Aanval Jean-Marc Ndjofang op Wereldrecord Kloksimultaan

User avatar
Eric Sanders
Posts: 1211
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:30
Location: Nijmegen
Contact:

Post by Eric Sanders » Mon Sep 22, 2008 15:14

Mark Hees wrote:En dan moet er nog tussen de borden gelopen worden.
Ik ken de reglementen niet, maar staat daarin dat er gedamd moet worden met fysieke borden en schijven?
Anders kan ik me voorstellen dat de simultaangever achter een computerscherm gaat zitten. Met een beetje handig programmeren kun je het ook nog zo doen, dat zo gauw de simultaangever aan zet is het betreffende bord naar de voorgrond komt.
Ik geeft toe, de romantiek gaat er dan wel een beetje af, maar er zit dan nog wel rek in het record.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Post by Fred van Amersfoort » Mon Sep 22, 2008 15:59

45 borden was om de fantasie wat te prikkelen. Het idee van Erik Sanders is het proberen waard. Ndjofang zou de looptijd kunnen beperken door het eens op rolschaatsen te proberen.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Post by groenteboer » Mon Sep 22, 2008 16:45

Fred van Amersfoort wrote:45 borden was om de fantasie wat te prikkelen. Het idee van Erik Sanders is het proberen waard. Ndjofang zou de looptijd kunnen beperken door het eens op rolschaatsen te proberen.
Dan moet je er ook een televisieploeg bij doen. Wanneer Jean-Marc dan eens valt komt het meteen op het nieuws als blooper en krijgt het dammen weer wat aandacht in de media [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] Maar dan moet ie wel vallen natuurlijk..

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Mon Sep 22, 2008 19:07

Een record hoeft toch niet in één keer te slagen? Het feit dat het nu nog steeds direct lukt zou kunnen inhouden dat men nog niet aan de top zit.
De meest gehate dammer allertijden.

Mark Hees
Posts: 720
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:43
Location: Lelytown

Post by Mark Hees » Tue Sep 23, 2008 08:29

groenteboer wrote:
Fred van Amersfoort wrote:45 borden was om de fantasie wat te prikkelen. Het idee van Erik Sanders is het proberen waard. Ndjofang zou de looptijd kunnen beperken door het eens op rolschaatsen te proberen.
[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] Maar dan moet ie wel vallen natuurlijk..
Daar kan natuurlijk altijd voor gezorgd worden...... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Mark Hees
Posts: 720
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:43
Location: Lelytown

Post by Mark Hees » Tue Sep 23, 2008 08:31

Fred van Amersfoort wrote:45 borden was om de fantasie wat te prikkelen.
Echt waar? Ik dacht dat je nu ook serieus was..... [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]

Maar Eric heeft wel een punt. Ik heb de regelementen wel eens gelezen (ze staan in de posting over het WR van Jeroen), maar ik kan me niet herinneren dat er iets staat van het feit dat je langs de borden moet lopen. Denk dat het meer gewoonte is dat dat gedaan wordt.....

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Post by Fred van Amersfoort » Tue Sep 23, 2008 12:08

Die poging van Ndjofang lijkt me wel boeiend. Ik heb eigenlijk nog nooit een toernooi meegemaakt waar dit heerschap op tijd aanwezig was. En iedere keer wacht de organisatie trouw op de vedette. Zelf denk ik altijd, rot op en kom maar eens op tijd maar niemand die het durft het te zeggen. Verder heb ik de indruk dat Ndjofang amper in staat is om zelfs ook maar 1 partij binnen de tijd te volbrengen.

User avatar
DeletedProfile
Posts: 179
Joined: Sat Sep 20, 2003 11:04

Post by DeletedProfile » Tue Sep 23, 2008 13:02

Fred van Amersfoort wrote:Die poging van Ndjofang lijkt me wel boeiend. Ik heb eigenlijk nog nooit een toernooi meegemaakt waar dit heerschap op tijd aanwezig was. En iedere keer wacht de organisatie trouw op de vedette. Zelf denk ik altijd, rot op en kom maar eens op tijd maar niemand die het durft het te zeggen. Verder heb ik de indruk dat Ndjofang amper in staat is om zelfs ook maar 1 partij binnen de tijd te volbrengen.
het lijkt me dat je een verkeerde voor je hebt.
Ndjofang is erg netjes

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Post by henk stoop » Tue Sep 23, 2008 13:03

B. REGULATIONS FOR THE CLOCK SIMULTANEOUS MATCHES

1. Definition
A clock simultaneous match consists of one player called the ‘expert’ who plays games with several opponents all at the same time.

2. Rules of the game
The official FMJD rules for International Draughts must be observed.

3. Rules for the competition
The official FMJD competition regulations must be observed, except as specified in these regulations.

4. Playing area
The playing tables must be arranged in a square or a circle. The inner area is reserved for the expert and the referees. The opponents sit on the outer side of the tables.

5. Equipment
The equipment, board, clock and notation form must be placed on each table in accordance with the regulations laid down in Annex 3.

6. Rate of play
The rate of play for the games, both for the expert and his opponents, is 50 moves for the first two hours and 25 moves per subsequent hour.

7. Compulsory Recording
Only the opponents must record the games. The recording forms must be visible at all times for the expert and the referees. At no moment the notation may be suspended.

8. Procedure
The expert may choose the colour he wishes to play with on every board. He circulates from one board to an other board of his own choice, depending on where he wants to play a move.

9. Starting the Clocks
At the start of the match, the referee starts the clock for the player with the white pieces at each board in turn from the first until the last board. From then on each player operates the clock as soon as he has made his move. Opponents do not have to wait until the expert arrives at their board.

10. Removal of pieces
Pieces removed from the board must be put in their box or removed from the arena.

11. Advice and conversation
Each opponent must play individually. He is forbidden to ask for or receive advice on the game in progress. He is forbidden to speak to the people around him.

12. Dispute about number of moves played
If there is a dispute about the number of moves played in a particular game whilst play is still going on the other boards, this dispute must be settled between a referee and the opponent well away from the playing area.

13. Request for the referee
The opponent is the only one who is responsible for a correct notation. If the expert was misled about the number of moves made at the moment that his flag falls, the game will be declared lost for his opponent.

14. Dispute and correction
Any dispute about moves must be resolved in the opponent’s time. Unless he is correct in which case the referee will put his clock back to where it was when the dispute arose.

15. Finished games
Any opponent who has finished his game must leave the arena immediately. His place may be taken by an other player, thus reducing the distance the expert has to walk.

16. Performance
The performance of the expert is better if the number and strength of his opponents and the result is higher. Annex 11 describes the recognition of performances and records.

17. Referees
Refereeing should be done by a Main Referee together with as many assistants as he requires on the basis of one official to 20 competitors.

18. Infringements
Infringements of the regulations must be dealt with by the referees. Serious or repeated infringements may lead to disqualification of the perpetrator.

Mark Hees
Posts: 720
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:43
Location: Lelytown

Post by Mark Hees » Wed Sep 24, 2008 08:25

Eric Sanders wrote:
Mark Hees wrote:En dan moet er nog tussen de borden gelopen worden.
Ik ken de reglementen niet, maar staat daarin dat er gedamd moet worden met fysieke borden en schijven?
Anders kan ik me voorstellen dat de simultaangever achter een computerscherm gaat zitten. Met een beetje handig programmeren kun je het ook nog zo doen, dat zo gauw de simultaangever aan zet is het betreffende bord naar de voorgrond komt.
Ik geeft toe, de romantiek gaat er dan wel een beetje af, maar er zit dan nog wel rek in het record.
Helaas, de regels die Henk gepost heeft, geven weinig ruimte voor zo'n voorstel....... :

4. Playing area
The playing tables must be arranged in a square or a circle. The inner area is reserved for the expert and the referees. The opponents sit on the outer side of the tables.

15. Finished games
Any opponent who has finished his game must leave the arena immediately. His place may be taken by an other player, thus reducing the distance the expert has to walk.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Post by groenteboer » Wed Sep 24, 2008 16:27

Mark Hees wrote:
Eric Sanders wrote:
Mark Hees wrote:En dan moet er nog tussen de borden gelopen worden.
Ik ken de reglementen niet, maar staat daarin dat er gedamd moet worden met fysieke borden en schijven?
Anders kan ik me voorstellen dat de simultaangever achter een computerscherm gaat zitten. Met een beetje handig programmeren kun je het ook nog zo doen, dat zo gauw de simultaangever aan zet is het betreffende bord naar de voorgrond komt.
Ik geeft toe, de romantiek gaat er dan wel een beetje af, maar er zit dan nog wel rek in het record.
Helaas, de regels die Henk gepost heeft, geven weinig ruimte voor zo'n voorstel....... :

4. Playing area
The playing tables must be arranged in a square or a circle. The inner area is reserved for the expert and the referees. The opponents sit on the outer side of the tables.

15. Finished games
Any opponent who has finished his game must leave the arena immediately. His place may be taken by an other player, thus reducing the distance the expert has to walk.
Hoezo weinig ruimte. De tafels moeten gewoon in een cirkelvorm staan. Er staat niet dat de expert dezelfde is als de simultaangever. In principe zou er dus iemand kunnen lopen voor de simultaangever en dat de simultaangever zelf achter een computer zit met de beste technieken (waar hij aan bod is komt er voor).

User avatar
Vengaboy
Posts: 513
Joined: Mon Dec 08, 2003 11:15

Post by Vengaboy » Wed Sep 24, 2008 17:32

groenteboer wrote:
Mark Hees wrote:
Eric Sanders wrote: Ik ken de reglementen niet, maar staat daarin dat er gedamd moet worden met fysieke borden en schijven?
Anders kan ik me voorstellen dat de simultaangever achter een computerscherm gaat zitten. Met een beetje handig programmeren kun je het ook nog zo doen, dat zo gauw de simultaangever aan zet is het betreffende bord naar de voorgrond komt.
Ik geeft toe, de romantiek gaat er dan wel een beetje af, maar er zit dan nog wel rek in het record.
Helaas, de regels die Henk gepost heeft, geven weinig ruimte voor zo'n voorstel....... :

4. Playing area
The playing tables must be arranged in a square or a circle. The inner area is reserved for the expert and the referees. The opponents sit on the outer side of the tables.

15. Finished games
Any opponent who has finished his game must leave the arena immediately. His place may be taken by an other player, thus reducing the distance the expert has to walk.
Hoezo weinig ruimte. De tafels moeten gewoon in een cirkelvorm staan. Er staat niet dat de expert dezelfde is als de simultaangever. In principe zou er dus iemand kunnen lopen voor de simultaangever en dat de simultaangever zelf achter een computer zit met de beste technieken (waar hij aan bod is komt er voor).
ruimte genoeg,

simultaanspeler met computer kan gerust in het midden zitten.

en er staat niet "dat" de expert/simultaangever moet lopen, er staat alleen dat er borden verschoven mogen worden "zodat" de simultaangever niet zover hoeft te lopen. moet ie zelf weten lijkt me, als die hele lange armen heeft hoeft ie ook niet ver te lopen.
......door politie en dominee geweerd.....

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 26, 2008 08:59

De Stentor, 24 september 2008

Ndjofang vliegt langs damborden


EMMELOORD - Topdammer Jean-Marc Ndjofang doet op 20 december een poging het wereldrecord kloksimultaan dammen scherper te stellen. In Emmeloord neemt de Afrikaan het dan op tegen 32 dammers.


Bij kloksimultaan gelden dezelfde regels als bij reguliere wedstrijden: de eerste vijftig zetten dienen binnen twee uur te worden gedaan. Dat betekent dat Ndjofang in onwaarschijnlijk tempo langs de borden moet. De wereldrecordpoging slaagt als de man uit Kameroen een score van minimaal zeventig procent bereikt.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 26, 2008 09:02

<center>Image
De Stentor, donderdag 25 september 2008

Ndjofang rent langs 32 borden om damsport hipper te maken

door Anton van Gerner

EMMELOORD - Okee, dammen tegen 32 tegenstanders tegelijk is niet heel bijzonder.


Dat vindt Jean-Marc Ndjofang zelf ook. Het wordt een ander verhaal wanneer de klok een rol gaat meespelen. Wanneer de topspeler uit Kameroen een wereldrecord wil vestigen, zal hij op zaterdag 20 december uren door 't Voorhuys moeten rennen om in razend tempo zijn zetten te kunnen doen.

Stichting Aanzet heeft een volgend groot damevenement naar Emmeloord gehaald. Na de eerste - geslaagde - wereldrecordpoging kloksimultaan van de Russische wereldkampioen Alexander Schwarzman, volgde dit voorjaar het Nederlands kampioenschap. Jean-Marc Ndjofang is de volgende blikvanger. Hij neemt het op tegen 32 dammers van goed niveau, maar heeft de tijd als zwaarste opponent. De eerste vijftig zetten dienen binnen twee uur te worden gedaan. Even rekenen: als iedereen het zeker vijftig zetten volhoudt, dient Ndjofang 1600 zetten te doen in 120 minuten. En dat is… elke 4,5 seconden een zet.

,,Ik zal niet alleen mentaal sterk moeten zijn, maar ook fysiek'', beseft Ndjofang, die gisteren in 't Voorhuys een toelichting gaf op zijn plannen. ,,Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe. Ik ben erg gemotiveerd, zal me hierop focussen. Ik ben grootmeester, prof, ik zal mijn werk doen en de mensen niet teleurstellen.''

Schwarzman zette vorig jaar in Emmeloord de toon door het op te nemen tegen 25 spelers. Intussen is het wereldrecord door de Nederlander Jeroen van den Akker op 30 gebracht. Nog voor Ndjofang in actie komt, zijn er pogingen van twee andere Nederlandse dammers, Anton van Berkel en Bennie Provoost, om dat aantal op 31 te brengen. ,,Ik ga daar zeker kijken'', meldt Ndjofang, die in de Nederlandse eredivisie speelt voor Bart Smit Volendam. ,,Het belangrijkste aspect is het spelen tegen de tijd. Het moet snel en goed. Doorgaans kun je de eerste vijftien zetten in een partij heel snel doen. Daar moet je wat tijd verdienen die je later nodig hebt in het eindspel. Ik denk dat het me gaat lukken.''

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 26, 2008 09:52

Flevopost, donderdag 25 september 11:03

Topdammer gaat voor record in Emmeloord

EMMELOORD - Jean-Marc Ndjofang, regerend damkampioen van Afrika, gaat in Emmeloord het wereldrecord kloksimultaan dammen aanvallen. Op 20 december damt hij tegen 32 deelnemers. Woensdag was de Kameroenees even in Emmeloord in `t Voothuys, waar de recordpoging plaatsvindt.

Hij verzekert iedereen dat hij zijn uiterste best gaat doen om het record te breken. Volgens Jean-Marc , die in de damwereld de bijnaam `El Animal` (het beest - red), zal het veel van hem vragen. `I promise, I wll not disappoint you. I will do my very very best.` En dat zal hij ook moeten doen tegen tweeendertig goede dammers uit Flevoland en Friesland.

Organisator IJsbrand Haven vertelt dat bij deze recordpoging Ndjofang binnen twee uur de eerste vijftig zetten moet doen. IJsbrand: `Dat zijn 1.600 zetten in 120 minuten, wat neerkomt op een zet per 4,5 seconden.` De tegenstanders zitten in een vierkant om de damkampioen heen. Jean-Marc realiseert zich dan ook goed dat hij ook fysiek een hele prestatie neer moet zetten.

De 32-jarige Ndjofang damt sinds zijn twaalde. Hij legt uit dat velen in Afrika al van jongs af aan dammen. In 2002 werd hij beroepsdammer en sinds 2002 mag hij zich Internationaal Grootmeester noemen. Hij is dan ook meerdere keren kampioen van Kameroen en Afrikaans kampioen. Het is hem nog niet gelukt de wereldtitel te pakken.

Post Reply