Jouw verzamelde werken beginnen al aardige vormen aan te nemen!GuidoB wrote:composite wrote:Och ja, duizend maal excuses. Meteen opgenomen in de verzameling. Wordt een hoofdstuk apart, want er moet veel worden uitgelegd....GuidoB wrote:
Deze heb ik een paar weken geleden bedacht. Is nog korter.
Geeft niks. Maar de oplossing van dit probleem, dat ik ook heb bedacht, is nog een character korter: 1!
Automaten
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
nog drie, één echte eenzetter en twee automaten
A. Lentochkin, 1974
S. Juskevic (of hoe je dat dan ook wilt schrijven), 1976
J. Gobins, 1995
laten we precieze definities proberen te maken:
automaat: wit zet(slaan)slaan(slaan)...slaan(slaan)slaan en directe oppositie of opsluiting of naturel
eenzetter: wit zet, daarna zijn alle witten zetten de enige mogelijkheid (zoals die van Lentochkin)
half-automaat: als een automaat, maar wit heeft aan het einde nog één zet nodig (dus dan voldoet die van Perelpekin (sorry, uit m'n hoofd) nog steeds niet)
overigens: ik kan me herinneren dan G. Bakker in zijn serie ook al definities gegeven heeft, wie zoekt dat even na?
grtjs
Krijn
A. Lentochkin, 1974
S. Juskevic (of hoe je dat dan ook wilt schrijven), 1976
J. Gobins, 1995
automaat: wit zet(slaan)slaan(slaan)...slaan(slaan)slaan en directe oppositie of opsluiting of naturel
eenzetter: wit zet, daarna zijn alle witten zetten de enige mogelijkheid (zoals die van Lentochkin)
half-automaat: als een automaat, maar wit heeft aan het einde nog één zet nodig (dus dan voldoet die van Perelpekin (sorry, uit m'n hoofd) nog steeds niet)
overigens: ik kan me herinneren dan G. Bakker in zijn serie ook al definities gegeven heeft, wie zoekt dat even na?
grtjs
Krijn
En hoe noemen we dan deze? Hoort wel in de verzameling thuis. Prachtding van Juskevitsh. Opl. 27 (21x) 38 etc.Krijn wrote:
grtjs
Krijn
Leonard Cohen
Leonard Cohen
-
Geen automaat vanwege de onzuivere dwangslag.composite wrote:En hoe noemen we dan deze? Hoort wel in de verzameling thuis. Prachtding van Juskevitsh. Opl. 27 (21x) 38 etc.Krijn wrote:
grtjs
Krijn
Maar wel buitengewoon fraai!
composite wrote:En hoe noemen we dan deze? Hoort wel in de verzameling thuis. Prachtding van Juskevitsh. Opl. 27 (21x) 38 etc.Krijn wrote:
grtjs
Krijn
volgens "mijn" regeltjes is dit een automaat
maar geen eenzetter
grtjs
Toegevoegd! Dank is groot.Krijn wrote:ok, ik kwam er dus toevallig eentje tegen
ik wou het kannetje eentje naar links schuiven (is natuurlijk al veel vaker gedaan), toen zag ik een dobv en was het opeens ook nog automatisch
(ik vind het trouwens geen onevenwichtige beginstand)
grtjs
Krijn
Leonard Cohen
Leonard Cohen
Ik kan het me niet herinneren, maar het zou me niet verbazen als je me indertijd geinspireerd hebt tot het maken van deze:Krijn wrote:ach, 't is wel een schatje
verscheen al eens in DP (artikel randverschijnselen)
grtjs
Bij lange na geen automaat. Toch doet het denken aan een speeldoos: opwinden, knopje drukken en het danseresje danst.
composite wrote:18 opeenvolgende slagen. Misschien geen record, maar dan toch zeker wel het feit dat wit drie dammen haalt op drie bezette velden en die ook nog eens alle drie weer offert. Of kan het nog sterker?composite wrote:
nou, misschien kan het wel sterker, maar daar moet je echt zelf maar naar gaan zoeken!
ik vind deze geweldig (had ik eigenlijk al wel moeten vertellen toen je dit voor de eerste keer postte)
grtjs
Krijn
Bedankt! Maar de bedoeling van de herhaling was vooral om te weten te komen of de bijzondere kenmerken van dit probleem al eens eerder op deze of vergelijkbare manier zijn vertoond. Eric heeft op zijn site heel wat records bij elkaar staan, maar juist deze drie mis ik: aantal opeenvolgende slagen, aantal dammen op bezet veld en aantal damoffers (dat laatste record staat op 4, meen ik). Andere interessante records: aantal actieve dammen, aantal dwangzetten etc., etc.Krijn wrote:composite wrote:18 opeenvolgende slagen. Misschien geen record, maar dan toch zeker wel het feit dat wit drie dammen haalt op drie bezette velden en die ook nog eens alle drie weer offert. Of kan het nog sterker?composite wrote:
nou, misschien kan het wel sterker, maar daar moet je echt zelf maar naar gaan zoeken!
ik vind deze geweldig (had ik eigenlijk al wel moeten vertellen toen je dit voor de eerste keer postte)
grtjs
Krijn
Leonard Cohen
Leonard Cohen
-