KRANTENARTIKELEN - 2008/2009

Post Reply
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sat Jul 12, 2008 13:44

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 01:54, edited 1 time in total.

steenslag

Post by steenslag » Sat Jul 12, 2008 20:15

Koops wrote:
Jaap van Galen wrote:
blondegod wrote:Een schandalig stukje van Bert Dollekamp. Ik weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen....... hoe kun je in godsnaam zo'n... zo'n...zo'n stukje schrijven???? :? Vooral als je zelf ook nog 'ns dammer bent! :roll:
Dank voor je reactie. Ik begrijp er ook niets van. Iedereen zijn eigen mening, prima. Maar waarom zo'n stukje? Hierdoor worden meer mensen beledigd dan hij blijkbaar doorheeft.
Ach kom, het is Bert Dollekamp maar, en dan ook nog eens in een provinciaal krantje. Morgen pist de kat er op.

Als het nou geschreven was door een groot dammer, een groot journalist of in een serieuze krant*...

(*NRC dus, en natuurlijk niet de Volkskrant, want dat is toch een beetje de Telegraaf voor mensen met een Havo-diploma.)
NRC 12-7-2008 Rubriek Hans Ree

Blindsimultaans

Het is lang geleden dat schakers probeerden om records met blindsimultaans te vestigen, maar in de tijd dat ze dat nog wel deden, golden er strengere regels dan nu bij de dammers.
Ik was verbaasd toen ik laatst las dat Erno Prosman het wereldrecord van Ton Sijbrands zou heben gebroken. Prosman had wel twee tegenstanders meer gehad dan Sijbrands, maar had hij niet een veel slechtere score?
Inderdaad, Sijbrands had de laatste keer 92 procent gescoord en Prosman 70 procent, een verschil dat er voor de dambond kennelijk niet toe doet. Het is een beetje alsof je het wereldrecord op de 100 meter hardlopen zou verbeteren door op een sukkeldrafje 110 meter te lopen.

(...)

Eddie van de Acker

Post by Eddie van de Acker » Sun Jul 13, 2008 11:34

Het is helemaal niet zo vreemd dat een krant een dergelijk stukje plaatst. Ik heb zelf jarenlang de verslaggeving voor het NvhZ verzorgd, en alles wat een beetje apart was werd door de eindredactie nog eens extra aangedikt, bijvoorbeeld door herhalingen in kopjes en onderschriften bij foto's.
Aandikken zie ik hier op het forum trouwens ook gebeuren. Prosman zou het oude record verpletterd hebben, lees ik warempel. Wat een onzin: met de hakken over de sloot heeft hij dankbaar gebruik gemaakt van de (te) soepele reglementen. Hans Ree heeft het in de NRC prima verwoord. Prosman heeft gewoon een knappe prestatie geleverd, dat valt niet te ontkennen, maar het kan nog altijd niet tippen aan datgene wat ik Sijbrands ruim een halfjaar geleden heb zien doen.

Nagelslag

Post by Nagelslag » Mon Jul 14, 2008 23:44

Oud-jeugddammer (van De Oldehove en later Damclub Huizum) Richard Schuil pakt EK-titel Beachvolleybal met Reinder Nummerdor.
Op zijn 13e was hij al langer dan 2 meter.

Nu.nl

Schuil/Nummerdor Europees kampioen

HAMBURG - Beachvolleyballers Richard Schuil en Reinder Nummerdor hebben zondag in Hamburg de Europese titel veroverd.

Het Nederlandse duo versloeg in de finale de Duitsers Kay Matysik en Stefan Uhmann met 21-15 en 21-18. Vorig jaar moesten Schuil en Nummerdor genoegen nemen met zilver

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jul 15, 2008 00:58

Nog een oud-dammer:

<center>Image
Patrick Lodiers </center>

Patrick Lodiers, voorzitter van de publieke omroep BNN, was ooit jeugdkampioen van Zeeland, ontdekte Piet Lauwen. Gestopt, maar misschien inzetbaar bij damevenementen?
Wikipedia

Patrick Emanuel Martinus Lodiers (Vlissingen, 25 oktober 1971) is een Nederlands tv-presentator en voorzitter van BNN.

Levensloop
Lodiers deed na zijn middelbare schoolopleiding aan het St. Willibrord College in Goes meerdere malen auditie voor toneelschool en Filmacademie voordat hij werd toegelaten op de St. Lukas Filmacademie te Brussel. Nadat hij deze opleiding voltooide maakte hij enkele korte films, maar besloot vervolgens te gaan werken voor televisie. In zijn jeugd werd hij ook nog ooit Zeeuws damkampioen, iets wat in De Lama's nog vaak wordt gebruikt om Patrick te pesten.
<center>Image
Arie Storm </center>

In het laatste nummer van het schaaktijdschrift Matten staat een lang interview van Guus Luijters met Ton Sijbrands (De Bobby Fischer van het dammen). Een fragment:
Luijters: Over schaken wordt altijd veel deftiger gedaan dan over dammen.

Sijbrands: 'Dat klopt.'

Luijters: Hoe komt dat?

S: 'Ik heb daar geen plausibele verklaring voor. Maar ik weet dat dammen de geur aankleeft van oud-Hollandse kneuterigheid, spruitjes...'

L: Zo erg is het ook weer niet.

S: 'Misschien heeft het te maken met het feit dat het vooral in calvinistisch Nederland wordt gespeeld. Veel meer dan schaken. Hoewel... hoe het met schaken zit, weet ik niet precies. Maar bij dammen, vooral vroeger, waren het vooral protestanten. Er waren vrijwel geen katholieke dammers.'

L: Is daar een reden voor?

S: 'Traditie? Dammers schamen zich ook gauw voor hun spel. Arie Storm bijvoorbeeld is een heel verdienstelijk dammer, maar ik geloof dat de eerste roman van hem waarin dammen voorkomt nog geschreven moet worden. In ieder geval komt er in zijn eerste twee romans geen dammen voor. Waarschijnlijk uit angst dat hij dan niet meer serieus genomen wordt. Of slechtere recensies krijgt. Hij is voorzitter van een van de Amsterdamse clubs. Hij komt uit een echt dammersgeslacht. Ik geloof dat zijn vader zeven broers had. Die allemaal damden. En allemaal protestant-christelijk. Uit het Westland. Ik geloof dat ze ook als familie hebben geopereerd. Tien Storms achter de borden.'

L: Windkracht 10. Zijn er geen theorieën over het verband tussen het dammen en het protestantisme?

S: 'Misschien wel, maar daar heb ik me nooit in verdiept. Ik ben nog altijd van plan me een keer in de geschiedenis van het dammen te verdiepen, maar pas als ik de boeken heb geschreven waarvan ik vind dat ik ze moet schrijven.'
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jul 17, 2008 05:15

Nieuwsbrief ODB Haeghe Z, 17 juli 2008

Henk de Witt heeft wel heel erg teleurstellende uitslagen omtrent zijn gezondheid gekregen. Zijn zorgen zetten zich deels om in berusting op het onvermijdelijke. Als u een kaartje wil sturen: Henk de Witt, Oosteinde 154b, 2611 SR Delft. Wij wensen Henk alle sterkte toe.
Beterschap Henk de Witt !

Image

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sat Jul 19, 2008 22:44

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 01:55, edited 1 time in total.

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sat Jul 26, 2008 17:57

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 01:55, edited 1 time in total.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Sat Jul 26, 2008 23:46

Theo Dijkstra wrote:Image
Volgens de Kingsrow databases had zwart op de 49ste zet nog een verborgen remise met 49... 20-24! 50.19x30 15-20!

Wit kan dan niet meer verhinderen dat zwart doorbreekt, waarna (door de op het middenbord opgestelde witte stukken) winst van de baan is, bv:
1) 51. 30-25 20-24 52. 25-20 24x15 53. 35-30 15-20 54. 33-29 17-22 55. 28x17 21x12 56. 32-28 12-17 57. 37-32 16-21 58. 27x16 26-31 =
2) 51. 33-29 17-22 52. 28x17 21x12 53. 32-28 12-17 54. 37-32 16-21 55. 27x16 26-31 =

Dit betekent ook dat wit tot aan de 49ste zet niet gewonnen heeft staan, omdat door Sijbrands aangewezen zetverwisseling 47.30-24 12-17 48.42-37 op de partijvariant neerkomt. Het zwarte foutje op de 49ste is voor Prosmans record dus van cruciale betekenis geweest!

Vraagje

Post by Vraagje » Sun Jul 27, 2008 12:09

Wat wijst Sijbrands met deze rubriek een aantal mensen verschrikkelijk goed terecht. Ben benieuwd waar nu de excuses blijven.
De meest gehate dammer allertijden.

wim martin

Post by wim martin » Sun Jul 27, 2008 18:06

Ik denk dat die niet komen. Dat zou immers een vorm van 'beschaving' vergen..

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sun Jul 27, 2008 18:50

Vraagje wrote:Wat wijst Sijbrands met deze rubriek een aantal mensen verschrikkelijk goed terecht. Ben benieuwd waar nu de excuses blijven.
Wat betreft je terechtwijzing, liever wat quotes. Dan weten we in elk geval over welke mensen je het hebt, ik heb niet zoveel negatiefs over Sijbrands gelezen. Wat ik las waren meer nuanceringen.

Voor mijzelf, Sijbrands is voor mij altijd een uniek figuur geweest, zo je wilt, het damidool waar ik mee opgroeide. Betekent overigens niet dat ik hem altijd begrijp of zijn beslissingen altijd waardeer.
Ik hoopte toen ik mijn Volkskrantje zaterdagochtend van de mat haalde dat zijn rubriek over Erno zou gaan, en hoop doet leven. Ik ben benieuwd naar de volgende rubrieken!

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sun Jul 27, 2008 18:52

wim martin wrote:Ik denk dat die niet komen. Dat zou immers een vorm van 'beschaving' vergen..
Het vergt ook een vorm van 'beschaving' om niet andere mensen een gemis van een vorm van 'beschaving' te verwijten.

Vraagje

Post by Vraagje » Sun Jul 27, 2008 18:59

Ik heb meerdere posts gezien waarin werd beweerd dat Sijbrands en De Volkskrant het evenement bewust negeerden. Zo waren er een aantal mensen die hun abonnement op De volkskrant zouden opzeggen als die krant niet over de simultaan zou schrijven. Anderen dachten dat Sijbrands over onbenullige onderwerpen (sorry Anna) zou schrijven om het evenement te kunnen negeren, en excuses zou gaan zoeken om niet meer te hoeven blinddammen.
De meest gehate dammer allertijden.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Jul 29, 2008 01:34

Vraagje wrote:Ik heb meerdere posts gezien waarin werd beweerd dat Sijbrands en De Volkskrant het evenement bewust negeerden. Zo waren er een aantal mensen die hun abonnement op De volkskrant zouden opzeggen als die krant niet over de simultaan zou schrijven. Anderen dachten dat Sijbrands over onbenullige onderwerpen (sorry Anna) zou schrijven om het evenement te kunnen negeren, en excuses zou gaan zoeken om niet meer te hoeven blinddammen.
Misschien heb je het niet goed begrepen, Eric. Dat gebeurt je volgens mij wel vaker. Sijbrands heeft Erno´s poging en record heel lang negeneerd en De Volkskrant heeft het persbericht over de geslaagde poging niet op haar website gezet. Dit zijn feiten.

Het is fantastisch dat Sijbrands heeft besloten om alsnog over Erno´s prestatie te schrijven. Ik overweeg dan ook niet langer mijn abonnement op te zeggen en ik zie uit naar de volgende rubrieken.

Waarvoor wilde jij nu eigenlijk excuses zien?

Post Reply