Bestuursbeleid

Post Reply
User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Hoop

Post by Klaas van der Laan » Thu Sep 11, 2008 22:43

Henk de Witt wrote: ...De laatste KNDB-bestuurder die serieus nadacht over de ontwikkeling van de damsport was Theo van den Hoek...
Theo is destijds een hele vreemde putsch gebakken. Voor mij ook een mijlpaal in de ondergang van het dammen. Hanco (Hiltex) heeft iets tegen hem als bureaucratisch ambtenaar. Misschien omdat Theo eens heeft onderzocht of een Pakistaanse welp uit Amsterdam, die door snor, lengte en gedrag wel minstens 16 jaar leek, niet ouder was dan 10 jaar. Ik ken Theo als iemand die altijd pragmatische, simpele en doeltreffende oplossingen weet te bedenken. Als hij weer voorzitter zou zijn en zelf zijn bestuur mocht samenstellen werd ik onmiddelijk weer lid.
Flow with the Go

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Post by Fred van Amersfoort » Thu Sep 11, 2008 23:09

Wat vinden we op dit forum van Meurs? Ik had er meer van verwacht en vind hem nogal onzichtbaar.

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Post by Jaap van Galen » Fri Sep 12, 2008 21:20

Piet Bouma wrote:
Jaap van Galen wrote:Volgens het nieuwe KNDB handboek hebben we het afgelopen jaar 347 leden verloren. Het halve jaar daarvoor 161 leden.
Alweer ruim 500 leden weg in anderhalf jaar...

Belangrijkste speerpunt voor ledenwerving is in het bestuursbeleid volgens het nieuwste beleidsplan het jeugdbeleid.
Afgelopen jaar een verlies van 146 jeugdleden, halve jaar daarvoor 96.
Binnen het jeugdbeleid is, volgens het beleidsplan, met name ledenwerving via schooldammen een doelstelling. Het totale ledenverlies in die leeftijdscategorie (welpen en pupillen) in de afgelopen anderhalf jaar is 236 leden.

Bestuursbeleid mislukt?

Gelukkig voor de nachtrust lijken er weinig mensen van wakker te liggen.
Of misschien toch?
Ik meen dat zo'n 1 1/2 jaar geleden uit financiële overwegingen de zgn. subsidieregeling voor de jongste leeftijdscategorieën is afgeschaft (was het niet zo dat clubs de afdracht voor 1 jaar terug kregen?).
Daar zou wel eens een directe relatie kunnen liggen met het ledenverlies bij welpen en pupillen.

De KNDB zou m.i. eens een anonieme enquête bij alle clubs moeten uitzetten, hoeveel leden men werkelijk heeft (inclusief die leden die dus niet als lid bij de KNDB zijn geregistreerd).
We zouden wel eens kunnen schrikken.
Als dat totaalaantal in beeld is, zou je dat eens af kunnen zetten naar de contributieafdracht, die je nu nodig hebt.
Als je een modus zou kunnen vinden: lagere contributieafdracht per persoon en alle leden lid van de KNDB (en per saldo geen hogere afdracht per club), ben je koopman.
Altijd mooi om koopman te zijn.
Maar jouw enquête zou alleen maar aantonen dat er nog iets meer dammers zijn dat we denken. Leuke constatering, maar wat hebben we er aan? Feit is dat we nu al tientallen jaren lang fors achteruit gaan. Dusdanig fors dat we dreigen weg te kwijnen. Van belang is om daar verandering in aan te brengen. Enquêtes zoals die in jouw voorstel, die eenmalige kunstmatige getalletjes laten zien, die slechts verbetering suggereren, geven alleen maar het verkeerde signaal.
Dammen gaat dood, maar volgens jouw enquête is het allemaal zo erg nog niet, dus kunnen we nog even blijven doorslapen.

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Dream on

Post by Klaas van der Laan » Fri Sep 12, 2008 22:04

Jaap van Galen wrote: ...Dammen gaat dood, maar volgens jouw enquête is het allemaal zo erg nog niet, dus kunnen we nog even blijven doorslapen...
Het gaat zelfs tegen de trend in. Vandaag hoorde ik op het nieuws dat er dit jaar in Nederland 60.000 (vooral jeugdige) sporters meer zijn dan vorig jaar. Hoezo, de jeugd wil niet meer? Wij willen het niet weten.
Flow with the Go

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Fri Sep 12, 2008 22:14

Jaap van Galen wrote:
Piet Bouma wrote:
Jaap van Galen wrote:Volgens het nieuwe KNDB handboek hebben we het afgelopen jaar 347 leden verloren. Het halve jaar daarvoor 161 leden.
Alweer ruim 500 leden weg in anderhalf jaar...

Belangrijkste speerpunt voor ledenwerving is in het bestuursbeleid volgens het nieuwste beleidsplan het jeugdbeleid.
Afgelopen jaar een verlies van 146 jeugdleden, halve jaar daarvoor 96.
Binnen het jeugdbeleid is, volgens het beleidsplan, met name ledenwerving via schooldammen een doelstelling. Het totale ledenverlies in die leeftijdscategorie (welpen en pupillen) in de afgelopen anderhalf jaar is 236 leden.

Bestuursbeleid mislukt?

Gelukkig voor de nachtrust lijken er weinig mensen van wakker te liggen.
Of misschien toch?
Ik meen dat zo'n 1 1/2 jaar geleden uit financiële overwegingen de zgn. subsidieregeling voor de jongste leeftijdscategorieën is afgeschaft (was het niet zo dat clubs de afdracht voor 1 jaar terug kregen?).
Daar zou wel eens een directe relatie kunnen liggen met het ledenverlies bij welpen en pupillen.

De KNDB zou m.i. eens een anonieme enquête bij alle clubs moeten uitzetten, hoeveel leden men werkelijk heeft (inclusief die leden die dus niet als lid bij de KNDB zijn geregistreerd).
We zouden wel eens kunnen schrikken.
Als dat totaalaantal in beeld is, zou je dat eens af kunnen zetten naar de contributieafdracht, die je nu nodig hebt.
Als je een modus zou kunnen vinden: lagere contributieafdracht per persoon en alle leden lid van de KNDB (en per saldo geen hogere afdracht per club), ben je koopman.
Altijd mooi om koopman te zijn.
Maar jouw enquête zou alleen maar aantonen dat er nog iets meer dammers zijn dat we denken. Leuke constatering, maar wat hebben we er aan? Feit is dat we nu al tientallen jaren lang fors achteruit gaan. Dusdanig fors dat we dreigen weg te kwijnen. Van belang is om daar verandering in aan te brengen. Enquêtes zoals die in jouw voorstel, die eenmalige kunstmatige getalletjes laten zien, die slechts verbetering suggereren, geven alleen maar het verkeerde signaal.
Dammen gaat dood, maar volgens jouw enquête is het allemaal zo erg nog niet, dus kunnen we nog even blijven doorslapen.
Ik denk dat we elkaar weer eens verkeerd begrijpen Jaap.
Het probleem zit hem m.i. niet in de pupillen/welpen. Ik vermoed dat de neergang van leden daar veeleer in de financiele maatregel van de KNDB ligt. Dat zou die enquete kunnen uitwijzen (en misschien nog meer).
Schooldammen is verschrikkelijk populair en die jeugd wil ook best wel naar de damclub.

Het probleem, zoals ook in een andere topic al eens is verwoord, is het stoppen van de jeugd: aspiranten en junioren.
Dammen is daar niet kek genoeg. Daar moeten we als de raphazen iets aan gaan doen. En anders is het over een vijftig jaar inderdaad finito.
Overigens Klaas, heeft jouw zoon nog tips gegeven om dat dammen voor de oudere jeugd wel interessant te maken? Volgens mij staat die vraag nog open.

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Post by Jaap van Galen » Fri Sep 12, 2008 22:41

Piet Bouma wrote:Het probleem, zoals ook in een andere topic al eens is verwoord, is het stoppen van de jeugd: aspiranten en junioren.
Dammen is daar niet kek genoeg. Daar moeten we als de raphazen iets aan gaan doen. En anders is het over een vijftig jaar inderdaad finito.
Zo denk ik ook.
Maar welke "rappe hazen" gaan dit helaas niet zo simpele probleem eindelijk eens als een uitdaging zien.
Finito is over en uit.

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Fri Sep 12, 2008 23:23

Piet Bouma wrote:...Het probleem, zoals ook in een andere topic al eens is verwoord, is het stoppen van de jeugd: aspiranten en junioren.
Dammen is daar niet kek genoeg. Daar moeten we als de raphazen iets aan gaan doen. En anders is het over een vijftig jaar inderdaad finito.
Overigens Klaas, heeft jouw zoon nog tips gegeven om dat dammen voor de oudere jeugd wel interessant te maken? Volgens mij staat die vraag nog open...
Vijftig jaar? Piet toch. Ik denk eerder aan Cuby's: Five Long Years
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/vtZ-lFv2DX8&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/vtZ-lFv2DX8&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Ze dachten eerst wel iets wezenlijks te melden te hebben. Maar bij nader inzien zagen ze er liever van af. Waarschijnlijk omdat het te pijnlijk is. (voor mij en/of de damwereld?)
Flow with the Go

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Sat Sep 13, 2008 14:35

Interview over de diepzinnige visie van de 'kapitein van de Titanic'.
Beschamende leegheid:

http://www.deleunstoel.nl/archief_artik ... kel_id=569
Heaven is no location, but a state of mind

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Post by Fred van Amersfoort » Sat Sep 13, 2008 18:32

Goed, ik herstel mijn tekst en trek mijn primaire anti-kosmos houding heel even in ivm een andere prioriteit. Kosmos toont aan dat we met Meurs aan boord een zinkend schip zijn.

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Der Untergang

Post by Klaas van der Laan » Sun Sep 14, 2008 10:50

Fred van Amersfoort wrote:Goed, ik herstel mijn tekst en trek mijn primaire anti-kosmos houding heel even in ivm een andere prioriteit. Kosmos toont aan dat we met Meurs aan boord een zinkend schip zijn.
Waarschuwing: Niet geschikt voor mensen zonder affiniteit met zieke humor!

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Pq4gQPReH2E&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Pq4gQPReH2E&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Flow with the Go

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Post by Henk de Witt » Sun Sep 14, 2008 14:59

Piet Bouma wrote:Het probleem, zoals ook in een andere topic al eens is verwoord, is het stoppen van de jeugd: aspiranten en junioren.
Dit probleem, zoals vele andere problemen, is al uitgebreid besproken op het forum. Sprekend uit eigen ervaring als voormalig jeugdleider zou ik ten eerste willen zeggen dat je je niet moet laten ontmoedigen door het stoppen van vele aspiranten en junioren. Per saldo heeft de jeugd bij ons enorm bijgedragen aan een dynamischer club. Het handjevol jeugdleden dat overblijft is bij een damclub(je) al snel procentueel een behoorlijke aanwinst. En een noodzakelijke verjonging. Voorts zijn er ouders die actief betrokken raken bij het clubleven. Vervoer, achter de bar staan, klokken repareren, noem maar op. Er zijn ook ouders lid geworden bij ons. Het uitgangspunt moet dus zijn dat een jeugdafdeling voor elke club onontbeerlijk is.

Vervolgens moet je natuurlijk je best doen om het voor de jeugd zo aantrekkelijk mogelijk te maken, dat kan altijd schelen in het verloop. Ik zou de volgende aanbevelingen willen doen:

- streef naar een gemengde club met jongens en meisjes
- prop het uurtje jeugdclub niet vol met lesgeven, laat de kinderen vooral lekker dammen
- heb oog voor talenten, die 'hongerig' zijn, daarvoor kun je privélessen organiseren
- wees voorzichtig met het teveel praten/schrijven over de talenten die prijzen winnen. Alle kinderen moeten aandacht krijgen!
- zorg ervoor dat toernooien nooit langer duren dan drie uur
- wees erop bedacht dat (over)ambitieuze ouders niet teveel aandacht opslokken, heb oog voor de minder fanatieke, vaak leukere ouders
- bevorder vanaf het begin sportief gedrag

Uiteraard doe ik deze aanbevelingen vanuit het besef dat elke club zijn eigen cultuur heeft en er best verschillende manieren van aanpak naast elkaar kunnen bestaan. Als voorbeeld zou ik Henk Stoop willen noemen. Henk leidt een talentenfabriek en is daarmee succesvol. Henk wil liever geen meisjes en richt zich wel volledig op lesgeven en scholing. Dat moet uiteraard kunnen, maar ik zou zijn aanpak zeker niet ten voorbeeld willen stellen, nog afgezien van het feit dat hij het niet zo nauw neemt met sportief gedrag. Op dit laatste zou elke jeugdleider consequent aangesproken moeten worden!

Dan de bond. De bond zou kunnen bijdragen door:
- het afschaffen van de centrale trainingen. De lange dagen bezorgen de kinderen nogal eens hoofdpijn. Trainingen kunnen veel beter regionaal worden georganiseerd en moeten niet langer duren dan twee tot drie uur. Voor 'hongerige' talenten kunnen altijd extra trainingen worden georganiseerd
- toernooien, ook kampioenschappen moeten korter duren. Met reizen erbij is het nu vaak veel te belastend voor ouders en kinderen
- geen zeurverhalen bij de opening van een kampioenschap dat de kinderen nog meer en harder moeten trainen

Het interview met Haitze Meurs is inderdaad veelzeggend. Zo te zien heeft Haitze een leuk, vol leven en wie gunt hem dat niet? Dammen is een hobby van hem, maar van de damwereld heeft hij geen kaas gegeten. Overigens, ook Marcel Kosters begrijpt niet waarom het gaat. De andere bestuurders zijn 'portefeuillehouders' die in de luwte opereren. Maar de bond krijgt de bestuurders die het verdient, het probleem zit veel dieper...
Vandaar dat ik herhaal: verwacht niet teveel van de bond, verwacht in feite niets van de bond. Afgezien van logistieke/financiële ondersteuning. Organiseer zelf goede, leuke activiteiten en bouw aan een netwerk van mensen die wel ideeën hebben.

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sun Sep 14, 2008 22:14

Hier spreekt de zoon van klaas (paul). Het is misschien niet wat jullie willen horen maar naar mijn mening is dammen ten dode opgeschreven. Sporten komen en gaan en ik denk dat met dammen het laatste het geval is. Dit heeft volgens mij 2 grote oorzaken die ik kort zal uitleggen.

Het belangrijkste is wel dat dammen moeilijk commercieel exploiteerbaar is als sport. Belangrijk bij populaire sporten is emotie en het vermogen van de toeschouwer zich in de sporter te verplaatsen en met hem mee te leven. Bij voetbal is dit duidelijk te zien, als de voetballer scoort barst hij uit in blijdschap en het is als toeschouwer makkelijk om met hem mee te leven en vooral ook om te kunnen zien/begrijpen waarom de voetballer blij is. Bij dammen is dit nauwelijks het geval. Voor normale toeschouwers is niet te volgen waarover diepnadenkende dammers nadenken. Ook is er nauwelijks emotie te zien. Toeschouwers kunnen zich bij dammen nauwelijks inleven. En dit is ook meteen de reden waarom dammen niet commercieel te exploiteren is. De grote meute kan het spel niet volgen.

De tweede reden is dat de jeugdcultuur veranderd. Alles gaat snel en men zapt overal even langs. Bij games is de houdbaarheid van een spel maar enkele jaren, miss nog minder, daarna moet men weer overstappen naar het nieuwste spel. Ook is er weinig in dammen te vinden wat de jeugd aanspreekt; je kunt er geen grof geld aan verdienen, er zijn geen helden/idolen en merken(bijv. verenigingen) worden niet gepromoot, men kan zich niet met iets 'cools' identificeren want er is geen geld want met dammen valt moeilijk iets te verdienen.

Excuses voor de misschien wat beknopte argumentering maar ik denk dat ik wel duidelijk ben geweest en hopelijk heb ik wat nuttigs bijgedragen in deze discussie.

groeten paul
Flow with the Go

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Post by groenteboer » Mon Sep 15, 2008 01:07

Henk de Witt wrote: Dan de bond. De bond zou kunnen bijdragen door:
- het afschaffen van de centrale trainingen. De lange dagen bezorgen de kinderen nogal eens hoofdpijn. Trainingen kunnen veel beter regionaal worden georganiseerd en moeten niet langer duren dan twee tot drie uur. Voor 'hongerige' talenten kunnen altijd extra trainingen worden georganiseerd
- toernooien, ook kampioenschappen moeten korter duren. Met reizen erbij is het nu vaak veel te belastend voor ouders en kinderen
- geen zeurverhalen bij de opening van een kampioenschap dat de kinderen nog meer en harder moeten trainen
Volgens mij lig je te dromen, Henk. Die regionale trainingen zijn er al een aantal jaar. Wel is het echter zo dat je VERPLICHT bent aanwezig te zijn bij de selectiedag wil je in het regionale trainingsgroepje komen. Dat is natuurlijk een totaal verkeerd beleid. Ik zou juist de regionale trainingsgroepjes voorop stellen en dan pas de centrale trainingen. De regionale trainingsgroepjes zijn over het algemeen een stuk kleiner en er wordt dus meer per individu gekeken. De trainingen worden dus over het algemeen een stuk gerichter gegeven en zijn DUS nuttiger. Ook is dit natuurlijk een stuk praktischer in verband met de reistijd. Niet iedereen wil namelijk drie uur reizen. Ik heb begrepen van Wouter Sipma dat hij al om 9.00 uur de trein/bus moet nemen vanuit Hijken wil die op tijd (11.45) aankomen in Huissen voor de Centrale Training. Laat staan hoe het met Groningen en Maastricht zit.

Maar ik zou deze Centrale Trainingen zeker niet afschaffen. De personen die écht willen dammen komen toch wel, ongeacht de reistijd. Dit moet dus gewoon als extraatje worden gezien en mag ZEKER NIET worden meegewogen bij het bepalen van keuzeplaatsen!!! (om maar een sprongetje naar het veel besproken 'topic' te maken). Dit gebeurt tot mijn grote verbazing wel

Maar er is nog wel iets op de Centrale Trainingen aan te merken. Iedereen is verplicht voor een x-bedrag (het exacte bedrag weet ik niet, maar het is niet weinig) de Krantenrubrieken te nemen. Ik weet dat maar een enkeling deze Krantenrubrieken ook daadwerlijk doorneemt, dus ik vind gewoon dat de CT-deelnemers de MOGELIJKHEID moeten hebben om de Krantenrubrieken te nemen en niet om VERPLICHT te zijn. Ik zal de Krantenrubrieken wél blijven houden trouwens, maar ik weet zeker dat driekwart van de deelnemers dat niet doet.


Voor de meerdaagse toernooien zijn er de zogenoemde gastgezinnen. Ik weet niet of je daar ooit van gehoord hebt, maar hier kan je terecht als deelnemer aan een jeugdtoernooi en hoef je niet iedere dag op en neer te reizen. Als je dit als jeugdspeler irritant vindt, is er ook nog iets dat lijkt op een hotel in de buurt vaak. Geen reden ertoe om de toernooien korter te maken en dat argument met het reizen is nu wel ontkracht.


Die 'zeurverhalen' zoals jij het noemt zijn juist goed. Zolang er maar niet op aangedrongen wordt dat men echt MOET trainen. Dat gaat dan weer ten koste van het plezier. Alleen het aangeven dat er trainingsmateriaal is moet voldoende zijn, omdat lang niet iedereen weet dat het er is. Maar laat alsjeblieft de spelers zelf beslissen of ze een boek willen aanschaffen en zet ze nou niet onder druk.. Dat is nou net hetgene wat leidt tot het stoppen van jeugdspelers.


Je hebt het ook nog over het bevorderen van sportief gedrag. Voor de volle 100% mee eens. Ik vind zelfs dat je jeugdleden moet kunnen straffen voor onsportief gedrag. Dat komt de damsport echt ten goede.


Nu even iets anders: het kweken van toptalent kan leiden tot aanzien in de media. Het aanzien in de media leidt automatisch tot sponsoring en aanspoeling jeugdspeler. Door juist een aantal jeugdleden (dan denk ik alleen aan de T1 of IT) echt het beste van het beste te geven kan er eens één als wereldkampioen uit voort vloeien. Dit kan zo'n boost geven voor de damsport. Een wereldkampioen is natuurlijk iets speciaals en het zal ook zeker worden opgemerkt door de media. Hierdoor denken bedrijven: hey.. er is een wereldkampioen.. hier willen wij wel voor investeren. Laten we eens damactiviteiten sponsoren. Hierdoor wordt het prijzengeld hoger en kan het dammen weer wat zakelijker worden waar men zijn brood mee kan verdienen. Een wereldkampioen geeft ook altijd een goede indruk aan kinderen. Deze kinderen gaan de wereldkampioen dus als idool zien en willen dat ook bereiken. Zo vang je twee vliegen in één klap. DIT DOET DE KNDB DUS ZEER GOED EN GA ER ZEKER MEE DOOR!!

Mijn voorstel is dus samengevat:
- Blijven investeren in de absolute toptalenten (T1/IT en wellicht ook T2/NT)
- Meer investeren in regionale trainingen.
- Het blijven geven van landelijke trainingen, maar deze trainingen dan als extraatje te zien en NIET laten meewegen bij het besluit van het geven aan een keuzeplaats.
- Sportief gedrag jeugdspelers belonen. Onsportief gedrag jeugdspelers bestraffen
- Voor ieder toernooi de mogelijkheden doornemen met de deelnemers van eventueel studiemateriaal, maar er zeker niet op aandringen.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Post by groenteboer » Mon Sep 15, 2008 01:18

Hoewel.. nu ik mijn betoog meerdere malen heb doorgenomen valt me toch iets op. Hierdoor kan mijn mening wel eens heel erg veranderen.

Ik zei dat degenen die écht willen dammen wel naar de Centrale Trainingen komen. Deze personen hebben dus uiteraard ook meer recht om in aanmerking te komen voor een keuzeplaats. Dit betekent echter niet dat deze personen beter zijn dan iemand die NIET wil. Het is maar wat je prefereert. Of je kiest voor de besten.. of je kiest voor degenen die willen. Het is heel moeilijk. Elk voordeel heeft z'n nadeel, zoals Cruijff dat zo mooi zegt.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Post by Fred van Amersfoort » Mon Sep 15, 2008 11:48

Op zich een aardig verhaal groenteboer. Wat me aanspreekt is dat je wel een liefhebber bent. Dat blijkt uit jouw schrijfstijl. Ik vraag me wel even af wat je bedoelt met investeren. Je bedoelt financieel? Ik denk dat ook jeugdspelers/ouders gewoon zelf hun hobby moeten bekostigen. Vroeger dacht ik daar volledig anders over. Inmiddels investeer ik liever in breedtesport dan in specifiek talent. Voor een zeer kleine sportbond lopen er te veel betaalde krachten. Ik heb liever 100 liefhebbers dan 10 talenten.

Post Reply