Jaap van Galen wrote:Maar als principiele vechter (zo klink je althans) heb je ongetwijfeld ook wel een rechtlijnig standpunt over deze reden voor keuzeplaatsen zoals naar voren gebracht door Hans Andriessen.
hans andriessen wrote:Jaap van Galen wrote:
Mensenwerk (keuzeplaatsen toekennen) is altijd discutabel. Dus waarom niet gewoon lekker simpel doen (en dus de eindstand bepalend laten zijn)?
Daar zit het grote geld van de NOCNSF achter. De pot die we nu voor twee jaar krijgen, krijgen we daarna alleen als er prestaties geleverd zijn. Men zal vreemd opkijken als degenen in wie dat extra geld is geïnvesteerd niet uitgezonden worden naar de internationale toernooien.
Hier botsen twee culturen:
1. het is sport, dus men moet zich op eigen kracht plaatsen (maar dan geef je bv. Roel Boomstra geen keuzeplaats in de finale junioren --- en dan was deze hele discussie waarschijnlijk niet gevoerd)
2. je voert een beleid en manoevreert talenten in een gunstige positie, zodat ze zich sneller kunnen ontwikkelen.
Het is een keuze.
NB. Ik doelde in bovenstaande citaat niet op deelnemers van de Centrale Trainingen (want daarin wordt individueel niet veel geïnvesteerd) maar op de deelnemers aan het Talent Ontwikkelingsplan, een elite-groepje uit de deelnemers aan de CT.
Vraagje.
De Bondsraad is toch zeker wel op de hoogte van het bestaan van dit Talenten plan en heeft toch zeker wel ingestemd met de besteding van de NOC*NSF gelden hiervoor?
Ik mag aannemen dat het geoormerkte subsidies zijn, dus men kan niet anders dan instemmen (of ervoor bedanken).
En de Bondsraad is toch zeker wel op de hoogte van het feit, dat nu al twee jaar bij elke jeugdfinale één plaats gereserveerd is als keuzeplaats?
En, zoals al eerder betoogd, die keuzeplaats is uiteraard niet automatisch bedoeld voor nummer 3; want anders hoef je het geen keuzeplaats te noemen.
Nog even nadere uitleg over het niet-doorschuiven van een vrijkomende plaats.
Sinds jaar en dag (ik kan het niet laten, Piet) voert de KNDB het beleid, dat een vrijkomende plaats niet doorschuift. De motivering is, dat dan uiteindelijk nummer N naar het EK gaat. De KNDB wil graag de kwaliteit bewaken en daar zelf over beslissen.