Waarom stoppen zelfs mogelijke topdammers?

Post Reply
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Re: We want the world and we want it now (Jim Morrison)

Post by Klaas van der Laan » Tue May 27, 2008 16:23

groenteboer wrote: Wat is je eigen -persoonlijke- mening hierover Klaas?
Had ik al tussen haakjes erbij gezet. Ik vindt het dammen prima zo. Perfect zelfs. Heeft alles in zich om diep over na te denken. Alleen laten we dan eens ophouden met dat gezeur over zieltjes winnen, vergrijzing, normen/waarden, en pr-campagnes. Allemaal bestuurdersjargon. Gewoon aan de natuur overlaten en alleen nog maar dammen, verder niets, en accepteren dat we niet meer voorstellen dan klaverjassen.
Maar... als je wel wilt populariseren dan zul je ook zulke vergaande ingrepen moeten toestaan en van je (dam)geloof moeten kunnen afstappen.
Nu proberen we met alle geweld om jongeren vroeg oud te maken. Daar hebben zij natuurlijk helemaal geen zin. Dan kun je beter het spel jong maken.
Ik bedenk nu spontaan een maffe speelvariant: Dobbel samen voor aanvang een getal van 21 tot 30 en plak dat open veld in de beginstand af als onspeelbaar veld. Veel plezier! Natuurlijk veranderd de (ingesleten) taktiek en strategie en gaat het meer om spontaniteit en vindingrijkheid. Maar het blijft dammen.

FDA

Re: Waarom stoppen zelfs mogelijke topdammers?

Post by FDA » Tue May 27, 2008 17:23

Karvinen wrote:
Jaap van Galen wrote:... dan is er toch ergens iets met onze damsport mis.
Even deze stelling doortrekken naar het tennis: Justine Henin stopt met tennis, terwijl ze al maanden...jaren op de eerste plaats van de wereldranlijst staat en nog steeds beter wordt/kan worden. Het moet dus volgens Jaap dan ook ergens iets gigantisch mis zijn met de tennissport!

Michael Schumacher stop met Formule 1 rijden. Tjee, met de autosport is het ook al helemaal mis.

etc etc

Of zijn het gewoon persoonlijke keuzes, met geheel persoonlijke redenen en geheel persoonlijke interesses, waarom mensen soms ergens mee stoppen? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Kom op zeg, deze hele discussie slaat nergens op [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
klopt, de redenen waarom stefan en robin stoppen zijn genoemd in de beginpost

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Tue May 27, 2008 17:43

Jan Pieter wrote:
Je kunt jeugddammers onderverdelen in een groepje van zo'n 5% echt getalenteerden (zoals ooit Kosmos en nu Stephan Stapper, Robin Vogelaar, groenteboer enz.) en overigen. Dat er bij die 5% spelers zitten die plezier beleven aan de damstudie, wil ik best geloven. Het is niet nodig dat ze dat een voor een komen melden op het forum. Wel zie ik als 'probleem' (en zo zijn we weer bij het stoppen van Stefan en Robin) dat ze zo een niveau bereiken waarop ze zich slechts kunnen handhaven door te blijven studeren. Verdwijnt de motivatie daarvoor dan zal men vaak het dambord aan de wilgen hangen, want wie prestatiegericht heeft gesport, voelt er niets voor om een stap terug te doen. Rintje Ritsma is een zeldzame uitzondering, maar hij oogst meer medelijden dan bewondering.

Daarnaast heb je de 95% die het dammen leuk vindt, maar die geen bijzonder talent heeft. Een zeer belangrijke groep, want deze spelers kunnen de kurk vormen waarop de dambond drijft. Laat die groep plezier beleven aan het spel en laat elke prestatiegerichte benadering alsjeblieft achterwege. Van alle dammers die ik ken, zijn er maar weinig die zich bezighouden met gerichte studie. En als zelfs degenen die gekozen hebben voor een lidmaatschap van de bond niets van de mapjes willen weten, hoe komt men dan in vredesnaam op het idee om mogelijke nieuwkomers hier wel mee lastig te vallen?
Ik vind het niet bepaald lastig vallen. Het verplicht stellen om te werken uit studiemateriaal vind ik pas lastig vallen.

Als je de jeugdleden niet eens de kans geeft om uit het studiemateriaal te werken is dat door jou genoemde percentage van 5% over een paar jaar 0 komma 0 %. Ik ben van mijn mening om te streven naar 15% top. Dit is wellicht te realiseren door de jeugdleden de kans te geven om uit studiemateriaal te werken (ze moeten het zelf willen.. dat is het belangrijkste punt). Er zullen altijd personen afhaken vanwege wat voor redenen dan ook, maar als 15% tot de top behoort blijven er vast wel een paar van over.

Ik ben het met jou eens dat we de mensen die niet willen studeren moeten respecteren. Misschien is het zelfs mogelijk om een soort van nevenkampioenschap naast het NK dammen te organiseren op den duur voor deze spelers. (Zoals er bij het Rapid dammen al mooi een indeling is gemaakt op rating.)

Nu weer even terug naar de jeugd.. Het is gewoon een feit dat jeugdspelers veel willen dammen. Geef deze jeugdspelers hier dan ook een kans toe door zo'n zeven à acht toernooien te organiseren voor de jeugd. (Zoals Overijssel de PODB-cups heeft.. men hoeft niet eens lid van de dambond te zijn.) Een groot aantal bekers bij een dergelijk toernooi werkt altijd stimulerend voor de jongsten. En dan maar hopen dat de klasgenootjes jaloers worden en ook bekers willen winnen...

Piet Bouma

Re: We want the world and we want it now (Jim Morrison)

Post by Piet Bouma » Tue May 27, 2008 21:21

Klaas van der Laan wrote:Dat de jeugd niet (door) wil dammen komt doordat het is gekaapt door de ouderen. De structuur zit zo in elkaar dat je vooral succes hebt met eigenschappen waar ouderen goed in zijn zoals routine, kennis, wijsheid, netwerken, geduld en ervaring. Als je het dammen wilt verjongen dan zul je het moeten afstemmen op eigenschappen waar zij goed en gevoelig in zijn (dynamiek, flexibel, creatief, vernieuwing, status, groei, perspectief). Want het lijkt mij niet meer mogelijk om binnen de bestaande vastgeroeste structuur nog weer eens zo'n revolutie te ontketenen. (Maar van mij hoeft het niet hoor en accepteer de marginale maar inspirerende functie van het bestaande dammen)
groenteboer wrote: Wat is je eigen -persoonlijke- mening hierover Klaas?
Klaas van der Laan wrote: Had ik al tussen haakjes erbij gezet. Ik vindt het dammen prima zo. Perfect zelfs. Heeft alles in zich om diep over na te denken. Alleen laten we dan eens ophouden met dat gezeur over zieltjes winnen, vergrijzing, normen/waarden, en pr-campagnes. Allemaal bestuurdersjargon. Gewoon aan de natuur overlaten en alleen nog maar dammen, verder niets, en accepteren dat we niet meer voorstellen dan klaverjassen.
Maar... als je wel wilt populariseren dan zul je ook zulke vergaande ingrepen moeten toestaan en van je (dam)geloof moeten kunnen afstappen.
Nu proberen we met alle geweld om jongeren vroeg oud te maken. Daar hebben zij natuurlijk helemaal geen zin. Dan kun je beter het spel jong maken.
Ik bedenk nu spontaan een maffe speelvariant: Dobbel samen voor aanvang een getal van 21 tot 30 en plak dat open veld in de beginstand af als onspeelbaar veld. Veel plezier! Natuurlijk veranderd de (ingesleten) taktiek en strategie en gaat het meer om spontaniteit en vindingrijkheid. Maar het blijft dammen.
Ik denk dat Klaas gelijk heeft. Alleen een echt revolutionaire ombouw van het damspel zal een grotere groep jongeren weer gaan boeien. De veranderingen, die nu uitgetest zijn (experidammen en bijv. de Delftse ideeen), zijn evolutionair, al gaat dat voor conservatieve dammers al vier bruggen te ver.

Nee, wil dammen dynamisch, flexibel, creatief, vernieuwend etc. worden dan zul je extreem moeten ingrijpen.
Het materiaal moet op de schop, zoals Henk Stoop ook al gesuggereerd heeft. Zelf wil ik voortaan met pompeblêden schijven spelen, maar ook de roze olifantjes, pandabeertjes e.d. moeten kunnen. Er zullen wat algemene regels voor het speelmateriaal gesteld moeten worden (hoogte- en breedtematen), maar vervolgens neemt iedereen zijn eigen uit- en thuissetje (om kleurverschil te maken) mee naar een damwedstrijd.
Ook voor de damborden zou je verschillende maten kunnen instellen. Meer rijen, zodat je een eigen beginstelling (verschillend bij elk toernooi) van de twintig stukken kunt bepalen. Een egelstelling, pyramide, hyperbool, alles moet kunnen. De (openings)theorie is/moet weg. Het gaat om assimilatie, verrassing en continue inspelen op veranderingen.
Maar dit is natuurlijk weer bedacht door ouderen, en het gaat om de jongeren.

Laat die twintig junioren van Rob Clerc zich maar eens uitleven in creativiteit i.p.v. suf te studeren in mapjes. Door de mapjes kan men zich meten met de oudere generaties, maar zal men in grote meerderheid de onderliggende partij blijven op basis van routine, kennis, geduld, ervaring etc.

Stel als KNDB bijv. een bedrag van € 5.000 beschikbaar voor deze groep, met de opdracht:
Ontwerp een zo creatief/dynamisch/vernieuwend mogelijk spel, waarbij basisregels van dammen blijven bestaan, maar recht doet aan de wensen van jongeren in deze tijd.
Ga met dit spel een origineel weekendtoernooi organiseren (vrijdag, zaterdag en zondag). Dit alleen voor de doelgroep 16-25 jr. Ga op zoek naar zoveel mogelijk sponsoren (d.m.v. vernieuwende marketing).
Ongetwijfeld kunnen zij door hun creativiteit en originaliteit veel meer geld binnenhalen dan de huidige organisatoren.
Doteer dit toernooi in ieder geval met een hoofdprijs van minimaal
€ 5.000,--.
De winnaar van het toernooi krijgt een keuzeplaats in het volgende NK Algemeen en mag in dit toernooi met het nieuwe spel tegen de gevestigde matadoren spelen.

En willen we dit niet? Nou, dan gewoon: Ik vind het dammen prima zo. Perfect zelfs. Gewoon aan de natuur overlaten en alleen nog maar dammen, verder niets, en accepteren dat we nog minder voorstellen dan klaverjassen en over een aantal decennia langzaam uitsterven. Dat is ook evolutie.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Now we are talking

Post by Klaas van der Laan » Tue May 27, 2008 22:17

Piet, goed begrepen. En vraag dan vooral jeugd van wel populaire sporten/bezigheden.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue May 27, 2008 22:37

Het materiaal moet op de schop, zoals Henk Stoop ook al gesuggereerd heeft. Zelf wil ik voortaan met pompeblêden schijven spelen, maar ook de roze olifantjes, pandabeertjes e.d. moeten kunnen. Er zullen wat algemene regels voor het speelmateriaal gesteld moeten worden (hoogte- en breedtematen), maar vervolgens neemt iedereen zijn eigen uit- en thuissetje (om kleurverschil te maken) mee naar een damwedstrijd.
Ook voor de damborden zou je verschillende maten kunnen instellen. Meer rijen, zodat je een eigen beginstelling (verschillend bij elk toernooi) van de twintig stukken kunt bepalen. Een egelstelling, pyramide, hyperbool, alles moet kunnen. De (openings)theorie is/moet weg. Het gaat om assimilatie, verrassing en continue inspelen op veranderingen.
Ik denk dat we hier helemaal de verkeerde kant opgaan, Piet. Om eerlijk te zijn moest ik wel lachen om het kinderachtige voorstel van Stoop om met rare poppetjes te gaan spelen. Dat is natuurlijk leuk voor welpjes, maar kom op zeg, dat is toch niet seriues? Dan worden we helemaal een kinderbond.
Ik vind de schijven van het damspel perfect! Een cirkel, prachtig! De mooiste vorm die er bestaat voor een schijf.
Leo Springer kwam op een jeugdleidersbijeenkomst (die had je vroeger elk jaar) eens met een voorstel om andersvormige damschijven te gebruiken. In de vorm van ruimteschepen ofzo. Wat een geweldig flutidee!
Cosmetische onzin. Niks is zo perfect als een cirkel voor de damschijf! Ook jeugdspelers gaan zich na meer dan 10 keer met de olifantjes spelen ergeren aan dat onoverzichtelijke spelmateriaal.
Of denk je soms dat Stefan en Robin weer gaan dammen omdat ze de olifantjes zo leuk vinden? [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Het idee staat ook haaks op het idee van intrinsieke motivatie. Het is een paardenmiddel. Zorg ervoor dat je leuke dingen van het spel laat zien, in plaats van cosmetische afleidingsmanoeuvres!
Vraag maar gerust aan de jongens van Rob wat ze vinden van de damschijf zoals hij nu is: rond, wit of zwart. Ik voorspel dat ze er tevreden mee zijn en dat ze ook geen andere rare ingrepen nodig hebben. Voor de jeugd is het spel gleodnieuw, totaal open en niet uitgekauwd!
Wat wel leuk is om lol te maken over bepaalde constructies op het bord en er gekke namen aan verbinden. Termen als Sambaswing, blokkie van Kokkie enzo die moeten er meer komen.
Als je realistisch wilt zijn moet je het speeltempo opschroeven, want dat is wat van dammen een oudelullensport maakt, niet het materiaal. Maar ik geloof dat dat nou net niet mocht van Klaas. En als Klaas niet snel wil moet de jeugd ook traag?
Ik vermoed echter dat het speeltempo bij dat hippe kaartspel veel hoger is dan het somnifere tempo waar wij mee spelen.
Als ik een jeugdtoernooi organsieer zou ik de gewone regels toepassen met sneller tempo. Voor de weredltop zou ik echter kiezen voor Killer.
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 27, 2008 22:57

Kosmos wrote:
Ik denk dat we hier helemaal de verkeerde kant opgaan, Piet. Om eerlijk te zijn moest ik wel lachen om het kinderachtige voorstel van Stoop om met rare poppetjes te gaan spelen. Dat is natuurlijk leuk voor welpjes, maar kom op zeg, dat is toch niet seriues? Dan worden we helemaal een kinderbond.
Ik vind de schijven van het damspel perfect! Een cirkel, prachtig! De mooiste vorm die er bestaat voor een schijf.
Leo Springer kwam op een jeugdleidersbijeenkomst (die had je vroeger elk jaar) eens met een voorstel om andersvormige damschijven te gebruiken. In de vorm van ruimteschepen ofzo. Wat een geweldig flutidee!
Cosmetische onzin. Niks is zo perfect als een cirkel voor de damschijf! Ook jeugdspelers gaan zich na meer dan 10 keer met de olifantjes spelen ergeren aan dat onoverzichtelijke spelmateriaal.
Of denk je soms dat Stefan en Robin weer gaan dammen omdat ze de olifantjes zo leuk vinden? [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Het idee staat ook haaks op het idee van intrinsieke motivatie. Het is een paardenmiddel. Zorg ervoor dat je leuke dingen van het spel laat zien, in plaats van cosmetische afleidingsmanoeuvres!
Vraag maar gerust aan de jongens van Rob wat ze vinden van de damschijf zoals hij nu is: rond, wit of zwart. Ik voorspel dat ze er tevreden mee zijn en dat ze ook geen andere rare ingrepen nodig hebben. Voor de jeugd is het spel gleodnieuw, totaal open en niet uitgekauwd!
Wat wel leuk is om lol te maken over bepaalde constructies op het bord en er gekke namen aan verbinden. Termen als Sambaswing, blokkie van Kokkie enzo die moeten er meer komen.
Als je realistisch wilt zijn moet je het speeltempo opschroeven, want dat is wat van dammen een oudelullensport maakt, niet het materiaal. Maar ik geloof dat dat nou net niet mocht van Klaas. En als Klaas niet snel wil moet de jeugd ook traag?
Ik vermoed echter dat het speeltempo bij dat hippe kaartspel veel hoger is dan het somnifere tempo waar wij mee spelen.
Als ik een jeugdtoernooi organsieer zou ik de gewone regels toepassen met sneller tempo. Voor de weredltop zou ik echter kiezen voor Killer.
Ik meen het wel Tjalling. Al die zaken, speeltempo opschroeven e.d. Killer, zijn evolutionair. Natuurlijk mag het speeltempo opgeschroefd worden, dat zal denk ik ook een wens van jongeren zijn.
Maar ik wil mijn pompeblêden schijven ook. Ik wil mijn eigen identiteit. Vergelijk het met de dartspijltjes. Het zijn kleinigheden, maar voegen wel iets toe. En als ik uitgekeken ben op mijn pompeblêden, dan schakel ik over op Berenburgdoppen.

De jongens van Rob zijn al geindoctrineerd door ons als ouderen.
Zij hebben zich al gevoegd naar onze normen en waarden. Maar laat zij hun creativiteit maar eens botvieren, zonder aan ons te denken.
Onoverzichtelijkheid voegt iets toe. Assimilatie.
Daar kunnen wij niet meer tegen. Jij bent ook al te oud. Je voegt je ook al naar ons huidige damspel. Killer, my God, wat een slap aftreksel....
Revolutie gaat een heel stuk verder. Daar moeten/zullen wij het niet mee eens zijn, maar ons in schikken.
Laat die jongeren echt maar eens goed nadenken over wat ze willen om een grote groep jongeren te bereiken. Dan zullen we schrikken....

Kosmos

Post by Kosmos » Tue May 27, 2008 22:59

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:
Ik meen het wel Tjalling. Al die zaken, speeltempo opschroeven e.d. Killer, zijn evolutionair. Natuurlijk mag het speeltempo opgeschroefd worden, dat zal denk ik ook een wens van jongeren zijn.
Maar ik wil mijn pompeblêden schijven ook. Ik wil mijn eigen identiteit. Vergelijk het met de dartspijltjes. Het zijn kleinigheden, maar voegen wel iets toe. En als ik uitgekeken ben op mijn pompeblêden, dan schakel ik over op Berenburgdoppen.

De jongens van Rob zijn al geindoctrineerd door ons als ouderen.
Zij hebben zich al gevoegd naar onze normen en waarden. Maar laat zij hun creativiteit maar eens botvieren, zonder aan ons te denken.
Onoverzichtelijkheid voegt iets toe. Assimilatie.
Daar kunnen wij niet meer tegen. Jij bent ook al te oud. Je voegt je ook al naar ons huidige damspel. Killer, my God, wat een slap aftreksel....
Revolutie gaat een heel stuk verder. Daar moeten wij het niet mee eens zijn, maar ons in schikken.
Laat die jongeren echt maar eens goed nadenken over wat ze willen om een grote groep jongeren te bereiken. Dan zullen we schrikken....
Ik zal je vertellen: Je zult schrikken hoe conservatief ze zijn.

Je meent er niks van, Piet. Over een week ben je je eigen plannen al weer vergeten.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 27, 2008 23:01

Kosmos wrote: Ik zal je vertellen: Je zult schrikken hoe conservatief ze zijn.
Dat verklaart ook het minimale aantal juniorenleden wat de dambond heeft.
Maar ik ga ervan uit dat zij nog wel de feeling met de jongeren hebben, die wij totaal niet hebben.

Kosmos

Post by Kosmos » Tue May 27, 2008 23:03

Piet Bouma wrote:
Maar ik ga ervan uit dat zij nog wel de feeling met de jongeren hebben, die wij totaal niet hebben.
Pardon? Wij niet hebben? Speak for yourself!
Wat dacht je dat ik g****e gedaan heb de afgelopen 10 jaar?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 27, 2008 23:09

Kosmos wrote:
Piet Bouma wrote:
Pardon? Wij niet hebben? Speak for yourself!
Wat dacht je dat ik g****e gedaan heb de afgelopen 10 jaar?
Laat ik voor mezelf spreken en trek dan de vergelijking.
Ik heb in de jaren tachtig een bloeiende jeugdclub geleid bij OG Workum.
Ik denk dat ik in totaal wel een tachtig spelertjes geprobeerd heb enthousiast te maken voor het dammen.
Daarvan dammen er nu nog een of twee.
Ik vind dat ik gefaald heb, of beter nog: het huidige spel faalt.
Trek de vergelijking door naar jezelf Tjalling. En speak for yourself!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 27, 2008 23:53

Piet Bouma wrote:Trek de vergelijking door naar jezelf Tjalling. En speak for yourself!
Tjalling, je zwijgt. Hoeveel jeugdige dammers heb jij op de jeugdclub van De Oldehove begeleid? En hoeveel daarvan dammen er nu nog?
Heb je gefaald? Of heeft het spel gefaald? Of ben je tevreden over de resultaten?

FDA

Post by FDA » Tue May 27, 2008 23:54

als je de damschijven wil veranderen moet je wel als basisvorm de platte cirkel hebben. Die kan je daarentegen weer uitbreiden met motiefjes en stekels aan de zijkant of dergelijke dingen, daar kan je vast wel variatie genoeg mee krijgen als je ook nog verscheidene kleurencombinaties enz plaatst

het hebben van zo'n eigen set damschijven zou ikzelf heel erg leuk vinden
maar ik denk niet dat ik zou gaan dammen alleen omdat de schijven cool zijn geworden (hoewel.. nu ik erover nadenk, met echt dope schijven ziet het er al gelijk een stuk anders uit) het bord word dan ook in iets beters veranderd, en je hebt al gelijk iets wat een stuk beter aanspreekt en haast niet suf kan worden genoemd

dit tezamen met een sneller speeltempo (dat maakt zeker uit) en wellicht nog wat andere veranderingen die het cooler maken en het zou nog best eens kunnen werken.

de vraag is alleen waar kan je dat laten produceren? (sterker nog, weet iemand of je ergens een custom dambord met stenen kan laten produceren, want nu ik erover nadenk zou ik wel zo'n set willen halen)

dat andere, met die hyperbool dingen opstellen en blabla is weer niks
misschien zou het werken, misschien niet, maar ik heb liever een dambond met maar 1000 dammers, dan zo'n soort dambond met 100000 leden

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 28, 2008 00:07

FDA wrote:als je de damschijven wil veranderen moet je wel als basisvorm de platte cirkel hebben. Die kan je daarentegen weer uitbreiden met motiefjes en stekels aan de zijkant of dergelijke dingen, daar kan je vast wel variatie genoeg mee krijgen als je ook nog verscheidene kleurencombinaties enz plaatst

het hebben van zo'n eigen set damschijven zou ikzelf heel erg leuk vinden
maar ik denk niet dat ik zou gaan dammen alleen omdat de schijven cool zijn geworden (hoewel.. nu ik erover nadenk, met echt dope schijven ziet het er al gelijk een stuk anders uit) het bord word dan ook in iets beters veranderd, en je hebt al gelijk iets wat een stuk beter aanspreekt en haast niet suf kan worden genoemd

dit tezamen met een sneller speeltempo (dat maakt zeker uit) en wellicht nog wat andere veranderingen die het cooler maken en het zou nog best eens kunnen werken.

de vraag is alleen waar kan je dat laten produceren? (sterker nog, weet iemand of je ergens een custom dambord met stenen kan laten produceren, want nu ik erover nadenk zou ik wel zo'n set willen halen)

dat andere, met die hyperbool dingen opstellen en blabla is weer niks
misschien zou het werken, misschien niet, maar ik heb liever een dambond met maar 1000 dammers, dan zo'n soort dambond met 100000 leden
Prima, Frerik, alles wat Klaas, Henk en ik bedacht hebben is ook niks. Want het is bedacht door ouderen.
Het gaat mij er alleen om dat de jeugdspelers zelf aan het denken slaan, hoe ze het dammen voor zichzelf en voor andere jongeren (nog veel belangrijker) boeiend kunnen maken. Spreek er eens met anderen over!!
En laat je niet beinvloeden of iets wel te realiseren is (is iets wel te maken???). Dat is een uitwerking, die als velen dat willen, gewoon van de grond moet komen.

wellnesswrotter

Post by wellnesswrotter » Wed May 28, 2008 08:46

Het aantal jeugdleden dat voor langere tijd blijft plakken aan de damsport is inderdaad niet hoog. Toch zijn er hier en daar wel wat spelers die opnieuw beginnen zodra er wat in de situatie van de de carriere en/of gezinssituatie en/of fysieke sporten veranderd. Toch een klein beetje hoop.

Je zou de spelregels van het dammen mijn inziens niet moeten veranderen, maar de sportregels kun je wel veranderen. Standaard rapidpartijen bijvoorbeeld. En dan 4x tegen elkaar op een zaterdag (één keer met wit, één keer met zwart en dan nog 2x in een andere opstelling). Dan zit een jeugdspeler ook niet een (saaie) 5 uur achter één remisepartij!

Post Reply