WK 2009 in Rio de Janeiro, Brazilië, mei-juni 2010

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Oct 03, 2007 13:04

Govert Westerveld wrote:Beste Hanco:

Sinds 1997 ben ik hard aan de gang om een heel envoudige streek sophistis van de grond af te krijgen en beroemd te maken. Dat is na 10 jaar hard werken gelukt. In 1997 was er totaal niets in de streek van Ricote. Heel eenvoudige mensen die van zitroenen en ander fruit leefden. Om de streek bekend te maken heb ik allereerst een boek over die streek geschreven van 900 bladzijden. Dat kwam zo de regering aan de weet en ik klaagde in mijn boek over het feit dat er zo weinig geld uitgegeven werd aan de geschiedenis. Na mijn boek en met behulp van anonieme personen kreeg de regering van de Provincie Murcia langzamerhand meer belangstelling voor de streek van Ricote. Na het beëindigen van mijn tweede boek over de streek van Ricote in 2001 van 1000 bladzijden kwam plotseling de regering met veel geld over de brug. Allerlei mensen werden ingeschakeld, ik werd officiéel als Nederlander benoemd als kroniekschrijver van het dorp Blanca dankzij mijn goede vriend A, die ook als kroniekschrijver van dat dorp benoemd werd en van de burgemeester eiste, wanneer Govert niet, dan ik ook niet. Toen werden we beiden benoemd. Zo ben ik momenteel de enigste buitenlander in Spanje die officiéel de geschiedenis van een dorp beschrijft.

Met het geld van de regering pakte ik alles sophistis aan zoals ik dat ook in mijn vroegere job deed, toen ik met vele hoogleraren werkte, en werden er hoogleraren uit het buitenland en uit Murcia gehaald om de geschiedenis van Ricote weer te geven. Niet alleen geschiedenis ook toestanden over de gewoonten, het gebrek van water, de toekomst, enz. enz. Ik begon als eerste en enigste in de streek onmiddellijke met een webpage www.ricote.com en jaren daarna kwamen ook de andere gemeenten van de grond. Zorgde er verder voor dat men voor ieder dorp van de streek Ricote een officiële kroniekschrijver ging benoemen en zodoende kregen we die in gemeenten Archena, Villanueva, Ulea en Ojos, want in de andere drie dorpen (Ricote, Blanca en Abarán) waren er al kroniekschrijvers.

Na hard werken hebben we momenteel het volgende kongres:

http://www.ricote.com/curso2007/programa.html

Éen van mijn vrienden, Prof. Dr. Francisco Márquez Villanueva van de Harvard University komt nu naar Ricote toe. Je ziet het wel, organiseren kan ik wel. Maar genoeg over Ricote.

Dankzij keihard werken (11 jaar lang, 24 uur per dag en veel reisen in het buitenland) heb ik Neohesperidin Dihydrochalcone weten te produceren in mijn vroeger bedrijf. Dat heeft thans een E number, 959. We werden daarmee wereldberoemd. Ik zat al vroeg bij het TNO in Nederland met de hoogleraren daar aan tafel om toxicologische studies te verkrijgen. Zo heb ik meerdere produkten op de markt gebracht waarmee we nummer 1, 2 of 3 in de wereld waren.

http://www.damasweb.com/curriculum.html

Met andere woorden als hier in Ricote geen Nederlander gezeten had, was alles nog bij hetzelfde gebleven en datzelfde kan ik zeggen voor mijn vroegere zaak. Ik geef toe dat de hoogleraren veel intellegenter als ik waren, maar de idëen om bepaalde produkten te fabriceren kwamen van mij af en toen ze dachten dat ze dat zelf konden liep alles fout af. Marktonderzoek en alles sophistis aanpakken is me altijd goed gelukt hier, ondanks veel tegenwerking want als je anders denkt ben je voor velen een lastig mens. Als je dan bovendien de hoogleraren erop wijst dat ze foutief werken en zelf geen scheikundige bent, dan kan je je voorstellen hoe moeilijk ik het hier gehad heb, want je bent dan een dwarsligger. Waar anderen stopten ging ik door en. Het valt me altijd op de grote hoeveelheid mensen die op de foto willen en voor de televisie hier willen staan als bepaalde zaken van deze Nederlander succes hebben. Ik vind zoiets al lang mooi en zoek de mensen uit die goed praten en ik doe een stap achteruit. Want praten kunnen die Spanjaarden hier als brugmannen.

Ik schrijf je dat alles als antwoord op bepaalde personen in Nederland. Men staat meteen met een kommentaar klaar zonder zich te realizeren wie ze voor hun hebben. Tot op heden heb ik nog nooit iets gehoord van de FMJD en ik deel je hierbij mede dat ik mij terugtrek om iets hier te gaan organizeren. Totaal ook niets gehoord op de uitgave van mijn nieuwe damgeschiedenis boek. Totaal geen interesse in de geschiedenis van het spel. Dat organizeren moeten ze vanaf vandaag maar zelf gaan doen. Ik heb daar nu geen tijd meer voor, want moet nu het volgende kongres voorbereiden van 2009 en dat wordt dan een zwarte pagina in de geschiedenis van Spanje, want in 1609 hebben ze hier de moren verdreven op een onrechtmatige manier. Momenteel val ik de officiële geschiedenis aan, want de waarheid moet aan het licht komen.

Het is voor mij nog steeds een raadsel dat ze dat dammen niet sophister aan kunnen pakken. Wat in de schaakwereld kan moet toch ook in de damwereld mogelijk zijn? Maar dat is marketing! Dat is ook mijn werk, ik zeg altijd marketing is een leer om de mensen op een sophistische manier in de maling te nemen.

Je moet de mensen het gevoel geven dat ze met iets groots aan de gang zijn en dat kunnen ze goed in de schaakwereld en slecht in de damwereld. Ik moet toegeven dat ik hier veel geleerd heb van mijn vroegere Spaanse baas. Heb altijd waardering voor iederéén zijn idëen en werk, want morgen kan je hem nodig hebben.

Ondertussen heb ik deel I uitgegeven over Juan Ramírez de Lucena, de vader van Lucena. Lucena kopieerde het eeste schaakboek van Francesch Vicent (1495) en tot op heden wist men in Spanje niet wie in feite de vader was, want er waren velen Lucenas. Het voorwoord is van Prof. Dr. Ángel Alcalá uit New York, de beste kenner van Juan Ramírez de Lucena, die er ook niet uitkwam.

Prof. Dr. Luis Suárez Fernández, de beste deskundige in de wereld over Isabel la Católica, is het ook met mijn stelling eens dat Isabel la Católica de nieuwe schaakdame en dam in het damspel was. Het dammen is uitgevonden in Valencia volgens de documenten. Zonder documenten kan men alle kanten op. Het weerwoord van Suarez Fernández vindt men in de bulletin van de Real Academia de la Historia, deel CCIII -cuaderno III sept/dic, pags. 381-383

En deze goede man heeft 20 boeken geschreven over Isabel la Católica en wat Suarez Fernández zegt dat wordt hier door iederéén geaccepteerd.

http://www.damasweb.com/academia.html

Momenteel ben ik bezig met een verloren gegaande boek van Lucena te beschrijven.

Met vriendelijke groeten,

Govert Westerveld
Govert Westerveld wrote: Beste Hanco,

Ik ga ermee akkoord dat je dat bericht van gisteren plaatst.

Mijn bedoeling was dat de FMJD een board zou gaan benoemen van dam historici. Daar komen dan de meeste belangrijke damhistorici in voor, dus behalve mijzelf, Dr. Arie Van der Stoep, Ing. Gerard Bakker, Jan de Ruiter en dan is het verder zaak hoogleraren uit de universiteit te benaderen die bekend zijn met bordspelen en die komen dan ook in deze board/commissie voor. Dit houdt in dat dan het damspel op een sophistische manier behandelt gaat worden. De hoogleraren in de Universiteit geven dat dan aan in collegas door. De FMJD kan dan ook elke twee jaar een Congres gaan benoemen voor de geschiedenis van het dammen. Het is zaak dat daar zoveel mogelijk hoogleraren in voorkomen, want die hebben allemaal veel invloed op de politiek. Dit houdt dan weer in dat er uit de politiek geld loskomt voor het dammen of damgeschiedenis. Elk twee jaar komt er dan een uitgave van het Congress, dus een geschiedenis boek. Dat alles kan men langzaam aan dan op wereld nivau doen.

Van der Stoep heeft een hoop voor de damwereld gedaan en zijn benadering is, nu hij doctor is, gelukkig wetenschappelijker en gebruikt niet meer de taal van vroeger. Het geschiedenis comitée dan onder leiding van een bepaalde hoogleeraar (Prof. Dr.) aan de Universiteit, expert in bordspelen, die dan de geschiedenis op de juiste manier kan gaan behandelen. Waarschijnlijk is Pratesi uit Italiën daar voor te vinden. Pratesi is een goede vriend van Van der Stoep en ik heb ook veel waardering voor zijn kennis en werkwijze. Ik weet alleen niet of hij Prof. Dr. en zo'n iemand hebben we nodig om de zaak sophistisch aan te pakken.

Met de uitgave van de geschiedenis, waarvan de taal dan in het Engels, Frans, Italiaans, Duits, Spaans gebruikt kan worden komt men dan op een wereld niveau en nemen daar dan ook andere landen aan deel. En hun geld is ook welkom. Het is dus zaak gebruik te maken op mensen op top niveau en die hebben vanwege hun invloed op de politiek (en de universiteit heeft dat) goed kansen geld los te krijgen voor het dammen.

Dit is slechts één gedachtegang en ik heb er meerderen. Iederéén is gek van Sijbrands en van Wiersma, maar waar is dan dat boek die hun leven weergeeft? Dit waren twee wonderkinderen, maar met behulp van de Universiteit kan men dan een thesis doctoral gaan schrijven over de brein van Sijbrands.
De thesis doctoraal komt dan in boekvorm uit en op die manier komen onze Sijbrands en/of Wiersma op hetzelfde niveau van de schakers. Alles moet veel meer sophistisch aangepakt worden.

Met vriendelijke groeten,

Govert Westerveld

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 21, 2008 17:13

De Telegraaf, ma 21 apr 2008, 16:14

Brazilië geeft WK dammen terug

door onze denksportmedewerker

SAO PAOLO - De Braziliaanse dambond wil het internationale WK dammen 2009 op de honderd velden niet langer organiseren. Voormalig topspeler en organisator Lelio Marcos uit Sao Paulo kan zich op persoonlijke gronden niet verenigen met de werkwijze van het huidige FMJD-bestuur.
Image
Lélio Marcos en echtgenote, Amersfoort 2004

blondegod

Post by blondegod » Mon Apr 21, 2008 18:17

Nederland dan maar weer? [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Apr 21, 2008 19:11

Voormalig topspeler en organisator Lelio Marcos uit Sao Paulo kan zich op persoonlijke gronden niet verenigen met de werkwijze van het huidige FMJD-bestuur.
Vaag. Wat was nou het probleem?
Heaven is no location, but a state of mind

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Apr 21, 2008 20:37

Kosmos wrote:
Voormalig topspeler en organisator Lelio Marcos uit Sao Paulo kan zich op persoonlijke gronden niet verenigen met de werkwijze van het huidige FMJD-bestuur.
Het geld is op. En dan verzint Lelio een spannende reden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 21, 2008 21:36

Eric van Dusseldorp wrote:
Kosmos wrote:
Het geld is op. En dan verzint Lelio een spannende reden.
Zo is Lélio Marcos niet. Hij heeft al vele toernooien georganiseerd, waaronder het door Jannes gewonnen WK in 1982, en hij is de drijvende kracht van de dambeweging in Brazilië.

Er waren kortgeleden al wat communicatiestoornissen tussen Lélio en het nieuwe FMJD bestuur over de Olympiade in Beijing. Binnenkort meer over Lélio's beweegredenen om het WK 2009 niet te organiseren.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Apr 21, 2008 22:06

OK, ik geloof je.
Wel jammer, in elk geval.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 31, 2008 05:01

De Telegraaf, 31 mei 2008
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 21, 2008 18:49

Telegraaf, 21 november 2008

Van 14 september tot en met 4 oktober 2009 wordt in de Braziliaanse havenstad Recife het wereldkampioenschap dammen voor mannen en vrouwen gehouden.

Dit werd vrijdag bekendgemaakt door de Braziliaanse dambestuurder en voormalig topspeler Lelio Marcos

Aanvankelijk had Brazilië het WK-toernooi aan de Werelddambond teruggegeven, maar de stad Recife herbergt ook het WK dammen op de 64 velden dat volgende week begint en claimde vervolgens ook het WK van volgend jaar.

<center>Image
Orlando Silva, minister van sportzaken in Brazilië
Lélio Marcos (August 26) wrote:I met yesterday the Ministry of Sports of Brazil - Ministry of Lula - and I got a nice photo.
He likes draughts very much and his father and grand father used to play also in some competitions many years ago.
His name is Orlando Silva.
In the photo he is showing my magnetic board.

Greetings...

Lélio Marcos

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 26, 2009 15:08

Alekseï Tsjizjov wordt door de Russische Damfederatie alleen afgevaardigd naar het WK in Brazilië als het hem lukt het aanstaande kampioenschap van Rusland te winnen.
Schwarzman en Georgiev zijn al geplaatst.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Jan 26, 2009 17:47

Hanco Elenbaas wrote:Alekseï Tsjizjov wordt door de Russische Damfederatie alleen afgevaardigd naar het WK in Brazilië als het hem lukt het aanstaande kampioenschap van Rusland te winnen.
Doet Chizov binnenkort mee aan de Challenge Europe in Berlijn? Bij de eerste zes eindigen (zonder andere Rus boven hem) moet toch te doen zijn. En anders zijn er altijd nog de wild cards voor de sponsor, de organisatie en de FMJD.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 26, 2009 22:20

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Alekseï Tsjizjov wordt door de Russische Damfederatie alleen afgevaardigd naar het WK in Brazilië als het hem lukt het aanstaande kampioenschap van Rusland te winnen.
Doet Chizov binnenkort mee aan de Challenge Europe in Berlijn? Bij de eerste zes eindigen (zonder andere Rus boven hem) moet toch te doen zijn. En anders zijn er altijd nog de wild cards voor de sponsor, de organisatie en de FMJD.
Dank je!
Challenge Europe - Berlin - March 1-7, 2009

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Jan 26, 2009 22:50

Hanco Elenbaas wrote: Dank je!
Challenge Europe - Berlin - March 1-7, 2009
Of gewoon hier op het forum:

http://laatste.info/bb/viewtopic.php?t=2470

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Jan 26, 2009 22:56

Heeft er iemand een idee waarom er 3 spelers uit Estland aan het WK mogen meedoen? Namelijk 1 directe plaats en maximaal 2 via het kwalificatie toernooi. Of zou dit een foutje kunnen zijn?

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Mon Jan 26, 2009 23:26

GuidoB wrote:Heeft er iemand een idee waarom er 3 spelers uit Estland aan het WK mogen meedoen? Namelijk 1 directe plaats en maximaal 2 via het kwalificatie toernooi. Of zou dit een foutje kunnen zijn?
Dat mag niet. Zie de dikke letters in de tweede alinea.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Post Reply