![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
KRANTENARTIKELEN - 2008/2009
Ik sjoch hielendal gjin utstjoering. Ik krij in kruske te sjen. Sjoche jim de utstjoering wol, Gabriel en Piet?blondegod wrote:Bedankt voor het plaatsen Piet!
Als ik het allemaal mag geloven zijn ze behoorlijk serieus met de plannen.......we zullen afwachten.... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
[img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Heaven is no location, but a state of mind
Do hiest mandjejonnig naturlik ek nij de televisje sjen kent! Der wie it ek te sjen. Ik wiet net of de link fon Piet it noch docht.......kest ek gewoon tot juni twatoesend njoggen wachtsje [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] (wat een afschuwelijke taal toch [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] )Kosmos wrote:Ik sjoch hielendal gjin utstjoering. Ik krij in kruske te sjen. Sjoche jim de utstjoering wol, Gabriel en Piet?blondegod wrote:Bedankt voor het plaatsen Piet!
Als ik het allemaal mag geloven zijn ze behoorlijk serieus met de plannen.......we zullen afwachten.... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Alderferskrikkelikst! Wachtsje ta twa tuzend en njoggen... Falt my of dat it net mear te sjen is jer. Spylje we yne pompebledeseal of yne tuorreboutseal?blondegod wrote:Do hiest mandjejonnig naturlik ek nij de televisje sjen kent! Der wie it ek te sjen. Ik wiet net of de link fon Piet it noch docht.......kest ek gewoon tot juni twatoesend njoggen wachtsje [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] (wat een afschuwelijke taal toch [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] )Kosmos wrote:Ik sjoch hielendal gjin utstjoering. Ik krij in kruske te sjen. Sjoche jim de utstjoering wol, Gabriel en Piet?blondegod wrote:Bedankt voor het plaatsen Piet!
-
Ik ha socht op Utstjoering mist!Kosmos wrote:Alderferskrikkelikst! Wachtsje ta twa tuzend en njoggen... Falt my of dat it net mear te sjen is jer. Spylje we yne pompebledeseal of yne tuorreboutseal?blondegod wrote:Do hiest mandjejonnig naturlik ek nij de televisje sjen kent! Der wie it ek te sjen. Ik wiet net of de link fon Piet it noch docht.......kest ek gewoon tot juni twatoesend njoggen wachtsje [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] (wat een afschuwelijke taal toch [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] )Kosmos wrote: Ik sjoch hielendal gjin utstjoering. Ik krij in kruske te sjen. Sjoche jim de utstjoering wol, Gabriel en Piet?
In nije link: http://www1.omropfryslan.nl/Player.aspx ... 2APR08.wmv
Op 3.23 ungefear.
De fideo mar eefkes oansette Tsjalling!
De seal: De Jurjen Tolsmaseal. Kin net oars.
Prachtige taal dat Frysk!
Het volgende bericht gaat over 'Fries Spel'. Na de kaatsers afgelopen week nemen nu ook de Fries Spel-dammers de hoofdstad in bezit. Bron http://www.friesdammen.nl
!DAMMEN OP DE DAM!
Na het succesvolle “Beachdammen” (1999) en de “Damelfstedentocht” (2002) gaat damclub “De Skyfkes” op 14 juni 2008 naar Amsterdam om daar op De Dam hun damkunsten te laten zien. De bedoeling is om met een grote bus (of twee!) om 8.00 uur te vertrekken vanaf het kruispunt. Rond 21.30 uur zijn ze weer terug te verwachten in Blauwhuis. Alle huidige leden van de damclub zijn opgetrommeld, maar ook alle “damstunters”, reünisten van de grote reünie van 3 jaar geleden en ten slotte ook nog de heren en dames die met Blauwhuis naar de clubkampioenschappen in Oosterend gingen. Dit alles gaat op persoonlijke uitnodiging, waarbij elke uitgenodigde ook nog eens één “aanmoedigings”-introducé mag meenemen. Er zijn 75 mannen en vrouwen uitgenodigd. Dus het zou mooi zijn als we daar met 150 personen De Dam bevolkten. Er zal naar alle waarschijnlijkheid gedamd worden volgens het Zwitserse systeem, met 20 minuten op de klok.
Het programma ziet er als volgt uit:
07.45 uur Verzamelen op het kruispunt
08.00 uur Vertrek vanaf het kruispunt
10.00 uur Begin toernooi
12.00 uur Pauze
13.30 uur Vervolg toernooi
16.30 uur Prijsuitreiking op De Dam
17.00 uur Borreluur
20.00 uur Terugreis
21.30 uur Aankomst in Blauwhuis
Meer informatie over de nieuwe Damstunt van “De Skyfkes” is te verkrijgen bij:
Jan-Willem Wijbenga
Dykslân 6
8615 LR Blauwhuis
Tel. (06) 10 67 92 70
E-mail: jw.wijbenga@home.nl
Zo te lezen duurt het borreluur van 17.00 tot 20.00 uur.
!DAMMEN OP DE DAM!
Na het succesvolle “Beachdammen” (1999) en de “Damelfstedentocht” (2002) gaat damclub “De Skyfkes” op 14 juni 2008 naar Amsterdam om daar op De Dam hun damkunsten te laten zien. De bedoeling is om met een grote bus (of twee!) om 8.00 uur te vertrekken vanaf het kruispunt. Rond 21.30 uur zijn ze weer terug te verwachten in Blauwhuis. Alle huidige leden van de damclub zijn opgetrommeld, maar ook alle “damstunters”, reünisten van de grote reünie van 3 jaar geleden en ten slotte ook nog de heren en dames die met Blauwhuis naar de clubkampioenschappen in Oosterend gingen. Dit alles gaat op persoonlijke uitnodiging, waarbij elke uitgenodigde ook nog eens één “aanmoedigings”-introducé mag meenemen. Er zijn 75 mannen en vrouwen uitgenodigd. Dus het zou mooi zijn als we daar met 150 personen De Dam bevolkten. Er zal naar alle waarschijnlijkheid gedamd worden volgens het Zwitserse systeem, met 20 minuten op de klok.
10.00 uur Begin toernooi
12.00 uur Pauze
17.00 uur Borreluur
20.00 uur Terugreis
Jan-Willem Wijbenga
Dykslân 6
8615 LR Blauwhuis
Tel. (06) 10 67 92 70
- Theo Dijkstra
In Fryslan (hoe krijg ik het dakje op de a Sietse? Ik heb zo;n stom hollands toetsenbord.) weten ze waar de prioriteit hoort te liggen.Nagelslag wrote:Het volgende bericht gaat over 'Fries Spel'. Na de kaatsers afgelopen week nemen nu ook de Fries Spel-dammers de hoofdstad in bezit. Bron http://www.friesdammen.nl
!DAMMEN OP DE DAM!
10.00 uur Begin toernooi
12.00 uur Pauze
17.00 uur Borreluur
20.00 uur Terugreis
Jan-Willem Wijbenga
Dykslân 6
8615 LR Blauwhuis
Tel. (06) 10 67 92 70
- Hanco Elenbaas
De Stentor, maandag 28 april 2008 | 03:29
Dubbel damkampioen
Hoe sportief is de sporter in de regio? We leggen een willekeurig lid van een vereniging langs de sportieve meetlat.
Kennis, gedrag en activiteit bepalen de score. Vandaag: Paul Olde Hanhof (49) uit Deventer en lid van de Deventer Dam Club (DDC) en van Damclub Zutphen Warnsveld (DZW).
1. Wat is uw lengte en gewicht? Score volgens BMI (Body Mass Index), lengte 1.87 m, gewicht 84 kg. BMI is 24,88 , een gezond gewicht. +
2. Wat doet u voor de vereniging? ,,Ik ben bestuurslid, maar heb geen portefeuille. Daarnaast verzorg ik het clubblad. Ook speel ik wedstrijden in competitieverband bij DZW.'' +
3. Hoeveel sport u wekelijks? ,,Dan kom ik aan 7 uur per week, verdeeld over wedstrijden en trainingen. In het verleden heb ook veel hard gelopen, maar dat doe ik niet meer.'' -
4. Het dambord bestaande uit 100 vakjes, heet het Pools dambord. Het oorspronkelijke bord, ontwikkeld in Engeland, kent echter 64 vakjes. In welke eeuw werd dit bord ontwikkeld? ,,De 18e eeuw, volgens mij kwam dammen toen erg op.'' (12e eeuw) -
5. Welke roemruchte Europese krijgsheer zorgde ervoor dat het Pools dammen internationaal bekend werd? ,,Napoleon Bonaparte. Hij was was verslaafd aan dammen en door zijn zegetocht door Europa werden mensen in de veroverde landen, bekend met de sport.'' +
6. Kunt u uitleggen wat de Piéce-touchée regel inhoud? ,,Aanraken is zetten.'' +
7. Wat is uw sportieve hoogtepunt? ,,Twee seizoenen geleden ben ik kampioen geworden met DDC en DZW. Bij beide verenigingen was ik ook nog eens topscorer. Ontzettend bijzonder.'' +
8. Bent u wel eens gestraft in uw sport? ,,Nee, nog nooit. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat een tegenstander van mij gestraft werd.'' +
9. Rookt of drinkt u? ,,Roken niet. Een biertje drinken doe ik graag.'' +
10. Kunt u tegen uw verlies? ,,Tegenwoordig kan ik wel tegen mijn verlies. Eerder vond ik het wel lastig, maar de scherpe kantjes zijn er wel van af.'' +/-
Oordeel: Paul Olde Hanhof scoort een 7,5. Hij weet veel en ook zijn sportieve hoogtepunt is bijzonder.
Pools dammen
Als ik het goed begrepen heb is de term Pools dammen van toepassing op de regel dat je achteruit mag slaan, in tegenstelling tot bij het Spaanse damspel. Pools moet je opvatten als een oneigenlijke gebruike geografische aanduiding. het betekent niet dat het spel uit Polen kwam, maar het betekent net zoiets als Pools in de uitdrukking Poolse landdag, onoverzichtelijk, chaotisch dus.
Het eerste bord met honderd ruiten is volgens Arie van der Stoep in Nederland gemaakt. Het oudste honderdruitenbord stamt uit 1690-1700.
Kruijswijk betwist of dit wel een echt dambord is. Hij oppert de mogelijkheid dat het een Turks schaakbord betreft. Een absurde tegenwerping, aangezien op de achterkant van het bord ons vertrouwde molenspel is afgedrukt. (Het bord staat in het museum van Hoorn)
En waar zijn de sporen van Turks schaken (wordt op 100 velden gespeeld) dan gebleven in ons land? Uitgewist zeker? En toevallig wel een lang spoor van honderdruitendammen! Hier heeft Van der Stoep duidelijk het gelijk aan zijn zijde!
Van der Stoep baseert zijn vonsten op reele bronnen, Kruijswijk praat legendes na en denkt daarom dat dammen (100 ruiten) in Frankrijk is uitgevonden.
Na 1800 is het spel overgewaaid naar Frankrijk, waar het in die tijd populairder was en in hoger aanzien stond dan het schaken. Verhalen over Napoleon en de Coup Turk en contacten tussen Polen en Frankrijk die tot de term Pool dammen heeft geleid berusten volgens Arie van der Stoep op legendevorming. Kruijswijk gelooft de legendes wel en verdedigt ze. Ik deel echter de mening van Arie van der Stoep. Het damspel dat we vandaag spelen, waarvoor de term Pools dammen verouderd en ongeschikt is, is dus eind 18e eeuw uitgevonden in Nederland. Er werd zowel Fries gedamd op deze borden als het huidige internationale spel. In Fryslan is pas na 1900 voor het eerst gedamd zoals in de rest van Nederland. In de hele negentiende eeuw werd in Fryslan louter Fries gedamd, al heette dat in Fryslan gewoon dammen, net zo als checkers in Engeland gewoon draughts heet.
Laten we ophouden met ons spel Pools dammen te noemen. Dat schept alleen maar verwarring. We hebben nu het internationale damspel.
Ik weet niks van een bord dat in Engeland is ontwikkeld. Mijn bronnen zeggen dat het oorspronkelijke dambord in Spanje is ontwikkeld uit het alquerque-lijnenspel. Ik meende dat checkers van het Spaanse damspel is afgeleid.
Het eerste bord met honderd ruiten is volgens Arie van der Stoep in Nederland gemaakt. Het oudste honderdruitenbord stamt uit 1690-1700.
Kruijswijk betwist of dit wel een echt dambord is. Hij oppert de mogelijkheid dat het een Turks schaakbord betreft. Een absurde tegenwerping, aangezien op de achterkant van het bord ons vertrouwde molenspel is afgedrukt. (Het bord staat in het museum van Hoorn)
En waar zijn de sporen van Turks schaken (wordt op 100 velden gespeeld) dan gebleven in ons land? Uitgewist zeker? En toevallig wel een lang spoor van honderdruitendammen! Hier heeft Van der Stoep duidelijk het gelijk aan zijn zijde!
Van der Stoep baseert zijn vonsten op reele bronnen, Kruijswijk praat legendes na en denkt daarom dat dammen (100 ruiten) in Frankrijk is uitgevonden.
Na 1800 is het spel overgewaaid naar Frankrijk, waar het in die tijd populairder was en in hoger aanzien stond dan het schaken. Verhalen over Napoleon en de Coup Turk en contacten tussen Polen en Frankrijk die tot de term Pool dammen heeft geleid berusten volgens Arie van der Stoep op legendevorming. Kruijswijk gelooft de legendes wel en verdedigt ze. Ik deel echter de mening van Arie van der Stoep. Het damspel dat we vandaag spelen, waarvoor de term Pools dammen verouderd en ongeschikt is, is dus eind 18e eeuw uitgevonden in Nederland. Er werd zowel Fries gedamd op deze borden als het huidige internationale spel. In Fryslan is pas na 1900 voor het eerst gedamd zoals in de rest van Nederland. In de hele negentiende eeuw werd in Fryslan louter Fries gedamd, al heette dat in Fryslan gewoon dammen, net zo als checkers in Engeland gewoon draughts heet.
Laten we ophouden met ons spel Pools dammen te noemen. Dat schept alleen maar verwarring. We hebben nu het internationale damspel.
Ik weet niks van een bord dat in Engeland is ontwikkeld. Mijn bronnen zeggen dat het oorspronkelijke dambord in Spanje is ontwikkeld uit het alquerque-lijnenspel. Ik meende dat checkers van het Spaanse damspel is afgeleid.
Last edited by Kosmos on Mon Apr 28, 2008 20:39, edited 2 times in total.
-
Re: Pools dammen
Een eeuw eerder.Kosmos wrote: Het oudste honderdruitenbord stamt uit 1790-1800.
Je hebt gelijk, maar ik was nog bezig het artikel te corrigeren.Eric van Dusseldorp wrote:Een eeuw eerder.Kosmos wrote: Het oudste honderdruitenbord stamt uit 1790-1800.
Het exacte jaartal dat wordt gegeven is 1696.
http://quebec.messageboard.nl/8179/viewtopic.php?t=6
Hier een link naar de schitterende website van Arie van der Stoep over de geschiedenis van ons damspel.
http://draughtshistory.nl/
We mogen Arie zeer erkentelijk zijn als damwereld voor zijn bijzondere vondsten over de geschiedenis van ons spel.
Heeft de man hiervoor wel een lintje gekregen al? Ik bedoel, volgens mij doet Arie al dit werk naast zijn gewone werk (Alex!).
- Hanco Elenbaas
Het blijft jammer dat de FMJD nooit werk heeft gemaakt van het idee van Govert Westerveld om een soort Commissie Damgeschiedenis te formeren met onder meer K.W. Kruijswijk, Arie van der Stoep, Govert Westerveld, Gerhard Bakker, Rob Jansen, Stéphane Faucher en Jan de Ruiter. Als dit soort damhistorici hun krachten zouden bundelen, zou veel meer duidelijkheid en eensgezindheid kunnen ontstaan over het verleden van het damspel.Kosmos wrote:Als ik het goed begrepen heb is de term Pools dammen van toepassing op de regel dat je achteruit mag slaan, in tegenstelling tot bij het Spaanse damspel. Pools moet je opvatten als een oneigenlijke gebruike geografische aanduiding. het betekent niet dat het spel uit Polen kwam, maar het betekent net zoiets als Pools in de uitdrukking Poolse landdag, onoverzichtelijk, chaotisch dus.
-
ja 100% mee eens. Arie verdient een standbeeld. Zijn website is misschien wat lastig te navigeren, maar hoe hij de ontwikkeling van de spelregels in verschillende landen beschrijft komt erg plausibel over, en maakt gehakt van alle fabeltjes over Polen in koffiehuizen. En hij is ook nog auteur van een prachtig boekje over blinddammen.Kosmos wrote:Je hebt gelijk, maar ik was nog bezig het artikel te corrigeren.Eric van Dusseldorp wrote:Een eeuw eerder.Kosmos wrote: Het oudste honderdruitenbord stamt uit 1790-1800.
Het exacte jaartal dat wordt gegeven is 1696.
http://quebec.messageboard.nl/8179/viewtopic.php?t=6
Hier een link naar de schitterende website van Arie van der Stoep over de geschiedenis van ons damspel.
http://draughtshistory.nl/
We mogen Arie zeer erkentelijk zijn als damwereld voor zijn bijzondere vondsten over de geschiedenis van ons spel.
Heeft de man hiervoor wel een lintje gekregen al? Ik bedoel, volgens mij doet Arie al dit werk naast zijn gewone werk (Alex!).
FryslânIn Fryslan (hoe krijg ik het dakje op de a Sietse? Ik heb zo;n stom hollands toetsenbord.)
Met de VS-instelling van het toetsenbord kun je gewoon eerst de shift-toets indrukken en tegelijkertijd de 6-toets en vervolgens de a-toets. Dan krijg je de Blauwhuister Dakkapel op de a en krijgt de a ineens een korte a- en een lange ooo-klank.
Zo'n a met een kapke of dakje kun je natuurlijk ook realiseren door te werken met Alt-toets en een cijfercombinatie met het numerieke toetsenbord. Bij een Laptop zonder numeriek toetsenbord zal dit anders liggen. Wie weet het antwoord hierop ?