De Gelderlander, 3 maart 2008
Dammer Zweerink naar barrage voor NK
03 mrt 2008, 03:05 - DOETINCHEM - Dammer Jochem Zweerink heeft zich geplaatst voor de barrage bij de halve finale van het NK dammen. De Varsseveldse speler van DUO won in de negende en laatste speelronde van Gerbrand Hassing. In zijn groep eindigde Zweerink samen met Gerlof Kolk op de tweede plaats, Arnhemmer Sven Winkel werd eerste. In groep 2 kon DUO-dammer Wouter Ludwig uit Vorden zich niet plaatsen: hij werd vierde.
![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
KRANTENARTIKELEN - 2008/2009
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
Dammer Van Hierden besluit met winst
03 mrt 2008, 03:05 - BEEKBERGEN - Dammer Erwin van Hierden heeft de kwalificatiereeks voor het NK 2008 afgesloten met een overwinning op Jasper Lemmen.
De speler van DES Lunteren eindigde met 9 punten uit 9 partijen in de middenmoot. Erik van de Weerdhof uit Veenendaal verloor op de slotdag van Nico Werkman en eindigde in zijn groep met 6 punten op de laatste plaats.
- Hanco Elenbaas
Jasper Lemmen staat voor een gesloten deur
03 mrt 2008, 03:05 - BEEKBERGEN - Jasper Lemmen is op zijn pad naar het Nederlands kampioenschap gestrand. De dammer die dit seizoen toe trad tot de formatie van Damclub Lent deed in Beekbergen tijdens de negende ronde van de halve finales een vergeefse poging de kopgroep te achterhalen.
De Bemmelnaar zette zijn partij tegen Erwin van Hierden agressief op en bereikte voordeel. Dat verdween later als sneeuw voor de zon.
Door deze nederlaag eindigt Lemmen in deze kwalificatiereeks op de gedeelde vijfde plaats.
De teleurstelling droop van zijn gezicht. Lemmen: "Ik moest gezien het klassement veel risico's nemen en heb dat dan ook bewust gedaan. In het middelspel kon ik de aanval niet doorzetten. Ik wilde teveel. Het is me in dit toernooi al enkele keren eerder overkomen dat ik verkeerde keuzes maakte. De productiviteit ontbrak. Ik heb het zelf laten zitten en moet mijn aspiraties om in de finale van het het Nederlands kampioenschap te halen te komen een jaar uitstellen."
Sander Spaans, clubgenoot van Lemmen bij DC Lent, verloor in de slotronde van het supertalent Roel Boomstra. De Lentenaar debuteerde op dit niveau. Hij bestempelde zijn deelname aan de halve finale als een leerschool. Maar het debuut leverder alleen maar nederlagen op. Negen in totaal. Een doemscenario dat hard aan kwam bij de Lentenaar. In de groep van Spaans speelde ook de Huissense grootmeester Gérard Jansen. Die haalde sensationeel de finale niet.
De eindronde van het NK zal van woensdag 9 tot en met zaterdag 19 april in Emmeloord worden gespeeld.
- Hanco Elenbaas
Jansen, Lemmen en Stokkel vallen buiten de NK-boot
door Anton Janssen
03 mrt 2008, 03:05 - BEEKBERGEN - De dammers Gérard Jansen, Jasper Lemmen en Jos Stokkel zijn zaterdag in de negende en laatste ronde van het kwalificatietoernooi in Beekbergen gestrand in hun pogingen het Nederlands kampioenschap 2008 te halen.
De Huissenaren Jansen en Stokkel sloten af met remise, Bemmelnaar Lemmen verloor.
Jansen speelde tegen Martijn Rentmeester even geconcentreerd en vastberaden als altijd maar werd kansloos toen aan de borden naast hem de concurrenten Sven Winkel en Gerlof Kolk de winst naar zich toe trokken. Daarmee waren de kansen voor de Huissense grootmeester voorbij. Jansen eindigde in zijn groep uiteindelijk als vijfde.
"Het verloop van de partij tegen Rentmeester was typerend voor mijn spel in dit kwalificatietoernooi", zo keek Jansen terug. "Ik kon het steeds niet afmaken. Ook tegen Rentmeester bouwde ik het voordeel niet uit. Door het verloop van de andere partijen had winst mij niet verder geholpen. Het is even wennen: sinds 1976 heb ik vrijwel onafgebroken het NK gespeeld. Alleen 1992 (te druk programma) en 1993 (geen keuzeplaats) heb ik gemist. Mogelijk ga ik in 2009 de weg via de kwalificatie weer op."
Lemmen had in zijn slotpartij tegen Erwin van Hierden eveneens een zege nodig. De ploeggenoot van Jansen bij DV Huissen zette de partij agressief op en bereikte voordeel. Dat verdween later als sneeuw voor de zon. Van Hierden nam het initiatief over en bereikte ondanks hevige tijdnood winnend afspel. Door deze nederlaag eindigde Lemmen in deze kwalificatiereeks op de gedeelde vijfde plaats van groep 1.
Lemmen: "Ik moest gezien het klassement veel risico's nemen en deed dat bewust ook. In het middelspel kon ik de aanval niet doorzetten. Ik wilde teveel. Het is me in dit toernooi al enkele keren eerder overkomen dat ik verkeerde keuzes maakte. De productiviteit ontbrak. Ik heb het zelf laten zitten en moet mijn aspiraties om in het NK te komen een jaar vooruitschuiven."
Stokkel, de tweede grootmeester uit Huissen, zette tegen Nico Lugthart een felle aanvalspartij op het bord. Het spel oogde kansrijk maar sluitende winst bleek een illusie. De remise betekende dat de enkelvoudig Nederlands kampioen de drie koplopers in zijn groep (3) niet kon achterhalen. Hij eindigde als vierde en greep daarmee naast kwalificatie.
De reeds uitgeschakelde Sander Spaans uit Lent en Theo Berends (Huissen) sloten hun toernooi in stijl af. Spaans leed tegen
- Hanco Elenbaas
PZC, 3 maart 2008
Rentmeester vierde in halve finale van NK
BEEKBERGEN - Dankzij een gelijkspel tegen grootmeester Gerard Jansen is Martijn Rentmeester uit 's-Gravenpolder in de halve finale van het NK dammen op de vierde plaats geëindigd.
Hij greep naast de eindstrijd maar is op basis van die klassering automatisch geplaatst voor het toernooi van volgend jaar.
Bennie Provoost sloot een teleurstellend toernooi af met de zevende plaats in zijn groep. Op de slotdag speelde de man uit Aagtekerke gelijk tegen Pieter Steijlen, de Nederlandse jeugdkampioen. Ook Leopold Sekongo, die zich net als Provoost de laatste twee jaar voor de finale wist te plaatsen, kon geen potten breken. De Ivoriaan, die in de Zeeuwse competitie voor BDV uitkomt, eindigde in zijn groep als vijfde.
Leonie de Graag werd in Beekbergen winnares van haar groep.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 3 maart 2008
Dubbel gevoel op NK voor dammer Zweerink
BEEKBERGEN - Jochem Zweerink is na afgelopen weekend nog steeds in de race voor de finales van het NK dammen. Volgende week mag hij in een barragepoule een ticket proberen veilig te stellen.
"Zaterdag ging het goed. Ik won van Gerbrand Hessing, ook omdat hij wat nonchalant speelde." Omdat Gerlof Kolk ook zijn potje won moest Zweerink het tegen hem in een barrage opnemen om directe plaatsing binnen te slepen. "Dat ging niet goed. We speelden eerst twee keer remise. Tijdens de derde partij stond ik op winst, maar liep ik in een eenvoudig zetje. Ontzettend dom."
Tegen de drie andere nummers drie speelt Zweerink volgende week een extra ronde. "Dat wordt spannend. Twee spelers plaatsen zich dan alsnog voor de finales."
Voor Wouter Ludwig en Gerrit Boom stond er tijdens de laatste ronde niets meer op het spel. Zonder druk wonnen ze wel allebei hun laatste wedstrijd.
In de Gelderse hoofdklasse heeft DUO de strijd om het kampioenschap definitief verloren van Wageningen. DUO ging in Vorden met 11-5 onderuit. "We hadden vooraf goede hoop", zegt teamleider Henk Grotenhuis teleurgesteld. "Maar de wedstrijd verliep uiteindelijk dramatisch. Cruciaal was de verloren partij van Bert Wolfschot. Hij dacht de winst binnen te halen, maar forceerde zijn eigen ondergang."
DWZ Warnsveld heeft na een 11-5 overwinning op Nijmegen de competitie als vierde beëindigd. "Volgend seizoen doen we weer een gooi naar de titel", was teamleider Henk Groen strijdvaardig.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 3 maart 2008
Kamper Damdag gedijt bij slecht weer
door Peter van Mierlo
KAMPEN - S. Koopman uit Rotsterhaule heeft zaterdag bij SSS de 47e Kamper Damdag gewonnen.
In een barrage met Kampenaar Michel Stempher bleek de Fries de beste. De winnaar nam de bijbehorende wisselbeker in ontvangst. "Nee, geen vleesschalen of geldprijzen. Hier wordt nog gedamd om bekers", glundert voorzitter Piet Dijkstra.
Dankzij oud-clubkampioen Tino Haring - eigenaar van ICT-bedrijf Four Oaks- kon hij een goed gevulde prijzentafel presenteren. "De mensen komen hier ook voor de sfeer, het lage inschrijfgeld en de leuke herinneringen. Bovendien is de eerste zaterdag in maart een traditie in de damwereld." Het leverde de gastheer een kwalitatief sterk toernooi op. Maar liefst twintig hoofdklassers schoven in Reijersdam aan, waaronder Tjalling van de Bosch uit Achlum. Een landelijke topper, net zoals de Groningers Begema en Huizinga. Niet alleen uit het noorden, ook vanuit Breda, Rotterdam en Enschede waren damliefhebbers naar Kampen gekomen.
In totaal telde het oudste damevenement van Overijssel 68 deelnemers waarvan een derde voor eigen publiek speelde. "Slecht weer zoals vandaag is gunstig. Dan gaan mensen naar binnen om te dammen. Als het te zonnig is blijven ze weg. Bovendien hadden we dit keer geen concurrentie van de landelijke competitie."
Het jeugdtoernooi werd een prooi voor Leroy Veenstra uit Kampen.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 3 maart 2008
Michel Stempher sterk op Damdag
KAMPEN - Michel Stempher maakte indruk op de 47ste Kamper Damdag. Hij rook in zijn woonplaats zelfs aan de eindzege, maar verloor in een barrage van Sjoerd Koopman uit het Friese Rotsterhaule.
In totaal telde het oudste damevenement van Overijssel 68 deelnemers, van wie een derde voor eigen publiek speelde. Het jeugdtoernooi werd een prooi voor Leroy Veenstra uit Kampen. Jan van de Sar uit Dronten werd tweede.
Nico Lugthart moest het evenement in zijn woonplaats aan zich voorbij laten gaan vanwege verplichtingen in de halve finales van het NK dammen. De debutant boekte in de slotronde een zeer verdienstelijke remise tegen Jos Stokkel. Lugthart smaakte het genoegen dat de grootmeester de puntendeling aanbood. Een moment van triomf. Lugthart eindigde met een eervolle score van acht punten uit negen partijen.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 3 maart 2008
Bill Neven boekt nieuw record in halve finales NK
BEEKBERGEN - Bill Neven (45) heeft in Beekbergen een nieuw persoonlijk record gevestigd in de halve finales van de strijd om het Nederlands kampioenschap dammen.
Dankzij een overwinning op Theo Berends in de slotronde behaalde hij negen punten uit negen partijen. Zijn oude record stond op acht punten. Neven profiteerde in het late middenspel van een foutje van Berends. Vrij snel daarna konden alle schijven terug in het doosje.
Michel Stempher maakte indruk op de 47ste Kamper Damdag. Hij rook in zijn woonplaats zelfs aan de eindzege, maar verloor in een barrage van Sjoerd Koopman uit Rotsterhaule. In totaal telde het oudste damevenement van Overijssel 68 deelnemers. Het jeugdtoernooi werd gewonnen door Leroy Veenstra uit Kampen. Jan van de Sar uit Dronten werd tweede.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 4 maart 2008
Damster Alexandra Betting niet naar NK
04 mrt 2008, 02:59 - BEEKBERGEN - Damster Alexandra Betting is in de halve finale van de voorrondes voor het Nederlands kampioenschap 2008 uitgeschakeld.
De Bennekomse verloor in de laatste ronde van Heike Verheul. Betting was na afloop van haar wedstrijd in Beekbergen flink teleurgesteld. De partij verliep niet naar wens. Betting kwam positioneel tekort en eindigde na de nederlaag in haar groep met vier punten uit vijf wedstrijden op een gedeeld vierde plaats.
- Hanco Elenbaas
Friesch Dagblad, 4 maart 2008
Dogmatische schaakstijl wint het van het creatieve denken
Groningen - Donker en afgelegen, net buiten de centrumring van de stad Groningen, bevindt zich de Dienst Sociale Werkvoorziening van de gemeente. Een troosteloos gebouw waar zeker ’s avonds niets te beleven valt.
Maar schijn bedriegt. Want achter de muren van dit grauwe bouwwerk spelen de twee beste noordelijke schakers een match over tien partijen om deze weken uit te maken wie zich een jaar lang de beste schaker van Noord-Nederland mag noemen. ,,Al zijn de verhoudingen nu wel duidelijk”, zegt Sipke Ernst respectvol over zijn tegenstander Jan Werle. De grootmeester uit Damwoude staat al op een 4-0 achterstand en moet vanavond vechten voor zijn laatste kans.
Ze zijn zonder twijfel de twee beste schakers die het Noorden momenteel kent. Ernst (29) en Werle (24) doen mee in de top van de vaderlandse en internationale schaakwereld. Behalve dat ze een gelijkwaardige rating hebben (rond de 2550), zijn er meer overeenkomsten te vinden tussen de twee. Vooral buiten de schaakwereld om. Ze volgen beiden een studie aan de universiteit van Groningen, spelen in de top van de Nederlandse én Duitse schaakcompetitie en zijn geboren in Fryslân. Bovendien wonen de twee grootmeesters op nog geen steenworp afstand van elkaar vandaan in de Martinistad.
Grote verschillen tussen de spelers zijn terug te vinden op het schaakbord. ,,Jan is iets dogmatischer en misschien ook wel wat verstandiger in zijn speelwijze’’, vindt Ernst. ,,Hij heeft een hele gezonde, logische stijl. Ik neem af en toe wat risico en speel iets creatiever. Maar daardoor ben ik wel kwetsbaarder.’’ Dat blijkt tot nu toe ook in de onderlinge strijd, want Werle lijkt een effectieve manier gevonden te hebben om Ernst te verslaan. De jonge schaker uit Beetsterzwaag heeft de eerste vier partijen gewonnen en is dus hard op weg om de eerste, officieuze titel te bemachtigen.
Officieus, want hoewel de partijen via internet te volgen zijn, ze tellen niet mee voor de rating. ,,Het is de eerste keer dat we dit doen en het hoeft van ons niet direct zo officieel’’, zegt Ernst. ,,Dan moet er ook een scheidsrechter bij en sponsoren.’’ Maar niet officieel, betekent niet dat er niet serieus geschaakt wordt. De schaakrivalen kennen elkaar al jaren en zijn er altijd op gebrand om elkaar te verslaan. ,,De eerste keer dat ik tegen Jan speelde was hij nog maar dertien. Toen won hij’’, herinnert Ernst zich. ,,Gelukkig won ik de eerste partijen daarna allemaal.”
De derdejaarsstudent Rechten legt uit dat er nog meer redenen waren om de tweekamp met Ernst aan te gaan. ,,Het is voor ons in het Noorden lastig om goede tegenstand te krijgen. Dat is in de Randstad toch een stuk eenvoudiger. Ik heb bijvoorbeeld niet gespeeld op het Corustoernooi. Toen had ik tentamens. Maar als je daar in de buurt woont is het makkelijker om mee te doen. Je speelt dan tegen wereldtoppers, en daar word je natuurlijk beter van. Het is belangrijk om zoveel mogelijk partijen tegen goede schakers te spelen.’’
Hoe goed de twee ook zijn, een profcarrière zit er voor beiden niet in. Dat is maar voor een paar schakers in Nederland weggelegd, en de twee Friezen denken niet dat ze daar voor in de wieg gelegd zijn. Werle heeft een aantal jaren geleden de stap naar profschaak wel gemaakt, maar besloot er na een jaar al weer mee op te houden. ,,Ik vond het vreselijk. Ik had veel te veel tijd over en ik vond het heel eenzaam.’’ Met die gedachte in het achterhoofd richten de twee zich dan ook vol op hun studies Nederlands en Rechten. En volgend jaar natuurlijk op de rematch, want die komt er vermoedelijk wel. ,,Als ik niet win, dan gaat Jan met dat het hele jaar inpeperen.’’
-
http://www.cameroon-tribune.net/article ... 991&olarch
Jeu de dames : il n’y pas eu de surprise
Louis MATEA
[26/02/2008]
Léopold Koueugueu, champion d’Afrique en titre a remporté l’ouverture de saison dans le Centre.
Ainsi donc, l’adage populaire selon lequel « un grand reste un grand » est toujours d’actualité.
Léopold Koueugueu avait le regard brillant dimanche dernier au quartier Essos de Yaoundé à l’issue de la finale remportée face à Jean Marie Eyebe. « Sans mépriser mes différents adversaires tout au long du tournoi, je savais avant le début de la compétition qu’il n’y aura pas de surprise », lance le champion d’Afrique en titre et par ailleurs grand maître international de jeu de dames. Jean Marie Eyebe aura beau résister en finale tout comme Armand Abouem en demi-finale de cette ouverture de saison dans la province du Centre, mais lors des parties blitz (jeu rapide de 5 à 10 mn) le dernier mot reviendra à Léopold Koueugueu. Le grand maître International empochera au final une prime de 100.000 F Cfa. Dans cette compétition ayant réunis les vingt meilleurs damistes de la province où Essola Essola aura été la grande révélation. Le joueur d’Eséka a non seulement séduit par son style et son fair-play, mais il s’est révélé un adversaire redoutable. Sans surprise il s’est retrouvé dans le dernier carré d’as. « J’aurais pu faire mieux. C’est parce que, à Eseka, nous ne sommes pas habitués à jouer avec le chronomètre. En plus certaines règles pendant les parties Blitz nous sont inconnues », a déploré à la fin du tournoi le joueur qui a promis de vite apprendre pour d’autres échéances.
Organiser plusieurs compétitions dans le Centre. Claude Ngondiep, le nouveau président de la Ligue provinciale a sa petite idée là-dessus. « Nous allons, non seulement multiplier des compétitions à travers tous les départements de la province du Centre, mais nous comptons également organiser plusieurs compétitions inter-quartiers dans la capitale », a promis Claude Ngondiep visiblement très ému après l’ouverture de saison réussie, quelques semaines après son arrivée à la tête de la ligue provinciale du Centre. « C’est un monsieur à encourager. Car c’est un passionné du jeu de dames », a lancé Marc Mbolo président de la Fédération camerounaise de jeu de dames. « Je demande aux damistes qu’ils reprennent en main leurs activités sans attendre l’aide de qui que se soit. Nous devons nous donner les moyens d’organiser nos activités en comptant d’abord sur nos propres ressources », a souhaité Marc Mbolo. D’après le président de la Fécadames, le Cameroun a déjà fait ses preuves pour ce qui est des sports physiques. Il faudrait aujourd’hui donner l’opportunité aux damistes camerounais qui sont parmi les meilleurs sur le plan mondial de prouver que le pays de Samuel Eto’o regorge également des talents dans le sport cérébral qu’est le jeu de dames
Jeu de dames : il n’y pas eu de surprise
Louis MATEA
[26/02/2008]
Léopold Koueugueu, champion d’Afrique en titre a remporté l’ouverture de saison dans le Centre.
Ainsi donc, l’adage populaire selon lequel « un grand reste un grand » est toujours d’actualité.
Léopold Koueugueu avait le regard brillant dimanche dernier au quartier Essos de Yaoundé à l’issue de la finale remportée face à Jean Marie Eyebe. « Sans mépriser mes différents adversaires tout au long du tournoi, je savais avant le début de la compétition qu’il n’y aura pas de surprise », lance le champion d’Afrique en titre et par ailleurs grand maître international de jeu de dames. Jean Marie Eyebe aura beau résister en finale tout comme Armand Abouem en demi-finale de cette ouverture de saison dans la province du Centre, mais lors des parties blitz (jeu rapide de 5 à 10 mn) le dernier mot reviendra à Léopold Koueugueu. Le grand maître International empochera au final une prime de 100.000 F Cfa. Dans cette compétition ayant réunis les vingt meilleurs damistes de la province où Essola Essola aura été la grande révélation. Le joueur d’Eséka a non seulement séduit par son style et son fair-play, mais il s’est révélé un adversaire redoutable. Sans surprise il s’est retrouvé dans le dernier carré d’as. « J’aurais pu faire mieux. C’est parce que, à Eseka, nous ne sommes pas habitués à jouer avec le chronomètre. En plus certaines règles pendant les parties Blitz nous sont inconnues », a déploré à la fin du tournoi le joueur qui a promis de vite apprendre pour d’autres échéances.
Organiser plusieurs compétitions dans le Centre. Claude Ngondiep, le nouveau président de la Ligue provinciale a sa petite idée là-dessus. « Nous allons, non seulement multiplier des compétitions à travers tous les départements de la province du Centre, mais nous comptons également organiser plusieurs compétitions inter-quartiers dans la capitale », a promis Claude Ngondiep visiblement très ému après l’ouverture de saison réussie, quelques semaines après son arrivée à la tête de la ligue provinciale du Centre. « C’est un monsieur à encourager. Car c’est un passionné du jeu de dames », a lancé Marc Mbolo président de la Fédération camerounaise de jeu de dames. « Je demande aux damistes qu’ils reprennent en main leurs activités sans attendre l’aide de qui que se soit. Nous devons nous donner les moyens d’organiser nos activités en comptant d’abord sur nos propres ressources », a souhaité Marc Mbolo. D’après le président de la Fécadames, le Cameroun a déjà fait ses preuves pour ce qui est des sports physiques. Il faudrait aujourd’hui donner l’opportunité aux damistes camerounais qui sont parmi les meilleurs sur le plan mondial de prouver que le pays de Samuel Eto’o regorge également des talents dans le sport cérébral qu’est le jeu de dames
Information : my first priority !!
L'info en première ligne !!
L'info en première ligne !!
- Hanco Elenbaas
Algemeen Dagblad, dinsdag 04 maart 2008
Micha en Katinka geen suffe tieners
Door HENK J. DE KLEIJNEN
REEUWIJK - Ze zijn geen ’ijsberen’ in de speelzaal. Broer en zus Blanken hebben voldoende zitvlees voor urenlange dampartijen.
![]()
Hoewel niet "damverslaafd", pakken broer en zus Blanken de ene beker na de andere.
FOTO BRAM GEBUYS
Met de neuzen net boven de schijven zijn ze voor hun leeftijdgenoten bijna niet te kloppen. Inmiddels gearriveerd bij de landelijke jeugdtop grijpen ze de ene na de andere sportbeker.
Ze zijn beslist geen duffe, damverslaafde tieners. Micha beoefent de vechtsport jiu-jitsu en is gek op zeevissen. Katinka is dol op paardrijden en volgt balletlessen. Vorige week werden tijdens de jaarlijkse wintersportvakantie in Oostenrijk de gebruikelijke ski’s opzij gelegd om fanatiek te gaan snowboarden. Lachend verklaarde het duo ’daar helemaal klaar voor te zijn’, na welgeteld één uur oefenen in het overdekte Snowworld in Zoetermeer.
Het sprankelende tweetal is voor de denksport klaargestoomd door super-propagandist Hans de Knikker, in de regio al jaren trainer en begeleider van jonge dammers op scholen. Op zijn initiatief kwam ook een overwegend jeugdig tiental tot stand dat voor damvereniging Denk en Zet (DEZ) deelneemt aan de landelijke competitie (klasse 2D).
Een oudere broer was als eerste gezinslid actief bij DEZ. Micha ging als 7-jarige eens mee kijken en vond het spel meteen boeiend. Nu, acht jaar later, is de ’liefde’ nog groter: ,,Dammen is gezellig én heel goed voor de training van je hersens.’’ Een jaartje na zijn entree volgde ook Katinka, eerst schoorvoetend, later steeds enthousiaster.
Inmiddels geven beide talenten aan het begin van de wekelijkse clubavond les aan jongere scholieren. Volgens Hans de Knikker, privétrainer van Micha, doet zijn pupil dat prima: ,,Hij is rustig en gaat grondig te werk. Twee meisjes gaan onder zijn hoede echt met sprongen vooruit.’’
Katinka traint zes keer per jaar bij de nationale bond, samen met hartsvriendin Maaike Kamer. ,,Een prachtig stel,’’ vindt De Knikker. ,,Ze zijn, ook met paardrijden, onafscheidelijk. De dag na Valentijnsdag gaven ze elkaar rozen.’’
Micha is al vaste waarde bij in het bondsteam van DEZ en was vooral de laatste maanden opmerkelijk succesvol. Zijn bliksemoverwinning in de voorlaatste ronde op een veel sterkere opponent was sensationeel. Zijn zusje mocht dit seizoen al enkele malen invallen, maar is voor de nieuwe competitie vrijwel zeker van een vaste stek. Haar toekomst lijkt ook mooi; ze kan al bogen op drie NK-deelnames. Vorig jaar werd ze bij de strijd om de landstitel voor meisjes tot 13 jaar gedeeld (met Maaike) vierde, net niet toereikend voor uitzending naar het EK.
Het aantal sportbekers is bijna niet meer te tellen, maar het duo blijft bescheiden. Het woord ’ambitie’ levert zelfs een proestbui op. ,,Nee hoor, gewoon lekker blijven schuiven. Nog beter worden natuurlijk, maar geen hogere doelen, geen overgang naar een sterkere club. Dit is al heel erg mooi.’’
- Hanco Elenbaas
Brabants Dagblad, 6 maart 2008
Go is méér dan schaken en dammen
door onze correspondent Ad van der Donk
<center>![]()
Vlnr Rob Bots, Wout Verheij en Thijs Breel tijdens de Go Club-avond in café De Unie.
foto Sandra Peerenboom</center>
06 mrt 2008, 03:29 - ROSMALEN - Go is een denksport die z'n oorsprong kent in China, zo'n vierduizend jaar geleden.
<center></center>
Het bordspel, ook bekend onder de namen baduk, wei ch'i, weiqi en igo, wordt wereldwijd door vijftig miljoen mensen gespeeld. In Japan, Korea, China en Taiwan zijn professionele Go-spelers beroemdheden. In Nederland kent de sport een veel kortere historie. Sinds 1959 is er een Nederlandse Go Bond, die zo'n duizend leden heeft. Het is dus een kleine sport gebleven.
<center></center>
'Jammer' en 'onterecht' vinden de leden van Go Club Den Bosch, want 'Go heeft meer te bieden dan schaken en dammen'. Frits op ten Berg uit Hintham was in 1975 de grondlegger van de club. Hij nam contact op met de Go Bond voor namen van leden in deze regio en plaatste een advertentie. "Daarop kreeg ik wel wat dubieuze telefoontjes," lacht hij, "van mensen die aan gogo-danseressen dachten." Al snel vond de club een thuis bij café Neuf aan de Brede Haven. Ook Arjan Nabbe was toen al van de partij: "De club telde toen zo'n twintig leden. Maar in de jaren negentig liep het ledenaantal geleidelijk terug en uiteindelijk ging de club in 2000 op non-actief."
Vorig jaar nam Wout Verheij contact op met Op ten Berg om de club nieuw leven in te blazen. Oud-leden waaronder Nabbe werden gecharterd, en met nog enkele nieuwe leden spelen ze nu elke woensdagavond in café De Unie. Verheij ontdekte Go via een cursusleider zwartwit-fotografie. "Die sprak er zo geanimeerd over dat ik meteen enthousiast werd. De eerste partij vond ik frustrerend. Ik snapte niet wat ik deed, maar dat werd al snel beter." Als hij eenmaal begint, raakt Verheij amper uitgepraat over zijn passie. 'Nieuweling' Don Verheijen moet hem herhaaldelijk afremmen. Hoewel nieuweling.. Verheijen kwam al in zijn studententijd begin jaren zeventig bij toeval in contact met de denksport tijdens een saaie vergadering. "Ik ben weggelopen bij de vergadering en mee gaan spelen." Vorig jaar paktehij de draad bij Go club Den Bosch weer op.
Een schaak- of dambord vindt Verheijen te vol. "Het boeiende van Go is dat je op een leeg bord begint en dat je samen met je tegenstander iets moois met elegante patronen opbouwt." Ook Nabbe vindt Go veel uitdagender dan andere denksporten. "Het heeft eenvoudige basisregels, die je binnen een kwartier leert. Maar daarnaast heeft het veel meer mogelijkheden. Zo kan een computer zich al jaren meten met de schaaktop, terwijl daar bij Go nog absoluut geen sprake van is." Op ten Bergs liefde voor het bordspel blijkt uit talloze Go-boeken en -beeldjes. Verheij wil de sport in deze regio graag groter en bekender maken. "Hiervoor heb ik een website met veel info opgezet. Wij willen belangstellenden ook graag een cursus aanbieden. Misschien leuk voor kinderen van groep 8, nu de Cito-toets achter de rug is. je kunt niet jong genoeg beginnen met Go."
- Hanco Elenbaas
Brabants Dagblad, 5 maart 2008
Van Berkel plaatst zich voor finale NK dammen
05 mrt 2008, 02:59 - BEEKBERGEN - Voor de vijfde maal in zijn carrière heeft Anton van Berkel uit Tilburg zich weten te plaatsen voor de finale van het NK dammen.
In de halve finale tekende hij in de slotronde een vredesakkoord met Wim van der Kooij uit Den Bosch.