Anatoli Gantwarg voor een jaar geschorst

Post Reply
Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Sep 19, 2007 11:40

blondegod wrote:
Henk de Witt wrote: Maar zodra iemand aan het geven van geld macht wil ontlenen en iedereen naar zijn pijpen wil laten dansen dan mag hij van mij zijn geld houden.
Ik snap wat je bedoelt maar daar was bij ons dus geen sprake van. Bij jou wel dan?
We dwalen wel een beetje af. Maar om jouw vraag te beantwoorden, nee hoor. We moeten er natuurlijk geen karikatuur van gaan maken. Hildering heeft veel goede dingen gedaan. Maar als bestuurder was hij geen democraat. Evenmin een groot denker met visie op de damsport. Daar bovenop is hij behoorlijk rancuneus gebleken en heeft hij allerlei mensen betrokken bij zijn wraakzucht.

Verder is er sprake van tweerichtingsverkeer. Op dit forum heb ik verschillende mensen gezien die partij kozen voor Hildering, niet omdat ze zich in de feiten hadden verdiept maar omdat ze op een of andere profijt van hem hebben gehad. Dat kan men Hildering moeilijk verwijten.
Hanco Elenbaas wrote:In 2003 dacht Henk met de toenmalige bondsraad rond te hebben dat de Delftse telling zou worden geïntroduceerd in het NK 2004 in Huissen.
Daar heeft Pieter toen een stokje voor gestoken. Pieter heeft Henk destijds dus naar zijn pijpen laten dansen. Dat hebben Henk en Anatoli hem nooit kunnen vergeven.
Jij blijft toch een meester in het leggen van eendimensionale verbanden, met name de puntentelling moet er koste wat het kost worden bijgesleept.

Nu we het daar toch over hebben. Hildering was beslist niet de enige die een stokje voor modernisering van de puntentelling heeft gestoken. De voornaamste verantwoordelijke is echter de Bondsraad, het hoogste orgaan van de KNDB. Die had (bijna unaniem) een besluit genomen en kwam daar later net zo makkelijk op terug. Hildering heeft daarin inderdaad een onverkwikkelijke rol gespeeld door te dreigen met het intrekken van Nederlandse plaatsingsrechten voor het WK. Ontoelaatbare inmenging in KNDB-zaken en pure bluf natuurlijk. Stel je voor, zijn 'eigen' Kees Thijssen niet naar WK vanwege de puntentelling in het NK. In plaats van Hildering zijn plaats te wijzen toonden diverse bondsraadsleden zich gevoelig voor dit dreigement. De zwakke knieën van deze bondsraadsleden hebben het NK nu niet bepaald vooruit geholpen, of vind jij van wel? Dalend prijzengeld, twee partijen per dag en een onverminderd remiseprobleem. De Bondsraad is zijn prestige kwijt en de opstelling in de kwestie Gantwarg helpt niet bepaald om prestige terug te winnen.

Hiermee is het grote probleem in de damwereld in een notendop geschetst. Er is geen fatsoenlijke, stabiele bestuurscultuur. Geen scheiding van verantwoordelijkheden. Het draait allemaal om belangen en belangen van vriendjes. In zo’n klimaat kon Hildering gedijen. Zo kon ook het royement van Gantwarg tot stand komen. Inmiddels is dat weggeblazen, maar te vrezen valt dat we nog lange tijd zullen voortsukkelen van incident naar incident. Maar wellicht vind jij dat juist leuk, jij houdt wel van een relletje geloof ik.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 19, 2007 16:58

Henk de Witt wrote: Nu we het daar toch over hebben. Hildering was beslist niet de enige die een stokje voor modernisering van de puntentelling heeft gestoken. De voornaamste verantwoordelijke is echter de Bondsraad, het hoogste orgaan van de KNDB. Die had (bijna unaniem) een besluit genomen en kwam daar later net zo makkelijk op terug. Hildering heeft daarin inderdaad een onverkwikkelijke rol gespeeld door te dreigen met het intrekken van Nederlandse plaatsingsrechten voor het WK. Ontoelaatbare inmenging in KNDB-zaken en pure bluf natuurlijk. Stel je voor, zijn 'eigen' Kees Thijssen niet naar WK vanwege de puntentelling in het NK. In plaats van Hildering zijn plaats te wijzen toonden diverse bondsraadsleden zich gevoelig voor dit dreigement. De zwakke knieën van deze bondsraadsleden hebben het NK nu niet bepaald vooruit geholpen, of vind jij van wel? Dalend prijzengeld, twee partijen per dag en een onverminderd remiseprobleem.
Als Pieter Hildering in 2003 niet had ingegrepen, waren er nu twee dambonden. Dan had jij kunnen laten zien hoe aantrekkelijk jouw Delftse telling voor damsponsors was geweest. Misschien dus wel jammer dat die bondsraad jou niet je zin heeft gegeven.

Ik heb er veel spijt van dat ik Pieter in 2003 heb aangeraden Wouter van Beek op te volgen binnen de FMJD, tegen het advies in van een andere clubgenoot, die Pieter nadrukkelijk afraadde het wespennest van de FMJD binnen te stappen.
Als ik toen niet zo kortzichtig was geweest zou Pieter veel ellende bespaard zijn gebleven en was hij nu misschien nog enthousiast betrokken bij het Amsterdams damleven. Maar de FMJD zou allang failliet zijn. Nu Pieter zeer begrijpelijk al zijn sponsoractiviteiten gaat beëindigen zal het failliet van de FMJD hoogstwaarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten. De damgrootmeesters mogen Anatoli Gantwarg dan ook dankbaar zijn voor wat hij bij Pieter Hildering heeft losgemaakt.

Hoe dan ook, de damwereld is Pieter Hildering veel dank verschuldigd voor alles wat hij de afgelopen 20 jaar op allerlei gebieden voor het dammen heeft betekend. Dat de laatste maanden zo weinigen het voor Pieter opgenomen hebben is tekenend voor de kilheid, de onbetrokkenheid en het egoïsme die onlosmakelijk verbonden zijn aan het damwereldje. Ik ben het wel eens met een damvriend die vorige week schreef dat "het dammen rustig aan terug evolueert naar waar het ooit is begonnen: een spel, dat door enkele fanaten in dorpskroegen of in huiselijke kring wordt beoefend."

Joop

Post by Joop » Wed Sep 19, 2007 22:07

Hanco Elenbaas wrote:
Henk de Witt wrote: Dalend prijzengeld, twee partijen per dag en een onverminderd remiseprobleem.

NK 2008 in Delft?

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Sep 19, 2007 23:53

Joop wrote:
Henk de Witt wrote: Dalend prijzengeld, twee partijen per dag en een onverminderd remiseprobleem.
NK 2008 in Delft?
In neo-Delfts in zo'n oude stad?
Met een neo-bondsraad die meer in tradities denkt, en dan nog het neo-KNDB-bestuur die vernieuwingen slechts van de zijkant wil aanschouwen en dan nog een volgende neo-Hildering die het gezien de bedenkingen poogt tegen te houden, en ook nog een neo-enquete onder een vergrijzend ledenbestand?
Neejo lijkt me, maar wie weet denkt neo-Delft er anders over.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Sep 20, 2007 12:27

Joop wrote:NK 2008 in Delft?
In 1998 lichtte ik namens de WHDB in de Algemene Ledenvergadering van de KNDB het voorstel toe om de puntenoverwinning in te voeren in het NK. We hadden een enquete gehouden onder de Nederlandse topspelers en die hadden in grote meerderheid positief gereageerd. Toenmalig KNDB-secretaris Douwe de Jong had steeds gezegd dat het bestuur wel wilde maar de topspelers niet. Dat argument was nu dus vervallen, maar het bestuur wilde er toch niet aan. Ze verwierpen het voorstel ook niet echt, maar 'het ging allemaal te snel' enzovoorts.

Bij het naborrelen gaf ik de heren De Jong en Schotanus (toen voorzitter)als mijn mening dat het NK op termijn in de gevarenzone zou komen als er niets zou veranderen. Gekoppeld aan het aanbod om in 2000 het NK in Delft te organiseren. Uiteraard op voorwaarde dat gespeeld zou worden met de puntenoverwinning. Ik schetste het perspectief dat naar mijn idee de modernisering veel nieuwe energie en sponsors zou genereren en dat het NK wellicht voor een reeks van jaren onder zeer goede voorwaarden in Delft gehouden zou kunnen worden. Achteraf gezien meen ik te mogen zeggen dat dit geen grootspraak was gezien de ontwikkeling van het DUWO Rabobank Damfestival.

Beide heren wuifden mijn voorstel lacherig weg. Met het NK zat het echt wel snor, het was al voor een aantal jaren vergeven, sponsors genoeg enzovoorts. Toen al maakten deze bestuurders geen enkele analyse van een veranderende damsport in een veranderende samenleving. Ach, we drinken een glas, we doen een plas en laten alles zoals het was. Tien jaar later kunnen we een tussenbalans opmaken. Die is niet zo goed.

Inmiddels hebben we in Delft geen belangstelling meer voor het NK. Het festival is veel levendiger en gevarieerder en er spelen nog sterkere spelers dan bij een NK.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Oct 04, 2007 03:10

Henk de Witt wrote:Vandaag heb ik een klacht neergelegd bij de Tuchtcommissie tegen het KNDB-bestuur en de Commissie van Beroep. Ik meen dat de kwestie van het royement van Gantwarg op dit moment gediend is met een zo groot mogelijke openheid. Via dit forum zijn al heel wat relevante feiten naar voren gekomen. Vandaar dat ik de klacht hier publiceer:

Aan de Tuchtcommissie van de KNDB

p/a Dorpsstraat 43/a
6991 HE Rheden

Delft, 23 augustus 2007

betreft klacht tegen KNDB-bestuur en Commissie van Beroep

Geachte commissie,

Bij deze dien ik een klacht in tegen het bestuur van de KNDB, in het bijzonder voorzitter H. Meurs en secretaris M. Kosters. Tevens dien ik een klacht in tegen de Commissie van Beroep, in het bijzonder de heren W.L. van Dongen, F. Teer, B.G. Gootjes en U. Koopman.
De klacht betreft de wijze waarop KNDB-lid A. Gantwarg door het bestuur is geroyeerd en de wijze waarop dit royement is gesanctioneerd door de Commissie van Beroep. Naar mijn mening is de vereiste zorgvuldigheid met voeten getreden en kan gesproken worden van onzorgvuldig bestuur en ernstig machtsmisbruik.

Uitspraak Tuchtcommissie, bijlage 1. Op 17 februari 2006 heeft uw commissie uitspraak gedaan in een door de heer P. Hildering ingediende klacht tegen Gantwarg. Uw commissie heeft de klacht niet ontvankelijk verklaard omdat de door Hildering aangebrachte kwestie een interne FMJD aangelegenheid betrof en uit de overlegde correspondentie niet geconcludeerd kon worden dat er sprake was van onbehoorlijke handelingen die in strijd zouden zijn met wezenlijke belangen van de damsport.

Brief KNDB van 12 april 2007, bijlage 2. Op 12 april jl. zond het KNDB-bestuur een brief naar Gantwarg. Deze brief ging over dezelfde kwestie waarmee uw commissie reeds kennis had gemaakt, namelijk het conflict in de FMJD tussen Gantwarg en Hildering cs. In de brief kiest het KNDB-bestuur nadrukkelijk partij in dit conflict, zonder dat men zich baseert op enig feitenonderzoek. De aantijgingen aan het adres van Gantwarg zijn louter subjectief van aard. Op dezelfde subjectieve wijze wordt de andere partij in het conflict als betrouwbaar, bekwaam en eerlijk voorgesteld. In de brief gaat het KNDB-bestuur vervolgens nog een stap verder door Gantwarg met strafmaatregelen te dreigen. De Tuchtcommissie wordt in de KNDB-brief in het geheel niet genoemd, derhalve wordt ook geen reden aangevoerd waarom de KNDB meent tot heel andere conclusies te moeten komen dan de Tuchtcommissie. Aan het slot krijgt de brief een ultimatief karakter wanneer van Gantwarg hard bewijs wordt verlangd voor zijn ‘beschuldiging dat FMJD-bestuurders geld van de FMJD hebben gestolen’. Bij mijn weten heeft Gantwarg een dergelijke beschuldiging nimmer geuit. Deze door het KNDB-bestuur aan Gantwarg toegeschreven beschuldiging wordt door de KNDB in het geheel niet nader geconcretiseerd of gedocumenteerd.

Royementsbrief KNDB, 11 mei 2007, bijlage 3. Op 11 mei stuurt de KNDB Gantwarg een kort briefje met de mededeling dat hij effectief is geroyeerd op basis van artikel 8 van de statuten. Opnieuw is er geen feitelijke onderbouwing van het aan Gantwarg toegeschreven wangedrag. Evenmin wordt nader toegelicht wat artikel 8 precies inhoudt en op welk onderdeel van dit artikel het royement is gebaseerd. Opnieuw wordt geen melding gemaakt van de eerdere uitspraak van de Tuchtcommissie, derhalve wordt evenmin aangegeven waarom het KNDB-bestuur meent deze uitspraak te mogen vernietigen en zelf op de stoel van de Tuchtcommissie te mogen gaan zitten.

Beroepsschrift 4 juni 2007, bijlage 4. Op 4 juni stuurt Frits Luteijn, voorzitter van damclub Van Stigt Thans, een beroepsschrift namens Gantwarg naar de Commissie van Beroep. Anders dan de KNDB heeft Van Stigt Thans wel enig feitenonderzoek gedaan naar het conflict in de FMJD. Men komt tot de conclusie dat Gantwarg in zijn functie als lid van de financiële commissie van de FMJD terecht de vinger heeft gelegd op financiële onregelmatigheden in de FMJD. Zo ontbraken de jaarstukken van 2003 en 2004. Verder komt men tot de conclusie dat niet Gantwarg maar Hildering, destijds ‘uitvoerend’ vice-voorzitter van de FMJD, in hoge mate schuld heeft aan de escalatie van het conflict. Naar aanleiding van vragen van Gantwarg aan FMJD-penningmeester Bus intervenieerde Hildering op buitengewoon opgefokte en autoritaire wijze. Een en ander is terug te vinden in e-mailverkeer tussen Gantwarg en Hildering. Dezelfde Hildering onthief vervolgens Gantwarg uit zijn functie als lid van de financiële commissie. Van Stigt Thans geeft aan dat het recht om mensen te kiezen in de financiële commissie respectievelijk te ontheffen van hun taak, uitsluitend is voorbehouden aan de Algemene Assemblee van de FMJD. Met zijn onwettige actie blokkeerde Hildering elke communicatie tussen Gantwarg en het FMJD-bestuur waardoor het conflict verder escaleerde.
Van Stigt Thans wijst er op dat het conflict in de FMJD nog allerminst is uitgekristalliseerd en er voor de KNDB dus geen enkele reden was om olie op het vuur te gooien door één van de partijen in het conflict in KNVB-verband te straffen.
Verder wijst Van Stigt Thans erop dat royement op basis van artikel 8, lid 1d een uiterst grondige motivering vereist, een motivering die ten enenmale ontbreekt. Men gaat er dus vanuit uit dat andere onderdelen van artikel 8 behalve lid 1d al helemaal buiten beeld blijven als mogelijke grond voor royement. Merk echter op dat de KNDB zelfs niet de moeite had genomen artikel 8 te specificeren en aan te geven op basis van welk onderdeel Gantwarg was geroyeerd.

Uitspraak Commissie van Beroep, 17 augustus 2007, bijlage 5. De Commissie van Beroep heeft zeer ruim de tijd voor zijn uitspraak genomen. In feite heeft men de termijn van zes weken die maximaal voor zo’n uitspraak staat met vele weken overschreden. Navraag van de zijde van Van Stigt Thans leerde dat de vertraging voor een deel is veroorzaakt door het uittreden van commissielid Frank Teer, vlak voor de uitspraak naar buiten zou gaan. Reservelid U. Koopman werd opgeroepen, maar deze moest zich opnieuw inlezen. Teer is dus wel in belangrijke mate betrokken geweest bij het opstellen van de uitspraak. Teer had echter al ruim voor het royement Gantwarg in deze kwestie publiekelijk aan de schandpaal genageld, was dus bevooroordeeld en had geen zitting behoren te nemen in de commissie.
In verhouding tot de lange incubatietijd was de uitspraak van de commissie verrassend summier. Men verwierp het beroep van Gantwarg en Van Stigt Thans, zonder ook maar met één letter in te gaan op de inhoud van het beroepsschrift. Dit is in strijd met functie en taken van de commissie, immers de aanleiding om aan de slag te gaan was nu juist dit beroepsschrift.

Op het voormalige forum van de FMJD, tegenwoordig ‘Worlddraughts’ geheten is een uitgebreide discussie gevoerd over deze zaak. Uit uitlatingen van enkele bondsraadsleden kan worden opgemaakt dat het KNDB-bestuur de bondsraad heeft misleid omtrent de uitspraak van de Tuchtcommissie.

Alles overziende is hier m.i. sprake van een grove inbreuk door het KNDB-bestuur op de rechten van Gantwarg, elders is door mij gesproken van ‘cowboybestuur’ en ‘afrekening in het dammilieu’. De rechtszekerheid van de leden in het algemeen wordt hiermee geschokt. De uitspraak van de Tuchtcommissie werd zonder enige motivatie genegeerd en feitelijk vernietigd. De bondsraad werd hierover onjuist voorgelicht. Het royement is volstrekt niet onderbouwd. De KNDB heeft het conflict binnen de FMJD op roekeloze wijze binnengehaald in de eigen bond, daarmee voor verdere escalatie zorgend, alsmede voor onrust in de eigen gelederen. Het KNDB-bestuur heeft gehandeld in strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur, in strijd met de belangen van de damsport en de bond. Serieuze strafmaatregelen tegen de hoofdrolspelers zijn op hun plaats.

Met vriendelijke groet,

Henk de Witt
Oosteinde 154b
2611 SR Delft
015-2134311
hdewitt@orange.nl
Zes weken zijn verstreken. Heb je al antwoord, Henk?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jan 01, 2008 08:56

<center>Image</center>

Een dezer dagen wordt bekend wanneer de van smaad en laster verdachte Anatoli Gantwarg in Haarlem voor de rechter moet verschijnen.

Volgens Kees Jacobs, een van Pieter Hildering's advocaten en bovendien tot 2005 enkele jaren lid van de Tuchtcommissie van de KNDB, is het onterecht dat de tuchtcommissie in 2007 Hildering's klacht over Gantwarg niet in behandeling heeft genomen. Onduidelijk is nog of naast de rechtszaak in Haarlem ook opnieuw een klacht tegen Gantwarg wordt ingediend bij de KNDB.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Jan 01, 2008 22:57

Hanco Elenbaas wrote:Een dezer dagen wordt bekend wanneer de van smaad en laster verdachte Anatoli Gantwarg in Haarlem voor de rechter moet verschijnen.
Waarom de affaire Gantwarg op deze wijze opgerakeld Hanco? Dat 'een dezer dagen' iets bekend zal worden lijkt mij geen nieuwsfeit. Dan kun je beter even afwachten tot die dag is aangebroken.

Door wie wordt Anatoli nu weer verdacht van smaad en laster? Juist op dit forum zijn toch de oorspronkelijke verhalen in die richting stuk voor stuk ontzenuwd. Ook de KNDB zag dit in en publiceerde op 31 augustus een gezamenlijke verklaring met Van Stigt Thans met de volgende passage:

'Beide partijen willen, wellicht ten overvloede, benadrukken dat de gevoerde discussie niets van doen heeft met de persoonlijke integriteit van de leden van het bestuur van de FMJD. De enige intentie van Anatoli Gantwarg en de Wit-Russische dambond is het bevorderen van de regels voor goed bestuur, zoals vastgelegd in de publicaties van het NOC/NSF'.

Toegegeven, daarna heeft het KNDB-bestuur tegenover de Tuchtcommissie blijkbaar weer een heel ander beeld geschetst. Althans dat valt op te maken uit de uitspraak van de Tuchtcommissie inzake de klacht die ik had ingediend tegen het KNDB-bestuur. De Tuchtcommissie onderbouwt een en ander echter niet met een verslag van de feiten. Daarmee zijn we weer terug in de sfeer van verhalen.

Uit een bijdrage van Eric Sanders op een andere draad maak ik op dat de meerderheid van de Bondsraad een bestuurscrisis vreesde als het tot een vaststelling van de feiten zou komen. Zand erover en de blik op de toekomst richten is het motto, dat valt ook op te maken uit het briefje dat ik van de Bondsraad ontving:

'De bondsraad is in overleg met het bestuur tot de conclusie gekomen dat er uit de kwestie Gantwarg procedurele lessen getrokken moeten worden.

De bondsraad heeft er overigens geen behoefte aan om verder in detail op de inhoud van uw brief te reageren'.

Nu was mijn briefje allerminst gedetailleerd, in feite zegt men 'De bondsraad heeft er geen behoefte aan op de door u genoemde feiten te reageren'.

Hoewel ik een en ander kan begrijpen denk ik dat zowel Bestuur, Bondsraad als Tuchtcommissie een klassieke fout maken. Klaas van der Laan sprak in dit geval van de doofpot. Het vaststellen van de belangrijkste feiten in deze affaire is voor een aantal mensen zonder twijfel onaangenaam. Maar na het doorbijten van de zure appel kun je elkaar recht in de ogen kijken. Nu blijft er van alles boven de markt zweven, de verhalen zullen doorwroeten.

Persoonlijk wil ik -voor zover mogelijk- hiermee de kwestie afsluiten. De grote winst is geweest dat dankzij de inzet van diverse mensen de belangrijkste feiten via dit forum boven water zijn gekomen en dat het royement van Gantwarg werd ingetrokken. Zijn masterclasses zijn pareltjes en de oude meester scoort voortreffelijk in de ereklasse.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 02, 2008 01:27

Henk de Witt wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Een dezer dagen wordt bekend wanneer de van smaad en laster verdachte Anatoli Gantwarg in Haarlem voor de rechter moet verschijnen.
Waarom de affaire Gantwarg op deze wijze opgerakeld Hanco? Dat 'een dezer dagen' iets bekend zal worden lijkt mij geen nieuwsfeit. Dan kun je beter even afwachten tot die dag is aangebroken.

Door wie wordt Anatoli nu weer verdacht van smaad en laster? Juist op dit forum zijn toch de oorspronkelijke verhalen in die richting stuk voor stuk ontzenuwd. Ook de KNDB zag dit in en publiceerde op 31 augustus een gezamenlijke verklaring met Van Stigt Thans met de volgende passage:

'Beide partijen willen, wellicht ten overvloede, benadrukken dat de gevoerde discussie niets van doen heeft met de persoonlijke integriteit van de leden van het bestuur van de FMJD. De enige intentie van Anatoli Gantwarg en de Wit-Russische dambond is het bevorderen van de regels voor goed bestuur, zoals vastgelegd in de publicaties van het NOC/NSF'.

Toegegeven, daarna heeft het KNDB-bestuur tegenover de Tuchtcommissie blijkbaar weer een heel ander beeld geschetst.
Dat de datum van voorkomen rond deze tijd bekend zou worden had ik al een paar weken geleden gehoord, maar pas gisteren kwam het ervan dit bericht op het forum te plaatsen.
Het schijnt wel de nodige precisie te hebben vereist om G. voor de rechter te brengen, maar dat dat gelukt is bewijst dat op dit forum niet altijd een definitief oordeel kan worden uitgesproken, laat staan enige vorm van ontzenuwing.
Ook de KNDB lijkt niet klaar te zijn met G., nu deze geweigerd heeft zijn excuses aan te bieden voor gedane uitspraken. De rechter mag zeggen wat G.'s verhalen waard zijn. Misschien wijst de rechter de hele affaire wel terug naar de bondsraad of de tuchtcommissie...

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Jan 02, 2008 03:03

Als het KNDB bestuur inderdaad bezig is om Gantwarg alsnog te straffen strookt dat niet echt met de beslissing die de bondsraad lijkt te hebben genomen (vergiffenis en de zaak laten rusten in verband met het grotere goed). Hanco, kun je iets meer vertellen over dit gerucht?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 02, 2008 11:26

Bert Zwart wrote:Als het KNDB bestuur inderdaad bezig is om Gantwarg alsnog te straffen strookt dat niet echt met de beslissing die de bondsraad lijkt te hebben genomen (vergiffenis en de zaak laten rusten in verband met het grotere goed). Hanco, kun je iets meer vertellen over dit gerucht?
Sorry Bert, ik weet er waarschijnlijk nog minder vanaf dan onze vrienden van de bondsraad.

jellegroeneveld

Post by jellegroeneveld » Wed Jan 02, 2008 11:58

Het maakt me niet uit of het nu om Gantwarg gaat of niet.

Het is voor mij ook niet belangrijk meer wat de Bondsraad van het geheel denkt (zie de notulen van de bondsraadvergadering, lees het relaas van Eric Sanders en zie een citaat uit het "glasheldere" antwoord van de bondsraad op de brief van Henk de Witt; enorme blijken van durf en openheid, beter kan het bijna helaas niet).

Het antwoord op de vraag of de KNDB alsnog tot straffen van Gantwarg kan overgaan, is absoluut NEE en nog eens NEE.
Het bestuur van de bond zou zich onsterfelijk belachelijk en ongeloofwaardig maken

Lees de publieke verklaring van de praeses van de KNDB en de voorzitter van Van Stigt Thans er nog eens een keer rustig op na:

"Piet Bouma

Posted: Wed Sep 05, 2007 09:46
Post subject: Verklaring

Het volgende kreeg ik net van Fred Versteeg gemaild:

Feiten en interpretaties.

Helaas is de gepubliceerde verklaring in de zaak Gantwarg een interpretatie van de bemiddelaar.
Om alle misverstanden te voorkomen wordt de door beide partijen onderschreven verklaring integraal weergegeven.

Fred Versteeg

Verklaring.

In de zaak betreffende het royement van Anatoli Gantwarg willen Damclub Van Stigt Thans, de vereniging waar betrokkene lid is, en de Koninklijke Nederlandse Dambond het volgende verklaren.

Beide partijen willen, wellicht ten overvloede, benadrukken dat de gevoerde discussie niets van doen heeft met de persoonlijke integriteit van de leden van het bestuur van de FMJD. De enige intentie van Anatoli Gantwarg en de Wit Russische dambond is het bevorderen van de regels voor goed bestuur, zoals vastgelegd in publicaties van het NOC/NSF.

Alle betrokkenen worden opgeroepen weer als voorheen schouder aan schouder te werken aan een bloeiende toekomst van de damsport.

Het vorenstaande geeft de KNDB mede reden het eerder uitgesproken royement van het lid Anatoli Gantwarg in te trekken.

Met dit akkoord zal het aangekondigde kort geding komen te vervallen.

De partijen besluiten niet naar buiten te treden met nadere informatie omtrent de gemaakte afspraak.

Aldus opgemaakt.

31 augustus 2007

F.C. Luteijn
(voorzitter Damclub Van Stigt Thans)

H. Meurs
(voorzitter Koninklijke Nederlandse Dambond) "

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 02, 2008 14:57

jellegroeneveld wrote:Het antwoord op de vraag of de KNDB alsnog tot straffen van Gantwarg kan overgaan, is absoluut NEE en nog eens NEE.
Het bestuur van de bond zou zich onsterfelijk belachelijk en ongeloofwaardig maken.
Dat vind ik niet. Integendeel, de KNDB maakt zich juist onsterfelijk belachelijk als mogelijk wordt gemaakt dat Gantwarg ongestraft wegkomt, zonder dat hij zelfs maar zijn excuses heeft hoeven aanbieden.

De reactie van Dieter van Gortel op de door jouw gequote bijdrage van Piet Bouma en Fred Versteeg is veelzeggend genoeg, ondanks dat Dieter alleen maar vragen stelt.
Dieter wrote:Waarom nu een textueel nieuwe verklaring? was de eerste te duidelijk een verontschuldiging van Gantwarg? of wat is de reden?
Hebben we het nu over een verklaring van de vereniging en de KNDB of ondersteund ook Gantwarg deze uitspraak? en in hoeverre is Hildering tevreden met dit excuus (als het dat al is) en gaat hij nu inderdaad niet meer naar de rechter?
Genoeg vragen nog lijkt me, maar in elk geval zal de verklaring mede van Gantwarg moeten komen om te spreken over een zaak die met een sisser is afgelopen.
Voor alle duidelijkheid: Pieter Hildering was zo verontwaardigd over die verklaring en de bijbehorende maatregelen, dat hij sindsdien alle contact met het bestuur van de KNDB uit de weg is gegaan.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Jan 02, 2008 18:19

Hanco Elenbaas wrote:
Bert Zwart wrote:Als het KNDB bestuur inderdaad bezig is om Gantwarg alsnog te straffen strookt dat niet echt met de beslissing die de bondsraad lijkt te hebben genomen (vergiffenis en de zaak laten rusten in verband met het grotere goed). Hanco, kun je iets meer vertellen over dit gerucht?
Sorry Bert, ik weet er waarschijnlijk nog minder vanaf dan onze vrienden van de bondsraad.
Dat is waarschijnlijk niet zo relevant, waar het in dit geval wellicht om gaat is dat het je vrij staat ons te vertellen wat je allemaal weet...

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Jan 02, 2008 18:25

Bert Zwart wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Dat is waarschijnlijk niet zo relevant, waar het in dit geval wellicht om gaat is dat het je vrij staat ons te vertellen wat je allemaal weet...
Daar heeft Hanco meestal niet zoveel moeite mee.
Ik weet wel meer, maar ik moet van jou mijn mond houden dus dat doe ik dan ook maar.

Post Reply