De Gooi- en Eemlander, 29 december 2007
Kanshebbers op Soester sportprijs
Soest - Rolstoeltennisser Robin Ammerlaan, schaker Daniël Stellwagen en sumoworstelaar Haitham Alsadi zijn genomineerd voor de titel sportman van het jaar in Soest. Badmintonster Ilse Vaessen, golfster Caroline Karsten en schaatsster Sanne Delfgou zijn in de race voor de titel sportvrouw.
De prijzen worden vrijdag 1 februari verdeeld tijdens het jaarlijkse Sportgala in het Spleasure Centrum. De nominatiecommissie heeft deze sporters gekozen uit alle namen die door de Soester bevolking zijn aangedragen. Een jury kiest de winnaars.
De waterpoloërs van de Duinkikkers, de dammers van DVSB-2 en de A1 van SO Soest maken kans om sportploeg te worden. Wakeboarder Michael Nieuwerf, tafeltennisser Pepijn Leppers en dammer Alex Ketelaars zijn de drie genomineerde talenten, en Harry Eichholz (Springbokken), Jan van Asch (Shot) en Ge van Zal (Pijnenburg) kunnen sportvrijwilliger van het jaar worden.
KRANTENARTIKELEN - 2008/2009
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 15 januari 2008
Den Hartog maakt snel vorderingen
door Anton Janssen
15 jan 2008, 03:01 - CULEMBORG - Marc den Hartog van de jeugdafdeling van damvereniging Denk en Zet maakt snel vorderingen op het dambord.
<center>
Dammen betekent veel voor Marc den Hartog uit Culemborg die al ruim zes jaar bij Denk en Zet
actief is. Hij deed meer aan sport, stopte met tafeltennis en gooit nu alle energie in zijn denksport. </center>
Vorige week plaatste de Culemborger, die gisteren veertien werd, zich via het Gelderse kampioenschap voor aspiranten voor de halve finale van het NK 2008.
Den Hartog, leerling van het Koningin Wilhelmina College, is veel en energiek met zijn sport bezig is: "Ik steek meer tijd in dammen dan in het maken van huiswerk. Ik volg de trainingen van John van den Borst, studeer in damboekjes, dam op de pc met het programma Dammentor. Ik speel veel wedstrijden, ook op het internet waar ik ook daarnaast regelmatig wedstrijden live volg."
"Mijn belangrijkste doel is om als jeugdspeler of later bij de volwassenen, ooit een wereldkampioenschap te spelen. Na mijn achtste plaats vorig jaar in het NK voor pupillen maak ik mooie stappen want ik ben in de Gelderse titelstrijd ongeslagen gebleven. De halve finale in mei wordt een volgende uitdaging. Ik hoop die selectie door te komen maar het zal voor mij als eerstejaars aspirant best moeilijk worden. Meedoen op dit niveau past in mijn leerproces", aldus de enthousiaste Den Hartog.
"Ik vind Denk en Zet een leuke club met een goede opleiding. Ik leer er veel. Partijen in het normale tempo boeien me meer dan sneldampartijen. In het dammen gaat het om je inzet. Je moet slimmer willen zijn dan je tegenstander."
Jeugdleider Henk Stoop van de Culemborgse club onderkent de vooruitgang van Marc den Hartog: "Tot voor kort had hij moeite met de tijdverdeling. Hij heeft dat nu beter onder controle.Zijn derde plaats in Gelderland is een prima resultaat."
Den Hartog speelt ook competitiewedstrijden bij de senioren. Hij speelt in een team met veel jeugdige inbreng in de landelijke tweede klasse. De jeugdspeler: "Je speelt vaak tegen volwassenen. Ik heb daar geen moeite mee. Het maakt me niet uit. Het draait om het spel en je leert ontzettend veel. Ik volg de opleiding voor het Springer-diploma (het vijfde niveau) en hoop in juni te slagen."
Marc den Hartog hoopt dat hij dit jaar ook mag meespelen in het aspirantenteam van zijn club, dat in december 2007 in alle leeftijdscategorieën nog meedeed aan de finale van de Nationale Jeugdcompetitie. De Culemborgse junioren werden landskampioen, de aspiranten tweede.
- Hanco Elenbaas
De Stad Amersfoort, donderdag 10 januari 2008
Felle strijd op eerste damavond in het nieuwe jaar
AMERSFOORT - Na het traditionele handjes schudden op de eerste clubavond van het nieuwe jaar van het Amersfoorts Damgenootschap (ADG) deed het digitale brein weer zijn werk en toverde weer een mooie loting uit de hoge hoed.
foto: Harry de Waard
Zo mocht Ton Sijbrands het opnemen tegen Ton Bollebakker. Direct al een partij van twee ton dus, werd gekscherend gezegd.
Beiden bouwden aan flankspel, waarbij Ton Sijbrands op lange termijn de overhand kreeg op het centrum. In het middenspel klopte de stelling van de Hilversummer Bollebakker niet meer en werd bovendien ook nog eens verrast door een damzetje.
Cees Strooper mocht het opnemen tegen Gerrit van Maanen. Fris, frank en vrij bestreed Gerrit de preses van ADG, hoewel Cees steeds meer speelvrijheid kreeg op het centrum. Toch was het totale beeld nog onduidelijk. Toch werd de man, die tegenwoordig over veel vrije tijd beschikt, langzaam maar zeker van het bord gedrukt en werd de positionele overmacht hem te groot.
Ook Hans Mulder bouwde aan een sterk centrum, waardoor Sil Bralts steeds meer in de verdediging werd gedrukt. Een verkeerde afruilmanoeuvre betekende voor de penningmeester een versneld einde. Hans greep zijn kans en combineerde naar dam.
Harry de Waard ging ten onder bij Mark Klein Kranenbarg. In het begin ontstond flankspel dat later overging in klassiek. In deze fase kreeg Harry een koekje van eigen deeg. Hij roept altijd dat achterlopen gevaarlijk is. Juistum, nadat de Zeistenaar achter een schijf was gelopen, kon Mark op niet al te moeilijke wijze doorbraak naar dam forceren. Via een minschijf meende Harry nog compensatie te bereiken, maar een 'zwakke' zet op de 43e betekende een versneld einde.
Gerrit van de Ham was de meerdere over Henk Smits. In het begin was flankspel herkenbaar, waarbij Henk een topzware vleugel aan overhield. Toch verdedigde hij zich kranig, wist deze vleugel te ontwikkelen en was de stelling weer min of meer in evenwicht. Toch wist Gerrit de strategische velden te bezetten waardoor Henk alsnog op de positionele slachtbank werd gelegd.
Marcel Everloo wist in het middenspel schijfwinst te forceren ten koste van Remco Bosman. Daarna kwam deze jeugdspeler er niet meer aan te pas.
Spannend ging het er aan toe in het duel de Bruijn-Koetsier. Bedien gaven elkaar geen centimeter prijs in strak positiespel, alhoewel Gerrit later wat meer vrijheid kreeg op het centrum. Dit voordeeltje werd weggepoetst. Sterker nog, In het naderend eindspel waren de rollen omgedraaid, en moest de Bruijn zelfs een schijfje prijsgeven om de veilige remisehaven te bereiken.
Ook Frits Stuger en Jan Wielaard deelden de punten. In dit laveerduel trok het positioneel gelijk op. Beiden kregen “kansjes" om het elkaar wat moeilijker te maken, maar dit bleef uit. IN de slotfase leek eerst Stuger, maar daarna Wielaard weer een gunstig eindspel in te gaan. Uiteindelijk stelde Frits via een kleine finesse het punt definitief veilig.
Uitslagen:
Ton Bollebakker - Ton Sijbrands 0-2; Hans Mulder - Sil Bralts 2-0; Gerrit van de Ham - Henk Smits 2-0; Gerrit de Bruijn - Rutger Koetsier 1-1; Cees Strooper - Gerrit van Maanen 2-0; Harry de Waard - Mark Klein Kranenbarg 0-2; Frits Stuger - Jan Wielaard 1-1; Marcel Everloo - Remco Bosman 2-0.
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, vr 18 jan 2008, 12:30
Bobby Fischer overleden
door onze Telesportredactie
AMSTERDAM - Oud-wereldkampioen schaken Bobby Fischer is op 64-jarige overleden. Dat meldt het nationale radiostation van IJsland. In een veelbesproken tweekamp met Boris Spasski sleepte Fischer in 1972 de wereldtitel in de wacht.
Archieffoto Bobby Fischer
Op het hoogtepunt van de Koude Oorlog tussen de VS en de toenmalige Sovjet-Unie wordt de tweekamp tussen Fischer en Spasski gezien als 'de schaakstrijd van de eeuw'. De kranten stonden er bol van. Fischer verloor de eerste partij. De tweede weigerde hij te spelen, omdat de omstandigheden waarin hij moest aantreden hem niet bevielen. Nadat de partij naar een achterafzaaltje werd verplaatst - zonder camera´s - besluit Fischer alsnog verder te schaken. Hij beslist de tweekamp uiteindelijk met 12½-8½ in zijn voordeel.
In 1992 speelde Fischer in het toenmalige Joegoslavië een revancheduel tegen Spasski. Op dat moment golden er VN-sancties tegen Joegoslavië, die ook de sport betroffen. De Amerikaanse regering verbood Fischer de wedstrijd te spelen. Maar de eigenzinnige schaker speelde toch en won met 10-5.
Dat Fischer toch speelde kwam hem op een arrestatiebevel van de Amerikaanse autoriteiten te staan. Ook hekelde de schaker het betalen van belasting. In juli 2004 werd hij met een verlopen paspoort aangehouden op een luchthaven in Japan. Schaaknatie IJsland hielp de schaker in maart 2005 aan een nieuwe nationaliteit.
- Hanco Elenbaas
TC Tubantia, 18 januari 2008
Winnaars De Fontein
WESTERHAAR - In het clublokaal van damclub Witte van Moort aan de Asterstraat werd deze week het schooldamkampioenschap van de protestants-christelijke basisschool De Fontein, locatie Hoofdweg, gehouden. Maar liefst 23 deelnemers streden in drie leeftijdscategorieën om de titel.
De eerste twee in de eindrangschikking van elke categorie plaatsten zich voor de finale met de besten van de andere basisscholen uit Westerhaar. Anne-Lynn Knol, Stefan Middag en Stefan Kroezen behaalden allen met de maximale score het kampioenschap in hun categorie. Jeugdvoorzitter Johan van Dijk reikte na afloop de prijzen uit. Woensdag 23 januari volgt de basisschool De Fontein, locatie Asterstraat, voor het spelen voor een plek op het kampioenschap. Ook de leerlingen van basisschool De Blokstoeke moeten nog een wedstrijd spelen waarin de laatste deelnemers aan het kampioenschap bekend zullen worden. De uitslagen: groep 3 en 4: 1. Anne-Lynn Knol, 2. Mathijs Middag, groep 5 en 6: 1. Stefan Middag, 2. Hidde Noppers, groep 7 en 8: 1. Stefan Kroezen, 2. Charlotte Kuilder.
- Hanco Elenbaas
TC Tubantia, 17 januari 2008
Geen subsidie voor eigen accommodaties diverse sportclubs
VRIEZENVEEN - De gemeente wil niet meebetalen aan eigen accommodaties voor de boksvereniging, de damclub, de duivensportvereniging, de tafeltennisclub, de waterpolovereniging, de hondensportclub, de schaatsvereniging en de modelvliegclub.
Dat staat in de nota basissportaccommodaties 2007-2016. Het uitgangspunt daarvoor is het scenario, dat de burgers een uitgebreid pakket aan sportmogelijkheden wordt geboden. Dat is één van de sportscenario's die in de nota uiteen wordt gezet. Maar verzoeken van sommige sportverenigingen die een eigen onderkomen willen, worden zelfs in het uitgebreide pakket afgewezen.
De reden dat de gemeente geen geld wil uittrekken voor een boksvereniging is, dat deze sport volgens de gemeente ook wel uitgeoefend kan worden in een reguliere zaalaccommodatie. "Dit houdt in dat de gemeente geen financiële verantwoordelijkheid wil dragen voor een accommodatie voor de bokssport". Datzelfde geldt voor de damsport en voor de tafeltennisvereniging.
Voor een accommodatie van de duivensportvereniging hanteert de gemeente een ander criterium om de subsidie voor een eigen accommodatie af te wijzen. "De duivensport valt niet onder het begrip sport in het kader van het Nederlands Olympisch Comité*Nederlandse Sport Federatie (NOC*NSF). Dit houdt in dat de gemeente geen financiële verantwoordelijkheid wil dragen voor een specifieke accommodatie voor duivensport." Ook een accommodatie voor de hondensportvereniging wordt op dezelfde gronden afgewezen.
De modelvliegclub hoeft bij de gemeente ook niet aan te komen met een verzoek om een financiële bijdrage voor een eigen onderkomen. "Deze vorm van sportbeoefening heeft plaats in de openbare ruimte", aldus de gemeente. Ook de schaatsers moeten niet met een verzoek om een eigen clubhuis aankomen. Want, schrijft de gemeente, ook dat vindt plaats in de openbare ruimte.
Bij de waterpoloërs ligt het gecompliceerder. "Op basis van de nota Toekomst Zwembaden Twenterand is het zwembad De Stamper in Vriezenveen reeds aangewezen als een basissportaccommodatie. Het verenigingsgebouw (de kantine) van de Vriezenveense zwem- en poloclub valt niet onder de financiële verantwoordelijkheid van de gemeente. Dit vanwege het feit dat een verenigingsgebouw (de kantine) niet onder de basisvoorzieningen van een basissportaccommodatie valt."
Het uitgebreide pakket houdt verder in dat de huidige zaal- en veldaccommodaties worden aangewezen als basissportaccommodaties. Toegevoegd aan die lijst zijn de specifieke accommodaties voor het sportschieten en voor het skeeleren.
- Hanco Elenbaas
de krant van midden drenthe, maandag 14 januari 10:34
Succes voor dammers Hijken
HIJKEN - In de nationale ereklasse behaalden de dammers van Hijken DTC zaterdag een schitterend resultaat. In Huissen werd de gerenomeerde club van die naam met 13-7 verpletterd.
Op papier waren de Gelderse dammers sterker, maar reputaties telden niet. Zo versloegen de sterke jonge cracks Maikel Palmans en Roel Boomstra hun hoger ingeschatte tegenstanders. Henk Kalk had in vorige ronden steeds wereldtoppers tegenover zich gekregen. Nu ontliep hij ze net en won meteen. Alleen de ongeslagen oud-Rus Baljakin wist twee punten voor Huissen binnen te halen tegen Jan Mente Drenth. Hans Jansen neutraliseerde ex-wereldkampioen Valneris uit Letland en Jan Ekke de Vries haalde zijn normale overwinning. Met nog drie ronden te spelen lijkt Hijken DTC rechtstreeks op een fraaie derde plaats af te stevenen.
De andere twee teams speelden dichter bij huis bij Het Noorden Groningen. Het tweede leek Groningen 2 te gaan verslaan, maar in de lange laatste partij sleepten de Groninger een gelijkspel binnen. Hijken 3 was vooral aan de hoogste borden te sterk. Vier overwinningen legden de basis voor een 13-7 overwinning.
Bij de Drentse jeugd telt Hijken drie nieuwe kampioenen. Casper Blaauwgeers, Wouter Sipma en Rien Wijermars waren de sterksten in hun afdelingen.
- Hanco Elenbaas
NRC, 18 januari 2008
Schaaklegende Fischer overleden
Grillige grootmeester bezorgde VS slag in Koude Oorlog 1972
Gepubliceerd: 18 januari 2008 12:39 | Gewijzigd: 18 januari 2008 14:30
door een onzer redacteuren
Rotterdam, 18 jan. De Amerikaanse schaaklegende Bobby Fischer is op 64-jarige leeftijd op IJsland overleden. Dat heeft de IJslandse radio vanmiddag gemeld.
Bobby Fischer in 1970.
Foto: ANP
Achtergrond - FBI volgde jarenlang Bobby Fischer [22.11.02]
Achtergrond - IJsland biedt Fischer politiek asiel [16.12.04]
Weblog - Fischer artikelen op schaaklog van grootmeester Hans Ree
Fischer was de eerste Amerikaan die de Russische schakers met succes kon uitdagen. Hij werd in 1972 wereldkampioen in Reykjavik.
Fischer werd geboren op 9 maart 1943 in Chicago. Op jonge leeftijd verhuisde hij met zijn familie naar New York, waar hij leerde schaken toen hij zes jaar oud was.
De jonge Fischer was vanaf zijn eerste zetten op het schaakbord een fenomeen. Hij werd in 1957 op veertienjarige leeftijd kampioen van de Verenigde Staten.
In de zomer van 1972 waren de ogen van de hele wereld gericht op de ‘match van de eeuw’ waarin Fischer het in Reykjavik opnam tegen de Sovjet-grootmeester Boris Spasski. De match om het wereldkampioenschap stond vooral in het teken van de Koude Oorlog tussen de Verenigde Staten en de toenmalige Sovjet-Unie.
Fischer verloor de eerste partij, kwam niet opdagen voor de tweede omdat hij het niet eens was met de voorwaarden waaronder hij moest spelen, maar trok de match ondanks die 2-0 achterstand naar zich toe. Voor de Amerikanen betekende het meer dan een schaakoverwinning, na een kwart eeuw Sovjet-overheersing.
Sindsdien was Fischer het middelpunt van tal van affaires, maar hij groeide tegelijkertijd uit tot een levende legende, verfoeid om zijn ongenuanceerde, vaak antisemitische uitspraken.
In zijn geboorteland Amerika kwam Fischer in de problemen wegens de revanchepartij die hij in 1992 tegen Spasski speelde op het schiereiland Sveti Stefan en in Belgrado, beide in het toenmalige Joegoslavië, ondanks een internationaal embargo tegen dat land wegens de oorlog op de Balkan.
In juli 2004 werd Fischer in Japan aangehouden omdat zijn Amerikaanse paspoort ongeldig zou zijn. Aanvankelijk dreigde Japan hem uit te leveren aan de Verenigde Staten. Daar wachtte hem vervolging, onder meer wegens de schending van het internationale embargo tijdens zijn tweekamp met Spasski in het voormalige Joegoslavië. Hij werd maandenlang vastgehouden in Japan.
Mede door de inzet van schakers in het schaakgekke IJsland – waar altijd zijn grootste fans woonden – zorgde de IJslandse regering voor een doorbraak in de impasse. Het parlement besloot unaniem Fischer de IJslandse nationaliteit aan te bieden. Daarna liet Japan hem naar zijn nieuwe vaderland vertrekken. Destijds werd hij midden in de nacht door honderden schaakfans op het lokale vliegveld van Reykjavik verwelkomd. Het schaken zelf vond hij toen allang niet meer interessant.
Fischer maakte zich alleen nog sterk voor een nieuwe vorm van het spel, dat hij Fischerandom noemde. „Een schaker moet tegenwoordig duizend-en-één openingen uit zijn hoofd leren”, zei hij na aankomst in zijn nieuwe vaderland.
Fischer vond het schaken ook om andere redenen niet meer interessant. „Mijn enige interesse rond het schaken is aan te tonen dat er veel te veel vooropgezette wedstrijden zijn”, zei hij bijna vier jaar geleden in Reykjavik.
Hij doelde onder meer op de beruchte tweekamp tussen Karpov en Kasparov in 1984-’85, waarvan volgens Fischer elke zet van te voren was bepaald.
De beide Russische grootmeesters beschouwde hij als „criminelen, oplichters”.
Interview met Bobby Fischer over zijn begintijd:
Delen uit een NOS documentaire over Bobby Fischer:
- Theo Dijkstra
-
Cock van Leeuwen wrote:
Hallo Erik,
hierbij laat ik je weten dat de partij Ton Sijbrands - O. Verpoest WK 1972, waarvan je een middenspelfragment op het damforum hebt geplaatst, al eerder is
geanalyseerd.
Deze partij is eerder uitvoerig geanalyseerd door Ton Sijbrands zelve in het dagblad (of was het toen al een weekblad!?) 'De Tijd' uit 1972!
De zet 11-17! is daarbij ook al door Sijbrands zelf aangegeven en voorzien van een aantal relevante varianten.
De analyse van deze partij vond ik destijds opzienbarend omdat Sijbrands ook ruim aandacht schonk aan de psychologie die tijdens een (zware) wedstrijdpartij meespeelt!
Tenslotte, wat ook in het voordeel van Ton Sijbrands spreekt, is dat hij in zijn analyses meestal streeft naar het zoeken van de objectieve waarheid over de partij.
Wat mij betreft heeft Sijbrands de partij-analyse tot een vorm van kunst verheven.
Overigens is het uitvoerig analyseren van een dampartij niet iets wat bij Sijbrands is begonnen... : de match om het kampioenschap van Frankrijk uit 1911 tussen Weiss en Molimard is naar mijn bevindingen een van de vroegste voorbeelden van uitvoerige analyse.
De partijen zijn destijds gepubliceerd in het tijdschrift 'Le Damier' van Louis Dambrun.
MVG Cock van Leeuwen
Hallo Erik,
hierbij laat ik je weten dat de partij Ton Sijbrands - O. Verpoest WK 1972, waarvan je een middenspelfragment op het damforum hebt geplaatst, al eerder is
geanalyseerd.
Deze partij is eerder uitvoerig geanalyseerd door Ton Sijbrands zelve in het dagblad (of was het toen al een weekblad!?) 'De Tijd' uit 1972!
De zet 11-17! is daarbij ook al door Sijbrands zelf aangegeven en voorzien van een aantal relevante varianten.
De analyse van deze partij vond ik destijds opzienbarend omdat Sijbrands ook ruim aandacht schonk aan de psychologie die tijdens een (zware) wedstrijdpartij meespeelt!
Tenslotte, wat ook in het voordeel van Ton Sijbrands spreekt, is dat hij in zijn analyses meestal streeft naar het zoeken van de objectieve waarheid over de partij.
Wat mij betreft heeft Sijbrands de partij-analyse tot een vorm van kunst verheven.
Overigens is het uitvoerig analyseren van een dampartij niet iets wat bij Sijbrands is begonnen... : de match om het kampioenschap van Frankrijk uit 1911 tussen Weiss en Molimard is naar mijn bevindingen een van de vroegste voorbeelden van uitvoerige analyse.
De partijen zijn destijds gepubliceerd in het tijdschrift 'Le Damier' van Louis Dambrun.
MVG Cock van Leeuwen
- Hanco Elenbaas
<center>Uitslagen en standen op Piet Bouma's Toernooibase</center>De Telegraaf, za 19 jan 2008, 21:37
Dambestuurder aan kop
door onze dammedewerker
BEEKBERGEN - Frits Luteyn is de nieuwe penningmeester van de werelddambond en voorzitter van potentieel landskampioen Van Stigt Thans uit Schiedam. In de halve finales van het NK is hij goed op dreef door opvallend hard af te rekenen met de Zwollenaar Bill Neven.
Frits Luteyn
Luteyn heeft potentie voor een finaleplaats met als concurrenten de voormalige finalisten Boudewijn Derkx, Martin Dolfing en Cor van Dusseldorp. Zondag speelt Luteyn tegen medebestuurslid Frank Teer, die de laatste jaren zijn meest opvallende resultaten bij de veteranen boekte.
De nieuwe Friese kampioen Gerlof Kolk heeft in de vierde groep de leiding genomen, terwijl Marino Barkel van bord gespeeld werd door toptalent Roel Boomstra. Voormalig KNDB-voorzitter Anton Schotanus blijft goed volgens na winst op Sander Spaans. Ook Ron Heusdens is goed op stoom en leidt in zijn kwalificatiegroep. De finale is van 9 t/m 19 april in Emmeloord.
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, zo 20 jan 2008, 21:41
Vijf damgrootmeesters in actie
door onze dammedewerker
VOLENDAM - De Wereld Draughts club (WDC) laat opnieuw van zich horen. Bedoeld als een initiatief van dammers die in principe activiteiten ontwikkelen onder eigen vlag in samenwerking met de georganiseerde nationale en internationaal damstructuren, zoals de Werelddambond (FMJD).
<center>
Denksportvirtuoos Ron Heusdens. </center>
Vanaf morgen 21 januari t/m vrijdag 25 januari spelen op het splinternieuwe Marinapark in Volendam vijf internationale damgrootmeesters, aangevuld met oud-Nederlands kampioen Martin Dolfing, nationaal meester Andrew Tjon A Ong en topamateur Bé Eggens.
De wedstrijden vinden plaats in het Grand Café op het park en woensdag en donderdag staan zelfs twee partijen op het programma. De deelnemende spelers in volgorde van rating zijn: Harm Wiersma (Ned), Jean Marc Ndjofang (Kameroen), Andrey Kalmakov (Rus), Ron Heusdens (Ned) en Hans Jansen (Ned). Het ligt in de bedoeling om gedurende het jaar meerdere van dit soort korte toernooien internationaal te realiseren.
-