-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 28, 2008 13:38
PZC, 28 januari 2008
Goede uitgangspositie voor dammers PWG
door Daaf Kasse
MIDDELBURG - De dammers van PWG 's-Gravenpolder hebben de koppositie in hoofdklasse B weer terug. Na de 16-4-overwinning op hekkensluiter Gorinchem is de voorsprong op concurrent Angarde weliswaar minimaal (één bordpunt), maar de uitgangspositie voor het cruciale duel met de Tilburgers op 9 februari is nu veel gunstiger voor de Zeeuwen.
PWG won de slag tegen de Zuid-Hollandse ploeg vooral aan de onderste vijf borden, waar het maximale punten werd behaald. Arjo Kousemaker, Andres van den Berge en Jan van de Weteringh wonnen dankzij sterk aanvalsspel en Henk Gunter peuzelde simpel een voorpost van zijn tegenstander op. Aan bord tien won Aart Walraven door een doorbraakcombinatie. Aan de hoogste vijf borden had Gorinchem meer in te brengen. Alleen Arie van de Weteringh pakte de winst. De overige vier partijen eindigden in een gelijkspel. Ruud Kloosterman en Johnny de Leeuw kregen weinig kansen, maar Martijn Rentmeester en Daaf Kasse lieten een winstmogelijkheid onbenut.
De Middelburgse damclub kreeg zaterdag tegen koploper Amstelland volop kansen op een overwinning. Jaap de Jonge en Evert Wiskerke kwamen snel een schijf voor maar verzuimden daarna het vonnis te voltrekken. Aan de andere borden zat het ook niet mee. Peter Schunselaar en Arie Kammeraat verloren, Piet Allaart kon een gunstig eindspel niet winnen en Frans Blaas ging in een remisestand door de klok. Alleen Bram Goedhart won voor de Middelburgers, die na de onnodige 12-8 nederlaag alle zeilen moeten bijzetten om de degradatie te ontlopen.
Het tweede team van PWG 's-Gravenpolder is weer in de race voor promotie naar de eerste klasse. Het team boekte een klinkende 13-7 overwinning op Gorinchem 2 en zag twee concurrenten punten verspelen.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 28, 2008 13:50
De Stentor, 28 januari 2008
Damclub verslikt zich in Borne
BORNE - In de negende ronde van de damcompetitie heeft Harderwijk in de uitwedstrijd tegen Borne een duur punt laten liggen. Op papier was dit een wedstrijd die gemakkelijk gewonnen zou moeten worden, vrijwel elke Harderwijker had een tegenstander met lagere rating tegenover zich zitten. De praktijk bleek evenwel weerbarstiger.
Harderwijk ging goed uit de startblokken doordat Niek Kuijvenhoven een van de toppers van de tegenpartij al vrij snel een schijf afhandig maakte en daardoor winnend voordeel verkreeg. Ruurd Wuestman kon door een blunder van zijn tegenstander ook zijn partij direct naar zich toe trekken. Het leek hierdoor een ruime overwinning te kunnen worden. Cor Koene hield na een afwikkeling een schijf meer over dan zijn tegenstander maar dit bleek niet genoeg voor de winst. Vervolgens kwamen er nog twee tegenvallers. Invaller Bert Foppen liet zich verrassen en Patrick Wielemout voerde een zeer fraaie damcombinatie uit die achteraf verkeerd uitpakte. De stand werd hierdoor weer gelijk getrokken. De Harderwijkers kwamen weer op voorsprong door een overwinning van Jaap van Hierden. In de allerlaatste partij ging het echter fout. Jaap van der Werfhorst kwam te veel onder druk in een klassieke stand en kwam uiteindelijk terecht in een eindspel dat niet houdbaar bleek. De eindstand kwam hiermee op 10-10. Titelconcurrent De Oldehove won wel ruim en staat nu bovenaan.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 28, 2008 13:53
DUO hardhandig gevloerd in Hijken
door Nikhila
VORDEN - DUO liep in het Drentse Hijken tegen een zware 14-6 nederlaag aan. "Geflatteerde cijfers", verklaarde aanvoerder Henk Grotenhuis. "De dramatische ontknoping op het negende bord kwam keihard aan." Met nog twee ronden te gaan, is het zelfvertrouwen in Vorden nog allerminst geknakt. "We zijn zeker van de nacompetitie", weet Grotenhuis. "In de volgende ronde zal koploper VST Schiedam te sterk zijn, maar een zege op het Brabantse Excelsior kan op de slotdag alles nog goedmaken." Het duel in Hijken zal Henk Ruesink lang heugen.
De Vordenaar, al zeker dertig jaar een vaste steunpilaar, veegde tegenstander Michiel Kroesbergen met ijzersterk spel van het bord. Kroesbergen, zeker tweehonderd ratingpunten hoger ingeschaald, haalde alles uit de kast. "In een totaal verloren stand brengt hij Henk nog van de wijs", mopperde Grotenhuis. "Echt sportief vond ik dat niet."
Ruesink kon het bord leeg slaan, maar liet zich bedotten door een vermeende plakker. Het voordeel in het vier-om-twee eindspel was niettemin nog steeds voldoende voor de Vordenaar. "Henk werd onzeker en gebruikte veel tijd en ging na bijna zes uur spelen in gewonnen stand door de vlag."
Bert Woolschot had de plaats van Friso Fennema ingenomen, die als VVD-woordvoerder moest opdraven op het jubileumfeestje van zijn partij. De voorzitter van Dammers Uit Oost nam de honneurs glansrijk waar, maar gooide de remise in het eindspel te grabbel.
Grotenhuis deelde ook zelf in de malaise in zijn partij met grootmeester Hans Jansen. "Vorig jaar speelde ik remise met hem en ook nu had ik geen centje pijn." Onder druk van de klok ging het toch nog mis tegen de oud-kampioen van Nederland. "Ik koerste met zwart op twee dammen af. Een zet met schijf 32 zou een vlotte remise hebben opgeleverd, maar ik koos in de haast voor schijf 33."
De vierde verliespartij kwam op naam van Peter Schellekens, die een vernietigende damzet over het hoofd zag. De tegenkansen van DUO bleven beperkt tot een drietal borden met groot voordeel, maar de Drentse ploeg - in de race voor een plaats op het podium - hield de deur handig op slot.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 28, 2008 13:57
Eindhovens Dagblad, 28 januari 2008
DAMMEN PSV doet weer mee in titelstrijd
28 jan 2008, 02:52 - DEVENTER - De dammers van PSV doen ineens weer mee in de strijd om het kampioenschap in de eerste klasse C. Zelf wonnen de Eindhovenaren met 9-11 bij DDC. Koploper Dordrecht ging verrassend onderuit bij Ons Genoegen.
Met nog twee ronden te gaan heeft PSV nu een puntje achterstand op Dordrecht en de reserves van het Huissense VBI. Twee keer moest PSV in Deventer een achterstand wegpoetsen. De winstpartij waarmee invaller Paul Hellings PSV voor het eerst in de wedstrijd op voorsprong zette, bleek voldoende voor de overwinning.
DDC - PSV 9-11: 1. Hendriks - Wijn 1-1; 2. Grouwstra - Passchier 0-2; 3. Stehouwer - Nas 1-1; 4. Luchies - Hellings 0-2; 5. Kos - Sandee 0-2; 6. Jansen - Menno Hottinga 1-1; 7. Smeenk - Brouns 2-0; 8. Van Amersfoort - Arts 2-0; 9. Olde Hanhof - Van Berkel 1-1; 10. Groen - Jouke Hottinga 1-1.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 28, 2008 14:37
TC Tubantia, 28 januari 2008
Historisch gelijkspel dammers Denk en Zet
WESTERHAAR – De dammers van Denk en Zet speelden in de ereklasse een gedenkwaardig duel tegen Amsterdam. „ Het 10- 10 gelijkspel telde louter remises”, wist teamleider Peter Hoopman. „Dat is in de historie pas een paar keer eerder gebeurd.”
Voor de ploeg uit Westerhaar lijkt het podium ver weg. Dik de Voogd had tegen Jeroen van den Akker de beslissende treffer binnen bereik, maar de wedstrijdklok raakte van slag, waarna het duel werd afgedaan als gelijkspel.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 28, 2008 14:39
Twente’s Eerste veilig door zege op Den Haag
HENGELO – De dammers van Twente’s Eerste pakten dit weekeinde kostbare punten tegen degradatiekandidaat Den Haag: 11-9. „We moesten er hard voor werken, maar zijn na de zege eindelijk veilig”, sprak aanvoerder Odin Mol.
Na een lange rij remises besloot grootmeester Wadim Wirny een gokje te wagen. „Hij dacht ruim vijftig minuten na over zijn riskante plan, maar het was niet verantwoord. In de analyseruimte vonden we al snel een waterdichte winst voor zijn tegenstander.” De zege van Twente’s Eerste-dammer De Bruijn werd uitbundig gevierd.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 28, 2008 14:44
Brabants Dagblad, 28 januari 2008
Belgen spelen grote rol in derby
door Chris Korsten
28 jan 2008, 03:16 - TILBURG - "Ik heb met pijn in m'n hart gewonnen", zei Marc de Meulenaere zaterdag na de 11-9 overwinning van Angarde in de Tilburgse damderby tegen TDV. Na zes uur forceerde De Meulenaere de beslissing. In het Tilburgse wijkcentrum De Reit, dat bij wijze van uitzondering was omgedoopt tot damlokaal, had opmerkelijk genoeg meer dan een kwart van de aanwezige denksporters de Belgische nationaliteit.
Bij TDV deden drie Belgen mee - voor deze gelegenheid werden Hein de Cokere, Jimmy Depaepe en Anthon Hanssens van stal gehaald. Vier anderen, te weten Tijs Demasure, Arthur Hanssens, Hugo Verpoest en Christophe Deleersnyder, waren de grens niet gepasseerd. Bij Angarde vertegenwoordigden Marc de Meulenaere, Yves Vandeberg en Bryon Wollaert het zwart-geel-rood. Van alle Rode Duivels voelde Wollaert zich na afloop ongetwijfeld het meest ellendig. De Oostendenaar, met zijn wapperende lange manen ontegenzeglijk een imposante verschijning, verloor namelijk totaal onnodig van Kees van Bakel. "Direct bij aankomst in Tilburg ging het al niet goed. We kwamen weliswaar ruimschoots op tijd aan in de stad, maar tijdens onze zoektocht naar de speelzaal raakten we het spoor bijster. Het gevolg was dat ik bijna twintig minuten te laat achter mijn bord kroop. Ja, ik vond het eerlijk gezegd best balen om te beginnen met een tijdsachterstand. De partij zélf leek gewoon remise te worden, totdat ik in het late middenspel kleine foutjes begon te maken. Ach, met een beetje mazzel pruts ik er nog wel een punt uit, dacht ik toen. Helaas ben ik – deels door onderschatting - uiteindelijk van een koude kermis thuisgekomen", treurde Wollaert.
Bij de TDV-Belgen was het de 15-jarige De Cokere die een minder gelukkige dag had. Het ventje bood aanvankelijk dapper weerstand tegen de gelouterde Theo Schippers, echter in het middenspel beging hij een positionele blunder. "Ik bood mijn tegenstander een aanval aan, maar hij durfde het eenvoudigweg niet aan. Een paar zetten later heb ik hem weten te omklemmen met een dodelijke hekstelling. Om wat tegenkansen te creëren offerde hij een schijf, een actie die geen zoden aan de dijk zette", lichtte Schippers toe. "Maar dit knaapje komt er wel! Bij TDV lopen meer van dit soort gasten rond; ik ben dan ook benieuwd hoe sterk de ploeg over een paar jaar zal zijn. Vandaag is onze club als winnaar uit de bus gekomen, de volgende keer is de uitslag misschien andersom."
De slechts 13-jarige Anthon Hanssens leverde een keurige prestatie door Edgar Haagh op remise te houden. Hetzelfde resultaat behaalde de net 14-jarige Thijs van den Broek tegen nestor Ad van Tilborg. Aan de andere kant deelde junior Joeri Hezemans op verdienstelijke wijze de punten met zijn trainer Wil van den Braak, de topscorer van TDV. Grote gemiste kansen waren er in Tilburg-West niet of nauwelijks te bespeuren, behalve dan de opgelegde winstkans die Peter Kort van Jasper Daems kreeg aangereikt. "Ik was bijna in slaap gesukkeld, zó saai was mijn partij. En dat lag echt niet aan mij. Een potje sjoelen zou spannender zijn geweest. Op het laatst stond ik verloren, maar dat zag Peter niet. Godzijdank heb ik alsnog een punt overgehouden aan dit verschrikkelijke potje", ventileerde Daems.
Bij een stand van 9-9 kroonde De Meulenaere zichzelf tot matchwinnaar. Toon Dielen fungeerde daarbij als de schlemiel. "Ik heb met pijn in m'n hart gewonnen. Het is niet leuk om uitgerekend tegen je oude club de beslissing te forceren. Maar dat is sport. Het feit dat Angarde nu nog steeds in de running is voor het kampioenschap telt natuurlijk minstens net zo zwaar."
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 28, 2008 14:47
Klokincident draagt bij aan remise
DAMMEN . Denk en Zet/ Witte van Moort speelde in de ereklassse met 10-10 gelijk tegen Hiltex uit Amsterdam. Dik de Voogd had tegen grootmeester Jeroen van den Akker de beslissende treffer binnen bereik, maar de wedstrijdklok raakte op dat moment van slag. Van den Akker was in gewonnen stelling niet aan zet, maar zijn klok liep wel door. Na wat ferme klappen kreeg De Voogd de klok nog net op tijd tot stilstand, maar er bleven nog maar twee seconden voor de laatste vier zetten. Van den Akker bood zijn onfortuinlijke tegenspeler sportief remise aan.
● De nacompetitie lijkt ver weg voor Almelo na het 10-10 gelijkspel met DamRa. „ De winst ging pas in de allerlaatste partij verloren”, zei clubkampioen Gertjan Kolsté. Bij 10-8 was Jan Wienk de boosdoener voor de thuisclub. De geroutineerde Almeloër had een remise in handen, maar hij verspeelde deze stelling.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 28, 2008 14:51
Nijverdal hangt boven de afgrond
DAMMEN. De overlevingskansen van Nijverdal/ Ravenshorst lopen parallel met de bewegingen van de AEX- index. „ De kans op directe degradatie is weer groter geworden”, kreunde bestuurder Harrie Hoonhorst. Zijn manschappen waren niet opgewassen tegen koploper Franeker ( 13- 7) en de naaste concurrent uit Groningen pakte wél twee punten.
Vitalia Doumesh hield Tjalling Goedemoed, met een rating van 1409 de sterkste speler in de arena, fortuinlijk in bedwang. „ Goedemoed struikelde in gewonnen stelling over een damslagje”, lachte Hoonhorst. „Hij beende woedend weg en sloeg de deur keihard achter zich dicht.”
De nederlaag van Vaidas Stasytis uit Litouwen, door een vertraging op Schiphol een half uur te laat achter het bord, was een lelijke tegenvaller voor de Twentse ploeg. Bill Neven tekende uiteindelijk voor de enige tegentreffer. „ Zijn opponent had al drie jaar lang niet meer verloren”, wist Hoonhorst, die de toekomst met angst en beven tegemoet ziet.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 28, 2008 15:02
Brabants Dagblad, 28 januari 2008
'Mijn handen deden andere zetten dan m'n hoofd'
door Piet Lauwen
28 jan 2008, 03:16 - ROSMALEN - De dammers van Heijmans Excelsior moeten nu al ernstig rekening gaan houden met een degradatiewedstrijd om het seizoen in de ereklasse met een seizoen te verlengen.
Het Rosmalense tiental verloor zaterdag in eigen huis met 6-14 van DVSB en deelt nu, met nog twee ronden te gaan, de negende plaats met Dammers uit Oost. Saillant: de laatste competitieronde spelen de twee ploegen tegen elkaar. Den Haag en Denk en Zet zijn vrijwel zeker van degradatie.
Heeschenaar Frank Teer, die als enige speler van Heijmans Excelsior zijn partij won, is in de damwereld kenner bij uitstek van de reglementen. "Er degraderen twee ploegen rechtstreeks en de twee daarboven krijgen nog een kans om zich te handhaven tegen de nummers twee van de hoofdklasses."
Tot kort voor de eerste tijdcontrole kon Excelsior gelijke tred houden (2-2) met de ploeg uit Soest/Baarn. In hevige tijdnood verloor Roep Bhawanibhiek van Waldo Aliar. "Ik zat allerlei varianten door te rekenen, maar mijn handen deden andere zetten dan mijn hoofd. Een mooie zelfmoordactie of een variant onder het motto 'hoe knoop je jezelf op'." Bhawanibhiek had na afloop nog duidelijk respect voor zijn tegenstander. "Die heeft in het wereldkampioenschap gespeeld." Dat dat al een hele tijd geleden was, in 1972 om precies te zijn, vertelde hij er niet bij. Want in de damwereld vergaat glorie niet.
Daar weet Harm Wiersma alles van. Na de tijdnoodfase liep de DVSB'er even de barruimte binnen om een drankje te halen. Prompt werd hij aangesproken door een hem (nog) onbekend persoon. De herinneringen werden wakker, toen de man in kwestie zich bekendmaakte en verhaalde van de weken die zij samen in Rusland doorbrachten. Wiersma wist ineens alles weer, maar was nog duidelijk met zijn partij tegen Adri Vermeulen bezig. "Stom van me, ik had zichtbaar voordeel, maar ik verwisselde twee zetten. Anders was het meteen uit geweest. Maar ik weet niet wat mijn tegenstander allemaal gezien heeft." Wiersma slenterde weer terug naar de speelzaal en ging verder met zijn partij.
Inmiddels was zijn ploeg wel op een 2-10 voorsprong gekomen. Na Bhawanibhiek hadden ook Ladage, Van der Kooij en Van den Hooff moeten capituleren. De winstpartij van Teer en knappe remises van Voor de Poorte en Greveraars kwamen te laat voor Heijmans Excelsior. En uiteindelijk won ook Harm Wiersma toch nog van Adri Vermeulen.
Elders in de zaal schoof nog een andere opmerkelijke verschijning uit de damgeschiedenis aan. In het tweede tiental van Heijmans Excelsior speelde de Rosmalense Karen van Lith na lange tijd weer eens een officiële partij. Een comeback van de elfvoudige Nederlandse kampioene bij de vrouwen? "Nee, ik heb de club vandaag alleen maar willen helpen omdat er zoveel zieken waren."
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Tue Jan 29, 2008 01:52
Brabants Dagblad, 24 januari 2008
Oude rock dient als inspiratiebron voor Haagh
door Chris Korsten
24 jan 2008, 09:34 - TILBURG - Hij acteert al meer dan een kwart eeuw voor DAVO, de Tilburgse damclub die tegenwoordig Angarde heet.
Edgar Haagh (46) kijkt reikhalzend uit naar het treffen met rivaal en stadsgenoot TDV, een duel dat zaterdag na ruim tien jaar eindelijk weer eens op de rol staat. "Ik schat ons team licht favoriet." De kans is groot dat de damfanaat uit Breda zaterdag gehuld is in een T-shirt met daarop het konterfeitsel van Alexander Dibman. Met de mysterieuze oud-wereldkampioen voelt hij namelijk in meerdere opzichten veel verwantschap. "T-shirts met een afbeelding van Gantwarg, Van der Wal, Sijbrands, Wiersma en Koeperman maken overigens ook deel uit van mijn verzameling. Zo'n beetje alle wereldkampioenen heb ik thuis in mijn kledingkast liggen." Haagh maakte op de lagere school kennis met het damspel. "Dat was hier in Breda, de stad waar ik vrijwel altijd heb gewoond. Ik kan me nog goed herinneren dat ik in de finale van het schooltoernooi een meisje tegenover me aantrof. Ik gaf al mijn schijven weg, op één na. Want die stond ergens vast in een hoekje. Zo won ik het toernooi. Gek eigenlijk, maar volgens mij denken veel huis-tuin-en-keuken-dammers nog steeds dat die valse regel bestaat." Pas jaren later, in 1979, vond hij de weg naar een damvereniging. "Ik ging met m'n moeder naar het Denksportcentrum, waar op dat moment een kloksimultaan van Harm Wiersma aan de gang was. Na afloop sprak ik Ad de Hoon, die me overhaalde om bij DV Breda te komen spelen. Guus Lens was mijn eerste tegenstander. Ik kwam een schijf voor, maar liet het simpel remise lopen. Wist ik veel…" Het duurde niet lang of de kenners waren overtuigd van zijn talent. Geholpen door een heuse stapel damboeken waarin hij veelvuldig zat te snuffelen, ontwikkelde hij zich in een opvallend rap tempo. Het was zelfs zo dat Haagh – terwijl hij gewoon lid bleef bij (het inmiddels ter ziele gegane) DV Breda - al in het begin van de jaren tachtig de kleuren van het toenmalige DAVO vertegenwoordigde. "Sindsdien heb ik alle naamsveranderingen meegemaakt. Ik weet niet precies hoeveel seizoenen ik tot op heden op het hoogste niveau heb gedamd, maar het zijn er nogal wat geweest. Dat we dit seizoen voor het eerst sinds lange tijd weer een toontje lager zingen, vind ik trouwens helemaal niet erg. We doen lekker mee om het kampioenschap, wat stukken leuker is dan elke keer het risico lopen dat je vreselijk wordt afgedroogd." Haagh, óók een begenadigd bridger, is wellicht minder theoretisch onderlegd dan vroeger, maar weet op het bord met de honderd ruiten doorgaans nog héél goed waarmee hij bezig is. "Ik durf in principe alle systemen aan. Korte of lange vleugelopsluiting, onvoltooide hekstelling, Naamloos Skelet, Partie Bonnard, niks is me te gek. Toegegeven: bij teamwedstrijden neem ik over het algemeen minder risico's dan bij persoonlijke kampioenschappen."
Inspiratie ontleent Edgar Haagh deels aan zijn favoriete muziek. "Niet zelden zit ik achter het bord, met deuntjes van Deep Purple, Led Zeppelin, Status Quo en Nirvana in m'n kop. Dat motiveert me meestal bij het zoeken naar de juiste zetten." Zaterdag bij de derby tegen stadsgenoot TDV, die zich bij wijze van uitzondering afspeelt in wijkcentrum De Reit, hoopt de Bredanaar flink te vlammen. "Maakt me niet zoveel uit wie ik tegen krijg, ben van niemand bang."
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Tue Jan 29, 2008 01:54
Oosterveen herstelt zich
door Nikhila
GRAMSBERGEN - Damclub Oosterveen pakte de winnende draad weer op: 11-9 tegen SSS Kampen. "De vrouwen in het team hebben ons er vandaag door gesleept", vond voorzitter Jan Nijmeijer.
De terugkeer van Rima Danileviciene wierp al snel vruchten af. De Litouwse speelster verraste haar tegenstander met een verraderlijke dubbele dreiging.
Roelinda Lunenborg, dit seizoen door de vele beslommeringen nog niet actief, maakte een knappe rentree. Het voordeel van de vroegere NK-finaliste uit Dedemsvaart sloeg weliswaar net niet door, maar de vreugde na haar remise was er niet minder om. "Zij tekende voor het elfde puntje", aldus Nijmeijer.
De clubvoorzitter was zelf nog beduusd na de wonderbaarlijke ontsnapping van tegenstander Michel Stempher. "Hij gaf in een zes-om- zes standje drie schijven weg en bij zijn gang naar de damlijn volgde opnieuw een dubbeloffer." De Overijsselse jeugdkampioen snoepte met zijn dam zowaar nog een puntje tegen de overgebleven zes schijven van Nijmeijer.
Zwolle overleefde in Hengelo een 4-0 achterstand: 9-11. "Een spannend duel met slechts één remise", vertelde bestuurder Hans Mensink. De oogst van de sterspelers was eindelijk weer eens optimaal. Martijn Vissers knoopte zijn tegenspeler in hoog tempo op en is met zeventien punten uit negen duels de onbetwiste uitblinker in 2B.
De rake slagzet van Johannes van der Veer zorgde bij 4-4 voor evenwicht. Sico Jurrius speelde een schitterende partij tegen de sterkste Hengeloër. "Helaas kostte het hem te veel bedenktijd", verzuchtte Mensink. "Met een zekere remise in handen ging hij op de 47ste zet door de vlag." Mensink nam zelf met succes een brutale voorpost onder vuur, maar het bleef tot in het vijfde uur onverminderd spannend. De bevrijdende treffer van Bert Postma trok de ploeg dikverdiend over de streep.
DOS/Hartholt Olie ging opnieuw onderuit: 12-8 bij OG Wapenveld. De snelle ondergang van Frits Gerritsen was de eerste mokerslag. "Dit is mijn slechtste seizoen ooit", mopperde de Heinose clubkampioen. "Maar ik ben beslist niet de enige die niet in vorm is."
De gelijkmaker van Vincent Lievense zorgde voor een korte opleving, maar drie opeenvolgende nederlagen sloegen alle hoop de bodem in. Ook Erik Ploeger liet met een schijfje meer de winst nog glippen. De late voltreffer van Ronald Holterman was niet meer dan een pleister op de wonde.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Tue Jan 29, 2008 10:07
Brabants Dagblad, 29 januari 2008
DAMMEN - door Piet Lauwen
29 jan 2008, 02:59 - Het kost tegenwoordig nauwelijks moeite om in een serie partijen naar bepaalde kenmerken op zoek te gaan.
Vroeger, eigenlijk nog niet zo heel lang geleden, speelde je de partijen van papier en met een dambord(je) na. Nu doe je dat met de computer en dat gaat een heel stuk sneller. Waarbij je de computer alvast wat schiftingswerk kunt laten doen. Zo stuitte ik in de achtste competitieronde weer eens op een opmerkelijk hoog aantal partijen.
Beginnen we in de ereklasse met Van Hattem - Robert-Jan van den Akker. Met 44-40 (23x41) 36x47 (27x36) 26-21 (17x26) 47-41 (36x47) 38-32 (47x29) 34x14 komt wit altijd op veld 6.
Op hoofdklasseniveau moet toch bekend zijn, dat (19-23) niet mag. Deze variant van de 32-28 (17-22) opening is volledig uitgeanalyseerd. Niet dus, want Den Besten speelde de zet tegen Andy Damen, die er met 47-41 (36x47) 30-24 (20x29) 26-21 (17x26) 37-31 (26x37) 42x31 (47x33) 39x6 wel raad mee wist.
In het Brabants onderonsje tussen Paul Peters en Rene van Oosterhout bracht wit met 27-21 (16x18) eerst de steunschijf op zijn plaats, om vervolgens de zaak met 37-31 (26x48) 38-32 (48x23) 28x6 af te werken.
Van de eerste klasse tot slot naar de tweede. In Galliard - Van de Vegt leverde 37-32? het spectaculaire (24-29) 33x15 (22x42) 47x38 (17-21) 26x17 (12x21) 31x22 (14-20) 15x24 (13-19) 24x2 (11-16) 2x11 (6x46) op.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Tue Jan 29, 2008 10:11
BN De Stem, 29 januari 2008
De Variant speelt gelijk
door Jan de Wolf
Dinsdag 29 januari 2008 - DAMMEN - In de negende ronde van de landelijke damcompetitie in de tweede klasse E heeft De Variant uit Oudenbosch een verdienstelijk gelijkspel behaald tegen Eureka uit Heerlen.
Vorig jaar werd tegen deze ploeg nog een 13-7-nederlaag geleden. Overwinningen werden geboekt door Hans Bomgaars, Martin de Wolf en Franklin Denissen.