Jeugd behouden

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
sun
Posts: 28
Joined: Wed Oct 18, 2006 15:24

Jeugd behouden

Post by sun » Wed Apr 25, 2007 14:14

Hoi,

Het schooldammen en daaruit voortvloeiende jeugdleden lukt goed in Nederland. Jeugd behouden is een stuk moeilijker. Nu is er bij sportjeugd in het algemeen hoog verloop, maar misschien zijn er ideeen/initiatieven te verzinnen die het voor jeugddammers aantrekkelijker maken om te blijven.

Wat zijn dam-specifieke oorzaken waardoor jeugdleden afdruipen? Een aantal mogelijkheden.

1. De balans plezier/prestatie is bij dammend Nederland niet in evenwicht. Te weinig leuke plaatselijke, regionale en landelijke damactiviteiten speciaal voor de jeugd (bijv discodammen, damweekenden etc.). Vooral regionaal en landelijk spelen is leuk voor jeugdspelers, en dan niet alleen de beste maar iedereen. Hoe meer zaterdagen, hoe beter!

2. Het tempo wordt naarmate men ouder wordt omlaag geschroefd. Voor jongens en meisjes van 16 en ouder is het aanbod lange partijen vele malen groter dan snelle partijen. Veel jeugdspelers vinden snelle partijen leuker en spannender.

3. De doorstroom naar de clubavond voor senioren is onaantrekkelijk omdat a) Mensen (jeugd en volwassen) geestelijk actiever zijn dan vroeger (computer, weinig beweging). Om dan 's avonds weer uren met je hoofd bezig te zijn, is niet prettig. b) Vele verenigingen een "ouderwetse" cultuur koesteren waar het uren stil en serieus moet zijn. c) Het speeltempo ook doordeweeks laag ligt. Bij vele andere doordeweeks sporten, sport je een uurtje en drink je wat na voor de gezelligheid.

4. Ik weet niet hoe het bij de meeste verenigingen gaat maar bij die paar die ik ken, vind ik dat er te snel wordt lesgegeven. Kinderen moeten dat willen. Sommige spelen liever alleen een potje dammen en hebben er geen behoefte aan om getraind te worden. Toch zie je dat ze gelijk een map, demonstratiebord of diagrammen voor hun neus hebben, zonder daar ooit voor gekozen te hebben. Maak de (gezellige!) competitie belangrijker dan trainen. Zij die willen kunnen eerder op de club komen om te trainen.

Tot zover mijn hersenspinsels. Wat vinden jullie hiervan en weten jullie leuke activiteiten voor jeugdleden?

Damkoningin
Posts: 1273
Joined: Fri Oct 24, 2003 22:40
Real name: Irene Stegeman
Location: Westerhaar

Re: Jeugd behouden

Post by Damkoningin » Wed Apr 25, 2007 14:29

sun wrote:Hoi,

Het schooldammen en daaruit voortvloeiende jeugdleden lukt goed in Nederland. Jeugd behouden is een stuk moeilijker. Nu is er bij sportjeugd in het algemeen hoog verloop, maar misschien zijn er ideeen/initiatieven te verzinnen die het voor jeugddammers aantrekkelijker maken om te blijven.

Wat zijn dam-specifieke oorzaken waardoor jeugdleden afdruipen? Een aantal mogelijkheden.

1. De balans plezier/prestatie is bij dammend Nederland niet in evenwicht. Te weinig leuke plaatselijke, regionale en landelijke damactiviteiten speciaal voor de jeugd (bijv discodammen, damweekenden etc.). Vooral regionaal en landelijk spelen is leuk voor jeugdspelers, en dan niet alleen de beste maar iedereen. Hoe meer zaterdagen, hoe beter!


Dit gaat niet altijd lukken ivm aantal zaterdagen die al ingepland staan en je moet ook nog begeleiders mee hebben die ook kunnen op die zaterdagen
sun wrote:2. Het tempo wordt naarmate men ouder wordt omlaag geschroefd. Voor jongens en meisjes van 16 en ouder is het aanbod lange partijen vele malen groter dan snelle partijen. Veel jeugdspelers vinden snelle partijen leuker en spannender.
Het ligt er maar net aan hoe je dingen stimuleerd. Ik merk bij ons op de vereniging dat de meeste jeugdleden, ook van 16 jaar en ouder, nog redelijk veel plezier hebben in een sneldampotje.
sun wrote:3. De doorstroom naar de clubavond voor senioren is onaantrekkelijk omdat a) Mensen (jeugd en volwassen) geestelijk actiever zijn dan vroeger (computer, weinig beweging). Om dan 's avonds weer uren met je hoofd bezig te zijn, is niet prettig. b) Vele verenigingen een "ouderwetse" cultuur koesteren waar het uren stil en serieus moet zijn. c) Het speeltempo ook doordeweeks laag ligt. Bij vele andere doordeweeks sporten, sport je een uurtje en drink je wat na voor de gezelligheid.
Ik vraag me af bij welke club jij speelt, maar bij ons is de doorstroom super. De jeugdleden spelen goed mee, ook al moeten ze tegen ouderen. En bij ons is het ook zo, na het dampotje ga je ook gezellig wat drinken aan de bar.
sun wrote:4. Ik weet niet hoe het bij de meeste verenigingen gaat maar bij die paar die ik ken, vind ik dat er te snel wordt lesgegeven. Kinderen moeten dat willen. Sommige spelen liever alleen een potje dammen en hebben er geen behoefte aan om getraind te worden. Toch zie je dat ze gelijk een map, demonstratiebord of diagrammen voor hun neus hebben, zonder daar ooit voor gekozen te hebben. Maak de (gezellige!) competitie belangrijker dan trainen. Zij die willen kunnen eerder op de club komen om te trainen.
Wij hebben het anders. Degene die willen trainen kunnen op de avond voor de jeugdcompetitie op de training komen. En wij hebben weinig jeugdleden die geen training hebben. Je moet ook goede trainers hebben die de training leuk maken. En bij ons kiezen ze er voor om training te nemen.
sun wrote:Tot zover mijn hersenspinsels. Wat vinden jullie hiervan en weten jullie leuke activiteiten voor jeugdleden?

Wij hebben het zo proberen te regelen dat wij 1 keer in de maand op een jeugdcomp. avond iets anders doen dan gewoon dammen. Zoals een speciaal toernooi, een simultaan, een filmavondje.
En je moet de jeugd betrekken bij diverse activiteiten. Dan hou je ze ook bij de club hoe ouder ze worden.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

sun
Posts: 28
Joined: Wed Oct 18, 2006 15:24

Re: Jeugd behouden

Post by sun » Wed Apr 25, 2007 15:48

Damkoningin wrote:
sun wrote: [....] Te weinig leuke plaatselijke, regionale en landelijke damactiviteiten speciaal voor de jeugd (bijv discodammen, damweekenden etc.). Vooral regionaal en landelijk spelen is leuk voor jeugdspelers, en dan niet alleen de beste maar iedereen. Hoe meer zaterdagen, hoe beter!


Dit gaat niet altijd lukken ivm aantal zaterdagen die al ingepland staan en je moet ook nog begeleiders mee hebben die ook kunnen op die zaterdagen
Het vinden van vrijwilligers/begeleiders lijkt me een van de problemen waar je op stuit. Het kan zijn dat er sowieso voldoende begeleiders te vinden zijn. Als dat niet zo is zijn er alternatieven. Stel dat het financieel haalbaar is om een bus te huren die eens per maand de diverse jeugdleden ophaalt uit de streek om te dammen op zaterdag. Daar scheelt in begeleiders. Misschien zijn er nog andere alternatieven om het aantal begeleiders te beperken.

Ik denk dat het aanbod op zaterdag dammen voor jeugddammers die niet bij de provinciale top horen, laag is. Ongeacht je voetbalniveau - of van waterpolo, ik noem maar wat - kun je nagenoeg elke zaterdag spelen. Dan moet dat met dammen toch ook kunnen?
Damkoningin wrote:
sun wrote:2. Het tempo wordt naarmate men ouder wordt omlaag geschroefd. Voor jongens en meisjes van 16 en ouder is het aanbod lange partijen vele malen groter dan snelle partijen. Veel jeugdspelers vinden snelle partijen leuker en spannender.
Het ligt er maar net aan hoe je dingen stimuleerd. Ik merk bij ons op de vereniging dat de meeste jeugdleden, ook van 16 jaar en ouder, nog redelijk veel plezier hebben in een sneldampotje.


Ik zeg het verkeerd. Ik bedoel dat een toenemende groep oudere jongeren en jongere ouderen (zeg van 16 tot 30) niet alleen plezier heeft in een sneldampartij maar er zelfs de voorkeur voor heeft. Om het grof te zeggen: 16-jarige spelen nu al bij veruit de meeste wedstrijden een oude-lullen-tempo. En zo aantrekkelijk is dat dat tempo voor velen niet.
Damkoningin wrote:Ik vraag me af bij welke club jij speelt, maar bij ons is de doorstroom super. De jeugdleden spelen goed mee, ook al moeten ze tegen ouderen. En bij ons is het ook zo, na het dampotje ga je ook gezellig wat drinken aan de bar.
Ik zie bij je gegevens dat je bij Westerhaar speelt. Dat is natuurlijk een topvereniging waar weinig clubs zich in Nederland mee kunnen meten. Huissen wel, maar daar blijft het dan wel bij. Jarenlange goede jeugd, jarenlang topniveau en een batterij aan vrijwilligers en trouwe clubleden. Jullie hebben zelfs een eigen clubgebouw waar vele verenigingen jaloers op zijn. Dat bij jullie de doorstroom goed is, vind ik niet representatief voor de gemiddelde damclub. In die zin kan er veel van jullie geleerd worden.
Damkoningin wrote:
sun wrote:4. Ik weet niet hoe het bij de meeste verenigingen gaat maar bij die paar die ik ken, vind ik dat er te snel wordt lesgegeven. [...]
Wij hebben het anders. Degene die willen trainen kunnen op de avond voor de jeugdcompetitie op de training komen. En wij hebben weinig jeugdleden die geen training hebben. Je moet ook goede trainers hebben die de training leuk maken. En bij ons kiezen ze er voor om training te nemen.
De meeste willen dus trainen! Da's mooi. Ik ben het helemaal met je eens over het hebben van goede trainers. Ooit twee trainers gezien die kinderen verschrikkelijk 'les gaven'. Enorme betweters die het leuk vonden om kinderen te commanderen en te domineren. Volgens mij was het idee van de andere leden beter iets dan niets, maar ik betwijfel of dat terecht was.
Damkoningin wrote:
sun wrote:[...]weten jullie leuke activiteiten voor jeugdleden?
Wij hebben het zo proberen te regelen dat wij 1 keer in de maand op een jeugdcomp. avond iets anders doen dan gewoon dammen. Zoals een speciaal toernooi, een simultaan, een filmavondje.
En je moet de jeugd betrekken bij diverse activiteiten. Dan hou je ze ook bij de club hoe ouder ze worden.
Dat vind ik een leuk idee van die afwisseling. Ik dacht zelf daar ook wel eens aan, maar dan activiteiten die wat met dammen hebben te maken. bijvoorbeeld dammen tegen de ouders, dammen met gekke opdrachten (eens per 5 minuten een opdracht, bijvoorbeeld: draai het bord om, haal de kroonschijf bij je tegenstander weg e.d.) of - daar is ie weer - discodammen.

Jeugd betrekken bij de club door ze verantwoordelijkheden te geven vind ik ook een goed idee. Ze kunnen van alles doen: stukje voor clubblad schrijven, competitiestand bijhouden, etc.

dekimpe
Posts: 20
Joined: Sun May 29, 2005 20:24

Post by dekimpe » Tue Dec 25, 2007 10:47

Het lijkt me niet slecht ze de liefde bij te brengen door dammen te koppelen aan andere activiteiten zoals voetbal etc. Door dit te doen creeer je een basis van kinderen die breder is dan enkel graag dammen. Zo zullen spelers met minder 'talent' meer geneigd zijn langer te komen.

Voor onze damclub hebben wij een voetbalveldje. Door regematig achter het dammen een matchke te spelen, komen er andere kinderen op af, zullen ze eens rapper een vriendje meebrengen,...

Kortom maak het leuk ! Zorg voor een brede basis van gemeenschappelijke kenmerken.

Natuurlijk is dit niet voor iedereen goed doenbaar, je mag ook bepaalde dammertjes niet afstoten maar andere activiteiten moeten dan ook kunnen bvb gaan bowlen, barbeque etc.

Als je de familie ietwat kan meetrekken heb je ook meer kans dat de jeugd langer blijft, want het zijn tenslotte de ouders die de beslissende stem hebben.

Nuja, in Belgie hebben we niet echt recht van spreken...

thijs van den broek
Posts: 137
Joined: Tue Dec 04, 2007 16:12

jeugd behouden

Post by thijs van den broek » Sat Feb 16, 2008 14:10

hallo sun, ik speel zelf bij tdv een top club en ben 14
als je mensen bij de damclub wil houden dan moeten er een paar dingen zijn

1.de jeugdspeler moet lievde hebben voor het dammen en als die lievde er niet is moet je het zien te maken.
2.het belangrijkste is actieve en goeie begleiders net als bij tdv cor kuijstermans en andere.
3.zoals er al op het forum staat doorstroom naar de volwassenen ook zeer goed geregeld bij tdv ik zat toen ik competitie ging spelen meteen in het eersten.
4.je moet er voor zorgen dat je snel goede jeugdspelers maakt en dan kunnen die jeugdspelers op de centrale training komen en blijven ze zeker wel dammen.

groet thijs[/b]

User avatar
Luteijn
Posts: 421
Joined: Mon Nov 08, 2004 22:18
Real name: Frits Luteijn
Location: Den Haag
Contact:

Post by Luteijn » Sun Mar 30, 2008 10:18

Afgelopen periode heeft Kees Romijn grote activiteiten ontplooid in Schiedam. Recentelijk werd een tournooi gehouden. Kees stuurde mij wat foto's:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Post by Alex » Sun Mar 30, 2008 10:34

De foto's zijn van het WHDB schooldamkampioenschap bij DC VELO. De Schiedamse school El Furkan deed mee met 2 teams, maar het hadden er net zo goed 3 kunnen zijn, zoveel reserves hadden ze. Enthousiaste en fanatieke leerlingen!
Last edited by Alex on Thu Jul 24, 2008 22:06, edited 1 time in total.

Klareveld
Posts: 394
Joined: Wed Nov 19, 2003 23:09

Post by Klareveld » Thu Jul 24, 2008 20:38

Vanuit deze hoek dan ook een keer mijn complimenten voor Van Dusseldorp. In de discussie rondom de plaatsing voor het EK junioren heeft hij helemaal gelijk (en met hem veel anderen) en het is mooi dat hij er ook echt iets aan doen zal! Ik wacht met interesse af wat er gebeuren gaat.

Inhoudelijk is het natuurlijk te zot voor woorden wat er gebeurt. Zeer amateuristische achterkamertjes politiek. Bah! Een schande. Wat een prutsers die dit soort kromme regeltjes verzinnen.

En de heer FDA maakt het wel erg bont door als belanghebbende zich zo te roeren. Alsof hij er ECHT recht op heeft... Wat een arrogante houding! Na een slecht toernooi past schaamte en berusting. Gevolgd door noeste arbeid om beter te worden. Dat is sport!

De toegeworpen plaatsing is een schande en de kliek die daar verantwoordelijk voor is, verdient een standje. Slechte resultaten moet je niet belonen.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 01, 2009 21:56

Kees Romijn wrote: De Echo Vlaardingen, 18 september 2009

Internationaal Grootmeester bezoekt Schiedamse basisschool op vrijdag 2 oktober

door romijn34

Image

Viervoudig wereldkampioen dammen - Anatoli Gantwarg - speelt simultaan tegen 20 leerlingen van basisschool Ababil. Adres: Piersonstraat 33, Schiedam. Deze internationaal grootmeester zal een rondje langs de twintig borden maken. De leerlingen zullen het hem zo moeilijk mogelijk gaan maken. Na afloop van de simultaan - om 12.00 uur - ontvangen de leerlingen een diploma, met hierop een handtekening van de viervoudig wereldkampioen. Gantwarg doet nog steeds mee in de top van het mondiale dammen. Eind oktober is hij een van de deelnemers aan het wereldkampioenschap dat in Rio de Janeiro plaatsvindt. De datum - pers en publiek zijn van harte welkom - is 2 oktober. Aanvang: 10.00 uur. Piersonstraat 33, Schiedam. Info: 06-33099747. Toegang is gratis. Locatie: gymnastieklokaal Ababil. S.v.p. melden bij de receptie.

Op de basisschool Ababil wordt al een tijdje damles gegeven. Het begon eigenlijk in januari 2009. Kees Romijn kwam drie dagen voor de klas te staan om damonderwijs te verzorgen. En het sloeg aan. Kees Romijn en Anatoli Gantwarg kennen elkaar al langer. Beide heren maken deel uit van de selectie van damclub Van Stigt Thans. Kees Romijn is daarnaast frequent bezoeker van de masterclasses, die door Anatoli Gantwarg in Delft worden gegeven. Het hoogste niveau op het gebied van dammen. Je krijgt les in strategie en tactiek. De doelstelling was om ook kinderen hiermee te confronteren. Zeer ambitieus want het schooldammen in Schiedam ( en in Vlaardingen ) staat nog op een bijzonder laag peil. Hier is dit jaar wel verandering in gekomen doordat twee Schiedamse basisscholen zich voor de schooldamwedstrijden van Westholland kwalificeerden. De El Furkan - de andere school uit Schiedam - drong zelfs door tot de Halve Finales van Nederland.

Het plan voor dit jaar is om het kampioenschap van Nederland bij het schooldammen te veroveren ( een niet geringe opgave ). Hiervoor worden alle registers open getrokken. Door bijvoorbeeld Anatoli Gantwarg uit te nodigen voor een simultaan op vrijdag 2 oktober a.s. zullen de leerlingen straks beter voorbereid de tournooien in gaan. De voorronden van de schooldamcompetities zijn in maart 2010. Voor die tijd zal er dus stevig geoefend moeten worden.

De simultaan op 2 oktober kan worden gezien als een soort examen. De leerlingen die eraan deelnemen worden hiervoor beloond, want na afloop ontvangen zij een diploma, met hierop de handtekening van de viervoudig wereldkampioen dammen. Dit damdiploma zal hen de rest van hun leven blijvend herinneren aan de dag dat zij mochten dammen tegen deze internationale grootmeester uit Minsk.

Telefonische informatie is verkrijgbaar vvia: 0633099747 of via: 010-4490490.

Post Reply