KRANTENARTIKELEN - 2008/2009
- Theo Dijkstra
Ik snap niet wat Sijbrands bedoeld met het voortborduren op een openingsidee wat Gantwarg zelf zou hebben geïntroduceerd. Zo geweldig is dat idee namelijk niet. Ik ben altijd 'geleerd' dat de weerlegging op 3329 (1722) 3933 (1117) 4439 (611) 5044 (16) 3126 (1621) 3228 (1923x23) 2924x24 (1014) 3429x29?! (22-28!) is, met op 3832 het schijnoffer (1823x22) 32x23 (1420) Ik meen dat dit variantje ooit eens een keer in 'Dammen' heeft gestaan n.a.v. een partij van Lith-Golubjeva, maar helemaal zeker ben ik er niet van. In ieder geval lijkt me 3429x29 niet zo geweldig. Zou meesterpsycholoog Gantwarg er misschien vanuit zijn gegaan dat (2228! enz.) niet tot de parate kennis van Vogelaar behoorde?Theo Dijkstra wrote:He, he, de ouwe is weer thuis, terug uit Paramaribo. Ze vonden het daar maar vreemd dat ik koffie wilde bij de partij. Ze zeiden dat "Sijbrands áltijd enkele Parbo (biertjes) nam". Een hele andere categorie, toch?
Bennie Voorpost schreef:
In de partij Gantwarg - C. van Leeuwen volgde 11... 22-28! 12.38-32 18-23 13.29x18 13x22 14.32x23 14-20 15.23-19 20x29 16.44-40 5-10 17.39-34 9-13 18.34x23 13x24 en wit staat kut (Vraag aan Bert Zwart: Zou ik nu de eerste dammer zijn die in een analyse het woord kut gebruikt?)
Ik herinner mij dat variantje ook uit Dammen.
Overigens speelde de hoogintelligente en bloedschone omsingelingsexpert Olga Lewina in 1981 tegen Butter 12.37-32! 28x37 13.41x32 en won.
Je hebt gewoon helemaal gelijk, Ben.Ik snap niet wat Sijbrands bedoeld met het voortborduren op een openingsidee wat Gantwarg zelf zou hebben geïntroduceerd. Zo geweldig is dat idee namelijk niet. Ik ben altijd 'geleerd' dat de weerlegging op 3329 (1722) 3933 (1117) 4439 (611) 5044 (16) 3126 (1621) 3228 (1923x23) 2924x24 (1014) 3429x29?! (22-28!) is, met op 3832 het schijnoffer (1823x22) 32x23 (1420) Ik meen dat dit variantje ooit eens een keer in 'Dammen' heeft gestaan n.a.v. een partij van Lith-Golubjeva, maar helemaal zeker ben ik er niet van. In ieder geval lijkt me 3429x29 niet zo geweldig. Zou meesterpsycholoog Gantwarg er misschien vanuit zijn gegaan dat (2228! enz.) niet tot de parate kennis van Vogelaar behoorde?
In de partij Gantwarg - C. van Leeuwen volgde 11... 22-28! 12.38-32 18-23 13.29x18 13x22 14.32x23 14-20 15.23-19 20x29 16.44-40 5-10 17.39-34 9-13 18.34x23 13x24 en wit staat kut (Vraag aan Bert Zwart: Zou ik nu de eerste dammer zijn die in een analyse het woord kut gebruikt?)
Ik herinner mij dat variantje ook uit Dammen.
Overigens speelde de hoogintelligente en bloedschone omsingelingsexpert Olga Lewina in 1981 tegen Butter 12.37-32! 28x37 13.41x32 en won.
Heaven is no location, but a state of mind
-
- Theo Dijkstra
-
- Real name: Alexander Presman
bron: de Stentor
Fokko Ebbens. dinsdag 08 april 2008 wrote:
Sven Winkel wil meer dan dammen alleen
Sven Winkel: "Als ik een periode alleen maar dam, dan verlang ik al snel naar een damstilte. Die stilte is weliswaar niet lang, maar hij is er wel degelijk."
ARNHEM - Of hij het had gered als professioneel dammer? De 26-jarige Sven Winkel zucht een keer diep. "Ik zou het niet weten.
Misschien dat ik door middel van de vele trainingen een stuk sterker was geweest, maar ik heb destijds heel bewust gekozen om het niet te doen."
foto Jan Wamelink
De woorden van Winkel slaan terug op zijn twintigste levensjaar. Als aanstormend damtalent dubde de geboren Meppeler veelvuldig over zijn toekomst. Een profcarrière lag in het verschiet, maar Winkel besloot anders. "Ten eerste omdat het salaris niet riant is, zelfs als wereldtopper is het moeilijk om een goede boterham te verdienen. Het voornaamste aspect is echter de beperking die je jezelf oplegt. Ik wil veel meer dingen doen. Waar andere toppers misschien dammen ademen, daar ben ik bang voor een overkill. Al staat dat los van mijn liefde voor het dammen."
Net als veel van zijn generatiegenoten kijkt Winkel verder dan het dambord lang is. "Mijn studie is ook niet ondergeschikt aan de sport. Ik heb het gevoel dat het plezier door deze tweedeling groter is. Als ik een periode alleen maar dam, dan verlang ik al snel naar een damstilte. Die stilte is weliswaar niet lang, maar hij is er wel degelijk."
Ook tijdens het nationale kampioenschap, dat morgen in Emmeloord begint, maakt Winkel veelvuldig gebruik van damstiltes. Een potje voetbal met mannen als Boudewijn Derkx en Jeroen van den Akker is een van de manieren om de focus te verleggen. Tafeltennissen is ook zo'n ontspannende factor. "Tijdens het vorige NK hebben we de eettafel van onze bungalow met behulp van potten pindakaas en pakken hagelslag omgebouwd tot tafeltennistafel. Dat zit er dit jaar waarschijnlijk niet in, we hebben nu allemaal een aparte hotelkamer. Al is dat in verband met de rust misschien prettiger."
De student neuropsychologie hoopt bij zijn vijfde NK hoge ogen te gooien. De wil om te winnen is onverminderd groot, professional of niet. "Die absoute drive om beter te zijn dan je tegenstanders, is in mijn ogen een vereiste om te presteren. Het is ook een egokwestie, je wilt toch met de wereldtop mee kunnen", vertelt Winkel strijdvaardig.
De weken voor aanvang van het nationale kampioenschap stond alles in het teken van de damsteen. Als Winkel morgen de eerste zetten in de richting van een eventuele titel zet, dan moeten alle trainingsuren samenkomen in een dameruptie van jewelste.
Echter, voordat hij in zijn eerste partij aantreedt tegen Ron Heusdens, zoekt Winkel de kalmte van zijn dierbaren. "Alleen mijn broer, vriendin en goede vriend Friso Fennema wil ik voor een belangrijke wedstrijd in mijn buurt hebben, zij betekenen heel veel voor me. Op die manier vind ik mijn concentratie en innerlijke rust, ik wil niet in een jolige sfeer aan het toernooi beginnen."
-
Bron De Bunschoter 16 april: Salsamuziek op Barnsteentoernooi
De feestavond op 2 mei tijdens het Barnsteentoernooi, waar uiteraard weer een lekker buffet op het menu staat zal dit jaar worden opgesierd met Salsamuziek. De live band Gruppo Ritmo Ahi zal met vele ritmische klanken proberen de dammers en andere aanwezigen uit hun stoel te krijgen. Deelnemers aan het damtoernooi hoeven geen bijdrage te betalen aan deze avond. Derden krijgen voor 10 EURO een mooie avond gepresenteerd, waarin gedamd en geschaakt kan worden maar waar natuurlijk ook ruimte is voor veel gezelligheid, lekker eten en ontspanning. Iedereen is welkom, ook u.
Het buffet zal verzorgd worden door Kaaieman Party & Catering die dit evenement onder de naam Kaaieman Denksportgala wederom zal sponsoren.
Salsamuziek is een muziekgenre van Caribische oorsprong, vooral populair in Latijns-Amerikaanse landen. Salsa is nauw verwant aan andere Zuid-Amerikaanse muziekstijlen zoals merengue, bachata, cumbia, chachacha en de Cubaanse son en bolero (in de stijldanswereld bekend als de rumba). Salsa heeft een specifieke clave, een ritmisch motief waarnaar zowel musici als dansers zich kunnen oriënteren. Op de salsamuziek wordt de salsadans gedanst. bron: Wikipedia
U kunt zich opgeven voor deze feestavond bij de organisatie van het 9e BARNSTEENTOERNOOI telefoon 0332987541 email: pfk@casema.nl
De feestavond op 2 mei tijdens het Barnsteentoernooi, waar uiteraard weer een lekker buffet op het menu staat zal dit jaar worden opgesierd met Salsamuziek. De live band Gruppo Ritmo Ahi zal met vele ritmische klanken proberen de dammers en andere aanwezigen uit hun stoel te krijgen. Deelnemers aan het damtoernooi hoeven geen bijdrage te betalen aan deze avond. Derden krijgen voor 10 EURO een mooie avond gepresenteerd, waarin gedamd en geschaakt kan worden maar waar natuurlijk ook ruimte is voor veel gezelligheid, lekker eten en ontspanning. Iedereen is welkom, ook u.
Het buffet zal verzorgd worden door Kaaieman Party & Catering die dit evenement onder de naam Kaaieman Denksportgala wederom zal sponsoren.
Salsamuziek is een muziekgenre van Caribische oorsprong, vooral populair in Latijns-Amerikaanse landen. Salsa is nauw verwant aan andere Zuid-Amerikaanse muziekstijlen zoals merengue, bachata, cumbia, chachacha en de Cubaanse son en bolero (in de stijldanswereld bekend als de rumba). Salsa heeft een specifieke clave, een ritmisch motief waarnaar zowel musici als dansers zich kunnen oriënteren. Op de salsamuziek wordt de salsadans gedanst. bron: Wikipedia
U kunt zich opgeven voor deze feestavond bij de organisatie van het 9e BARNSTEENTOERNOOI telefoon 0332987541 email: pfk@casema.nl
Fout, Sven om naast dammen nog andere interesses te hebben. Neem liever het voorbeeld van wereldkampioen Van der Wal over, zoals vertolkt in een lied van de Boegies.A.Presman wrote:bron: de Stentor
Fokko Ebbens. dinsdag 08 april 2008 wrote:
Sven Winkel wil meer dan dammen alleen
Sven Winkel: "Als ik een periode alleen maar dam, dan verlang ik al snel naar een damstilte. Die stilte is weliswaar niet lang, maar hij is er wel degelijk."
ARNHEM - Of hij het had gered als professioneel dammer? De 26-jarige Sven Winkel zucht een keer diep. "Ik zou het niet weten.
Misschien dat ik door middel van de vele trainingen een stuk sterker was geweest, maar ik heb destijds heel bewust gekozen om het niet te doen."
foto Jan Wamelink
De woorden van Winkel slaan terug op zijn twintigste levensjaar. Als aanstormend damtalent dubde de geboren Meppeler veelvuldig over zijn toekomst. Een profcarrière lag in het verschiet, maar Winkel besloot anders. "Ten eerste omdat het salaris niet riant is, zelfs als wereldtopper is het moeilijk om een goede boterham te verdienen. Het voornaamste aspect is echter de beperking die je jezelf oplegt. Ik wil veel meer dingen doen. Waar andere toppers misschien dammen ademen, daar ben ik bang voor een overkill. Al staat dat los van mijn liefde voor het dammen."
Net als veel van zijn generatiegenoten kijkt Winkel verder dan het dambord lang is. "Mijn studie is ook niet ondergeschikt aan de sport. Ik heb het gevoel dat het plezier door deze tweedeling groter is. Als ik een periode alleen maar dam, dan verlang ik al snel naar een damstilte. Die stilte is weliswaar niet lang, maar hij is er wel degelijk."
Ook tijdens het nationale kampioenschap, dat morgen in Emmeloord begint, maakt Winkel veelvuldig gebruik van damstiltes. Een potje voetbal met mannen als Boudewijn Derkx en Jeroen van den Akker is een van de manieren om de focus te verleggen. Tafeltennissen is ook zo'n ontspannende factor. "Tijdens het vorige NK hebben we de eettafel van onze bungalow met behulp van potten pindakaas en pakken hagelslag omgebouwd tot tafeltennistafel. Dat zit er dit jaar waarschijnlijk niet in, we hebben nu allemaal een aparte hotelkamer. Al is dat in verband met de rust misschien prettiger."
De student neuropsychologie hoopt bij zijn vijfde NK hoge ogen te gooien. De wil om te winnen is onverminderd groot, professional of niet. "Die absoute drive om beter te zijn dan je tegenstanders, is in mijn ogen een vereiste om te presteren. Het is ook een egokwestie, je wilt toch met de wereldtop mee kunnen", vertelt Winkel strijdvaardig.
De weken voor aanvang van het nationale kampioenschap stond alles in het teken van de damsteen. Als Winkel morgen de eerste zetten in de richting van een eventuele titel zet, dan moeten alle trainingsuren samenkomen in een dameruptie van jewelste.
Echter, voordat hij in zijn eerste partij aantreedt tegen Ron Heusdens, zoekt Winkel de kalmte van zijn dierbaren. "Alleen mijn broer, vriendin en goede vriend Friso Fennema wil ik voor een belangrijke wedstrijd in mijn buurt hebben, zij betekenen heel veel voor me. Op die manier vind ik mijn concentratie en innerlijke rust, ik wil niet in een jolige sfeer aan het toernooi beginnen."
Jannes van der Wal?
Wat doe je zoal?
Dam dam die dam dam dam
Dam, dam, dammen, dammen!
Heaven is no location, but a state of mind
- Theo Dijkstra
- Hanco Elenbaas
Algemeen Dagblad, zondag 20 april 2008
’Dammen maakt je ook nog slimmer’
ROTTERDAM - ,,Hebben wij nu gewonnen?’’ Met een verbaasd gezicht staart Thom (8) naar het dambord dat voor hem op straat ligt.
Opperste concentratie, tijdens het dam- en schaaktoernooi
in Spangen. FOTO MICHEL BIERHUIZEN
Zojuist heeft de jongen, samen met tien leeftijdsgenoten, zijn eerste damles gehad. Maar hoe het spel precies in elkaar steekt, dat snappen ze geen van allen.
Dammen en schaken staan bij veel jongeren onterecht bekend als suffe sporten, meent Djin Jharap. Om daar iets aan te doen, hield de fervente dammer gisteren een vader-kind dam- en schaaktoernooi aan het P.C. Hooftplein in Spangen.
,,Dammen is onder veel Turkse, Surinaamse en Hindoestaanse Rotterdammers al jaren een hit,’’ vertelt Jharap.
,,Maar we merken dat Rotterdamse denksportverenigingen steeds meer jonge leden verliezen. Vandaar dat we vaders en kinderen hebben uitgenodigd om samen de sport te ontdekken. Ik hoop dat een paar jongeren er achter komen dat dammen net zo spannend kan zijn als een computerspelletje en dat je er bovendien ook nog slimmer van wordt.’’
Vader Hans (49) staat ruim voor de aanvang van het eerste toernooi al klaar met zoon Dimitri (8). ,,Toen ik hoorde dat er vandaag lessen werden gegeven, heb ik ons meteen aangemeld,’’ vertelt de schaakfan. ,,Zelf heb ik van mijn vader leren schaken toen ik acht jaar was en nu is het de beurt aan mijn zoon. Schaken is goed voor je hersenen.’’
Vindt Dimitri het zelf ook leuk? Hij knikt. ,,Er zijn wel heel veel regels die je moet onthouden, maar het is leuker dan ik dacht. En we kunnen er mooie prijzen mee winnen.’’
Uit het Friesch Dagblad:
Sport dinsdag, 22 april 2008
Topdammen in Heerenveen
Heerenveen – Mede in het kader van het 75-jarig bestaan van de gemeente Heerenveen in 2009 zal er in de maand juni volgend jaar een internationaal topdamtoernooi worden georganiseerd. Het moet het sterkste bezette toernooi ter wereld worden. De begroting zal zeker boven de 20.000 euro bedragen. Dat betekent voor de damsport een grote doorbraak. Speellocatie is de 100 meter lange Rode Zaal van het Abe Lenstra Stadion. Hoofdsponsor van het toernooi is Rabobank Heerenveen. Algemeen directeur Fedde Pronk heeft aangegeven het toernooi een vervolg in de toekomst te willen geven.
Spelers zullen zich de komende winter zelf moeten melden via het internetplatform van de werelddambond waarna op basis van rating, titels en geografische spreiding een onafhankelijke selectie wordt gehouden. Initiatiefnemer en organisator van het toernooi is Albert van Keimpema, die na de zomer in samenwerking met directeur Tjisse Wallendal van Sportstad Heerenveen een organisatiecomité gaat formeren.
Toernooi is leuk.....maar hier kunnen we wat mee [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]Bastiaan wrote:Uit het Friesch Dagblad:
Sport dinsdag, 22 april 2008
Topdammen in Heerenveen
Algemeen directeur Fedde Pronk heeft aangegeven het toernooi een vervolg in de toekomst te willen geven.
Ben benieuwd!
-