GuidoB wrote:Kosmos wrote:
22-28!! 47-42 13-18 39-34 18-22
34-30
Knap overgeschreven van Truus, Guido.
De spelers beschikken echter niet over Truus. Hein heeft hier natuurlijk 34-29 voor wit berekend en niet het onlogische 34-30, wat je klakkeloos van Truus overgenomen hebt. Na 34-29 kan zwart namelijk niet doorlopen...
De clou is echter - en dat heeft iedereen in Emmeloord gemist - dat zwart na 34-29 verrassend wint met het duivelse gambiet 28-33!! 29x38 22-28 +. De andere variant is irrelevant, wie doet nou 34-30?
Je onbegrip over Heins gemiste kans is misplaatst. Hein was ook niet woedend, hij was de relaxtheid zelve. Niemand die doorhad dat hij via dit geniale gambiet had kunnen winnen. In plaats van hein te kapittelen, zou ik zeggen: geniet van dit unieke offer!
Dank voor de aanvulling, Tjalling! Ik had 34-29 gemist, dat moet natuurlijk de hoofdvariant zijn en niet 34-30. Hoe heb jij de winst na 34-29 gevonden? Toch niet toevallig met Truus? En waarom heb je hem anders vanmiddag niet gevonden? Wat is er volgens jou mis met het gebruik van een computer bij de analyse?
Niemand kapittelt Hein hier. Ik was verbaasd over twee dingen. Ten eerste 28-32, dat toch vrij eenvoudig remise is. Maar dat gold in Heins berekening dus ook voor 13-18 39-34 18-22 34-29. Dankzij jouw uitleg begijp ik het nu. Het tweede waar ik verbaasd over was, was de uitslag van 1-1 die op internet bij de partij kwam te staan. Het zou niet de eerste keer zijn geweest die toernooi dat iemand een eenvoudige puntenoverwinning laat schieten. Gelukkig bleek de uitslag verkeerd te zijn vermeld.
Verder kom je vrij gefrustreerd over. Waar is dat voor nodig?
Er is op zich niks mis met analyseren met Truus. Ik wil je alleen aanbevelen om voortaan zelf na te denken voordat je klakkeloos Truus'
zetten kopieeert. Kijk nou eens goed naar deze stand.
"34-30 is een onbegrijpelijke zet!"
Als je zelf had nagedacht had je 34-29 gespeeld en dan had Truus je net als mij ingefluisterd dat dan het briljante gambiet met 28-33!! volgt.
Hein mist deze winst begrijpelijkerwijs. Ik zou het ook gemist hebben.
Maar jij begrijpt zelfs
met Truus erbij niet waar deze stand over gaat.... Vandaar dat ik je er even op wil wijzen dat het helemaal niet zo makkelijk is als jij de zaken voorstelt. Van belang is ook dat Hein niet
wist dat het won. Als je het weet zoek je net zo lang tot je vindt. Als je niks weet tast je in het duister.
Ik moet wel zeggen dat 50... 28-32 nou niet de eerste zet was waar ik naar zou kijken. Maar van het gambiet met 28-33!! word ik blij, niet wat jij ervan maakt. Van elke verrassing die het spel bevat word ik enthousiast.