Halve finale NK junioren/aspiranten

Post Reply
Alex

Post by Alex » Sat May 03, 2008 17:03

Kosmos wrote:De hartelijke felicitaties aan Feroz!!!
en aan Richard Bos!!!
Met dank aan de KNDB kunnen deze 2 nu niet deelnemen aan het DNC Open NK [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sat May 03, 2008 17:41

henk stoop wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Knap dat Judith van Beek en Laura Andriessen zich weten te plaatsen voor de juniorenfinale. Een belangrijke doorbraak! Het wachten is op het eerste meisje dat al die kereltjes in de pan hakt tijdens NK, EK en WK.
Ik wil dit toch wel wat nuanceren. Ik vind het nog maar de vraag of ze zich ook geplaatst zouden hebben als ze ook daadwerkelijk voor plaatsing hadden moeten spelen. Nu konden ze spelen zonder die druk, en je ziet bij de overige deelnemers dat dat veel uitmaakt.

In een breder verband mag men zich ook wel realiseren dat deze dames behoorlijk veel trainen binnen talentontwikkeling, terwijl jongens met meer talent hier niet voor in aanmerking komen. Dit omdat de eisen voor jongens beduidend hoger zijn dan die voor meisjes. Dat is overigens geen verwijt naar wie dan ook. Het is zelfs logisch gezien vanuit NOC*NSF omdat Nederland daarmee zijn medaillekansen bij EK's en WK's vergroot.
Henk heeft hier wel een punt. Dit geldt bv. ook voor spelers die al een EK-plaats toegezegd hebben gekregen en hierdoor een andere finale kunnen spelen.
Daar staat weer tegenover een andere druk: namelijk, dat ze die uitverkiezing moeten waarmaken.
En de jongens hadden natuurlijk het nadeel, dat ze tegen meisjes moesten

Ik vind het wat kort door de bocht om te schrijven dat de eisen voor jongens beduidend hoger zijn dan die voor meisjes.
De uitleg is toch meer in de trant van: er zijn 10 keer zoveel jongens als meisjes en toch is het aantal talenten met steun niet in die verhouding.
Deels komt dit doordat de KNDB natuurlijk ook bij de meisjes internationaal goed wil scoren (dat gaf Henk ook al aan).
Deels ook doordat er nogal wat jongens bedankt hebben voor steun.

Overigens zijn de toelatingseisen voor de CJT voor jongens en meisjes absoluut gelijk. En het is bij mij niet bekend, dat er concreet verschil in eisen is voor TTO.
Terzijde, Judith heeft geen steun van TTO.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat May 03, 2008 19:38

Uitslagen Zegveld, Aspiranten, Groep B:

Ronde 7 za 03-05-2008
Wouter van der Klis - Ritchie Wijnker 1 - 1
Derk-Jan Riesthuis (953) - Joris Ketelaars 2 - 0
Michiel Torn (806) - Nick Hoving (977) 0 - 2
Rik Verboon (1051) - Bas van Engelen (951) 1 - 1

Rik Verboon wint barrage om plek 1.

Allemaal bedankt voor het doorgeven of invoeren van uitslagen en/of partijen in Toernooibase.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue May 06, 2008 09:24

Kosmos wrote:Feroz doet het geweldig!
Hij speelt drie kellers, twee met wit en een met zwart en wint ze alledrie overtuigend! Image
Feroz is de Koning van de Keller!

Geen tijd voor fragmenten, ik ben bezig met een Chinees damboek.
Geweldig! Je hebt alvast een geluk: met jouw naam zullen de Chinezen weinig problemen hebben. Het wordt iets van "Tsja-ling Goe-de-moe" Image

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue May 06, 2008 18:14

Wieger Wesselink wrote:
Kosmos wrote:Feroz doet het geweldig!
Hij speelt drie kellers, twee met wit en een met zwart en wint ze alledrie overtuigend! Image
Feroz is de Koning van de Keller!

Geen tijd voor fragmenten, ik ben bezig met een Chinees damboek.
Geweldig! Je hebt alvast een geluk: met jouw naam zullen de Chinezen weinig problemen hebben. Het wordt iets van "Tsja-ling Goe-de-moe" Image
Dankje, Wieger, een fraaie 123e post in deze draad.
Ik had mezelf de naam Chi Baba toegedicht, klinkt wel relaxed.
Ik heb al de Ping Pong Shot (kaatsingzetje) en de Kong Fu Shot (hielslag).
Heaven is no location, but a state of mind

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Wed May 07, 2008 10:04

Op de KNDB-site:

Thijs van den Broek naar WK
dinsdag 06 mei 2008

"De Commissie Trainingen heeft besloten dat - naast Roel Boomstra en Michel Stempher - Thijs van den Broek als derde deelnemer namens Nederland naar het wereldkampioenschap aspiranten 2008 in Ufa (Ru.) wordt afgevaardigd. De CT is van mening dat zijn jonge leeftijd (veel perspectief) en zijn eerdere internationale prestaties doorslaggevend zijn."

Hoewel ik me redelijk in de argumentatie kan vinden (meer dan in het geval Casper Remeijer - Richard Bos vorig jaar), denk ik dat er wel betere spelers te vinden zijn en dat het voor laatstejaars aspiranten lullig is dat er op deze manier een plek uitgedeeld wordt. Nou Feroz, dan moet je op het NK maar een plaats op het EK verdienen [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img].

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Wed May 07, 2008 11:04

Dolly's brother wrote:Op de KNDB-site:

dinsdag 06 mei 2008

"De Commissie Trainingen heeft besloten dat - naast Roel Boomstra en Michel Stempher - Thijs van den Broek als derde deelnemer namens Nederland naar het wereldkampioenschap aspiranten 2008 in Ufa (Ru.) wordt afgevaardigd. De CT is van mening dat zijn jonge leeftijd (veel perspectief) en zijn eerdere internationale prestaties doorslaggevend zijn."

Hoewel ik me redelijk in de argumentatie kan vinden (meer dan in het geval Casper Remeijer - Richard Bos vorig jaar), denk ik dat er wel betere spelers te vinden zijn en dat het voor laatstejaars aspiranten lullig is dat er op deze manier een plek uitgedeeld wordt. Nou Feroz, dan moet je op het NK maar een plaats op het EK verdienen .

er zijn spelers te vinden maar sommige dammen niet op zondag en op het wk dammen ze wel op zondag! op het nk zal er een krachtmeting zijn dan zullen we zien wie de plaats verdiende.

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Wed May 07, 2008 11:26

thijs van den broek wrote:
Dolly's brother wrote:Op de KNDB-site:

dinsdag 06 mei 2008

Hoewel ik me redelijk in de argumentatie kan vinden (meer dan in het geval Casper Remeijer - Richard Bos vorig jaar), denk ik dat er wel betere spelers te vinden zijn en dat het voor laatstejaars aspiranten lullig is dat er op deze manier een plek uitgedeeld wordt. Nou Feroz, dan moet je op het NK maar een plaats op het EK verdienen .

er zijn spelers te vinden maar sommige dammen niet op zondag en op het wk dammen ze wel op zondag! op het nk zal er een krachtmeting zijn dan zullen we zien wie de plaats verdiende.
Wie zijn dat dan? Van Feroz weet ik in ieder geval dat hij gewoon op zondag kan spelen.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Wed May 07, 2008 11:36

De CT stond voor een gigantisch probleem. Er is een aantal spelers dat zeker kans heeft gemaakt op het derde WK-ticket.

Aangezien spelers als Harmjan Lammers en Feroz Amirkhan geen internationale ervaring hebben (of heb ik het nu gigantisch fout?) zou ik ook erg snel geneigd zijn om voor Thijs van den Broek te kiezen.

Als formele reden zou ik dan OOK noemen dat Thijs internationaal iets gepresteerd heeft (bij het EK Pupillen 2007 3e + 2e) en dat ie daarom het meest geschikt is voor een WK.

Ik verwacht echter dat de CT van mening is dat Thijs van den Broek over een aantal jaren wel eens een nog betere prestatie dan 2e en 3e van Europa kan leveren. In dit laatste geval zou de CT Thijs sturen om alvast wat ervaring op te doen. Omdat dit natuurlijk geen formele reden kan zijn gebruikt de CT een soort van smoesje denk ik.

Ik kom erachter dat ik Thijs nu vreselijk te kort aan het doen ben. Gezien zijn prestaties in de hoofdklasse B (10 punten uit 11 wedstrijden) is Thijs misschien wel gewoon beter dan de andere WK-kandidaten. Maar zoals Thijs al aangaf zullen we hier pas conclusies over kunnen trekken wanneer het NK Aspiranten (14-19 juli te Wapenveld) achter de rug is.

En om toch nog een goed woordje over te hebben voor de CT: het is een moeilijke beslissing geweest en ik had waarschijnlijk dezelfde keuze gemaakt. Het is gewoon moeilijk om te bepalen wie er nou beter is, dus moet er maar gekeken worden naar internationale prestaties en daar steekt Thijs met kop en schouders boven uit.

Wellicht is het een idee om het NK Aspiranten (en junioren eventueel, maar ik beperk me tot de aspiranten) in de toekomst in de meivakantie te laten spelen en de halve finales maar op een eerder tijdstip. Dit omdat het WK bijna altijd vóór het NK plaatsvindt én omdat de KNDB telkens uitstel moet vragen voor de selectie die de KNDB naar het EK Jeugd stuurt. Ik begrijp dat dit heel moeilijk inroosteren is, maar in andere landen kunnen ze het schijnbaar ook.

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Wed May 07, 2008 13:08

groenteboer wrote:De CT stond voor een gigantisch probleem. Er is een aantal spelers dat zeker kans heeft gemaakt op het derde WK-ticket.

Aangezien spelers als Harmjan Lammers en Feroz Amirkhan geen internationale ervaring hebben (of heb ik het nu gigantisch fout?) zou ik ook erg snel geneigd zijn om voor Thijs van den Broek te kiezen.

Als formele reden zou ik dan OOK noemen dat Thijs internationaal iets gepresteerd heeft (bij het EK Pupillen 2007 3e + 2e) en dat ie daarom het meest geschikt is voor een WK.

Ik verwacht echter dat de CT van mening is dat Thijs van den Broek over een aantal jaren wel eens een nog betere prestatie dan 2e en 3e van Europa kan leveren. In dit laatste geval zou de CT Thijs sturen om alvast wat ervaring op te doen. Omdat dit natuurlijk geen formele reden kan zijn gebruikt de CT een soort van smoesje denk ik.

Ik kom erachter dat ik Thijs nu vreselijk te kort aan het doen ben. Gezien zijn prestaties in de hoofdklasse B (10 punten uit 11 wedstrijden) is Thijs misschien wel gewoon beter dan de andere WK-kandidaten. Maar zoals Thijs al aangaf zullen we hier pas conclusies over kunnen trekken wanneer het NK Aspiranten (14-19 juli te Wapenveld) achter de rug is.

En om toch nog een goed woordje over te hebben voor de CT: het is een moeilijke beslissing geweest en ik had waarschijnlijk dezelfde keuze gemaakt. Het is gewoon moeilijk om te bepalen wie er nou beter is, dus moet er maar gekeken worden naar internationale prestaties en daar steekt Thijs met kop en schouders boven uit.

Wellicht is het een idee om het NK Aspiranten (en junioren eventueel, maar ik beperk me tot de aspiranten) in de toekomst in de meivakantie te laten spelen en de halve finales maar op een eerder tijdstip. Dit omdat het WK bijna altijd vóór het NK plaatsvindt én omdat de KNDB telkens uitstel moet vragen voor de selectie die de KNDB naar het EK Jeugd stuurt. Ik begrijp dat dit heel moeilijk inroosteren is, maar in andere landen kunnen ze het schijnbaar ook.
Dan ben ik wel benieuwd wanneer die halve finales gespeeld moeten worden dan?? In de voorjaarsvakantie?? (Februari?) Anders wil het niet, aangezien er voor de rest geen vakanties zijn, maar het probleem daarmee is, dat niet iedereen tegelijk vakantie heeft dan.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

groenteboer

Post by groenteboer » Wed May 07, 2008 13:19

Damkoningin wrote: Dan ben ik wel benieuwd wanneer die halve finales gespeeld moeten worden dan?? In de voorjaarsvakantie?? (Februari?) Anders wil het niet, aangezien er voor de rest geen vakanties zijn, maar het probleem daarmee is, dat niet iedereen tegelijk vakantie heeft dan.
Dat is inderdaad het probleem. Ik kon ook al geen concrete data noemen. Niet iedere school is eenmaal zo makkelijk om de leerlingen vrij te geven. De enige mogelijkheid is dan om de halve finales over meerdere weekeinden te laten spelen, maar de zaterdagen zijn weer zo übervol en op de zondagen is er het probleem dat sommige spelers om religieuze redenen niet willen/mogen spelen.

Zijn er toevallig mensen die een geniaal idee hebben voor de speeldata van de halve finales??

hans andriessen

Post by hans andriessen » Wed May 07, 2008 13:22

Damkoningin wrote:
groenteboer wrote:Wellicht is het een idee om het NK Aspiranten (en junioren eventueel, maar ik beperk me tot de aspiranten) in de toekomst in de meivakantie te laten spelen en de halve finales maar op een eerder tijdstip. Dit omdat het WK bijna altijd vóór het NK plaatsvindt én omdat de KNDB telkens uitstel moet vragen voor de selectie die de KNDB naar het EK Jeugd stuurt. Ik begrijp dat dit heel moeilijk inroosteren is, maar in andere landen kunnen ze het schijnbaar ook.
Dan ben ik wel benieuwd wanneer die halve finales gespeeld moeten worden dan?? In de voorjaarsvakantie?? (Februari?) Anders wil het niet, aangezien er voor de rest geen vakanties zijn, maar het probleem daarmee is, dat niet iedereen tegelijk vakantie heeft dan.
Het is gewoon onmogelijk.
Het is beslist niet zo, dat het WK bijna altijd voor het NK gehouden wordt. Meestal toch in december. Ook dan zijn de spelers voor het WK meestal gekozen, en niet geplaatst via het NK.
Beter lijkt mij om bij de FMJD er op aan te dringen het WK pas na het EK te houden.

Geniaal plan:
alle HF's in meivakantie
alle F's in eerste helft juli (helaas niet voor iedereen vakantie, maar de F's moeten wel vóór het EK)

En met "alle" bedoel ik algemeen EN meisjes.
Ik hoor nu al van plannen om al deze HF's en F's juist niet tegelijkertijd te houden. I.v.m. te weinig vakanties zouden deze toernooien dan "gewoon" onder schooltijd gehouden worden

groenteboer

Post by groenteboer » Wed May 07, 2008 14:32

hans andriessen wrote: Beter lijkt mij om bij de FMJD er op aan te dringen het WK pas na het EK te houden.
Dat bedoel ik dus met geniaal. Waarom alles in Nederland verzetten, terwijl de FMJD ook gewoon het WK wat later kan (laten) organiseren. Dit moet het gewoon gaan worden.

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Wed May 07, 2008 15:11

groenteboer wrote:
hans andriessen wrote: Beter lijkt mij om bij de FMJD er op aan te dringen het WK pas na het EK te houden.
Dat bedoel ik dus met geniaal. Waarom alles in Nederland verzetten, terwijl de FMJD ook gewoon het WK wat later kan (laten) organiseren. Dit moet het gewoon gaan worden.
Hoezo verzetten wij dingen in Nederland? [img]images/smilies/icon_question.gif[/img] ? Zolang ik mij kan herrinneren is er op zich qua NK aspiranten (en junioren) niets verzet, bijna altijd in dezelfde periode.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Alex

Post by Alex » Wed May 07, 2008 15:17

Damkoningin wrote:Zolang ik mij kan herrinneren is er op zich qua NK aspiranten (en junioren) niets verzet, bijna altijd in dezelfde periode.
Alleen zijn de NK's nu gelijktijdig met het DNC Open NK (algemeen, vrouwen en jeugd). Beetje onhandig gepland van de KNDB. Zou me niks verbazen als ze de bekers voor de vrouwen en jeugd niet hoeven uit te reiken, omdat het minumum net wordt gehaald (de vorige keer in Den Haag kon de jeugd-beker wel worden uitgereikt, maar waren ze 'm vergeten )

Post Reply