(onsportive) foefjes in het dammen
-
- Real name: Michel Stempher
Als je tegenstander zo graag met z'n kop boven de tafel wil hangen doet ie dat maar lekker in zijn eigen tijd. Als ie dat in de tijd van jou doet kan je dat tegen hem zeggen (dat je het irritant) vindt en als ie er niet mee ophoudt dan zou je volgens mij gewoon naar de arbiter kunnen en die zal hem dan (als ie echt niet stopt met dat gehang) een 0 geven, omdat je je tegenstander op geen enkele wijze mag afleiden.
-
Sebastian Pardo heeft gisteren bij Excelsior - Willem II op uitstekende wijze voorgedaan hoe je dan dient te reageren. Als je het hebt gemist: vanavond bij De Wedstrijden (19:00u RTL4) komt het ongetwijfeld weer langs.Bert Zwart wrote:Erno Prosman, de tegenstander van Thijs in ronde 10, komt soms wel eens tot rij zeven.
-
Je moet natuurlijk niet een complete rijsttafel gaan bestellen tijdens de partij. Maar een broodje eten is natuurlijk niet bezwaarlijk. Een knorrende maag kan ook irritant zijn. Kauwgom kauwen vind ik niet geweldig, maar ik heb er niet zo'n last van.thijs van den broek wrote:ja bedankt voor je antwoord.
en word het in de damwereld gezien als onsportief als je tijdens de partij gaat eten of kauwgom kauwen.
-
-
daar ben ik het mee eens [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]groenteboer wrote:Zolang ze maar niet uitgebreid gaan zitten smakken vind ik het goed.
Last edited by thijs van den broek on Sun Feb 24, 2008 21:45, edited 1 time in total.
-
ja het is zeker veradelijk want anders zou er geen dik boek over geschreven zijn (naam:drie om een is gemeen) maar ik denk hoe hoger het nivo hoe onsportiever het word gezien.baalberts wrote:Hoezo is een 3 om 1 uitspelen onsportief? Als beide kleuren nog zat tijd hebben, en de minderheidspartij niet op de lange lijn staat ga ik nog wel even door. Dat soort eindspelen zijn zeer verraderlijk, en zeker in de tweede klasse kun je dat nog wel winnen.
-
Ik vind het eraan liggen hoe het met de klok gesteld is van de minderheidspartij. Als deze persoon over (zeer) weinig tijd blijkt te beschikken vind ik het een vorm van klokrammen. Dat IS gewoon onsportief, ook al weet ik dat lang niet iedereen het met mij eens is. (Degenen over wie ik het heb weten het zelf wel!)
Als beide spelers over voldoende tijd beschikken lijkt het me geen probleem toch? De minderheidspartij maakt het dan toch wel remise meestal.
Vorig jaar maakte ik een 3-om-1 situatie mee bij de wedstrijd tussen Piet Dijkstra en Björn Winkel. (Een partij uit de nationale competitie.) Björn (de meerderheidspartij) speelde gewoon door en hij won er nog door. Piet had voldoende tijd volgens mij, dus ik vind het gewoon zijn eigen schuld dat ie de partij nog weet te verliezen.
Als beide spelers over voldoende tijd beschikken lijkt het me geen probleem toch? De minderheidspartij maakt het dan toch wel remise meestal.
Vorig jaar maakte ik een 3-om-1 situatie mee bij de wedstrijd tussen Piet Dijkstra en Björn Winkel. (Een partij uit de nationale competitie.) Björn (de meerderheidspartij) speelde gewoon door en hij won er nog door. Piet had voldoende tijd volgens mij, dus ik vind het gewoon zijn eigen schuld dat ie de partij nog weet te verliezen.
-
groenteboer wrote:Ik vind het eraan liggen hoe het met de klok gesteld is van de minderheidspartij. Als deze persoon over (zeer) weinig tijd blijkt te beschikken vind ik het een vorm van klokrammen. Dat IS gewoon onsportief, ook al weet ik dat lang niet iedereen het met mij eens is. (Degenen over wie ik het heb weten het zelf wel!)
dat is een beetje vaag als je, als de tegenstander weinig tijd heeft niet wil winnen met drie om een (terweil je dan meer kans hebt) en als hij veel tijd heeft dat je dan doorspeelt.
-
Ik zal het even verduidelijken: een 3-om-1 doorspelen vind ik niet onsportief. Ik vind het enkel onzinnig. Je weet tenslotte dat je toch niet kan winnen, even afgezien van de klok. Als je dus wel (geen tijdnood voor één der spelers) doorspeelt in een 3-om-1 moet je tegenstander gewoon behoedzaam blijven spelen.
Ik ga niet zeggen dat ik nooit een 3-om-1 zal doorspelen, want als mijn tegenstander in dikke tijdnood zit en hij heeft niet de lange lijn en het is een aardig belangrijke wedstrijd, dan weet ik nog niet waar ik voor zal kiezen. Óf voor het professionele resultaat dat zéér onsportief is, omdat het gewoon een vorm van klokrammen is, óf voor het sportieve resultaat. (gewoon een remise overeenkomen.) Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar het sportieve resultaat, maar als mij het daadwerkelijk in een partij zal overkomen die nogal belangrijk is kan ik niet echt meer helder nadenken over wat sportief en onsportief is. Dan denk ik alleen aan de wil om de partij winnend af te sluiten. Dit zullen ongetwijfeld meer spelers hebben, die door de druk tot beslissingen komen in de partij waarvan ze later spijt van hebben.
Kortom: het is nu wel makkelijk praten over wat we sportief en onsportief vinden in een 3-om-1 situatie, maar als we het zelf in het echt eens mee maken........
Ik ga niet zeggen dat ik nooit een 3-om-1 zal doorspelen, want als mijn tegenstander in dikke tijdnood zit en hij heeft niet de lange lijn en het is een aardig belangrijke wedstrijd, dan weet ik nog niet waar ik voor zal kiezen. Óf voor het professionele resultaat dat zéér onsportief is, omdat het gewoon een vorm van klokrammen is, óf voor het sportieve resultaat. (gewoon een remise overeenkomen.) Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar het sportieve resultaat, maar als mij het daadwerkelijk in een partij zal overkomen die nogal belangrijk is kan ik niet echt meer helder nadenken over wat sportief en onsportief is. Dan denk ik alleen aan de wil om de partij winnend af te sluiten. Dit zullen ongetwijfeld meer spelers hebben, die door de druk tot beslissingen komen in de partij waarvan ze later spijt van hebben.
Kortom: het is nu wel makkelijk praten over wat we sportief en onsportief vinden in een 3-om-1 situatie, maar als we het zelf in het echt eens mee maken........
De trukendoos is oneindig en elke truc heeft een remedie.... ik wil daarom weten welke trucjes er zijn en wat je daar tegen kan doen en of ze onsportive worden gezien door mensen.
Het regelement stelt :
Leidt het gedrag van je tegenstander je af, maak hem of haar er dan bewust van. Gaat het vervolgens door, melden aan de arbiter. Afhankelijk van het gedrag en de gemoedstoestand van de arbiter, win je misschien wel de partij. Dat is dan een 'mooie' truc.Artikel 16
Het is de spelers verboden gedurende het spel de tegenstander en/of andere spelers, op welke wijze dan ook, af te leiden of te hinderen. Overtreding kan bestraft worden en het verlies van de partij tot gevolg hebben.
Het sportiviteitsvraagstuk is subjectief. Mijn mening is dat ik mijn prestatie puur en alleen het resultaat wil laten zijn van de damstrijd die zich op het bord afspeelt. Dus niet van allerlei randomstandigheden en ook niet van bewust af- of misleiden van de tegenstander. Ongeacht de inzet!
Is doorgaan in een een-om-drie dan nog een damstrijd? In mijn beleving niet. Ik win het liefst omdat ik gedurende de partij mijn tegenstander overspeeld heb en niet door een blunder in het begin-, midden- of eindspel.
-
-
Even een ander vuiligheidje dat mogelijk is:
Stel: je staat niet erg goed en moet het nog maar remise zien te maken. Je tegenstander doet een zet en drukt de klok in. (niets aan de hand.) Op dat moment 'accepteer' jij het 'remiseaanbod' dat ie volgens jou aan heeft geboden terwijl je weet dat ie niks heeft aangeboden.
Hoe moet er in zo'n geval worden gehandeld door de arbiter??
Stel: je staat niet erg goed en moet het nog maar remise zien te maken. Je tegenstander doet een zet en drukt de klok in. (niets aan de hand.) Op dat moment 'accepteer' jij het 'remiseaanbod' dat ie volgens jou aan heeft geboden terwijl je weet dat ie niks heeft aangeboden.
Dit wordt behandeld tijdens de arbiterscursus. Zolans er geen uitslag is overeengekomen, wordt er doorgespeeld. Voor een overeenkomst moeten beide partijen het eens zijn.groenteboer wrote:Even een ander vuiligheidje dat mogelijk is: