Ja, Eric, bied ik je misschien weer eens een kansje om nu eindelijk uit te vinden wie ik ben. Succes.Eric van Dusseldorp wrote:Ondertekend met 'Guest'?Guest wrote: Niet geschoten is altijd mis; er zal in de nabije toekomst een scherpe brief van mij richting de Volkskrant vertrekken.

Hoe nu verder?
- Hanco Elenbaas
Vermoedelijk zijn Dieter en Tijn vooral boos omdat zij ook inzagen dat er heel veel andere redenen zijn voor de verminderde aandacht in de landelijke pers dan alleen de door jou steeds aangevoerde remisemarge.Guest wrote:Dank je voor deze gedetailleerde bijdrage. Erg duidelijk. Ik hoop dat Dieter en Tijn het ook goed lezen.Hanco Elenbaas wrote:Als je vergelijkt tussen nu en de jaren '70 en '80 dan blijven we op het ogenblik nergens.
Ik denk dat het brief-schrijf idee sowieso uitstekend is. De enige reden dat ik trouw blijf ad Volkskrant is de rubriek van Sijbrands. Ik zal de Volkskrant redactie hierover informeren en dan ook aangeven dat de aandacht voor de huidige top-toernooien in het reguliere katern abominabel is.
Het is natuurlijk wel zo dat de huidige sportredacties nauwelijks nog ontvankelijk zijn voor het dammen als onderdeel van het sportkatern (als ik tijd heb zal ik eens vrij gedetailleerd uitleggen hoe de NOS over dammen denkt...). Ze zien het meer als iets voor puzzel-, brei-, en punnikrubriek op de achterflap van de TV gids. En dat wordt gedreven door het gebrek aan winnaars met uitstraling in onze sport. En dat wordt gedreven door...? Enfin.
Niet geschoten is altijd mis; er zal in de nabije toekomst een scherpe brief van mij richting de Volkskrant vertrekken.
Ik hoop dat ik dat nu ook voor jou duidelijk heb gemaakt.
Dat bij de NOS die remisemarge wel een rol speelt, mede door de invloed van de nare USA-populist Mart Smeets (die ook altijd wel wat te kankeren heeft over de aandacht voor het voetbal), daar heb je gelijk in. Ik wacht af wat je daarover gaat schrijven.
In Zwartsluis maakte ik op 2 oktober 2003 de (in mijn ogen) fenomenale sneldambarrage om de wereldtitel mee.
Daar was ook de hele dag, dus ruim 10 uur een driekoppig NOS-team. Die jongens stelden zich heel bescheiden op, maar werden helaas nauwelijks begeleid en gingen zelf ook niet echt op onderzoek uit.
Ongeïnteresseerd, wat verveeld, rookten zij hun sigaretjes tijdens de pauzes.
Het enige waar ze op uit waren was de beslissende treffer in beeld brengen en daarna de huldiging en een interviewtje met de winnaar.
Toch hebben die NOS-mensen bijna alle partijen helemaal (en de andere gedeeltelijk) opgenomen...
Sport blijft opium voor het volk.
Jammer dat onze damopium door de tv-media verboden wordt voor het volk.
Van de 9 uur opnamen van Georgiev, Tsjizjov en Valneris zijn slechts 3 minuten gebruikt voor het sportjournaal.
- Eric Sanders
Kwestie van vraag en aanbod, marktwerking. Als er interesse zou zijn, zou het volop op TV komen.Hanco Elenbaas wrote:Jammer dat onze damopium door de tv-media verboden wordt voor het volk.
Van de 9 uur opnamen van Georgiev, Tsjizjov en Valneris zijn slechts 3 minuten gebruikt voor het sportjournaal.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
- Hanco Elenbaas
Dat is een te simpele conclusie.Eric Sanders wrote:Kwestie van vraag en aanbod, marktwerking. Als er interesse zou zijn, zou het volop op TV komen.Hanco Elenbaas wrote:Jammer dat onze damopium door de tv-media verboden wordt voor het volk.
Die 'marktwerking' valt te beïnvloeden.
Bij Sijbrands-Andreiko in 1973, Wiersma-Van der Wal in 1983 en Tsjizjov-Sijbrands in 1991 was er heel veel tv-aandacht dankzij mensen als Tim Krabbé, Ed Holstvoogd en (vooral) Bert Dollekamp.
Waarom zou dat in 2005 niet kunnen bij het WK?
Voor de presentatie hebben we geluk. Die kunnen we overlaten aan stand up comedian Lambert-Jan Koops.
Laat zo'n WK beginnen met een sneldamtoernooi vooraf, zoals Pieter Hildering ook al wou introduceren bij het NK 2003, en je hebt een spectaculaire binnenkomer.
Het elektronisch dambord van Alexander Kandaourov kan wonderen doen. Wat grappige en sappige interviews met deelnemers en explicatie van de partij van de dag en de tijd vliegt voorbij.
Elke dag een halfuurtje bij bijvoorbeeld SBS 6 of een ander commercieel kanaal zal ook sponsors meer geïnteresseerd maken. En zal de NOS dwingen voorbij te gaan aan de denigrerende praatjes van een Mart Smeets.
Hoe zat dat eigenlijk met dat laatste Wereldrecord blindséance van Ton Sijbrands? Heel veel niet-dammers in mijn omgeving spreken daar nog steeds met passend respect over, mede dankzij de tv-aandacht.
Maar ja, als we ons met zijn allen (blijven) verbeelden dat dammen op televisie onhaalbaar is voor ons spel, dan zal blijken dat we gelijk (blijven) krijgen.
Hanco, fris mijn geheugen eens op... Vooral Bert Dollekamp? Hoezo? Wat deed hij dan? En als dat zo goed ging, kan hij (of iemand anders) dat dan niet weer doen?Hanco Elenbaas wrote: Bij Sijbrands-Andreiko in 1973, Wiersma-Van der Wal in 1983 en Tsjizjov-Sijbrands in 1991 was er heel veel tv-aandacht dankzij mensen als Tim Krabbé, Ed Holstvoogd en (vooral) Bert Dollekamp.
ja, leg dat maar eens uitMark Hees wrote:Hanco, fris mijn geheugen eens op... Vooral Bert Dollekamp? Hoezo? Wat deed hij dan? En als dat zo goed ging, kan hij (of iemand anders) dat dan niet weer doen?Hanco Elenbaas wrote: Bij Sijbrands-Andreiko in 1973, Wiersma-Van der Wal in 1983 en Tsjizjov-Sijbrands in 1991 was er heel veel tv-aandacht dankzij mensen als Tim Krabbé, Ed Holstvoogd en (vooral) Bert Dollekamp.
- Hanco Elenbaas
Natuurlijk is het verstandig om met Bert te praten en misschien om medewerking te verzoeken als je aan iets dergelijks begint.peper wrote:ja, leg dat maar eens uitMark Hees wrote:Hanco, fris mijn geheugen eens op... Vooral Bert Dollekamp? Hoezo? Wat deed hij dan? En als dat zo goed ging, kan hij (of iemand anders) dat dan niet weer doen?Hanco Elenbaas wrote: Bij Sijbrands-Andreiko in 1973, Wiersma-Van der Wal in 1983 en Tsjizjov-Sijbrands in 1991 was er heel veel tv-aandacht dankzij mensen als Tim Krabbé, Ed Holstvoogd en (vooral) Bert Dollekamp.
Bert Dollekamp leidde met Hielke Hylkema in 1983 het hele Avro-project (met tv-cursus en cursusboek en later matchboek) rond de match Wiersma - Van der Wal en in 1991 leidde Bert de RTL-uitzendingen rond de match Tsjizjov-Sijbrands. Daarvan heeft hij ook nog een video uitgebracht met daarop de verzamelde uitzendingen. Jannes van der Wal was de belangrijkste explicateur in die uitzendingen, maar ook de spelers werden ondervraagd.
Bert Dollekamp organiseerde, legde en onderhield de contacten, coördineerde, gaf aanwijzingen aan de regisseur en dat soort werkzaamheden.
Dank je Hanco. 1983 was mijn eerste damjaar (geen wonder dat ik me er niets van kon voorstellen) en 1991 was ik niet in dit kikkerlandje. Waarom zouden dat soort dingen nu niet meer mogelijk zijn? Weigeren de omroepen simpelweg om er tijd aan te besteden? Benadert niemand de omroepen meer?Hanco Elenbaas wrote:Mark Hees wrote: Hanco, fris mijn geheugen eens op... Vooral Bert Dollekamp? Hoezo? Wat deed hij dan? En als dat zo goed ging, kan hij (of iemand anders) dat dan niet weer doen?
Natuurlijk is het verstandig om met Bert te praten en misschien om medewerking te verzoeken als je aan iets dergelijks begint.
Bert Dollekamp leidde met Hielke Hylkema in 1983 het hele Avro-project (met tv-cursus en cursusboek en later matchboek) rond de match Wiersma - Van der Wal en in 1991 leidde Bert de RTL-uitzendingen rond de match Tsjizjov-Sijbrands. Daarvan heeft hij ook nog een video uitgebracht met daarop de verzamelde uitzendingen. Jannes van der Wal was de belangrijkste explicateur in die uitzendingen, maar ook de spelers werden ondervraagd.
Bert Dollekamp organiseerde, legde en onderhield de contacten, coördineerde, gaf aanwijzingen aan de regisseur en dat soort werkzaamheden.
pfffff, ik zal niet op de persoon spelen, ik zal niet op de persoon spelen, ik zal niet op de persoon spelen........ Maar Peper maakt het wel heel erg lastig met deze intelligente opmerkingen (hier en in andere threads). Ik zal het cynisme/satirische wel niet begrijpen, denk ik. Het meest jammerlijke vind ik dat hij mijn vraag belachelijk laat klinken. Ik was oprecht geïnteresseerd in wat Bert Dollekamp deed, aangezien ik dat niet wist (zie ook mjin eerder antwoord op Hanco's reactie). Peper's reactie laat het overkomen als een vraag die uit ongeloof gesteld wordt, en dat was dus niet de bedoeling.peper wrote:ja, leg dat maar eens uitMark Hees wrote:Hanco, fris mijn geheugen eens op... Vooral Bert Dollekamp? Hoezo? Wat deed hij dan? En als dat zo goed ging, kan hij (of iemand anders) dat dan niet weer doen?Hanco Elenbaas wrote: Bij Sijbrands-Andreiko in 1973, Wiersma-Van der Wal in 1983 en Tsjizjov-Sijbrands in 1991 was er heel veel tv-aandacht dankzij mensen als Tim Krabbé, Ed Holstvoogd en (vooral) Bert Dollekamp.
- Hanco Elenbaas
Het laatste denk ik Mark. Die omroepen staan niet te trappelen, maar met een goed plan is het echt niet zo ver van ons bed als velen denken.Mark Hees wrote:Dank je Hanco. 1983 was mijn eerste damjaar (geen wonder dat ik me er niets van kon voorstellen) en 1991 was ik niet in dit kikkerlandje. Waarom zouden dat soort dingen nu niet meer mogelijk zijn? Weigeren de omroepen simpelweg om er tijd aan te besteden? Benadert niemand de omroepen meer?
Het zou leuk zijn als Bert Dollekamp er wat over kan schrijven.
Ondertussen zijn de regiocoördinatoren bekend. Ook is er een enquete naar de secretarissen van de damclubs verstuurd. Hierbij een dringend verzoek om ze in te vullen.
Één van de belangrijkste taken van de regio coördinatoren is het organiseren van korte cursussen (3x3 uur) voor personen die actief willen worden in het les geven aan de jeugd of een jeugdafdeling op willen starten. De cursus komt naar de mensen toe, i.p.v. dat de mensen naar een centraal punt moeten reizen voor de cursus.
Meer informatie over bovenstaande kan verkregen worden bij bondsbureau (Paul Visser).
Geloof me, er komt meer leven in de 'jeugd'brouwerij. Hebben jullie trouwens het DamZ! gedeelte op de KNDB site al bekeken?
Één van de belangrijkste taken van de regio coördinatoren is het organiseren van korte cursussen (3x3 uur) voor personen die actief willen worden in het les geven aan de jeugd of een jeugdafdeling op willen starten. De cursus komt naar de mensen toe, i.p.v. dat de mensen naar een centraal punt moeten reizen voor de cursus.
Meer informatie over bovenstaande kan verkregen worden bij bondsbureau (Paul Visser).
Geloof me, er komt meer leven in de 'jeugd'brouwerij. Hebben jullie trouwens het DamZ! gedeelte op de KNDB site al bekeken?