hans andriessen wrote:
Feit: de plaatsing voor het EK is niet vastgelegd in het SWR. Het zijn in beginsel allemaal keuzeplaatsen. Voorheen werden deze keuzeplaatsen allemaal gekoppeld aan de eindstand van het NK. Let wel: als een geplaatste bedankte, werd zijn plaats wel een keuzeplaats; die schoof NOOIT op naar de volgende in de eindstand. Bij de meisjes is het zelfs twee keer gebeurd, dat een opengevallen plaats helemaal niet opgevuld werd.
Wat betreft de motivering van de keuze, zal er in de CTO ongetwijfeld meer gezegd zijn, dan op de site of in de brief aan de betrokkenen staat. Persoonlijk vermoed ik, dat de afweging op andere (betere) gronden gebeurde, maar dat dat moeilijk onder woorden te brengen was. Het dan als zakelijk argument opvoeren van wel/niet deelname aan de CJT, is niet zo handig gedaan. Vast staat, dat het geen eenvoudige keuze was.
De criteria.
Deze zijn nooit van tevoren bekend; er zijn zelfs verschillen tussen die voor de jongens en de meisjes. Wij kunnen dus niet zelf het rekensommetje uitvoeren.
Je kunt dit wel streng gaan reguleren, maar zelfs als je alleen in uitzonderingsgevallen mag afwijken van de top3, dan is direct al de vraag wat een uitzonderingsgeval is en wie daar over mag beslissen. Het blijft toch mensenwerk.
? wrote:
"Steeds weer blijkt, bij de benoeming van trainers of het aanwijzen van keuzeplaatsen, dat er zowel op het bestuurlijke als het sportieve vlak geen strikte reglementen zijn. Dan gaan de hoogste poppetjes zelf de regels vaststellen."
En zo'n regel/criterium wordt dan: Meedoen aan de CJT?????
Je kunt nu wel stellen dat dit niet zo handig is gedaan, Hans, maar ik vermoed dat dit voor de CT wel een belangrijk criterium is geweest.
Ik kan me niet voorstellen dat men dit anders als enige naar voren zou brengen.
En daarmee heeft men zich m.i. in dit geval een enorm brevet van onvermogen gegeven. De professionals gedragen zich in dit geval onprofessioneel.
Op zich ben ik nog steeds niet tegen het fenomeen van keuzeplaatsen, integendeel zelfs. Maar dan goed beargumenteerd en bij uitzondering.
En natuurlijk blijft dat subjectief en zal er discussie blijven.
Ik kan er zelfs overheen stappen dat als de nummer 1 of 2 niet gaat, niet automatisch nr. 3 zijn plek krijgt (al moet je dat m.i. wel vooraf reglementeren/bekend maken als je in het programmaboekje aangeeft dat er maar 1 keuzeplaats is).
Nog niemand heeft mijn vraag kunnen beantwoorden of dit in de situatie rond het NK Junioren (Roel Boomstra, die met de aspiranten mee gaat doen) vooraf bekend was...
Enfin, in de bondsraadvergadering van november zal de storm wel geluwd zijn. De Nederlanders halen op het EK natuurlijk fantastische resultaten; Eric van Dusseldorp toont dan vervolgens even zijn ballen, haalt bakzeil en alles bleef zoals het was...
Ik hoop alleen dat het criterium deelname aan de CJT daarna nooit meer naar voren zal komen en de CT haar taken serieuzer gaat nemen.