunnen wij nu maar met 1 team in de prov. competitie uitkomen en hebben een aantal dammers het nakijken, simpelweg omdat we geen twee 8 tallen kunnen vormen zonder dat onze landelijke spelers meedoen in het eerste. En dan heb ik het niet over toppers met rating van 1200+..... We spelen landelijke 2e klasse (die soms al een veredelde prov. hoofdklasse is). De prov. hoofd klasse wordt dan voor een aantal teams misschien te hoog. Nou en? Dan spelen ze toch in de prov. 1e klasse? Of hechten ze waarde aan het woord 'Hoofdklasse'?

Peter de Hek

Post by Peter de Hek » Mon Feb 09, 2004 09:06

dam'right wrote:In de provincie waarin ik speel , Zuid-Holland Zuid , is grote verdeeldheid
Onterecht en vooral onbegrijpelijk.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Feb 09, 2004 09:54

Terecht en begrijpelijk.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon Feb 09, 2004 10:56

Peter de Hek wrote:
Onterecht en vooral onbegrijpelijk.
Kun je vertellen waarom?

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon Feb 09, 2004 10:56

Bert Zwart wrote:Terecht en begrijpelijk.
Kun je vertellen waarom?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Feb 09, 2004 11:08

zie post hieronder
Last edited by Bert Zwart on Mon Feb 09, 2004 11:22, edited 1 time in total.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Feb 09, 2004 11:21

Mark Hees wrote:
Bert Zwart wrote:Terecht en begrijpelijk.
Kun je vertellen waarom?
Mijn meest prcinpiele bezwaar is:
Het werkt veelspelen in de hand. Veelspelen is de doosteek van de damsport.

Andere bezwaren:
Het werkt competitievervalsing in de hand.

Mensen willen een potje dammen op hun eigen niveau. Ik snap zelf ook de landelijke spelers niet die wel eens invallen. Bij ADG 3 in de provincie UPDB staan er iedere wedstrijd weer andere namen uit het eerste. Met zo'n sterfhuisconstructie benadeel je de teams die wel serieus iedere wedstrijd met dezelfde spelers een teamprestatie willen neerzetten.

Als je een te kleine hoeveelheid restspelers hebt kun je ook inschrijven voor de viertallen.

Het afschaffen van dispensatie zal ongetwijfeld een verdere uitholling van de provinciale competitie tot gevolg hebben. Maar dit lijkt me alleen maar een goede zaak. De ware staat van het dammen moet voor iedereen goed zichtbaar worden.Ophouden met de dubbele ledenconstructie. Straks hebben we 500 leden die allemaal van 10 clubs lid zijn. Leuk hoor!

Dieter

Post by Dieter » Mon Feb 09, 2004 11:38

In Limburg is de spoeling zo dun dat als de nationale spelers niet meer in de prov. competitie zouden mogen spelen er geen provinciale competitie meer zou zijn. De vrije inschrijving heeft er voor gezorgd dat nagenoeg alle competitiespelers in de KNDB competitie actief zijn. Met de resterende dammers (veteranen en enkele jeugdspelers) is geen competitie meer te vormen.
Begrijp ik Bert goed als hij stelt dat, dat ook niet erg is en dat er provinciaal maar andere activiteiten ontplooit moeten worden ipv competitie spelen? misschien is dat geen slechte gedachte maar ik ben er zelf nog niet uit.
Dat het veelspelen op termijn inderdaad geen oplossing is ben ik met Bert wel al vast eens. Dammers die week op week op MOETEN draven gaan het als een lastige plicht zien en het spelen gaat ze tegenstaan en daarmee zijn we zeker niet gediend.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon Feb 09, 2004 12:18

Dat het loskoppelen van provinciale en landelijke competities zeer onnadenkend gebeurd is, is al lang bekend. Maar nu dat eenmaal gebeurd is, moeten het ook als twee totaal aparte competities beschouwd worden. Die twee competities zouden in het geheel niet met elkaar moeten bemoeien.
Wat een groter probleem is, is dat provinciaal veel spelers bij meerdere clubs spelen. Als zo'n team met veel landelijke spelers kampioen wordt in de eerste klasse provinciaal, weigert het te promoveren, omdat de helft of meer van de spelers in de hoofdklasse voor een andere vereniging uitkomt. Met als gevolg dat geen enkel ander team in die eerste klasse nog voor het kampioenschap kan spelen.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

dam'right

Post by dam'right » Mon Feb 09, 2004 12:39

Mijn eigen standpunt is overigens , dat zaterdagspelers gewoon ook
provinciaal moeten kunnen spelen , mits ze ook gewoon de clubavonden
bezoeken en aan de interne competitie meedoen. Maar lang niet iedereen
is het daarmee eens. Zo doet mijn vereniging uit principe niet mee aan
de provinciale bekercompetitie ( viertallen ). Nu hebben we daar niet
veel te zoeken , maar jammer blijft het !

Peter de Hek

Post by Peter de Hek » Mon Feb 09, 2004 13:27

dam'right wrote:Mijn eigen standpunt is overigens , dat zaterdagspelers gewoon ook
provinciaal moeten kunnen spelen , mits ze ook gewoon de clubavonden
bezoeken en aan de interne competitie meedoen. Maar lang niet iedereen
is het daarmee eens. Zo doet mijn vereniging uit principe niet mee aan
de provinciale bekercompetitie ( viertallen ). Nu hebben we daar niet
veel te zoeken , maar jammer blijft het !
Ik ben het met je uitgangspunten eens.

Jammer dat jullie niet aan de bekercompetitie meedoen best gezellig met die gezamelijke eerste ronde. Wat is eigenlijk de reden achter deze principiele opstelling. Ik vermoed dat het de angst is om te verliezen en dan heb je natuurlijk geen gezellige avond en daar is het m.i. bij het gros om te doen. Dammen opzich is een bijzaak alleen maar een excuus om gezellig met elkaar een drankje te drinken, of vergis ik me?

dam'right

Post by dam'right » Mon Feb 09, 2004 19:41

De reden is, dat men de krachtsverschillen te groot vindt, waardoor elke
kans op succes is uitgesloten. Ratingverschillen van 250 tot 300 punten
zijn geen uitzondering. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen , maar
zoals jij zelf al aangeeft kun je het ook zien als een gezellig avondje uit ,
waarbij de contacten weer wat kunnen worden aangehaald.

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Mon Feb 09, 2004 21:25

dam'right wrote:De reden is, dat men de krachtsverschillen te groot vindt, waardoor elke
kans op succes is uitgesloten. Ratingverschillen van 250 tot 300 punten
zijn geen uitzondering. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen , maar
zoals jij zelf al aangeeft kun je het ook zien als een gezellig avondje uit ,
waarbij de contacten weer wat kunnen worden aangehaald.
Wij hebben op een gegeven moment in Noord-Holland een soortgelijke situatie gehad qua spelers, toen Gandhi o.a. Sijbrands, Thijssen en Hans Jansen inzette om door te stromen naar de bondscompetitie. Voor de spanning is dat niet leuk, maar als provinciaal best wel eens interessant.

Vraagje

Post by Vraagje » Tue Feb 10, 2004 19:21

In Utrecht is de situatie zo dat landelijke spelers onbeperkt kunnen worden opgesteld. Dit vind ik een slechte regel. Zoals Bert al heeft aangegeven heeft dit er bij ADG toe geleid dat ze om te winnen, wanneer het ze uitkomt, eerste tientalspelers opstellen in de provinciale competitie. (Ik heb me overigens laten vertellen dat DVSB in de 1e klasse iets soortgelijks heeft gedaan tegen Austerlitz.)
In de competitie 2003 stelden ze zelfs Sijbrands een keer op tegen Woerden, en dit jaar belde hij tegen OG Utrecht op het laatste moment af. (Dit terwijl in de notulen van een ledenvergadering van de UPBD, van een vergadering die, naar ik vermoed, begin 2003 is gehouden, n.a.v. kritiek op het beleid van ADG, werd aangegeven dat ze Sijbrands hoogstwaarschijnlijk niet meer zouden laten meespelen.)

Sowieso stelden ze nog wel enkele andere landelijke spelers op tegen OG Utrecht, die een week later (tegen ons) nog over deze onsportiviteit praatten. Bij Veenendaal waren we zelfs van plan om, mocht het tot een beslissingswedstrijd om het kampioenschap zijn gekomen, deze wedstrijd om die reden niet te spelen.

In Gelderland is er een regel dat een landelijke speler een minimaal aantal keren moet uitkomen voor een provinciaal team. Hoewel dit gezien de loskoppeling 'theoretisch' niet helemaal fraai is, voorkomt het wel de ergste excessen. Ik vind het daarom een goede regel. Ik denk dat een dergelijke regel al veel frustraties kan wegnemen bij teams zonder/met weinig landelijke spelers.

Overigens vind ik het opstellen van sterke spelers in bekerwedstrijden geen enkel probleem, al is het maar omdat je daarmee ook het niveau van inschrijving van een team verhoogt (bij gelijk spel gaat het laagst spelende team door.)

Post Reply