KRANTENARTIKELEN - 2008/2009
- Theo Dijkstra
- Hanco Elenbaas
Friesch Dagblad, donderdag 28 februari 2008
Kwaliteit gaat boven kwantiteit, zo blijkt in Sneek
Het Friese jeugdschaken is bezig aan een opmars
ERNST-WILLEM SLAGTER
Sneek - Het Friese jeugdschaken zit in de lift. Het is woensdagmiddag, toernooidirecteur Joe Hania kijkt na het Fries kampioenschap in de kantine van het CSG Bogerman in Sneek voldaan om zich heen. Fryslân heeft niet te klagen over talentvolle schakers, zo blijkt uit de voorbije drie dagen. En de sleutel tot al dit succes? Die is verkrijgbaar bij de betere boekhandel.
De stappenmethode van Rob Brunia en Cor van Wijgerden heeft zijn uitwerking niet gemist. Sinds de boekenreeks van het tweetal schakers uit is, is er sprake van verbetering. ,,Het niveau is nu een stuk hoger dan een jaar of vijf geleden’’, constateert Hania tot zijn genoegen. ,,Daar heeft die methode een groot aandeel in gehad. Je moet schaken geleidelijk aan leren en je ziet dat dit werkt.’’
Stap voor stap wordt de jongste garde met de methode van Brunia en Van Wijgerden klaargestoomd voor het echte werk. En dat is volgens de Sneker van groot belang. De schaakdrempel moet daarvoor laag zijn, zodat er niet direct afhakers zijn. Hania: ,,Je hoeft nog niet eens te kunnen lezen of schrijven om de eerste stappen te begrijpen.’’
Maar als die drempel eenmaal overschreden is, wordt de lat hoog gelegd. Zo is Nick Bijlsma uit Sneek één van de toptalenten van Fryslân. Hij is zelfs al eens gekroond tot Nederlands jeugdkampioen. Gisteren wordt hij winnaar in de C-categorie ,,Maar wij verwachten niet dat iedereen zo maar kampioen wordt’’, haast Hania zich te zeggen. ,,Maar laag eindigen is er ook niet bij. Dan doen wij blijkbaar iets fout. Daar voelen we ons dan ook verantwoordelijk voor.’’
Ook daarom is er een pact gesloten met het Bogerman, één van de middelbare scholen in Sneek. ,,Wij hoeven er niets voor te betalen om hier een schaaktoernooi te houden. Bovendien wordt er, mocht er iets misgaan, vaak meteen ingegrepen door iemand van het Bogerman.’’ Maar daar staat wel iets tegenover. Hania, lachend: ,,We moeten er nu wel voor zorgen dat al die kinderen later ook hun middelbare school volgen op het Bogerman. Dát wordt wat.’’
Zoveel mogelijk spelen op nationaal, en dus hoog, niveau is van levensbelang voor de jeugdige schakers. Alle aandacht moet gericht zijn op de denksport, vooral rond het twaalfde of dertiende levensjaar. ,,Want dan komen er andere dingen om de hoek kijken. Meisjes, enzo’’, knikt Hania veelbetekenend. ,,Ik heb genoeg gezien dat er op die leeftijd gestopt werd. Gelukkig waren dat vaak niet de echte toppers.’’
Hania praat bevlogen over de sport als zelf erkend schaakdier. ,,De één heeft het met muziek, de ander met schaken. Maar je moet je niet half om half ermee gaan bezig houden. Échte schakers zijn de hele dag met hun sport bezig. Dat moet ook, wil je de beste zijn. En bovendien, de harde werkers verdienen het ook om te winnen.’’ Met het vrijwel hetzelfde gebleven aantal van 76 schakers is Hania tevreden. ,,Het gaat er ook vooral om dat het niveau hoog ligt. We hebben liever kwaliteit dan kwantiteit.’’
Opa en oma
Werklust is uiteraard niet het enige wat telt. ,,Talent en goede omstandigheden zijn ook van groot belang. De opa en oma van Amir Nicolai (Dokkum, winnaar bij de A’s, red.) brachten hem altijd naar elk toernooi in de omgeving. Je ziet wat er van hem terechtgekomen is.’’ De snipverkouden Nicolai haalt ’s middags zijn eerste prijs op, nadat hij Jaap de Vries uit Buitenpost enigszins verrasssend achter zich heeft gelaten. ,,Ik heb geluk gehad’’, blijft Nicolai bescheiden.
Gert-Jan Rauw uit Damwoude gaat er bij de B’s met de titel vandoor. Rauw is te sterk voor Bauke Hoogland (Franeker). Sneker Jouke Bakker kroont zich in de D- categorie tot Fries kampioen. Olav Mostertman (Groningen) is de beste bij de jongste garde, de E’s.
Nagelslag wrote:Friesch Dagblad, donderdag 28 februari 2008
Kwaliteit gaat boven kwantiteit, zo blijkt in Sneek
Het Friese jeugdschaken is bezig aan een opmarsOpa Nicolai = dammer Wietse Nicolai van Fortuin Dokkum,Opa en oma
Werklust is uiteraard niet het enige wat telt. ,,Talent en goede omstandigheden zijn ook van groot belang. De opa en oma van Amir Nicolai (Dokkum, winnaar bij de A’s, red.) brachten hem altijd naar elk toernooi in de omgeving. Je ziet wat er van hem terechtgekomen is.’’ De snipverkouden Nicolai haalt ’s middags zijn eerste prijs op, nadat hij Jaap de Vries uit Buitenpost enigszins verrasssend achter zich heeft gelaten. ,,Ik heb geluk gehad’’, blijft Nicolai bescheiden.
de vader van ex-damster Marijke Nicolai,
die de tante is van Amir,
die de zoon is van ex-damster Ankje Nicolai.
Friesch Dagblad, maandag 2 juni 2008
Nicolai verrast met Friese schaaktitel
Leeuwarden - Amir Nicolai is de nieuwe Fries kampioen schaken. De zestienjarige Dokkumer verraste zaterdag zijn directe concurrent Migchiel de Jong in een rechtstreeks gevecht om de titel. ,,Ik dacht: ik probeer gewoon van hem te winnen. Maar ik wist dat het lastig zou worden”, zei de debutant op het Fries kampioenschap. Jippe Kamstra, de derde titelkandidaat, slaagde er niet in Erik Sparenberg te verslaan en naast Nicolai te komen.
door JOHAN VELLINGA
Nicolai had vooraf wel stiekem gehoopt op de Friese titel, maar verwacht had hij de zege zeker niet. De ervaren De Jong, op papier veel sterker dan de jeugdige schaker, legde de Dokkumer in het Kalverdijkje in Leeuwarden het vuur na aan de schenen. Het talent kwam met de zwarte stukken niet goed uit de opening tegen de speler van Philidor. ,,Er stond veel druk op mijn stelling en ook in het eindspel stond hij beter”, analyseerde de kersverse kampioen.
De Jong waande zich al Fries kampioen, de titel die hij in 2000 al eens won. Op dat moment raakte hij de concentratie kwijt, rekende hij een stelling niet goed door en voordat hij het wist stond Nicolai ineens gewonnen. ,,Ik kon aan Amir zien dat hij wist dat ik een blunder had gemaakt”, aldus de teleurgestelde De Jong, die de laatste jaren vaker tweede werd. Nicolai bleef vervolgens koel.
De in Ferwert geboren zoon van een Syrische vader en Friese moeder schaakte een sterk toernooi. Nicolai verloor alleen in de derde ronde van zijn clubgenoot Nick Bijlsma. Beiden schaken bij het Groninger Unitas 3 (noordelijk talententeam). De dertienjarige Bijlsma had zijn kansen op de titel vorige week vergooid na de nederlaag tegen Kamstra. De winnaar van 2006, die vorig jaar in de laatste ronde de titel aan Johnny Fluit kwijtraakte, eindige nu in de middenmoot.
Nicolai schaakt zo’n zes jaar nu. Hoewel zijn opa, oma en moeder allen dammen, kwam hij via vriendjes met schaken in aanraking. Hij bleek talentvol, al heeft hij zichzelf op Nederlandse jeugdkampioenschappen nog niet echt laten zien. Nicolai wordt getraind door de Friese grootmeester Yge Visser. ,,Ik wil wel zien hoe goed ik kan worden”, geeft hij aan. De jonge Fries mag door zijn winst op het FK nu uitkomen in de halve finale van het Nederlands kampioenschap.
Dat hij dat plekje in die halve finale misloopt, vond Migchiel de Jong misschien nog wel het ergste. Hij schaakt beter dan ooit en versloeg de afgelopen twaalf maanden gerenommeerde schakers. Ooit hoopt de Fries deel te kunnen nemen aan een NK. ,,In een dubbele partij maak ik wel kans om te winnen”, zegt De Jong, die het verlies maar moeilijk kan verwerken. ,,Het is niet te geloven dat ik die zet doe. Echt een beetje dom. De concentratie was even helemaal weg.”
De Leeuwarder prijst Nicolai voor het pakken voor zijn kansen. ,,Maar nog een paar goede zetten en ik had gewonnen. Na die foute zet had ik nog een kansje op remise en ik had tijd over, maar die nam ik ook niet. Wel een beetje zuur voor mij. Ik was er zo dichtbij. Deze partij moet ik maar zo snel mogelijk vergeten.”
Migchiel de Jong - Amir Nicolai:
1.e4 c5 2.Pf3 Pc6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 Pf6 5.Pc3 e5 6.Pdb5 d6 7.a4 a6 8.Pa3 Le6 9.Lc4 Tc8 10.Lg5 Pb4 11.De2 Pxc2+ 12.Dxc2 Lxc4 13.Pxc4 Txc4 14.Db3 Dc8 15.Lxf6 gxf6 16.0-0 Le7 17.Pd5 Ld8 18.Df3 Tg8 19.Pe3 Tc6 20.Tfd1 [20.Dh5 ] 20...Tg6 21.Pf5 De6 22.Dh5 Lb6 23.Dxh7 Lxf2+ 24.Kh1 Ld4 25.Tac1 Kd7 26.Dh8 De8 27.Dxe8+ Kxe8 28.Txc6 bxc6 29.Pxd6+ Kd7 30.Pf5 c5 31.b4 Tg4 32.bxc5 Txe4 33.g3 Kc6 34.h4 Tg4 35.h5 Tg5 36.g4 Txg4 37.h6 Tg5 38.Pxd4+ exd4 39.Td2 Th5+ 40.Th2 d3 41.Txh5 d2 42.Kg2 d1D 43.Th4 Dc2+ 44.Kg3 Dg6+ 45.Kh3 f5 46.h7 f4 47.Txf4 Dxh7+ 48.Kg4 Dg6+ 49.Kf3 Dh5+ 50.Ke4 Dd5+ 51.Ke3 De5+ 0-1
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
-
Vandaag op de voorpagina ! (en dat is voor dammen een eeuwigheid geleden) van de Leeuwarder Courant:
http://www.zeinstra.nl/skyfkes/
Damclub De Skyfkes is bekend van ludieke damstunts.
Zo speelden ze al eerder een Beachdamtoernooi (met het kratje bier, tafels en damborden te water) bij Badpaviljoen Hindeloopen (wie kent niet die tune van Veronica van vroeger!) en een Elfstedendamtoernooitocht.
Ook traden ze ooit aan met een heus damesteam bij de Fryske klubkampioenschappen (de officiële wereldkampioenschappen voor clubteams Frysk damjen) in Oosterend.
<center></center>
Meer informatie ook op:Leeuwarder Courant, 4 juni 2008 wrote: Skyfkes met Fries damspul op Amsterdamse Dam
Van onze verslaggever
BLAUWHUIS – De Dam in Amsterdam wordt zaterdag 14 juni bevolkt door Friese dammers. Zestig leden van de Blauwhuister damclub De Skyfkes houden er een damtoernooi ‘Frysk Spul’. Ieder speelt zeven partijen van steeds twintig minuten. ,,Healwei de middei is de winner bekend”, zegt Jan-Willem Wijbenga, een van de bedenkers. Tussen de bedrijven door willen de leden uitleg geven over het volgens hen zo boeiende Frysk Spul, waarbij ook overdwars en recht vooruit mag worden geslagen. Wijbenga: ,, Wy wolle sjen litte dat it Frysk damjen net allinnich in leuk spultsje is foar âlde mannen”
http://www.zeinstra.nl/skyfkes/
Damclub De Skyfkes is bekend van ludieke damstunts.
Zo speelden ze al eerder een Beachdamtoernooi (met het kratje bier, tafels en damborden te water) bij Badpaviljoen Hindeloopen (wie kent niet die tune van Veronica van vroeger!) en een Elfstedendamtoernooitocht.
Ook traden ze ooit aan met een heus damesteam bij de Fryske klubkampioenschappen (de officiële wereldkampioenschappen voor clubteams Frysk damjen) in Oosterend.
<center></center>
-
-
-
- Real name: Michel Stempher
Misschien dat we een damclubje moeten oprichten in de gevangenis [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
-
- Real name: Michel Stempher
En dan op de zaterdagen tijdens de nationale competitie dat ze met verlof mogen om te spelen.. Bij thuiswedstrijden naar de gevangenis voor de tegenstander [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]groenteboer wrote:Misschien dat we een damclubje moeten oprichten in de gevangenis [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
- Theo Dijkstra
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, donderdag 05 juni 2008 | 09:28
Blikseminslag roept dammers halt toe
TIEL - De damwedstrijd tussen VTD en Dammers Uit Oost uit Vorden in de halve finale van de Gelderse bekercompetitie kende een bizarre afloop. Het bekerduel werd gestaakt toen de bliksem insloeg in de Tielse sporthal en het speellokaal vervolgens uit voorzorg werd ontruimd.
Na de inslag gingen sloegen alle alarmbellen op hol in sporthal Westroyen en was concentratie op het dambord sowieso onmogelijk. Bovendien kregen de dammers te verstaan dat ze spoorslags hun activiteiten moesten staken. Het was een onverwachte ontknoping, want VTD was bezig zijn huid duur te verkopen.
De Tielse dammers hielden Ereklasser DUO, in de competitie vier klassen hoger spelend, op een 4-4 gelijkspel. Ton van Adrichem speelde aan bord 1 een mooie remise tegen Nina Hoekman, horend de wereldtop bij het vrouwendammen.
Albert Eggink bracht zijn ploeg zelfs aan de leiding via winst in een gecompliceerde stelling aan bord 4 tegen Harry Graaskamp. Laurens Leimena moest aan bord 2 in het eindspel de winst aan Gerrit Wassink laten. Anton Janssen deelde aan bord 3 na een spannend duel na bijna vier uur de punten met Henk Grotenhuis ten Harkel.
De handdrukken over en weer ten teken van deze puntendeling werden direct gevolgd door een felle bliksemschicht en een zware onweerslag. Het bleef bij 4-4, na alle commotie en de ontruiming van de zaal kwamen de dammers niet meer tot een barrage om de finalist voor de Gelderse beker aan te wijzen.
De Gelderse Dambond beslist binnenkort wanneer en waar het duel wordt uitgespeeld.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Theo Dijkstra
Batman en Neptunus dammen op de Dam (Fries Spel)
In de Leeuwarder Courant staat een artikel met foto over het toernooi Fries Spel op de Dam in Amsterdam op zaterdag 14 juni 2008.
Via de volgende link kan men naar pagina 14 van de webeditie bladeren
(versneld door aan de linker kant op 'regio' te klikken of nog sneller door in het vakje 'Ga Naar' direct de pagina aan te klikken)
http://lc.x-cago.com/20080616/public/
Klik op het artikel en het komt groot in beeld.
Hé, dit werkte allemaal eerst (apart genoeg) wel, maar nu moet je je weer registreren of abonneren op de webeditie
http://www.archiefleeuwardercourant.nl/
In de Leeuwarder Courant staat een artikel met foto over het toernooi Fries Spel op de Dam in Amsterdam op zaterdag 14 juni 2008.
(versneld door aan de linker kant op 'regio' te klikken of nog sneller door in het vakje 'Ga Naar' direct de pagina aan te klikken)
Hé, dit werkte allemaal eerst (apart genoeg) wel, maar nu moet je je weer registreren of abonneren op de webeditie
http://www.archiefleeuwardercourant.nl/
Last edited by Nagelslag on Mon Jul 14, 2008 23:40, edited 8 times in total.
Schitterend dat Batman en Neptunus ook even aanschuiven bij de maffe Friezen, alle maatschappelijke codes doorbrekend en alles om de vriendschap en de lol: helemaal mijn wereld!Nagelslag wrote:Batman en Neptunus dammen op de dam (Fries Spel)
Heaven is no location, but a state of mind
-
Een paar aanvullingen op de analyse van SijbrandsTheo Dijkstra wrote:
Wit speelde hier 48.31-4? Zwart wikkelde nu "in arren moede" af naar een 5x3 eindspel, maar de Kingsrow-database wijst uit dat dit eindspel "gewoon" remise is. In plaats daarvan had 48.31-18! voor wit gewonnen.
Zwart wist de remise ruim 10 zetten in stand te houden, maar in bovenstaand diagram bezwijkt hij toch onder de druk met 58...12-1? waar 58... 11-16 nog steeds remise had gegeven (onder meer omdat op op de partijzet 59.32-27 dan 12-8! was gevolgd)
- Theo Dijkstra