BN De Stem
http://www.bndestem.nl/sportbrabant/214 ... inning.ece
De Variant behaalt knappe overwinning
door Jan de Wolf
Maandag 12 november 2007 - DAMMEN - In de vijfde ronde van de landelijke damcompetitie in de tweede klasse E heeft de Oudenbossche damvereniging De Variant een knappe overwinning behaald op het tweede team van Dordrecht.
Met drie invallers in de ploeg slaagde de Oudenbossche club erin om zeer voortvarend van start te gaan. Na ruim drie uur spelen stond er een 10-2-voorsprong op het bord. Uit de overige vier partijen werden nog drie punten gescoord, waardoor er een eindstand van 13-7 op het scorebord prijkte. De overwinningen werden behaald door Jan de Wolf, Jan Kerkhofs, Franklin Denissen en Oscar Gelens. De Variant heeft nu 5 punten uit 5 wedstrijden en een bordscore van 50 voor en 50 tegen. In de stand nemen de koepeldammers de zevende plaats in van de twaalf deelnemende teams.
![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
KRANTENARTIKELEN - 2007
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, wo 14 nov 2007, 18:09
http://www.telesport.nl/2522879/Slechts ... ammen.html
Slechts remises op NK dammen
ZOUTELANDE - De vijfde ronde van het Nederlands damkampioenschap voor vrouwen in Zoutelande heeft het klassement onveranderd gelaten. Alle partijen eindigden woensdag in remise.
Koploopster Vitalia Doumesh zat tegen Jorien Alink lang achter het bord. Pas na de 70e zet van wit werd tot de puntendeling besloten. Doumesh leidt met acht punten, één meer dan Tanja Chub en Christien Fung. Titelverdedigster Nina Hoekman is vierde met twee punten achterstand.
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, wo 14 nov 2007, 19:18
http://www.telesport.nl/2523207/Christi ... winst.html
Christien Fung mist winst
door onze dammedewerker
Zoutelande - De Haagse Cristien Fung heeft in het NK dammen een opgelegen kans gemist om op gelijke hoogte te komen met koploper Vitalia Doumesh.
De partij Stegeman - Fung had een onheilspellend verloop. In het klassieke middenspel kwam Fung huizenhoog gewonnen te staan door een moeilijk te doorgronden Molimard uitval van haar opponent. De Haagse reageerde niet optimaal en ging een avontuur met een dure doorbraak naar dam aan, in een kansloos eindspel resulteerde. Direct na de tijdcontrole had Stegeman een winnende problematische eindspelmanoeuvre kunnen afdwingen, maar ze koos voor een remisevoortzetting.
Cijferstand. Wit: (I.Stegeman) 16, 17, 23, 26, 27, 36, 38. Zwart: (C.Fung) 6, 7, 13, 50. Wit had kunnen winnen door 51. 27-21, 50x11 52. 23-18, 13x22 en 53, 21-17!, waarna steeds winnend 17-12 volgt. De tweede opvallende gemiste kans ontstond tussen de vrouwen, die de laatste plaats betwisten. De Zeeuwse Leonie de Graag had door een zogenaamde ‘plakker’ in de slotfase van de partij kunnen winnen. In de ronde eindigde uiteindelijk alle partijen in een gelijk spel. Doumesh blijft aan de leiding.
Uitslagen: H.Verheul - S.Rijgersberg 1-1, T.Chub - N.Hoekman 1-1, I.Stegeman - C.Fung 1-1, B.Graas - L.de Graag 1-1, V.Doumesh - J.Alink 1-1
Stand na 5 ronden: 1.V.Doumesh 5-8 2 en 3 T.Chub en C.Fung 5-7 4.N.Hoekman 5-6
'Opgelegen'. Die houden we erin.Hanco Elenbaas wrote:De Telegraaf, wo 14 nov 2007, 19:18
http://www.telesport.nl/2523207/Christi ... winst.html
Christien Fung mist winst
door onze dammedewerker
Zoutelande - De Haagse Cristien Fung heeft in het NK dammen een opgelegen kans gemist om op gelijke hoogte te komen met koploper Vitalia Doumesh.
De partij Stegeman - Fung had een onheilspellend verloop. In het klassieke middenspel kwam Fung huizenhoog gewonnen te staan door een moeilijk te doorgronden Molimard uitval van haar opponent. De Haagse reageerde niet optimaal en ging een avontuur met een dure doorbraak naar dam aan, in een kansloos eindspel resulteerde. Direct na de tijdcontrole had Stegeman een winnende problematische eindspelmanoeuvre kunnen afdwingen, maar ze koos voor een remisevoortzetting.
Cijferstand. Wit: (I.Stegeman) 16, 17, 23, 26, 27, 36, 38. Zwart: (C.Fung) 6, 7, 13, 50. Wit had kunnen winnen door 51. 27-21, 50x11 52. 23-18, 13x22 en 53, 21-17!, waarna steeds winnend 17-12 volgt. De tweede opvallende gemiste kans ontstond tussen de vrouwen, die de laatste plaats betwisten. De Zeeuwse Leonie de Graag had door een zogenaamde ‘plakker’ in de slotfase van de partij kunnen winnen. In de ronde eindigde uiteindelijk alle partijen in een gelijk spel. Doumesh blijft aan de leiding.
Uitslagen: H.Verheul - S.Rijgersberg 1-1, T.Chub - N.Hoekman 1-1, I.Stegeman - C.Fung 1-1, B.Graas - L.de Graag 1-1, V.Doumesh - J.Alink 1-1
Stand na 5 ronden: 1.V.Doumesh 5-8 2 en 3 T.Chub en C.Fung 5-7 4.N.Hoekman 5-6
- Hanco Elenbaas
PZC
http://www.pzc.nl/sport/zeeland/2162708 ... -op-NK.ece
Louter remises op NK
door Daaf Kasse
Donderdag 15 november 2007 - ZOUTELANDE - Vitalia Doumesh blijft koploopster in het Nederlands damkampioenschap voor vrouwen. In de vijfde ronde werd er in Zoutelande hard geknokt, maar eindigden alle partijen in een gelijkspel.
Doumesh speelde gisteren remise tegen Jorien Alink, na een partij die bijna zes uur duurde. De in Letland geboren Alkmaarse zette meteen druk op de ketel. Alink overleefde tot twee keer toe zware tijdnood en ontsnapte ternauwernood. Op het moment dat de koploopster haar partij beëindigde, waren haar concurrenten Tanja Chub en Nina Hoekman al uren klaar. Christien Fung, de Haagse die het verrassend goed doet, speelde een interessante klassieke partij tegen Irene Stegeman. Ten koste van enkele schijven brak Fung door naar dam, maar winst zat er niet in. Fung blijft de tweede plaats delen met Tanja Chub. Zij hebben een punt achterstand op Doumesh.
Leonie de Graag speelde een van haar beste partijen. Barbara Graas, met wie de Goese damster bij het ingaan van de vijfde ronde de laatste plaats deelde, had geen verweer tegen een sterke aanval en kwam duidelijk minder te staan. De Graag miste in het late middenspel een winnende plakker en moest teleurgesteld met remise genoegen nemen.
- Hanco Elenbaas
PZC
http://www.pzc.nl/sport/zeeland/article2157799.ece
Dammen helpt Hoekman door moeilijke tijden
door Koen de Vries
Woensdag 14 november 2007 - ZOUTELANDE - Vroeger straalde ze een en al rust uit, maar nu draait Nina Hoekman onrustig op haar stoel. Ze is op zoek naar de ideale houding, die ze maar niet lijkt te kunnen vinden. ,,Het maakt niet uit waar we zitten", zegt ze. ,,Wat ik ook doe, ik heb 24 uur per dag pijn. Het vreet energie.".
Nina Hoekman: ,,Wat ik ook doe, ik heb 24 uur per dag pijn.
Het vreet energie. foto Ruben Oreel
Hoekman heeft sinds 1999 vijf nationale damtitels veroverd en deze week kan ze in het Beach Hotel in Zoutelande haar zesde pakken. Ze zal er haar best voor doen, maar als het niet lukt, is er geen man overboord. Er zijn namelijk ergere dingen in het leven.
Nina Hoekman, een 43-jarige inwoonster van Zutphen, heeft leren relativeren. Ze heeft een harde strijd tegen borstkanker gewonnen, maar kampt nog steeds met de naweeën daarvan.
Hoekman, op 8 augustus 1964 in Kiev als Nina Jankovskaja geboren, kwam in 1995 naar Nederland om te trouwen met Henk Hoekman, net als zij een fervent dammer. Ze vertegenwoordigde ons land op tal van titeltoernooien. Zo was ze present op het WK van 2003 dat ook in Zoutelande gespeeld werd. Ze werd zesde, terwijl ze acht maanden zwanger was.
Oktober 2005 werd kanker geconstateerd: een knobbel van dertien centimeter in haar linkerborst. Het was het begin van een lijdensweg, waarin het dammen haar op de been hield.
Hoekman werd bestraald, kreeg zes chemokuren en verloor uiteindelijk haar borst maar in de tussentijd bleef ze gewoon dammen. ,,Je moet blijven doen wat je leuk vindt'', vertelt ze. ,,Anders gaat het helemaal mis.''
Daarom ging ze, tussen de eerste en tweede chemokuur in, met haar man, haar anderhalf jaar oude zoontje Oleg en enkele vrienden naar het WK in Italië. ,,Ik zag het als vakantie. Misschien was het wel mijn laatste reis. Ik kon maar drie uur achter het bord zitten, daarna was ik kapot. Daarom zorgde ik ervoor dat ik twee keer zo snel speelde als mijn tegenstander. Na de partij ging ik naar bed, om 's avonds nog een beetje energie te hebben om wat leuks met de familie te doen."
Hoekman concentreerde zich aanmerkelijk meer op de uitjes dan op het dammen. Ze had geen flauw idee van haar klassering. Maar na haar laatste partij meldde iemand haar doodleuk dat ze derde geworden was. Een ongelooflijk resultaat voor een doodzieke topsporter.
In die tijd zag ze zwarte sneeuw. Soms moest ze haar zoontje, die nog nauwelijks kon lopen, vragen of hij van boven de telefoon wilde halen. Zelf was ze er niet toe in staat. De damster was aangewezen op de thuishulp, die haar moest helpen met douchen en aankleden.
,,Oleg vraagt soms nog of hij mijn rug moet afdrogen als ik gedoucht heb. Hij heeft het de thuishulp zien doen en is dat nog niet vergeten. Ik heb met hem te doen. Hij heeft al zo veel ellende gezien.'"
Langzaam gaat het nu beter. In Zoutelande kan ze - weliswaar met pijn - vier uur achter het dambord zitten. Desondanks gaat het herstel niet snel genoeg naar haar zin.
,,Ik ben een jaar aan het revalideren en krijg mijn linkerarm nog steeds nauwelijks omhoog. En die pijn wordt maar niet minder. Ik word er doodmoe van."
Toch komt ze opmerkelijk opgewekt over. Het had nog veel erger gekund beseft ze. Hoekman was bang om dood te gaan en nu meldt ze dat ze nog leeft en dat ze zelfs 'schoon' is. En dat 85% van de vrouwen die borstkanker overleeft, een levensverwachting van minstens 25 jaar heeft.
Hoekman-Jankovskaja is een wereldtopper, maar greep verschillende keren net naast de wereldtitel. Drie keer werd ze tweede en ook verloor ze twee een tweekamp om de titel. Sommige sporters nemen dat met zich mee als een ondraaglijke erfenis, maar Hoekman zit er niet zo mee. ,,Er kan er maar één wereldkampioene worden", is haar zalvende gedachte. Bovendien: ,,Je moet iets hebben om naar te streven. Stel je voor dat ik een keer die wereldtitel grijp, wat kan ik dan nog? Ik ben bang dat ik dan in een zwart gat val en het plezier in dammen verlies. En dat staat bij mij zeker nu voorop: plezier hebben." Daarom zou Hoekman het niet erg vinden als ze zondagmiddag zonder titel naar huis gaat. Het zou mooi zijn als één van de vele talenten de titel pakt. Hoekman is immers van de meesten de bondstrainer. In Zoutelande zal dat nog niet gebeuren", verwacht ze. ,,Maar het zou heel erg zijn als ik over vijf jaar nog kampioen word. Ik heb het dan misschien als damster goed gedaan maar niet als trainster."
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 15 november 2007
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... vreemd.ece
Hoekman vindt NK voor vrouwen niet vreemd
door Gijs Wasseveld
ZUTPHEN - Een atleet loopt iets sneller dan een atlete. Een bokser mept iets krachtiger dan zijn vrouwelijke collega en Kramer schaatst harder dan Wüst. De voorgaande verschillen zijn genetisch bepaald, maar bij een denksport als dammen niet terug te vinden. Is een NK dammen voor vrouwen niet overbodig?
Nina Hoekman (rechts) in actie tijdens het NK dammen voor
vrouwen, dat deze week in Zoutelande wordt afgewerkt.
foto Lex de Meester
Vijfvoudig Nederlands kampioene Nina Hoekman vindt van niet. "Dat gaat toch bij elke sport zo? Mannen en vrouwen zijn verschillend en ze denken ook anders." Haar stelling brengt ze kracht bij met een voorbeeld. " Mannen kunnen zich beter op één ding concentreren. Als ik mijn man op pad stuur om brood te halen, dan komt hij thuis met brood. Als ik zelf brood ga halen kom ik met vijf andere producten terug."
Dat mannen zich beter op een zaak kunnen focussen uit zich ook in de sfeer achter het bord. "Mannen zijn fanatieker. Ik geef training aan talenten. Je ziet dan dat meisjes dammen leuk vinden, maar dat paardrijden of dansles net zo belangrijk is.''
Jan Huisjes, tijdelijk wedstrijdleider van de Gelderse Dambond plaatst het toernooi in een ander perspectief. "Het NK voor vrouwen is volgens mij een stukje historie. Ik zie geen verschil tussen vrouwelijke of mannelijke dammers. De vrouwen zijn alleen wel in de minderheid. De vrouwen uit ex-Rusland, zoals Hoekman, zetten de toon in Nederland.''
"Als je tegen een vrouw speelt is de druk wat hoger'', vindt regionale damtopper Gerrit Boom. Dat komt omdat vrouwen vaak lager spelen. Dat je tegen iemand van het andere geslacht speelt is ook wat verwarrend.'' Boom verbaast zich over het feit dat vrouwen nooit de absolute wereldtop halen. "Er is nog nooit een vrouw grootmeester bij de mannen geweest. Ik weet niet hoe dat komt.''
Hoekman maakt zich er niet al te druk om. Zelfs na vijf toernooizeges is ze het toernooi niet beu. " Ik vind het altijd leuk om tegen vrouwen te spelen.'' Het toernooi verloopt niet van een leien dakje voor de temperamentvolle speelster. Toch is haar antwoord op de vraag of ze de titel graag nog een keer wil winnen helder. "Als je meedoet wil je altijd winnen. Dat is wel een hele domme vraag…''
- Hanco Elenbaas
Telegraaf, do 15 nov 2007, 19:54
http://www.telesport.nl/2535133/Oranje_ ... mbond.html
Werelddambond met overwegend Nederlands bestuur
door Harm Wiersma
AMSTERDAM - De Werelddambond (FMJD) heeft onlangs in een vergadering in Frankrijk bekend gemaakt dat een nieuw gekozen bestuur voor de directe taken eigenlijk een op en top Nederlandse aangelegenheid is. Tot executive vice- voorzitter werd de niet aanwezige ir. Harry Otten gekozen, meer bekend als internationaal deskundige van de weersgesteldheid.
De nieuwe secretaris is dr. Frank Teer, gerespecteerd internationaal arbiter en reglementenkenner en als derde nieuwe loot kwam Frits Luteyn als nieuwe penningmeester erbij. Luteyn is voorzitter van damclub van Stigt Thans, die zowel de toppers Anatoli Gantwarg als wereldkampioen Alexander Schwarzman onder contract heeft.
De Belgische super actieve Johan Demasure is nu verantwoordelijk voor het jeugdbeleid, terwijl de Fransman Henri Macaux tot algemeen toernooidirecteur werd benoemd. De Italiaanse Eleonora Bubbi kreeg een nieuwe post internationale relaties onder haar hoede zonder de steun van de Italiaanse dambond.
De Est Janek Mäggi volgde de Pool Jacek Pavlicki op als nieuwe voorzitter van de Europese dambond en gelijktijdig vice-voorzitter van de Werelddambond. De Mongoolse vice-voorzitter Bat – Erdene werd gekozen tot voorzitter van het comité, dat betrokken zal zijn bij de World Mind Sports Games van oktober 2007. De verdeeldheid in de damwereld over te volgen strategie en beleid is volgens insiders onveranderd gebleven.
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, do 15 nov 2007, 19:05
http://www.telesport.nl/2534766/Tanja_Chub_rukt_op.html
Tanja Chub rukt op
door Harm Wiersma
ZOUTELANDE - Drievoudig damkampioene Tanja Chub uit Hoorn vormt na de zesde ronde van het NK dammen de voornaamste bedreiging van koploper Vitalia Doumesh. Beide damsters kwamen na degelijk strategisch spel tot winst en titelhouder Nina Hoekman mengde zich ook nog in de strijd. Christien Fung liet – op de 47ste zet – opnieuw winst liggen.
De laatste drie ronden zullen de apotheose vormen van het kampioenschap met naast Doumesh, vooral Chub en in mindere mate Hoekman en Fung als titelkandidaten. Alles kan alleen nog anders komen te liggen, als Doumesh zaterdag uitkomt tegen Hoekman. Chub heeft daar haar kansen op ingesteld. De voormalige Oekraïense speelt tegenwoordig voor het onlangs naar de Ereklasse gepromoveerde Heerhugowaard.
De bovenste plaatsen zijn ook van belang voor kwalificatie van internationale competities in 2008, hoewel de damkalender er nog mager uitziet. Bij de afgelopen weekend gehouden FMJD vergadering werd alleen bekend dat de WK match tussen Tamara Tansykkuzhina en Darya Tkachenko van 13 tot 30 juni 2008 in de deelrepubliek Bashkortostan (Ufa) en in het Oekraïense Kiev zal worden gehouden.
Uitslagen 6de ronde: S.Rijgersberg - J.Alink 1-1, L.de Graag -V.Doumesh 0-2, C.Fung - B.Graas 1-1, N.Hoekman - I.Stegeman 2-0, H.Verheul - T.Chub 0-2
Stand aan kop: 1. Doumesh 10 pnt. 2. Chub 9 pnt. 3 en 4 Hoekman en Fung 8 pnt.
-
FLAUBERT NDONZI IS IN PARIS
http://www.ffjd.fr/Web/index.php?page=f ... sujet=6555
F. NDONZI has been expelled by dutch authorities and arrived in Paris Wednesday morning. He released a statement on FFJD forum. He thanks FFJD, FMJD, teams and players for having helped him during his detention in Netherlands.
Bonjour à tous et à toutes
Je suis de retour à Paris depuis ce matin, mercredi 14/11 à 11h.
Pour l'instant tout s'est passé au mieux.
Je suis vraiment heureux du soutien que vous m'apportez, et j'espère grâce à cela voir ma situation s'améliorer.
Merci à la fédération française,merci à la fmjd, merci aux clubs, merci à tous les sympathisants du jeu de dames.
Flaubert Ndonzi
http://www.ffjd.fr/Web/index.php?page=f ... sujet=6555
F. NDONZI has been expelled by dutch authorities and arrived in Paris Wednesday morning. He released a statement on FFJD forum. He thanks FFJD, FMJD, teams and players for having helped him during his detention in Netherlands.
Bonjour à tous et à toutes
Je suis de retour à Paris depuis ce matin, mercredi 14/11 à 11h.
Pour l'instant tout s'est passé au mieux.
Je suis vraiment heureux du soutien que vous m'apportez, et j'espère grâce à cela voir ma situation s'améliorer.
Merci à la fédération française,merci à la fmjd, merci aux clubs, merci à tous les sympathisants du jeu de dames.
Flaubert Ndonzi
Information : my first priority !!
L'info en première ligne !!
L'info en première ligne !!
- Hanco Elenbaas
PZC
http://www.pzc.nl/sport/zeeland/2168612 ... aatste.ece
Leonie de Graag staat alleen laatste
door Daaf Kasse
Vrijdag 16 november 2007 - ZOUTELANDE - De zesde ronde van het Nederlands damkampioenschap voor vrouwen bracht gisteren nauwelijks wijzigingen in de kop van het klassement.
foto: Lenneke Verbeek
Koploopster Vitalia Doumesh, haar achtervolgster Tanja Chub en Nina Hoekman wonnen. Van de vier vrouwen die in Zoutelande de dienst uitmaken verspeelde alleen Christien Fung een punt. De speelster uit Den Haag kreeg wel voordeel tegen Barbara Graas, maar dat bleek niet voldoende voor de winst.
Vitalia Doumesh versloeg gisteren de lokale favoriet Leonie de Graag, die onder druk van de klok in de fout ging. Haar stand was nog lang niet hopeloos toen ze een foutief offer pleegde. Binnen enkele zetten bewees de koploopster het ongelijk van haar opponente. De Zeeuwse staat door het gelijkspel van Graas nu alleen op de laatste plaats.
Tanja Chub gooide in haar partij tegen de jongste deelneemster, eerstejaars aspirante Heike Verheul, alles op de aanval. Die strategie was succesvol: in een gecompliceerd eindspel haalde de Groningse op het verkeerde veld dam, waarna haar positie in één klap hopeloos was. Chub blijft dankzij haar overwinning Doumesh met een punt achterstand op de hielen zitten. Op twee punten van de nummer een volgen Christien Fung en Nina Hoekman. De Zutphense titelhoudster won van Irene Stegeman, die geen verweer had tegen een sterke doorstoot.
Vandaag wordt de zevende ronde van de in totaal negen te spelen rondes afgewerkt.
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, vr 16 nov 2007, 18:08
Damstrijd in evenwicht
door onze dammedewerker
Zoutelande - In de zevende ronde van het NK dammen voor vrouwen is de ranglijst vrijwel onveranderd gebleven. Alleen Jorien Alink verbeterde haar gemiddelde door winst op de Zeeuwse Leonie de Graag. Koploper Vitalia Doumesh kon niets bereiken tegen Christien Fung, die langzamerhand ook tot de damtop gerekend mag worden.
Christien Fung ook bij de top
Tanja Chub deed verwoedde pogingen om iets te bereiken tegen het degelijke aanvalsspel van Sarah Rijgersberg en alleen in de slotfase kreeg Chub nog enig houvast. De slotstand is haar partij was uiteindelijk remise door zetdwang. Titelhouder Nina Hoekman kreeg een klassiek middenspel ook niet rond tegen Barbara Graas en moest in de eindfase nog remise maken. Helemaal foutloos spelen de vrouwen soms niet. Irene Stegeman deed op de 62ste zet nog een blunder tegen Heike Verheul, die door een dam afruil nog had kunnen winnen. Morgen staat het belangrijke duel Hoekman – Doumesh op het programma en het toernooi eindigt zondag. Het is de verwachting dat op de slotdag pas de beslissing valt. De partijen zijn thuis via de website te volgen. Zie hiervoor: http://www.livedraughts.com/NKVrouwen20 ... _Games.htm
Uitslagen: Graas – Hoekman 1-1, Doumesh – Fung 1-1, Chub – Rijgersberg 1-1, Alink – de Graag 2-0, Stegeman – Verheul 1-1.
Stand aan kop: 1. Doumesh 11 pnt. 2. Chub 10 pnt. 3 en 4. Hoekman en Fung 9 pnt. 5. Alink 8 pnt.