NK Dammen 2008

Post Reply
Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon Apr 14, 2008 21:17

Eric van Dusseldorp wrote:En 14-20.
ja, alleen dubbeloffers verliezen [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Apr 14, 2008 21:46

Eric van Dusseldorp wrote:
GuidoB wrote: (...) De tweede topspeler zou een vrouw moeten zijn, maar er heeft zich niemand gemeld. (...)
Dat is natuurlijk lulkoek, Guido. Daar heb ik als mede-bondsraadslid nooit iets over gehoord. Volgens welk regeltje had dat dan gemoeten?
Lulkoek, flauwekul, welja. Voortaan iets hippere scheldwoorden gebruiken, alsjeblieft.

Bij de eerste bondsraadsverkiezingen is het delwegelijk zo geweest dat er één vertegenwoordiger van de mannelijke topspelers was en één van de vrouwelijke. Hier is met Tjeerd Harmsma en Nina Hoekman ook keurig aan voldaan. In die tijd speelde de bondsraad nog niet zo voor jou, maar dat betekent niet dat je het oude kiesreglement niet kunt opvragen. In het nieuwe reglement kan ik dit regeltje niet vinden; kennelijk is het ergens gesneuveld. Ik kan me niet herinneren waarom. Wellicht is het nooit besproken in de bondsraad en is het geschrapt door de opsteller van het nieuwe reglement.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Apr 14, 2008 22:21

GuidoB wrote:
GuidoB wrote: (...) De tweede topspeler zou een vrouw moeten zijn, maar er heeft zich niemand gemeld. (...)
Dat is natuurlijk lulkoek, Guido. Daar heb ik als mede-bondsraadslid nooit iets over gehoord. Volgens welk regeltje had dat dan gemoeten?
Lulkoek, flauwekul, welja. Voortaan iets hippere scheldwoorden gebruiken, alsjeblieft.

Bij de eerste bondsraadsverkiezingen is het delwegelijk zo geweest dat er één vertegenwoordiger van de mannelijke topspelers was en één van de vrouwelijke. Hier is met Tjeerd Harmsma en Nina Hoekman ook keurig aan voldaan. In die tijd speelde de bondsraad nog niet zo voor jou, maar dat betekent niet dat je het oude kiesreglement niet kunt opvragen. In het nieuwe reglement kan ik dit regeltje niet vinden; kennelijk is het ergens gesneuveld. Ik kan me niet herinneren waarom. Wellicht is het nooit besproken in de bondsraad en is het geschrapt door de opsteller van het nieuwe reglement.
Ik ga het oude kiesreglement niet opvragen. Waarom zou ik? Toen het speelde rond Wiersma gold het nieuwe reglement. En daarin wordt niet gerept over één vertegenwoordiger van de mannelijke topspelers en één van de vrouwelijke. Dus wat je net schreef blijft -nou vooruit, voor deze keer- flauwekul.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Diplomatie

Post by Kosmos » Mon Apr 14, 2008 22:41

GuidoB wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Dat is natuurlijk lulkoek, Guido. Daar heb ik als mede-bondsraadslid nooit iets over gehoord. Volgens welk regeltje had dat dan gemoeten?

Ik ga het oude kiesreglement niet opvragen. Waarom zou ik? Toen het speelde rond Wiersma gold het nieuwe reglement. En daarin wordt niet gerept over één vertegenwoordiger van de mannelijke topspelers en één van de vrouwelijke. Dus wat je net schreef blijft -nou vooruit, voor deze keer- flauwekul.
Je kunt zo bij de PVV, Eric.
Aangezien ik als groot diplomaat 'bezijden de waarheid' wat aan de groffe kant vind, pleit ik voor zonder opzet toch niet geheel conform de waarheid .
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 14, 2008 22:46

De Telegraaf, ma 14 apr 2008, 22:14

Opmars Heusdens en van Berkel

Emmeloord - Met nog vijf ronden te gaan in het nationaal damkampioenschap zijn de voornaamste wapenfeiten uit de dubbele 7de en 8ste ronde dat denksportvirtuoos Ron Heusdens en Anton van Berkel zijn opgeklommen als prominente belagers van koploper Alexander Baljakin. Daarnaast was het herstel van Jeroen van den Akker opvallend, die maandag het beste spel liet zien na een daverende overwinning op Wim van der Kooij.

Een minpuntje in het toernooi is de tweede snelle nederlaag van dambestuurder Frits Luteijn, die zich liet beetnemen door een kinderlijk eenvoudige combinatiewending. De gelukkige was Ron Heusdens, die na een matige start ineens volop meedoet. Alexander Baljakin had de dubbele ronde eigenlijk ook meer verdiend, want hij bracht in de middagronde de Brabander Anton van Berkel in aanzienlijke problemen, maar door een meerslagmanoeuvre kon zijn opponent zich redden. Dezelfde van Berkel had in de ochtendronde door een sterke strategische aanvalspartij toptalent Pim Meurs zijn eerste nederlaag bezorgd. Het zit titelhouder Kees Thijssen dit toernooi niet mee, want in een spannende tijdnoodfase tegen Auke Scholma had de kampioen het laatste tempo in een klassiek afspel. Door een schijfoffer kon de noorderling zich evenwel redden met een nadelige remise. Baljakin staat in de slotfase van het toernooi nog steeds bovenaan, maar wordt gevolgd door vijf concurrenten op één punt achterstand. Het is de verwachting dat het toernooi tot de slotdag van zaterdag spannend zal blijven.

Uitslagen 7de ronde. Heusdens – Dolfing 1-1, Luteijn – Derkx 1-1, van der Kooij – van den Akker 0-2, Thijssen – Scholma 1-1 (voordeelremise wit), Kolk – Meijer ( voordeelremise zwart) Meurs – van Berkel 0-2, Baljakin – Winkel 1-1.

8ste ronde: Dolfing – Winkel 1-1, van Berkel – Baljakin 1-1 (voordeelremise zwart), Meijer – Meurs 1-1, Scholma – Kolk 1-1, van den Akker – Thijssen 1-1, Heusdens – Luteijn 2-0, Derkx – van der Kooij.

Stand aan kop: 1. Baljakin 10 pnt. Gevolgd door Meijer, Dolfing, Scholma, Heusdens en van Berkel met 9 pnt.

Eric van Dusseldorp

Re: Diplomatie

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Apr 15, 2008 10:54

Kosmos wrote:
GuidoB wrote: Lulkoek, flauwekul, welja. Voortaan iets hippere scheldwoorden gebruiken, alsjeblieft.

Je kunt zo bij de PVV, Eric.
Aangezien ik als groot diplomaat 'bezijden de waarheid' wat aan de groffe kant vind, pleit ik voor zonder opzet toch niet geheel conform de waarheid .
Je hebt helemaal gelijk, Tjalling.

Laten we lief zijn voor elkaar.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 15, 2008 11:01

De Telegraaf, di 08 apr 2008, 05:30

Marktleider dankzij de schaaksport

door Hans Böhm

ALKMAAR - Om aan de schaaksport te kunnen verdienen moet je hard en inventief werken. Het bedrijf New in Chess (NiC) staat voor magazines, boeken en andere literaire uitgaven en digitaal onderricht. NiC is gevestigd in Alkmaar, maar publiceert vooral in het Engels en Duits. De uitgaven liggen niet alleen in de schaakvakhandel maar ook in de algemene boekenwinkel in Nederland, Engeland, Duitsland en Amerika. NiC is een bloeiend bedrijf.

Image
Allard Hoogland
Foto: de telegraaf

"Ik zit erin als ondernemer", zegt uitgever Allard Hoogland (55). Sinds de verkoop in 1993 van zijn bedrijf Expoconsult is hij in diverse branches actief. "Mijn generatie, en die van mijn vader, is beïnvloed door Max Euwe, wereldkampioen in 1935. Alles wat we nu doen met de schaaksport is niet toevallig in Nederland, dat komt door Euwe. Ik wil die traditie voortzetten." Hoogland is een enthousiaste amateurschaker, hij houdt van boeken en hij is goed in zakendoen. Na een aantal jaren als slapende vennoot kocht hij in 2004 de rest van de aandelen in NiC en ging hij zich meer bemoeien met de grote lijnen en de dagelijkse beslommeringen. Onder zijn leiding is de omzet verdrievoudigd.

Er werken veertien man aan het totaalproduct NiC. Het paradepaardje is het magazine New in Chess, dat achtmaal per jaar uitkomt en abonnees heeft in 97 verschillende landen. Jan Timman en DirkJan te Geuzendam hebben de hoofdredactie. Alles van enige importantie wordt hierin beschreven en geanalyseerd door de spelers zelf, het is hét vakblad voor de gehele internationale schaakwereld. Gary Kasparov heeft niet alleen een vaste column, maar houdt de ontwikkelingen van de top nauwlettend in de gaten. Zijn oordeel is doorgaans hard, maar niet zonder onderbouwing; hij hoeft niets en niemand meer te vrezen want hij zal nooit meer schaken. Er gaan nu nog 12.000 magazines per uitgave de deur uit maar dat aantal is groeiende. Een abonnement kost €68.

De productie van boeken is in de laatste jaren behoorlijk opgevoerd. Per jaar verschijnen er ongeveer tien Engelse en vier Duitse titels. Viermaal per jaar komt er een verzameling van alle belangrijke partijen die een bijdrage leveren aan theoretische inzichten, met beknopte analyses van experts. Tweemaal per jaar verschijnt SOS (Secrets of Opening Surprises), met interessante, snelle afwijkingen in de klassieke patronen. Bij uitstek geschikt voor schakers die niet veel tijd hebben voor de studie. Ook tweemaal per jaar het blad Matten, geïnspireerd op het voetbalmagazine Hard Gras. Hierin geen analyses maar verhalen, anekdotes en meningen. Er zijn zo'n twee miljoen schaakgeïnteresseerden in Nederland, die van afstand graag mogen meekijken. Ieder jaar komt de Chess Instructor uit, door en voor schaaktrainers.

Hoogland: "In de nabije toekomst gaan we ons toeleggen op online uitgeven, we willen een gedeelte van ons aanbod geheel zonder print gaan uitbrengen. En dan wil ik de prijs voor 'De schaakmetafoor van het jaar' nieuw leven inblazen."

De laatste winnaar was Erik Jan Nederkoorn in 1996, die als bestuurder van Fokker won met de uitspraak: 'Voor de Duitsers is Fokker gewoon een stuk uit het schaakspel. Wij denken dat Fokker het hele bord is.'

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 15, 2008 11:06

De Telegraaf, di 08 apr 2008, 10:21

Inkomsten sportsponsors op een rij

door onze redactie

AMSTERDAM - Vorige week maakten wij bekend dat sportsponsoring inmiddels wereldwijd een industrie vormt waarin 42 miljard dollar omgaat en dat we in Nederland binnenkort de magische grens van 1 miljard euro zullen doorkruisen. Deze week maakte Sponsor Magazine de meest recente lijst bekend van de grootste Nederlandse sponsors.

Image

Alex

Post by Alex » Tue Apr 15, 2008 11:07

Kenne we ff bij het onderwerp blijven??

Volgens mij is er e.e.a. mis met de zetten gegaan in de applets?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 15, 2008 11:11

De Telegraaf, di 18 mrt 2008, 08:02

TV de geldmachine in sport

door onze redactie

AMSTERDAM - Afgelopen week werd in Nederland weer eens duidelijk hoe cruiciaal de rol van televisie in topsport is geworden. Voor 21 miljoen euro kwamen de voetbalsamenvattingen weer 'thuis' bij de NOS, terwijl een nieuwe Eredivisie-betaalzender de komende jaren voor een aanvullende boost van minimaal 50 miljoen euro dient te gaan zorgen.

Image

Hoe meer 'eyeballs', des te hoger de advertentietarieven en de opbrengsten van exposure rondom wedstrijden en evenementen. Vandaar de toenemende strijd om de sportieve kijker. Welke sporten mogen zich 'winnaars' noemen?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Apr 15, 2008 11:15

Alex wrote:Kenne we ff bij het onderwerp blijven??

Volgens mij is er e.e.a. mis met de zetten gegaan in de applets?
Inderdaad. Display in speelzaal werkte wel, Internet niet. Alles is opnieuw opgestart. Helaas zijn de eerste zetten nu niet zichtbaar.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 15, 2008 11:22

AD, dinsdag 15 april 2008

Heusdens duwt Luteyn uit kopgroep

Dordtenaar Frits Luteyn, de absolute surprise van het NK dammen, behoort na acht speelrondes niet meer tot de kopgroep.

EMMELOORD

De zegevierende Ron Heusdens duwde Luteyn, die eerder op de dag van Boudewijn Derkx gewonnen had, uit de top van het klassement. Luteyn staat thans op een zevende plek met acht punten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 15, 2008 11:26

De Gelderlander, dinsdag 15 april 2008 | 09:17

Alexander Baljakin op kop bij NK dammen

EMMELOORD - In het NK dammen staat Alexander Baljakin ook na acht ronden alleen op de eerste plaats.

De geboren Wit-Rus speelde gisteren tweemaal remise, eerst tegen Sven Winkel, in de avondsessie de punten tegen Anton van Berkel. Geen van de naaste achtervolgers kon profiteren.

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Tue Apr 15, 2008 11:32

vd Kooij - Heusdens 3-8 gespeeld ook in vd Schaaf-M. Wiering. Zwart kwam goed.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 15, 2008 13:27

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12082587463.png[/img]
Van der Kooij-Heusdens na 18-23

Ron gaat winnen en passeert Baljakin in het klassement!

Post Reply