PZC, 21 januari 2008
Gerben Hoek van Dijke Zeeuws damkampioen
's-GRAVENPOLDER - Gerben Hoek van Dijke is net als vorig jaar Zeeuws damkampioen bij de pupillen geworden.
De speler van Middelburg won in 's-Gravenpolder al zijn partijen. Tweede werd Marije Noordhoek, net voor Sander van der Wekken.
Het kampioenschap bij de aspiranten is nog niet beslist. Thijs Wisse heeft de beste papieren, maar moet nog enkele partijen inhalen.
KRANTENARTIKELEN - 2008/2009
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 21 januari 2008
Jasper Lemmen consolideert positie
21 jan 2008, 03:03 - BEEKBERGEN - Jasper Lemmen heeft dit weekeinde zijn positie in de halve finale van het Nederlands kampioenschap dammen geconsolideerd.
<center>
Huissenaar Jos Stokkel concentreert zich in Beekbergen tijdens zijn partij tegen Hein Meijer.
De partij zou in remise eindigen. foto Kevin Hagens</center>
De speler van DV Huissen noteerde in Beekbergen twee keer een puntendeling.
Lemmen speelde zaterdag remise in een spannende maar gelijkwaardige partij met medekoploper Wim van der Kooij. Gisteren koos de Bemmelnaar tegen Alfons Ottink voor een agressieve partijopzet. De aanpak bleek te ambitieus, want Lemmen moest secuur spelen om nadeel te ontlopen.
Lemmen bezet in groep 1 de tweede plaats met 6 punten uit 4 partijen, één punt minder dan Van der Kooij, die ten koste van Teun van de Krol zijn derde overwinning bijschreef. Het volgend speelweekeinde, 2 en 3 februari, is voor Lemmen van groot belang. Dan ontmoet hij zijn directe concurrenten Pieter Steijlen en Bennie Provoost.
Gérard Jansen komt in deze halve finale moeizaam op gang. Zaterdag noteerde de Huissense grootmeester in groep 4 tegen Jochem Zweerink zijn derde remise. De Achterhoeker hield stand met correct tegenspel. Gisteren werkte Jansen zich in de plus ten koste van streekgenoot Sander Spaans uit Lent. De Huissenaar kreeg vlot aanknopingspunten en legde daarmee de basis voor zijn overwinning op techniek.
Het overwicht van Jansen vertaalde zich na zestig zetten in een duidelijke winstpartij. "Het werd tijd dat ik won", zei Jansen. "Een speler als Rentmeester (7 uit 4, red.) gaat als een speer. Met mijn score (5 uit 4, red.) kan het nog alle kanten op. Ik kan een NK-ticket nog op eigen kracht veroveren."
Jansen deelt de tweede plaats met Gerlof Kolk en de Arnhemmer Sven Winkel, die ten koste van Anton Schotanus ook zijn eerste zege binnenhaalde. Jansen en Winkel ontmoeten elkaar in de komende (vijfde) ronde.
Sander Spaans is na vier ronden in deze groep nog puntloos. Het zat de jeugdige debutant niet mee. Zaterdag kwam de speler van DC Lent tegen Anton Schotanus luttele seconden tekort voor een remise. Spaans overschreed zijn bedenktijd.
De Huissenaren Theo Berends (groep 2) en Jos Stokkel (groep 3) kwamen twee keer een deling van de punten overeen. Stokkel heeft na de remises met Hein Meijer en Erik van de Weerdhof nu 4 uit 4, Berends pakte tegen Ramon Sakidin en Boudewijn Derkx zijn eerste punten.
- Hanco Elenbaas
Pluspunt Sven Winkel in halve finale
21 jan 2008, 03:03 - BEEKBERGEN - Sven Winkel staat na vier ronden in de halve finale voor het NK dammen in de plus.
De Arnhemmer won zondag van Schotanus. Een dag eerder had Winkel remise gespeeld met Kolk. Winkel staat nu gedeeld tweede.
Erik van de Weerdhof van CTD uit Arnhem vergaat het minder. Hij verloor van Heusdens en speelde remise met Huissenaar Jos Stokkel.
Gera Hol kwam bij de vrouwen in haar tweede partij tot remise tegen Rosa Vermeulen. De Arnhemse heeft 3 punten uit 2 partijen.
Betuwnaar Jasper Lemmen heeft zijn leidende positie geconsolideerd. De speler van DV Huissen noteerde twee keer een puntendeling. Zaterdag deed hij dat in een spannend maar gelijkwaardige partij met medekoploper Wim van der Kooij. Gisteren koos Lemmen tegen Alfons Ottink voor een agressieve partijopzet. De aanpak bleek te ambitieus want Lemmen moest secuur spelen om nadeel te ontlopen. Lemmen bezet in zijn groep de tweede plaats met 6 punten uit 4, één punt minder dan Van der Kooij.
Ploeggenoot Gérard Jansen komt moeizaam op gang. Zaterdag noteerde de Huissense grootmeester tegen Jochem Zweerink zijn derde remise. De Achterhoeker speelde correct tegen. Gisteren werkte Jansen zich in de plus ten koste van streekgenoot Sander Spaans uit Lent. De Huissenaar kreeg vlot aanknopingspunten en legde daarmee de basis voor zijn overwinning op techniek.
Het overwicht van Jansen vertaalde zich na zestig zetten in een duidelijke winstpartij. "Het werd tijd dat ik won. Een speler als Rentmeester gaat als een speer. Met mijn score van 5 uit 4 kan het alle kanten op. Ik kan een NK-ticket nog op eigen kracht veroveren." Jos Stokkel en Theo Berends uit Huissen kwamen twee keer remise overeen. Stokkel heeft 4 uit 4, Berends 2 uit 4.
- Hanco Elenbaas
Damtrio staat op kleine plusscore in halve finale NK
21 jan 2008, 03:03 - BEEKBERGEN - Het trio Boudewijn Derkx, Pim Meurs en Pieter Steijlen staat na vier van de negen ronden van de halve finale voor het Nederlandse damkampioenschap op gelijke hoogte.
De twee Culemborgers en de Geldermalsenaar staan op een plus één score. In de tweede toernooihelft van deze halve finale zullen zij daarom een doorbraak moeten forceren om alsnog de eindstrijd van het NK te halen.
De tegenwoordig in Geldermalsen wonende Derkx was beslist niet tevreden met zijn twee remises van het afgelopen weekeinde: "Het lijkt er misschien op dat ik leuk meedraai in deze wedstrijd, maar ik heb te weinig gehaald uit mijn partijen met de op papier zwakkere tegenstanders. Dat betekent dat ik in de komende ronden van de sterkere opponenten moet zien te winnen om mijn klassering te verbeteren."
De opmerking van Derkx, die afgelopen zomer de overstap van Denk en Zet naar Westerhaar maakte, geldt ook voor zijn beide streekgenoten uit Culemborg.
Pim Meurs won vrijdagavond zijn ingehaalde partij tegen Nico Werkman. Zaterdag stuitte Meurs op debutant Nico Lugthart en gisteren moest de talentvolle Culemborger tegen Bastiaan Hollander ook in een puntendeling berusten.
Meurs, die net als Derkx deze zomer vertrok bij Denk en Zet en nu voor Amsterdam speelt, staat samen met Lugthart één punt achter grootmeester Ron Heusdens.
Ook Pieter Steijlen, de nationale jeugdkampioen, liet in het weekend zijn eerste overwinning noteren. De jongste dammer van het trio klopte Erwin van Hierden. Gisteren miste de speler van Denk en Zet tegen Mike Koopmanschap een mogelijkheid om via een kansrijke voortzetting naar winst te spelen.
Na de puntendeling heeft Steijlen in zijn groep twee punten minder dan Van der Kooij en één minder dan Jasper Lemmen.
Boudewijn Derkx liet zaterdag tegen Anton Kosior in tijdnood de winst zitten. Daarna nam de oud-jeugdwereldkampioen te veel risico in zijn poging om de partij naar zijn hand te zetten. De remise was onafwendbaar.
Derkx wilde zondag tegen outsider Theo Berends iets ondernemen. Zijn opzet viel tegen. Het spel was te geforceerd en kwam niet uit de verf. Hij moest op zijn tellen blijven passen om zich staande te houden. Na de tijdnood was het Derkx die de remise moest maken.
Derkx staat na vier ronden gedeeld derde achter het duo Frits Luteyn (7) en Martin Dolfing (6). De dammer uit Geldermalsen is zich bewust van de situatie waarin hij en zijn voormalige teamgenoten bij Denk en Zet zich bevinden: "We doen nog mee maar moeten de komende ronden wel gaan scoren. Al met al was het voor ons niet bepaald een goed weekeinde."
Halve Finale NK in Beekbergen
stand aan kop
Groep 1: Wim van der Kooij 7 punten, Jasper Lemmen 6, Anton van Berkel en Pieter Steijlen 5.
Groep 2: Frits Luteyn 7 punten, Martin Dolfing 6, Boudewijn Derkx en Cor van Dusseldorp 5.
Groep 3: Ron Heusdens 6 punten, Nico Lugthart, Pim Meurs 5.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 21 januari 2008
Boom zet in tijdnood fatale zesklapper open
ZUTPHEN - Gerrit Boom zakte door een nederlaag terug in de halve finales NK. Hij struikelde tegen de Afrikaan Leopold Sekongo over een slagzet. "Een rommelige partij", sprak de Zutphense dammeester. "De omsingeling oogde goed, maar hij verraste mij met een offervariant.
De stelling was nog steeds houdbaar, maar ik zette onder druk van de klok een zesklapper open."
Een dag later strandde Boom op de afweer van NK-debutant Lugthart.
De DUO-spelers Wouter Ludwig en Jochem Zweerink hielden hun kansen met twee remises intact. Zweerink bleef als debutant makkelijk op de been tegen grootmeester Gérard Jansen. "Hij probeerde mij tot een aanval te verleiden, maar ik ben alle complicaties doelbewust uit de weg gegaan."
DUO nam in Nijmegen de achtste hindernis in de Gelderse titelstrijd: 5-11. Wit speelt en wint was het credo en ook de Vordense zwartspelers pakten nog drie punten.
"Ook Wageningen is nog zonder puntverlies", weet captain Henk Grotenhuis. "De onderlinge krachtmeting op de slotdag is cruciaal."
DZW Warnsveld haalde een 10-6 overwinning op Barneveld. De uitglijder van Pieter van Splunter werd snel goedgemaakt. Fred van Amersfoort nam in de slotpartij sportief genoegen met remise: zijn tegenspeler had nog vijf seconden voor twintig zetten.
"Daarna had hij veel praatjes", vond de DZW- speler. "Als ik dat had geweten had ik hem door de vlag gejaagd."
DCH Hengelo pakte kostbare punten tegen Voorthuizen: 10-6. Jan Bosch en Ben Okken waren bij zes remises de bejubelde helden.
- Hanco Elenbaas
Brabants Dagblad, 21 januari 2008
Van der Kooij blijft koploper bij NK dammen
21 jan 2008, 03:01 - BEEKBERGEN - Wim van der Kooij blijft goed presteren in de halve finale van het Nederlands kampioenschap dammen.
Vrijdag won de Heijmans Excelsior-speler ook zijn derde partij van Teun van de Krol. Zaterdag moest Van der Kooij zijn eerste puntje inleveren bij Jasper Lemmen.
In groep 1 voert Van der Kooij na vier ronden het veld aan met een puntje voorsprong op Lemmen en twee op Anton van Berkel uit Tilburg en Pieter Steijlen. In groep 2 hield Frank Teer maar een puntje over aan zijn twee partijen. Na een puntendeling met Wouter Ludwig verloor de dammer uit Heesch van Frits Luteyn.
- Hanco Elenbaas
BN De Stem, 19 januari 2008
Dammen met een voelspriet op
door Annelies Wijnen
Zaterdag 19 januari 2008 - ZUNDERT - Je naam intoetsen op een braillemachine, dammen met een voelspriet op je voorhoofd of met de rolstoel een talud op. Hoe voelt het om te leven met een handicap?
<center>
Leerlingen dammen een potje, waarbij de een een voelspriet op haar voorhoofd heeft en de
ander een bril met twee kleine gaatjes. foto Edwin Wiekens/ het fotoburo</center>
Dat konden de leerlingen uit groep acht van de Sint Antoniusschool gistermiddag uitproberen onder begeleiding van de Stichting Gehandicaptenplatform Zundert in sporthal Onder de Mast.
Aan de hand van een groot ganzenbordspel midden in de zaal doen ongeveer vijftig leerlingen diverse opdrachten, die te maken hebben met het leven als gehandicapte. De ene handicap heeft meer invloed op het dagelijks leven dan de andere. Voor een blinde zijn de beperkingen groter dan voor iemand die astma heeft. "Wij willen laten zien dat mensen met een handicap ook iets kunnen betekenen in de maatschappij", zegt Jack Jochems, projectleider bij het Gehandicaptenplatform.
Door de jeugd doe-opdrachten te geven, leren ze in de praktijk wat het betekent om een beperking te hebben. Hoe weet je bijvoorbeeld of je het juiste wisselgeld terugkrijgt bij de kassa als je blind bent? In een ouwe sok zit wat euromuntgeld. Nu de opdracht om door middel van voelen te raden hoeveel geld er in de sok zit. Er wordt druk gevoeld en gerekend maar het antwoord is volgens de spelbegeleider veel te hoog. Dan maar met een blindengeleidestok en blinddoek voor een stukje lopen door de hal.
"Hier word je erg draaierig van", zegt Lotti, duidelijk onder de indruk van deze ervaring. "Na een paar stappen weet je niet meer waar je bent."
Volgende week komt Jochems nog een keer langs in de klas. "Dan worden nog wat theorievragen behandel."
Het initiatief is voortgekomen uit het 'jaar van de gehandicapte' (2003), waarin diverse activiteiten voor deze doelgroep centraal stonden. Het project wordt op alle zeven basisscholen in de gemeente Zundert gegeven.
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, di 22 jan 2008, 20:41
Dolfing aan kop in Volendam
door Harm Wiersma
VOLENDAM - Kandidaat internationaal grootmeester Martin Dolfing heeft in de tweede ronde van de Volendam-achtkamp in het Marinapark van Volendam de leiding genomen door een winstpartij op de Afrikaanse topper Jean Marc Ndjofang. In het vroege middenspel bracht de Groninger een beslissende damdreiging in het spel.
<center>
Jean Marc Ndjofang </center>
Ron Heusdens had vrijwel beslissend voordeel verkregen tegen de sterke topamateur Bé Eggens, die verdienstelijk remise voor de poorten van de hel wegsleepte. Harm Wiersma en Hans Jansen speelden een aardig positioneel duel, waarin de slotfase een soort remise-compositie voorstelde. Andrew Tjon A Ong hield de gelederen gesloten tegen de Rus Kalmakov en vanaf woensdag en donderdag zal het echte vuurwerk aanbreken als er twee partijen per dag gespeeld worden.
Naast het grootmeesterschap voor Dolfing staat ook de topsportstatus van Heusdens en Wiersma in deze achtkamp op het spel.
Voornaamste uitslagen: Dolfing - Ndjofang 2-0, Heusdens - Eggens 1-1, Wiersma - Jansen 1-1, Tjon A Ong - Kalmakov 1-1. Stand aan kop: 1. Dolfing 3 pnt. Gedeeld tweede zes spelers, waaronder Heusdens, Jansen, Kalmakov en Wiersma
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 22 januari 2008
Straatdammen één groot feest in Mali
door Pouw Jongbloed
22 jan 2008, 03:10 - BENNEKOM - Waar kun je op de hoek van de straat een potje dammen tegen de nummer vijftien van het laatste WK? In Mali.
Hans Kromhout speelt tegen voorzitter Sylla van de damclub in Sikasso. fotos Koos Kingma
Bennekommer Hans Kromhout (49) weet er alles van. De speler van het Wageningse WSDV sleepte tegen diezelfde Souleyman Bah zelfs een remise uit het vuur.
Was jij voor het eerst in Mali?
" Nee. Ik was er in de jaren negentig ook al eens geweest. Mijn vriendin werkte er toen en nu zijn we met het gezin terug geweest. Het was soms één grote reünie. Dat was helemaal mooi in Sikasso, een stad in het zuiden van Mali. Ook in Afrika wemelt het van de mobieltjes. Mensen seinden elkaar in en kwamen op de fiets of met de brommer om een partijtje met Hans te dammen."
Is dammen zo populair in Mali?
"Ja. Ik weet niet precies waarom. Ook zie je op elke hoek van de straat mensen kaarten. Dat begint in de namiddag en gaat door tot 's avonds tien uur. In het donker, vaak onder een schamele tl-verlichting. Soms vielen de zwarte en witte stenen nauwelijks van elkaar te onderscheiden."
De omstandigheden zijn anders dan hier.
"Dat is onvergelijkbaar. Het materiaal is zeer oud, vaak zelfs totaal versleten. Wij hadden uit Nederland vijf damborden meegenomen en oude wedstrijdklokken. Sinds wij digitaal gingen, bleven de oude klokken bij WSDV opgeborgen in de kast. Hier maak je de mensen er ontzettend gelukkig mee."
Heb jij veel gespeeld?
"Als je ergens gaat kijken, valt het al snel op dat je er verstand van hebt en doe je al snel mee. Afrikanen dammen anders. Veel minder volgens vaste openingen en patronen. Ze wijken af van het geijkte, dus moet je mee in hun spelletje. Die jongens zijn handig in spontane combinaties. Ze spelen ook snel. Behalve als het om geld gaat, dan nemen ze veel bedenktijd."
De leukste partij?
" Ik hoorde dat Souleyman Bah, de nummer vijftien van het WK, speelt in de buurt van het bondskantoortje in de hoofdstad Bamako. Daar ben ik naartoe gegaan. Ik kwam snel een schijf achter, waardoor hij dacht gemakkelijk te winnen. Ik prutste er een remise uit. Een beetje op z'n Afrikaans. Met hun stugge manier van spelen verliezen jongens als Bah weinig, zelfs op grote titeltoernooien."
Een onvergetelijke trip?
" Niet alleen voor mij. Ook mijn tienjarige zoon Jannes en mijn talentvolle neefje Richard hebben ervan genoten. Malinezen dammen pas op latere leeftijd. Ze vonden het grappig zo'n klein mannetje als Jannes aan het werk te zien."
Blijven West-Afrikanen de damwereldtop bestormen?
"Dammen blijft voor getalenteerde spelers uit landen als Mali, Ivoorkust en Kameroen een manier om aan de armoede te ontsnappen. Sommigen verdienen hun boterham in Parijs. Het is geen vetpot, maar het is voor hen een uitkomst. Toch zie je dat de toenemende invloed van de tv het aantal Afrikaanse straatdammers verkleint. Zo gaat dat nu eenmaal, het is niet anders."
Ga je nog eens terug?
"Dat denk ik wel. Het is echt een verademing om twee weken op z'n Afrikaans te dammen. Heel verfrissend."
Column - Remiseaanbod (Dutch)
January 11 2008 - Gert Ligterink
Vorig jaar keek een prominent lid van het toernooicomité na afloop van de eerste ronde ontevreden naar de verlaten borden in de speelzaal.. `Ik hoop dat ze snel hun leven beteren, want hiervoor betalen we ze niet’, bromde hij. Het was duidelijk wat hij bedoelde. Met slechts één winstpartij naast zes korte remises was het toernooi nu niet direct flitsend begonnen.
Natuurlijk kwam het allemaal best in orde. De tweede ronde was met zes winstpartijen en een remise in 78 zetten een lust voor het oog en ook later in het toernooi heb ik nauwelijks klachten gehoord over gebrek aan inzet van de spelers. Het is vaker zo gegaan. In 1999 begon Kasparovs onvergetelijke serie van acht achtereenvolgende winstpartijen na een bloedeloze remise in de eerste ronde.
Toch blijft het onderwerp knagen. In de meer dan 150-jarige geschiedenis van het moderne toernooischaak is steeds opnieuw nagedacht over maatregelen om de gemakzuchtige remise uit te bannen. Talloze maatregelen zijn afgekondigd, maar geen enkele bleek op den duur bevredigend.
Zo zijn in de negentiende eeuw toernooien gehouden waarin een in remise geëindigde partij moest worden overgespeeld. En in de beginjaren van de twintigste eeuw is geëxperimenteerd met een bizarre puntentelling. Voor een remise kregen de betrokken spelers een kwart punt, waarna een tweede partij werd gespeeld die de eventuele winnaar een half punt opleverde.
In een discussie op de Chessbase website, zijn onlangs modernere maatregelen besproken. Onbegrijpelijk vond ik de waardering van sommige correspondenten voor een in een toernooi in Bilbao beproefd experiment, waarbij een overwinning drie punten oplevert en een remise één. Die telling is heel geschikt voor de voetbalcompetitie, maar niet voor een schaaktoernooi. Het is onverteerbaar als een simpele overwinning en een tenenkrommende nederlaag ruimer worden beloond dan twee succesvolle verdedigingen in eindspelen met een pion minder.
Net als de maatregelen die honderd jaar geleden werden bedacht gaat het Bilbao experiment voorbij aan de kern van de zaak. Tegen een eerlijke, fel betwiste remise is geen enkel bezwaar, wel tegen het lamlendige remiseaanbod in een stelling die nog volop mogelijkheden biedt tot strijd.
Beter doordacht, maar niet helemaal ideaal is het reglement van het M-Tel Masters toernooi in Sofia. Dat verbiedt de spelers elkaar aan te spreken, zodat ze elkaar ook geen remise kunnen aanbieden. In de praktijk werkt het aardig, al zijn sommige partijen tenenkrommend. Het is geen genoegen topgrootmeesters urenlang zinloos te zien manoeuvreren in een dode remisestand.
Verreweg het origineelste en interessantste voorstel in de discussie op de Chessbase website kwam van John Nunn. Hij stelt voor het remiseaanbod riskant te maken door het vijf of tien zetten lang te laten gelden. Met andere woorden: als een speler remise krijgt aangeboden, kan hij een tijdje onbekommerd zijn gang gaan. Hij kan een speculatief stukoffer brengen en alsnog remise aannemen, als de uitkomst hem niet bevalt. Het enige risico dat hij neemt is mat in één over het hoofd zien.
Het is een geweldig idee dat zo snel mogelijk moet worden getest. Kan het Corus-reglement nog voor de eerste ronde worden aangepast?
Bij vragen/opmerkingen over deze column kunt u mailen naar de auteur op gert@coruschess.com.
January 11 2008 - Gert Ligterink
Vorig jaar keek een prominent lid van het toernooicomité na afloop van de eerste ronde ontevreden naar de verlaten borden in de speelzaal.. `Ik hoop dat ze snel hun leven beteren, want hiervoor betalen we ze niet’, bromde hij. Het was duidelijk wat hij bedoelde. Met slechts één winstpartij naast zes korte remises was het toernooi nu niet direct flitsend begonnen.
Natuurlijk kwam het allemaal best in orde. De tweede ronde was met zes winstpartijen en een remise in 78 zetten een lust voor het oog en ook later in het toernooi heb ik nauwelijks klachten gehoord over gebrek aan inzet van de spelers. Het is vaker zo gegaan. In 1999 begon Kasparovs onvergetelijke serie van acht achtereenvolgende winstpartijen na een bloedeloze remise in de eerste ronde.
Toch blijft het onderwerp knagen. In de meer dan 150-jarige geschiedenis van het moderne toernooischaak is steeds opnieuw nagedacht over maatregelen om de gemakzuchtige remise uit te bannen. Talloze maatregelen zijn afgekondigd, maar geen enkele bleek op den duur bevredigend.
Zo zijn in de negentiende eeuw toernooien gehouden waarin een in remise geëindigde partij moest worden overgespeeld. En in de beginjaren van de twintigste eeuw is geëxperimenteerd met een bizarre puntentelling. Voor een remise kregen de betrokken spelers een kwart punt, waarna een tweede partij werd gespeeld die de eventuele winnaar een half punt opleverde.
In een discussie op de Chessbase website, zijn onlangs modernere maatregelen besproken. Onbegrijpelijk vond ik de waardering van sommige correspondenten voor een in een toernooi in Bilbao beproefd experiment, waarbij een overwinning drie punten oplevert en een remise één. Die telling is heel geschikt voor de voetbalcompetitie, maar niet voor een schaaktoernooi. Het is onverteerbaar als een simpele overwinning en een tenenkrommende nederlaag ruimer worden beloond dan twee succesvolle verdedigingen in eindspelen met een pion minder.
Net als de maatregelen die honderd jaar geleden werden bedacht gaat het Bilbao experiment voorbij aan de kern van de zaak. Tegen een eerlijke, fel betwiste remise is geen enkel bezwaar, wel tegen het lamlendige remiseaanbod in een stelling die nog volop mogelijkheden biedt tot strijd.
Beter doordacht, maar niet helemaal ideaal is het reglement van het M-Tel Masters toernooi in Sofia. Dat verbiedt de spelers elkaar aan te spreken, zodat ze elkaar ook geen remise kunnen aanbieden. In de praktijk werkt het aardig, al zijn sommige partijen tenenkrommend. Het is geen genoegen topgrootmeesters urenlang zinloos te zien manoeuvreren in een dode remisestand.
Verreweg het origineelste en interessantste voorstel in de discussie op de Chessbase website kwam van John Nunn. Hij stelt voor het remiseaanbod riskant te maken door het vijf of tien zetten lang te laten gelden. Met andere woorden: als een speler remise krijgt aangeboden, kan hij een tijdje onbekommerd zijn gang gaan. Hij kan een speculatief stukoffer brengen en alsnog remise aannemen, als de uitkomst hem niet bevalt. Het enige risico dat hij neemt is mat in één over het hoofd zien.
Het is een geweldig idee dat zo snel mogelijk moet worden getest. Kan het Corus-reglement nog voor de eerste ronde worden aangepast?
Bij vragen/opmerkingen over deze column kunt u mailen naar de auteur op gert@coruschess.com.
-
http://www.xibar.net/index.php?action=a ... umero=5853
Modou Seck, champion du Sénégal de jeu de Dames : « Le fait d'être un analphabète n'est pas un handicap… »
<center></center>
Débutée en 2003, la carrière de Modou Seck va connaître une montée fulgurante, qui sera marquée par la consécration d'un titre de champion du Sénégal pour l'année 2007 avant-hier, devant de grands maîtres internationaux comme Ndiaga Samb, Habib Kane Moustique et Bassirou Bâ. Deux années seulement après ses débuts dans la carrière de damiste, Modou Seck a été vice-champion du monde par équipe en Italie en 2005. Joint hier au téléphone, Modou Seck pense que le fait d'être analphabète ne l'a pas privé d'être couronné champion du Sénégal.
« Je devais prendre le titre depuis le début de la compétition, mais j'ai péché par manque d'expérience. Ce n'est qu'à la fin, suite au match nul avec le Gmi Ndiaga Samb que j'ai pu devancer mes suivants immédiats d'un point, et remporter ainsi pour la première fois dans ma carrière, le titre de champion du Sénégal » ; tels sont les mots prononcés d'emblée par le maître international Modou Seck alias Gaindé, joint hier au téléphone. Soulignant par ailleurs avoir fait beaucoup de sacrifices avant d'en arriver à ce sacre, « je mange et dors peu, sans compter les recherches effectuées pour en arriver là où je suis », avance-t-il. Pourtant, personne ne pouvait imaginer à l'entame des hostilités qu'un jeune venu de la lointaine banlieue (Guédiawaye) et analphabète de surcroît, ravir la vedette à de grands maîtres internationaux comme les vétérans Habib Kane, Ndiaga Samb et Bassirou Bâ. « Certains croyaient qu'en tant analphabète, je ne pourrais pas m'en sortir, surtout avec les calculs », répond « Gaindé », avant d'ajouter que : « Ils oublient que c'est Dieu qui donne l'intelligence. Mes adversaires versent dans la théorie tandis que moi, je suis un adepte de la pratique ». Se désolant sur son sort en dépit de son titre de champion du Sénégal fraîchement acquis, Modou Seck professe qu'il ne bénéficie d'aucune aide de la part des autorités municipales de sa localité, avant de nous conter un fait qui lui restait à travers la gorge. « Un jour, le maire de la commune d'arrondissement de Wakhinane Nimzatt m'avait octroyé une aide de 50.000 Fcfa devant une assistance nombreuse, lors d'une cérémonie de récompenses des sportifs de la localité. Malheureusement, lorsque j'ai demandé après mon dû à la fin de la manifestation, les gens m'ont suggéré d'aller voir ailleurs. Et jusqu'à l'heure où je vous parle, je n'ai rien reçu », a-t-il affirmé. Remarquant que les seules aides qu'il reçoit, et qui lui permet de faire ses résultats, proviennent du maire de Pikine Nord, le député Amadou Diarra, et Abdourahmane Diop de Geria. Abordant les joutes continentales qui débuteront le 15 prochain, pour se terminer le 30 décembre en terre ivoirienne, le nouveau champion du Sénégal de jeu de Dames clame sa confiance : « Je crois en mes potentialités ; et honnêtement, l'équipe peut remporter la médaille d'or si nous sommes soudés ». Pour lui, si les autorités étatiques les soutiennent, ils iront loin.
Modou Seck, champion du Sénégal de jeu de Dames : « Le fait d'être un analphabète n'est pas un handicap… »
<center></center>
Débutée en 2003, la carrière de Modou Seck va connaître une montée fulgurante, qui sera marquée par la consécration d'un titre de champion du Sénégal pour l'année 2007 avant-hier, devant de grands maîtres internationaux comme Ndiaga Samb, Habib Kane Moustique et Bassirou Bâ. Deux années seulement après ses débuts dans la carrière de damiste, Modou Seck a été vice-champion du monde par équipe en Italie en 2005. Joint hier au téléphone, Modou Seck pense que le fait d'être analphabète ne l'a pas privé d'être couronné champion du Sénégal.
« Je devais prendre le titre depuis le début de la compétition, mais j'ai péché par manque d'expérience. Ce n'est qu'à la fin, suite au match nul avec le Gmi Ndiaga Samb que j'ai pu devancer mes suivants immédiats d'un point, et remporter ainsi pour la première fois dans ma carrière, le titre de champion du Sénégal » ; tels sont les mots prononcés d'emblée par le maître international Modou Seck alias Gaindé, joint hier au téléphone. Soulignant par ailleurs avoir fait beaucoup de sacrifices avant d'en arriver à ce sacre, « je mange et dors peu, sans compter les recherches effectuées pour en arriver là où je suis », avance-t-il. Pourtant, personne ne pouvait imaginer à l'entame des hostilités qu'un jeune venu de la lointaine banlieue (Guédiawaye) et analphabète de surcroît, ravir la vedette à de grands maîtres internationaux comme les vétérans Habib Kane, Ndiaga Samb et Bassirou Bâ. « Certains croyaient qu'en tant analphabète, je ne pourrais pas m'en sortir, surtout avec les calculs », répond « Gaindé », avant d'ajouter que : « Ils oublient que c'est Dieu qui donne l'intelligence. Mes adversaires versent dans la théorie tandis que moi, je suis un adepte de la pratique ». Se désolant sur son sort en dépit de son titre de champion du Sénégal fraîchement acquis, Modou Seck professe qu'il ne bénéficie d'aucune aide de la part des autorités municipales de sa localité, avant de nous conter un fait qui lui restait à travers la gorge. « Un jour, le maire de la commune d'arrondissement de Wakhinane Nimzatt m'avait octroyé une aide de 50.000 Fcfa devant une assistance nombreuse, lors d'une cérémonie de récompenses des sportifs de la localité. Malheureusement, lorsque j'ai demandé après mon dû à la fin de la manifestation, les gens m'ont suggéré d'aller voir ailleurs. Et jusqu'à l'heure où je vous parle, je n'ai rien reçu », a-t-il affirmé. Remarquant que les seules aides qu'il reçoit, et qui lui permet de faire ses résultats, proviennent du maire de Pikine Nord, le député Amadou Diarra, et Abdourahmane Diop de Geria. Abordant les joutes continentales qui débuteront le 15 prochain, pour se terminer le 30 décembre en terre ivoirienne, le nouveau champion du Sénégal de jeu de Dames clame sa confiance : « Je crois en mes potentialités ; et honnêtement, l'équipe peut remporter la médaille d'or si nous sommes soudés ». Pour lui, si les autorités étatiques les soutiennent, ils iront loin.
Information : my first priority !!
L'info en première ligne !!
L'info en première ligne !!
- Hanco Elenbaas