Halve finale NK junioren/aspiranten

Post Reply
hans andriessen

Post by hans andriessen » Thu May 01, 2008 12:40

Ik dacht dat het ratingsysteem pas in 1990 is ingevoerd.

Het lijkt mij een leuke klus voor de CTO om dit soort gegevens van de afgelopen 15 jaar te bekijken en daaruit conclusies te trekken.

Persoonlijk verwacht ik wel, dat men "vroeger" verder was in zijn ontwikkeling. Tegenwoordig wordt er sowieso veel minder gedamd (dus minder stimulans) en is er veel meer afleiding c.q. onrust: internet (chatten), ipod, 24 uur per dag TV op tig kanalen, mobiele telefoon; de gezins-vrije-tijd-besteding heeft ook negatieve invloed.
Als je tegenwoordig goed presteert, ben je pas echt goed [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Het niveau van de (sterkste) meisjes is inderdaad gestegen en er komen steeds meer sterke meisjes. Zie de internationale prestaties.
Last edited by hans andriessen on Thu May 01, 2008 12:54, edited 1 time in total.

Arjen

Post by Arjen » Thu May 01, 2008 12:44

mountain wrote:dat nivo bij de junioren (met alle respect voor degenen die wel gekomen zijn want dat is heel dapper!!) ligt ook wat lager doordat er veel afmeldingen waren en er dus veel opvulplaatsen zijn gekomen. Ik geloof dat er bij de junioren ongeveer 10 uitgenodigde spelers/speelsters zijn in totaal. (...) Maar de verklaring voor de relatief lage ratingen ligt dus hier in.
Gedeeltelijk waar. Het is tegenwoordig een hele heisa om de halve finalepoules bij de junioren en aspiranten vol te krijgen. Op het laatste moment moeten vaak nog plekken opgevuld worden (vandaar ook het hoge aantal afmeldingen, velen hebben de vakantie dan al volgepland). Hierbij dan ook gelijk maar de oproep om de halve finalepoules eerder in te delen (en deze eerder bekend te maken), zodat voorkomen wordt dat jeugdspelers (die tegenwoordig toch al druk bezet zijn) de meivakantie al volgepland hebben met andere zaken en niet meer kunnen deelnemen aan de halve finales (mochten zij opgeroepen worden als invallers).

De voornaamste reden dat het niet lukt om de poules vol te krijgen is 'gewoon' een afname van het aantal jeugdleden. Nog niet zo lang geleden waren er veel meer junioren en aspiranten (en dus veel meer concurrentie voor (halve-) finaleplaatsen). Afname van het aantal potentiële deelnemers zegt natuurlijk nog niet alles over het niveau van de deelnemers. Het nieuwe talentontwikkelingsbeleid van de KNDB zorgt voor een versmalling van de top en een groter verschil tussen de top en wat daaronder zit. 'Vroeger' kon je als jeugdspeler veel sneller in aanmerking komen voor een aantal trainingsuren van talentontwikkeling. Tegenwoordig is er een select groepje (10-15 jeugdspelers, weet niet het exacte aantal) dat aanspraak maakt op alle trainingsuren van talentontwikkeling. De smalle top van de jeugdspelers wordt dus sterker, maar de rest van de jeugd groeit minder snel door.

mountain

Post by mountain » Thu May 01, 2008 13:36

Arjen: heel goed verwoord ! Aanvullend daarop kan ik op persoonlijke titel zeggen dat ik als vader van een junior vermoed dat juist het beter worden van de smalle top er voor zorgt dat de halve finale's ook minder aantrekkelijk zijn geworden voor veel andere spelers, zij weten toch dat ze er niets te zoeken hebben is de redenatie al snel... (vergeet niet dat we het over een bepaalde leeftijd hebben) Kortom, elk voordeel heeft zijn nadeel, welk beleid je ook kiest je zult het nooit goed doen vrees ik. En nee dit is GEEN verwijt naar wie dan ook ! Het belangrijkste lijkt mij dat de overblijvers het naar hun zin moeten hebben, zodat de groep niet nog kleiner wordt toch ?
Maar ok terug naar het topic dan maar weer, de uitslagen ??

hans andriessen

Post by hans andriessen » Thu May 01, 2008 13:55

mountain wrote:Maar ok terug naar het topic dan maar weer, de uitslagen ??
Zolang er geen uitslagen zijn kunnen we toch wel even doorpraten over dit interessante onderwerp.

Ik denk, dat men vroeger meer aan elkaar gewaagd was en dus "iedereen" kans had op de finale
De top is nu te sterk, waardoor verscheidene spelers denken, dat zij toch de finale niet halen.
Vervolgens komt de gedachte: "Waarom zou ik hieraan (de HF) een week opofferen?". Men heeft het al zo druk.
Ook de middelbare school vergt tegenwoordig meer van hen.

Gezien het teruglopende aantal junioren, moet je dan niet naar 2 HF's en bv. 10 finaleplaatsen?

henk stoop

Post by henk stoop » Thu May 01, 2008 14:09

Vierde ronde in Culemborg:

Sjoerd ten Brinke - Wouter Sipma 2-0
Feroz Amirkhan - Bert Aalberts 2-0
Iskander Al Sarayfi - Martijn de Leeuw 0-2
Marc den Hartog - MatthijsRavensbergen 1-1

Voor de overige informatie zie www.denkenzet.nl

mountain

Post by mountain » Thu May 01, 2008 15:50

Hans: ik persoonlijk zou eerder denken aan 3 groepen van 6 en dan maar 1 partij per dag niet eerder te beginnen dan 12 uur, qua begintijd voor deze leeftijd beter geschikt en het is een stuk relaxter naast de inderdaad al drukke levens. Voor de organisatie ook overzichtelijker, minder gastgezinnen. Maar uhhh is dit niet meer iets voor een bespreking met mensen die dit allemaal vanuit de bond bedenken ??
En gelukkig : er druppelen ook weer uitslagen binnen !

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu May 01, 2008 20:09

Halve Finale Junioren, Groep A, Westerhaar:

Ronde 3
wo 30-04-2008
Niek Kloppenburg (1158) - Joppe Lemmen (962) 1 - 1
Matthias de Kruijf (1017) - Niek Smeitink (1056) 1 - 1
Marienes van Genderen (923) - Bart Lugthart (894) 2 - 0
Frerik Andriessen (1190) - Jhonatan van den Hoorn (773) 2 - 0
Ronde 4
do 01-05-2008
Niek Smeitink (1056) - Marienes van Genderen (923) 1 - 1
Niek Kloppenburg (1158) - Matthias de Kruijf (1017) 1 - 1
Bart Lugthart (894) - Frerik Andriessen (1190) 0 - 2
Joppe Lemmen (962) - Jhonatan van den Hoorn (773) 2 - 0

henk stoop

Post by henk stoop » Thu May 01, 2008 20:40

5e ronde in Culemborg:

Bert Aalberts - Marc den Hartog 1-1
Wouter Sipma - Feroz Amirkhan 0-2
Martijn de Leeuw - Sjoerd ten Brinke 1-1
Matthijs Ravensbergen - Iskander Al Sarayfi 1-1

Feroz is met 9 punten al zeker van een finaleplaats.
Sjoerd staat 2e met 7 pnt.
M, M & M staan op 5 punten
en verder drie spelers met 3 punten

alle partijen tot nu toe staan op www.denkenzet.nl

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu May 01, 2008 22:43

Jammer genoeg geen uitslagen uit Zegveld en Montfort....

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu May 01, 2008 22:57

Toch nog uitslagen uit Zegveld (met dank aan Evert Hoving).

do 01-05-2008
Bas van Engelen (951) - Wouter van der Klis 1 - 1
Nick Hoving (977) - Joris Ketelaars 1 - 1
Rik Verboon (1051) - Derk-Jan Riesthuis (953) 1 - 1
Ritchie Wijnker - Michiel Torn (806) 0 - 2

Het is daar knap spannend!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu May 01, 2008 23:08

Feroz doet het geweldig!
Hij speelt drie kellers, twee met wit en een met zwart en wint ze alledrie overtuigend! Image
Feroz is de Koning van de Keller!

Geen tijd voor fragmenten, ik ben bezig met een Chinees damboek.
Heaven is no location, but a state of mind

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu May 01, 2008 23:15

Kosmos wrote:Feroz doet het geweldig!
Hij speelt drie kellers, twee met wit en een met zwart en wint ze alledrie overtuigend! Image

Een damboek voor Chinezen of een boek over Chinees dammen?

Kosmos

Post by Kosmos » Thu May 01, 2008 23:21

Eric van Dusseldorp wrote:
Kosmos wrote:Feroz doet het geweldig!

Een damboek voor Chinezen of een boek over Chinees dammen?
Haha, ja stapeldammen!
Van mij kun je alles verwachten inderdaad!
Om eerlijk te zijn is het een damboek in het Engels m.n. bedoeld om in het Chinees te vertalen, maar ik denk dat het sowieso nuttig is dat er Engels lesmateriaal komt. Dan hebben de pioniers in damontwikkelingslanden tenminste geschikt materiaal voor beginnende dammers. Ik denk daarbij ook aan India en Amerikaanse landen.
Onze roerganger in Peking, Casper heeft de wind er goed onder in China met zijn windmolenparken en ik zeil mee op zijn succes.
Les 7 behandelt de Coup Ping Pong (kaatsingzet)!

Alex

Post by Alex » Thu May 01, 2008 23:25

Wordt er trouwens niet met plusjes gespeeld? In het WHDB-kampioenschap wel namelijk (niet dat ze gevallen zijn, maar toch)

Kosmos

Post by Kosmos » Thu May 01, 2008 23:28

Alex wrote:Wordt er trouwens niet met plusjes gespeeld? In het WHDB-kampioenschap wel namelijk (niet dat ze gevallen zijn, maar toch)
Zelfs in de HF NK senioren wordt niet met plusjes gespeeld.
Wordt wel tijd dat de bondsraad de plusjes ook in de halve finale invoert lijkt me.

Post Reply