Jaap van Galen wrote:Vraagje wrote:Vandaag kreeg ik de nieuwe intermediar in de bus, met een verslag van Marcel van Roosmalen over de persconferentie rond de blindsimultaan van Erno Prosman. Van Roosmalen schrijft vaak met een wat cynische ondertoon. Die ontbrak dit keer, sterker nog kwam hij best positief op me over met omschrijvingen als 'het vlotgeschreven boekje' en 'Erno Prosman, die een fitte indruk maakte.' Maar waarom moeten er dan toch weer enkele (niet met name genoemde) dammers zijn die tegen zo'n verslaggever gaan zeuren dat het zo moeilijk is de jeugd te bereiken en dat dammen een stoffig imago heeft. Zoals Van Roosmalen schrijft 'Wij wisten het helemaal niet, van dat imago.' Laten we nou toch eens beginnen om de damwereld naar buiten toe positief te verkopen in plaats van zelf een negatief imago uit te dragen.
Mooi die aandacht in de Intermediair. Heeft iemand dat artikel voor me? (zoeken op de site naar Prosman, levert slechts de vraag "bedoelt u Proscan" op).
Wat betreft je opmerking, in het "vlotgeschreven boekje" staat een uitgebreid verhaal van Henk de Witt waarin hij vertelt waarom hij nu al jaren het DUWO-damfestival organiseert. Dat heeft mede te maken met het in Henks woorden stoffige imago van het dammen. Niet zo vreemd dus dat Van Roosmalen daar in zijn artikel ook nog even op in gaat.
En het naar buiten toe positief verkopen, overigens wel degelijk zo bedoeld in het programmaboekje, daar zijn dammers in het algemeen nou eenmaal slecht in, zie al het gezeur hier op het forum over de fantastische prestatie van Erno. Wij kijken zelfs bij zo'n fantastische prestatie liever naar hetgene dat niet goed is, en als we dat niet kunnen vinden dan verzinnen we zelf wel wat niet goed is en verkondigen het luidkeels.
Over het uitdragen van een negatief imago gesproken: Er is iets moois gebeurd, Erno heeft een uitzonderlijke damprestatie geleverd. Maar vergelijk het aantal positieve posts hier op het forum maar eens met het aantal negatieve posts.
Ik wil komend weekend wel proberen het op de computer te krijgen, dan kan iemand het misschien plaatsen.
Wat mensen hier op het forum schrijven moeten ze zelf weten. Dat zien buitenstaanders toch niet. Maar naar buiten toe moet je het dammen positief uitdragen. Te vaak zie je dat mensen, zonder dat het nodig is, de damsport bekritiseren. Topspelers die in de krant zeuren dat er teveel remises vallen etc. Die journalist kan er echt niks aan doen. Laat ze het positief benadrukken. Van de week bladerde ik nog door het matchboek Van der Wal-Wiersma, met de quote van Rob Clerc die (toen nog) uitlegde dat dammen geen remisespel is: 'Bij dammen is de beginstand gelijk en als er geen fout gemaakt wordt, zal de uitslag remise zijn. Maar gelukkig kan niemand het damspel perfekt spelen, omdat het aantal mogelijkheden ontelbaar is. De eerste wereldkampioen, de Fransman Isodore Weiss, zei aan het begin van deze eeuw al: 'Le jeu est plus fort que nous' - het spel is sterker dan wij En dat is een waarheid als een koe. Omdat in een dampartij niet alles te berekenen is, moeten dammers continu een keuze maken. We zien dat ook in de match om het wereldkampioenschap. Want na afloop van een partij laten Van der Wal en Wiersma regelmatig volkomen verschillende varianten op het demonstratiebord zien. Daaruit blijkt dat zelfs deze spelers het damspel niet perfekt beheersen. Maar het geeft wel het veschil tussen de spelers onderling aan. En op den duur, zeker na twintig partijen, komt dat verschil tot uitding. Dammen een remisespel? Nee dus.' Zo moet je het doen, niet zeuren dat het spel niet deugt, maar het positieve benadrukken en zeggen dat de topspelers bijna perfect kunnen spelen, zodat ze een soort van heldenstatus kunnen verwerven. Intern, binnen de dambond, op dit forum, kan je dan best kritisch zijn, maar dat hoeft niet de hele wereld te weten.
De dammer die dammen stoffig noemt is volgens mij niet Henk de Witt, maar gewoon iemand die de verslaggevers tijdens de koffie hebben gesproken. Als zo'n verslaggever dan aan zo iemand vraagt 'zijn er nou veel mensen die dammen' (ik verzin maar wat hoor) dan kan je natuurlijk antwoorden dat dammen een saai spel is. Je kunt ook zeggen dat er eigenlijk onbegrijpelijk weinig mensen dammen, omdat het zo'n mooi spel is.
De meest gehate dammer allertijden.