KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 03, 2007 17:07

De Telegraaf, 3 november 2007
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 04, 2007 15:42

Limburgs Dagblad, 1 november 2007

De rol van de arbiter

door Paul Nitsch

Volgend voorjaar start in onze provincie, voor het eerst sinds lange tijd, weer een arbiterscursus. Maar wat is nu eigenlijk de taak van een arbiter? In de praktijk heeft de “damscheids” meestal een rustig leventje dat zich beperkt tot enkele administratieve handelingen. Af en toe gebeuren er echter incidenten waarbij een arbiter gedwongen wordt op te treden en moet aantonen dat hij naast zijn kennis van het reglement takt en mensenkennis heeft. Helaas geven maar al te veel scheidsrechters “niet thuis” als het op deze eigenschappen aankomt. Ongewild werd ik afgelopen weekend betrokken bij een dergelijk voorval. In de uitwedstrijd met mijn Geleense vereniging De Vaste Zet tegen het Zuidhollandse Gorinchem kreeg ik in het tweede speeluur een knagend gevoel in mijn buik. De tas met het gebruikelijke gezonde vitaminerijke proviand lag echter nog in de auto die verderop geparkeerd stond. Waar ik dacht ongemerkt even te kunnen wegglippen werd prompt de arbiter gewaarschuwd die me bij terugkomst opwachtte met de mededeling dat de partij verloren werd verklaard. Het gevolg was een opstootje tussen arbiter, teamleiders en enkele spelers waardoor de sfeer van de wedstrijd veranderde van gemoedelijk naar grimmig. Natuurlijk trek ik het boetekleed aan want ik draai lang genoeg mee in het damwereldje om te beseffen dat ik eerst toestemming had moeten vragen voor dit culinaire uitstapje, maar wat zegt het reglement eigenlijk? Toen de scheids gevraagd werd zijn zware sanctie te rechtvaardigen met een artikel uit het reglement moest hij passen. Het arbitersboekje zegt dat het niet mag, evenals dat een speler zich, op straffe van een “waarschuwing”, niet in de analyseruimte mag begeven. Van een wedstrijd verloren verklaren is echter geen sprake. Net als in de voetballerij is een goede scheidsrechter onopvallend aanwezig en voelt hij aan wanneer er opgetreden moet worden. Mensenkennis en het ondefinieerbare “gevoel voor een wedstrijd” maken het verschil tussen een goede en slechte arbiter. Menig voetbalwedstrijd loopt uit de hand door een arbiter die het overzicht kwijt is. Ook de damscheidsrechter wist het niet meer afgelopen zaterdag; hij begon te stamelen, bladerde zenuwachtig in zijn boekje, gaf toe dat het spelreglement zijn beslissing niet boekstaafde en wees er vervolgens op dat er altijd nog protest kan worden ingediend bij de bond. Van een plezierige middag met je sport bezig zijn was natuurlijk geen sprake meer, zowel voor mijn teamgenoten alsook bij enkele Gorinchemse spelers.

Enkele jaren geleden ging in een uitwedstrijd tegen Huissen de mobiele telefoon af van Geleen-speler Ronald Schalley. Tegenwoordig wordt dat bestraft met een waarschuwing maar toen kon de arbiter nog de partij verloren verklaren. De Huissense routinier Geert van Aalten sprak zijn teamgenoot, die de partij inderdaad wilde opeisen, vermanend toe dat hij zo geen wedstrijd wilde winnen. De arbiter voelde haarfijn aan dat het niet in de aard van de wedstrijd lag om een reglementaire nul toe te kennen en er werd uiteindelijk in een sportieve sfeer verder gespeeld. Zo kan het schijnbaar ook.
Vorig seizoen daarentegen werd, in een wedstrijd tussen Maastricht en Geleen, een partij ongeldig verklaard (0-0) verklaard omdat de spelers tot remise besloten alvorens de reglementaire wederzijdse veertig zetten gespeeld waren. Een uitslag waar de beide Limburgse teams niet mee gebaat waren en natuurlijk had de arbiter ook even op deze vergissing kunnen wijzen. Ongetwijfeld hadden de spelers nog even verder gespeeld om alsnog volkomen volgens de regels de punten te delen. Kortom de interpretatie van de scheids kan een wedstrijd maken of breken.

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11941871278.png[/img]

De diagramstand is afkomstig uit het boek “Smerig spel” van Johan Krajenbrink. Wit aan zet moet eigenlijk met zijn dam slaan maar speelde in tijdnood al dan niet opzettelijk 1. 29-23!? Rob Geurtsen (met zwart) wees erop dat zijn tegenstander moest slaan maar ging tegelijkertijd door zijn vlag en kreeg een reglementaire nul van de arbiter. Uiteindelijk na beroep kreeg Geurtsen zijn recht bij de protestcommissie van de Nederlandse bond. De partij moest worden overgespeeld vanaf het moment dat er geslagen moest worden, waarop de spelers alsnog remise overeen kwamen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 05, 2007 18:11

De Stentor, 5 november 2007
http://www.destentor.nl/zutphen/article2110078.ece

Dammers met rode konen in actie

door Arjen Schimmel

BRUMMEN - Sommige deelnemertjes namen het heel serieus. Overwogen elke zet die ze deden en staarden uitermate geconcentreerd naar het dambord, hun tegenspeler geen blik waardig gunnend. Anderen daarentegen vonden deelnemen belangrijker dan winnen en een praatje met tegenspeler of -speelster kon rustig tussen het achteloos schuiven van de stenen door.

Over het algemeen werd er zeer aardig gedamd tijdens het jaarlijkse schooldamtoernooi in Brummen, dat voor de 35e keer werd gehouden. Het is een initiatief van de Brummense Damvereniging (BDV). In de recreatiezaal van woonzorgcentrum Tolzicht zaten aan drie lange tafels de teams van verschillende scholen tegenover elkaar. Rode konen gaven bij sommige deelnemers aan dat ze er al hun energie en concentratie tegenaan gooiden. Belangstellende ouders stonden in een grote kring om de tafels en scheidsrechters van de BVD hielden in de gaten of de spelregels werden nageleefd. Ze gaven aanwijzingen wanneer er tussen spelers discussie ontstond over wat wel en niet mag.

Voorzitter van de BDV Marten Bruinsma toonde zich uitermate tevreden met de deelname van vijftig leerlingen van de verschillende scholen in het basisonderwijs in de gemeente. "Vorig jaar hadden we 45 deelnemers en nu 50, dat is dus weer een vooruitgang. Dit soort toernooien is een uitgelezen kans om de jeugd kennis te laten maken met de damsport. Wij als BDV zijn blij dat we nu ook vier jeugdleden hebben die op onze onderlinge avonden meespelen tegen de senioren van de club."

Het toernooi is promotie voor de damsport en de vereniging hoopt weer leden over te houden aan het jaarlijkse schooldamtoernooi. "Na afloop krijgen alle deelnemers een formulier waarmee ze zich kunnen opgeven voor het persoonlijk jeugdkampioenschap van de gemeente. Die spelen we bij voldoende deelname op vier donderdagavonden tussen half zeven en half acht," zegt Bruinsma. Maar ook is er voor iedere deelnemer een damboekje waarin handige tips over dammen staan, maar ook over een website waar mensen tegen elkaar via de computer kunnen dammen.

De Van Leeuwenschool 1 uit Eerbeek wist het damtoernooi te winnen. Op de tweede plek het tweede team van de Van Leeuwenschool en op de derde plaats de Triangel, ook uit Eerbeek.

De winnaar en de nummers twee en drie gaan eerst naar de regiokampioenschappen Oost-Gelderland, die onder meer op 15 december in zaal Concordia in Brummen plaatshebben. Wie daar kampioen wordt, gaat meedoen aan het kampioenschap van het district Gelderland.

Scholieren die erin slagen provinciaal kampioen te worden, mogen zich opmaken voor deelname aan de Nederlandse kampioenschappen dammen voor schoolteams. Die staan in 2008 in het voorjaar op de agenda.

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Tue Nov 06, 2007 10:24

Na "Amersfoort" en "Avignon", weer lekker thuis! (24°C)
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:35, edited 1 time in total.

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Tue Nov 06, 2007 10:26

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 06, 2007 13:22

De Gelderlander
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 111044.ece

Pion wil intimidatie in doofpot stoppen

05 nov 2007, 03:06 - GROESBEEK - Schaakclub Pion wil de intimidatie van Theo Wijnhoven in de doofpot stoppen. De Groesbeker schreeuwde arbiter Arts zaterdag toe, nadat hij was gesommeerd het zettenverloop te noteren.

De scheidsrechter droop daarna af. Dat heeft een protest van Veenendaal tot gevolg. De gang van zaken in de partij tegen Veenendaler Tijmen Kampman was tegen de regels.
"In het zesde speeluur had Tijmen minder dan vijf minuten bedenktijd over", legde Audry Burer naderhand uit. "Hij hoefde niet meer te noteren. Theo Wijnhoven had meer dan vijf minuten, maar ook hij stopte met noteren. We hebben wedstrijdleider Arts daar op gewezen en hij sommeerde Wijnhoven tot vier keer de papieren bij te werken. Op het laatst schreeuwde Wijnhoven: 'Bemoei je er niet mee. Je zal de eerste arbiter niet zijn die ik over de tafel heen sla'. Arts trad vervolgens niet meer op en Tijmen ging door alle intimidaties onderuit."

Arbiter Arts ontkende die lezing in eerste instantie. "Ik heb Wijnhoven een waarschuwing gegeven, omdat hij niet noteerde", verklaarde hij. "Bij mijn weten is er verder niets gebeurd. Achteraf was er ineens volop discussie."

Maar na de getuigenis van Bennekom-captain Hotze Hofsta, die met zijn team met 3-5 van Pion 2 won, kwam hij op zijn verklaring terug. "Die wedstrijdleider deed niets meer, nadat die speler van Pion hem toeschreeuwde. Toen de partij voorbij was, zijn wij meteen gegaan. De sfeer was zo fel, dat was echt niet leuk meer", vertelde Hofstra.

Daarop zei Arts: "Theo is tegen me uitgevallen. Maar ik ken Theo goed. Hij is nu eenmaal fanatiek."

Het duel eindigde in 4-4. Voor Veenendaal wonnen de broers Tjaart-Jan en Joost Offringa en invaller Jef Verwoert.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 06, 2007 15:23

Friesch Dagblad, 5 november 2007
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=36616

Hollander ziet spoken en mist Friese damtitel

Grou - In Burdaard zal woensdagavond in een herkamp tussen Bastiaan Hollander (Drachten) en Gerlof Kolk (Leeuwarden) uitgemaakt worden wie Fries kampioen dammen wordt. In een bovenzaal van de Bierhalle in Grou bleef zaterdag de beslissing uit en de champagne onder de kurk. Net als verleden jaar zal een barrage moeten uitmaken wie zich de beste dammer van Fryslân in 2007 mag noemen. ,,Een bizarre ontknoping”, volgens de 24-jarige Kolk.

door BERT KALTEREN

Dat is het zeker. Kolk had zaterdag met Rein van der Wal (Surhuisterveen) op papier een mindere tegenstander dan de drie jaar oudere Hollander, die verzuimde het karwei te klaren. Vlak voor de tijdcontrole vergat hij na bijna vier uur spelen met zijn vijftigste zet de beslissing te forceren tegen Douwe Edelenbos (Sneek). ,,Ik had nog veertig seconden voor mijn laatste zet en was van plan 13-19 te spelen”, vertelde Bastiaan Hollander.

,,Die zet had me de winst opgeleverd. Ik begon zonder enige reden te twijfelen en zag spoken. Ik nam alles nog even snel door en deed om onbegrijpelijke redenen een andere zet”, vertelde de 27-jarige Drachtster, die daarmee de kansen op winst zag vervagen. ,,Ik baalde wel even. Het was een gemiste kans.” Dat realiseerde ook Kolk zich, die op de tafel naast Hollander de ontwikkeling had mee gekregen. ,,Anders wint hij die partij gewoon.”

Geheel onttrokken aan het gezicht van het winkelend publiek in de hoofdstraat van Grou voltrok zich achter beslagen ramen de achtste en laatste ronde van het FK. De spanning was te snijden in de bovenzaal van de Bierhalle met een zestal kandidaten voor de titel. Maar de beste papieren waren voor Hollander en Kolk, die beiden een punt voorsprong hadden op een viertal achtervolgers. Na ruim vierenhalf uur werd duidelijk dat er geen beslissing kwam, omdat de beide dammers vlak na elkaar remise accepteerden.

Het was op dat moment nog onduidelijk of zich met voormalig Fries kampioen Anton Schotanus (Leek) vanuit de ‘achterhoede’ nog een derde gegadigde meldde in de titelstrijd. In zijn partij tegen Foeke Tiemensma (Franeker), die net als Schotanus op een punt stond van de leiders, leek de Leekster met een dam voorsprong op weg naar een zege en de gedeelde eerste plaats. Na bijna zes uren spelen eindigde de tweestrijd in remise, waardoor het tweetal nog in de race is voor een plaats in de halve finale van het NK.

Dat zullen Schotanus en Tiemensma moeten uitvechten met een drietal andere dammers, waaronder Taeke Kooistra, die op de slotdag de enige zege liet noteren tegen Sipke Doller. Ook titelverdediger Tjalling Goedemoed, die een minder een FK heeft gespeeld, voegde zich op de slotdag dankzij een bye bij de vijf herkansers. Edelenbos hield Hollander op remise en dat was ook goed voor de barrage, die ook overmorgen in Burdaard plaatsheeft.

,,Je wilt het natuurlijk graag vandaag afronden, maar dat zat er helaas niet in”, vertelde Gerlof Kolk, die na een vlakke opening in de partij tegen Van der Wal op jacht ging naar de zege. ,,Er kwam een behoorlijk lastige stelling op het bord. Ik had kunnen gokken en extreme risico’s kunnen nemen, maar als het verkeerd was uitgepakt zou ik zelf in de problemen zijn gekomen. Van der Wal is taai en beitelde vakkundig naar remise toe.”

Bovendien noopte de stand op het andere bord Kolk niet om onnodige risico’s te nemen. ,,Je volgt een bepaalde strategie en laat je niet beïnvloeden op wat er naast je gebeurt. Maar als de situatie erom gevraagd zou hebben, dan had ik het zeker gedaan. Je speelt toch om de eerste plaats”, zei Gerlof Kolk, die nog nooit zo dicht bij de titel is geweest. Dat gold ook voor Hollander, die vorig jaar debuteerde met een verdienstelijke derde plaats en pas op de slotdag door een remise afhaakte voor de titelrace.

De Drachtster krijgt nog een herkansing. ,,We hebben in onze onderlinge partij remise gespeeld. Het zit allemaal heel dicht bij elkaar en er zijn een groot aantal kanshebbers voor de titel. Daar hoor ik ook bij.”

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Nov 07, 2007 22:07

TC Tubantia, 7 november 2007
http://www.tctubantia.nl/regio/twentera ... 121804.ece

Dammers naar Den Bosch

WESTERHAAR - In de vijfde ronde van de nationale damcompetitie moet de ploeg van Witte van Moort (WvM) zaterdag op bezoek bij Heijmans Excelsior in Den Bosch.

Dat team heeft evenals WvM 4 punten behaald. Het team uit Den Bosch debuteert dit jaar in de ereklasse en bestaat vooral uit geroutineerde spelers. Topper in het team is Flaubert Ndonzi uit Kameroen, terwijl ook Frank Teer en Wim van der Kooij landelijke bekendheid genieten. Teamleider Peter Hooman hoopt op een eindklassering in de top 3. "De mogelijkheden zijn hiervoor aanwezig en het team is volop gemotiveerd om te bewijzen dat we tot de beste teams van het land gerekend moeten worden", zegt hij
.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 08, 2007 20:25

Friesch Dagblad, donderdag, 8 november 2007
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?pagina=sport

Gerlof Kolk nieuwe damkoning van Fryslân

Burdaard - Gerlof Kolk mag zich een jaar lang de beste dammer van Fryslân noemen. De 24-jarige uit Britsum afkomstige Leeuwarder versloeg gisteravond in de derde partij van de noodzakelijke barrage concurrent Bastiaan Hollander. De beide dammers maken er in Dorpshuis Pro Rege in Burdaard een boeiend gevecht van, waarbij Kolk uiteindelijk aan het langste eind trekt. En zo krijgt het FK, vier dagen later dan gepland, dan toch nog een nieuwe damkoning.

door BERT KALTEREN

In Burdaard zullen de mensen er gisteravond heel weinig van gemerkt hebben. Het is op straat net zo stil als in de grote zaal van het dorpshuis, waar de dammers hun houtjes bijna geluidloos over het dambord laten glijden. Slechts een handvol inwoners van Burdaard, waaronder de uitbaatster van het dorpshuis, zijn getuige van een historisch moment. Gerlof Kolk wint voor het eerst de Friese damtitel bij de senioren.

,,Ik besef het nog niet helemaal. En het voelt beslist nog niet anders dan vanmorgen (gistermorgen, BK)”, zegt Kolk, nadat hij de bekers en de bloemen in ontvangst heeft genomen. De barrage past wel bij het FK 2007, dat bijzonder spannend verlopen is en waarbij de onderlinge verschillen in de top heel klein zijn. En het was de jeugd die de dienst uitmaakte.

In de barrage, ook wel vluggeren, moet de 27-jarige Hollander zijn meerdere erkennen in zijn drie jaar jongere tegenstrever. Die krijgt in de eerste twee partijen, waarin beide dammers een half uur speeltijd hebben, licht voordeel, maar weet dat niet uit te buiten. ,,Ik was er in de eerste twee partijen ook al dichtbij”, zegt Kolk. Met name in de tweede partij gloort de winst. ,,Ik zag het even niet meer zitten, maar vond toch nog een ontsnappingsroute. Een narrow escape”, vindt Hollander.

De beslissing valt in de derde partij, waarin beide spelers een kwartier speeltijd hebben. Aan het slot van de partij heeft Kolk een drie om één voorsprong, waarbij beiden een dam hebben. Het lijkt in de slotfase wel sjoelen, zoals de schijven over het bord vliegen. Maar de tijd is te kort voor Bastiaan Hollander, die er niet in slaagt zestien zetten te doen met zijn dam om zodoende af te wikkelen naar remise. ,,Normaal is het remise, maar hij had geen tijd meer. En dan moet je hard zijn. Dat hoort er bij”, vindt Gerlof Kolk.

Hollander neemt het hem niet kwalijk. ,,Ik kan er wel mee leven”, zegt de Drachtster dammer, die na een gedeelde derde plaats van vorig jaar een treetje opschoof in de hiërarchie. ,,Volgend jaar maar weer proberen. Drie keer is scheepsrecht.” Samen met Kolk mag Hollander deelnemen aan de halve finale van het NK dammen in januari. ,,Dan moeten we daar de Friese eer maar hoog houden, maar ik verwacht niet de finale te gaan halen.”

Smetje op titelstrijd

Het duo wordt in de halve finale vergezeld door nestor Anton Schotanus (64, Leek), die gisteravond - net als vorig jaar - de barrage om de derde plaats wint. Aanvankelijk hebben zich daarvoor vijf spelers geplaatst, maar Tjalling Goedemoed en Foeke Tiemesma besluiten van deelname af te zien. Een smetje op de titelstrijd, zo vinden alle betrokkenen.

Tiemensma kan zich niet vereenzelvigen met het Zwitserse systeem, dat bij de meeste internationale toernooien wordt gehanteerd. Goedemoed vecht een ordinaire ruzie uit met Douwe Edelenbos op het forum van een damsite. De laatste weigert vervolgens mee te doen, als Goedemoed meedoet. Taeke Kooistra is solidair met Edelenbos, waardoor Goedemoed besluit van deelname af te zien.

,,Er is duidelijk op de man gespeeld”, vindt ook wedstrijdleider Rein van der Wal. ,,Ik heb nog geprobeerd te bemiddelen, maar dat is niet gelukt.” ,,Dit is al de tweede keer dat Goedemoed wegblijft. Er moeten maatregelen komen. Hij heeft soms van die rare bevliegingen”, zegt Schotanus, die de driekamp wint van Edelenbos en Kooistra. ,,Dat verrast mezelf ook, maar met dit tempo ben ik op mijn best. Ik speel bewust snel, zodat tegenstanders in de verdrukking komen.”

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 10, 2007 17:15

Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 10, 2007 17:17

Image

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sat Nov 10, 2007 20:27

i

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 11, 2007 04:55

PZC, 10 november 2007
http://www.pzc.nl/sport/zeeland/2140575 ... chting.ece

NK voor vrouwen veertiende activiteit van damstichting

door Koen de Vries

Zaterdag 10 november 2007 - ZOUTELANDE - Het Nederlands kampioenschap dammen voor vrouwen, dat morgen in het Beach Hotel in Zoutelande begint, is het veertiende evenement dat de stichting Damevenementen Zeeland voor haar rekening neemt. Het is niet het laatste kunstje, maar het is ook vrijwel zeker dat er geen veertien meer zullen volgen.

,,De leeftijd van de commissieleden begint een rol te spelen", zegt Aart Walraven, de voorzitter van de stichting. Hijzelf is 65, secretaris Ad Bouwens is 69 en penningmeester Johan Kesselaar 66. Alleen commissielid Jaap de Jonge is jonger. Hij is een veertiger. ,,We organiseren in de zomers van 2008 en 2009 nog twee keer de Hiltex Zeeland Open in Goes en zien verder wel wat er op ons afkomt", stelt Walraven, die vorige week in Avignon gedeeld zeventiende eindigde op het EK voor veteranen.

Het NK voor vrouwen wordt voor de derde keer in Zoutelande gehouden. Eerdere edities vonden in 2000 en 2002 plaats. Hoogtepunt was echter het WK voor vrouwen, dat in 2005 in het Beach Hotel gehouden werd. Verder was het Walcherse kustdorp vorig jaar nog het toneel van het EK voor veteranen.

,,Dit NK is het vijfde evenement dat in zeven jaar in Zoutelande gehouden wordt", heeft de voorzitter uitgerekend. ,,We hebben dat te danken aan de enorme medewerking van de plaatselijke middenstand, het plaatselijke bedrijfsleven en aan de provincie."

Dat de sponsors ruim hebben bijgedragen, blijkt uit het prijzengeld. Dat bedraagt 1500 euro. Voor tennissers een schijntje, maar voor dammers een aardig bedrag. Op het vorige NK in Zoutelande was het slechts 750 euro.

Het NK telt tien deelneemsters. Nieuw is dat alle vijf partijen op internet gevolgd kunnen worden. Het was een hele operatie om dat voor elkaar te krijgen. Ad Bouwens heeft zich er met succes mee bezig te houden. De partijen zijn te volgen via http://www.adbouwens.nl/NKVrouwen2007/index.html ,,Misschien kost het internet ons wat toeschouwers, maar dat moeten we op de koop toenemen", stelt Bouwens. ,,We hebben liever een paar duizend hits dan een paar toeschouwers meer.''

Vijfvoudig nationaal kampioene Nina Hoekman verdedigt haar titel. Haar grootste concurrent is Tanja Chub, die drie keer kampioen werd. Zeeuwse deelneemster is Leonie de Graag.

Het NK wordt morgen om 13.00 uur geopend. Om 13.30 uur begint de eerste ronde. Dagelijks beginnen de partijen om 11.00 uur, met uitzondering van dinsdag en de slotzondag. Dinsdag staan twee ronden op het programma (aanvang 9.30 uur en 15.00 uur) en op de slotzondag om 9.30 uur. De prijsuitreiking volgt om 15.30 uur.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 11, 2007 04:58

PZC, 10 november 2007
http://www.pzc.nl/sport/zeeland/2140574 ... tation.ece

Voor Leonie de Graag is Zoutelande tussenstation

door Koen de Vries

Zaterdag 10 november 2007 - ZOUTELANDE - De laatste weken heeft Leonie de Graag uit Goes weinig aan dammen gedaan. Toch komt ze morgen in Zoutelande goed voorbereid aan de start van haar eerste NK.

De enige Zeeuwse deelneemster uit het veld van tien weet al sinds februari wie haar tegenstandsters zijn en heeft dus alle tijd gehad zich voor te bereiden.

De Graag, die 23 november haar twintigste verjaardag viert, heeft het de laatste weken razenddruk gehad. Ze moest voor haar studie bedrijfskunde aan de Universiteit Twente tal van tentamens afleggen. Van dammen kwam niet veel. ,,Maar daarvoor heb ik veel partijen van mijn tegenstanders bekeken en mijn strategie bepaald. En veel toernooien gespeeld, onder meer in Goes. De komende dagen doe ik niet veel, zodat ik uitgerust aan het toernooi kan beginnen."

De Graag ziet het NK als een opstapje naar meer. ,,Ik dam al heel lang, maar heb dat nooit erg serieus gedaan. Vorig jaar plaatste ik me net niet voor het NK en toen ben ik gaan nadenken. Ik besefte dat ik met wat meer inspanning ver zou kunnen komen. Sindsdien gaat het beter. In de laatste anderhalf jaar heb ik 144 ratingpunten gewonnen." Desondanks staat ze met haar rating van 984 punten als voorlaatste genoteerd op de startlijst van het NK. Maar die is niet actueel, vertelt De Graag. Met haar resultaten van afgelopen zomer erbij, staat ze op 1010.

,,De komende jaren wil ik nog veel beter worden", vertelt de Goese. ,,Ik denk dat er nog veel rek in zit." Met het oog op de toekomst denkt De Graag niet op voorhand aan haar klassering in Zoutelande. ,,Ik ben tevreden als mijn spel goed is en niet te veel fouten maak. Dat ik een stapje verder ben in mijn ontwikkeling."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 11, 2007 12:26

PZC, 10 november 2007

DAMMEN door Daaf Kasse

Het Nederlandse vrouwendam­men wordt sinds een jaar of tien beheerst door speelsters die hun opleiding in de voormalige Sov­jet- Unie genoten. Ze namen de heerschap­pij over van Karen van Lith, die van 1986 tot en met 1996 elf nationale titels verover­de. Het Best Beach Hotel in Zoutelande is vanaf morgen tot en met zondag 18 no­vember het strijdtoneel van het Neder­lands kampioenschap. Het is, na 2000 en 2002, al de derde keer dat het NK in Zou­telande wordt gehouden.

Hoewel een verrassing nooit moet wor­den uitgesloten is de kans dat iemand an­ders dan Nina Hoekman of Tanja Chub als winnares uit de bus komt uiterst klein. Hoekman werd al vijf keer kampioen en Chub vergaarde drie titels. Achter dit tweetal is Vitalia Doumesh uit Alkmaar de belangrijkste outsider. Voor de overige zeven vrouwen, onder wie de debuteren­de Leonie de Graag, zal de vierde plaats het voornaamste doel zijn. Die geeft im­mers recht op een plaats op het NK.

Evenals bij het laatste WK zal er in Zoute­lande gebruik gemaakt worden van elek­tronische borden. Op de website http://www.adbouwens.nl/NKVrouwen2007/index.html kunnen de partijen live gevolgd worden.
Hoe sterk Nina Hoekman speelt blijkt uit de volgende partij, die stamt uit de club­competitie van vorig jaar. Voormalig Ne­derlands kampioen Jos Stokkel zet een schijnbaar sterke aanval op, maar tegen de omsingeling van de Zutphense is geen kruid gewassen.

Nina Hoekman - Jos Stokkel

1.34-29 18-22 2.32-28 16-21 3.31-26 11-16 4.37-32 21-27 5.32x21 16x27 6.40-34 13-18 7.45-40 19-23 8.28x19 14x23 9.35-30 9-13 10.40-35 13-19 11.30-24 19x30 12.34x14 10x19 13.41-37 23x34 14.39x30 19-23 15.43-39!

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11947799928.png[/img]

Wit dirigeert zo veel mogelijk schijven naar rechts, waar zwart in de minderheid is.

15...6-11 16.48-43 5-10 17.46-41 1-6 18.30-25

Verhindert 8-13 door een zet­je met 36-31, 26-21, 25-20 en 33-29.

18...10-14 19.35-30 14-19 20.44-40 8-13 21.50-45 3-­9 22.40-34 2-8

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11947801107.png[/img]

Op 9-14 kan wit kiezen uit twee afwikkelingen, die bei­de niet winnen: A. 34-29 23x34 30-24 19x30 38-32 27x29 26-21 17x26 43-38 34x32 37x10; B. 25-20 15x35 34-29 23x34 39x30 35x24 36-31 27x36 33-28 22x33 38x9.

23.45-40 9-14 24.40-35 14-20 25.25x14 19x10 26.30-25 13-19 27.34-30 10-14 28.30-24 19x30 29.25x34 15-20 30.37-31 8-13 31.33-29 23-28 32.38-33 13-19 33.42-38 18-23

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11947802194.png[/img]

Zo komen er wel erg veel gaten in de zwarte stand, maar 19-23 is na 41-37 en later de ruil 38-32 27x38 43x32 ook gevaar­lijk.

34.29x18 12x23 35.41-37!

Behalve met 33-29 moet zwart nu ook rekening hou­den met 34-29. Zo volgt op 20-24 34-29! 23x34 39x30 28x48 37-32 48x25 32x1 met problemen voor zwart, wiens dam groot gevaar loopt (25-20 35-30!).

35...7-12 36.33-29 28-32

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11947803034.png[/img]

Op 12-18 volgt 34-30 23x25 38-32 27x38 43x21 11-16 49-43 16x27 43-38 6-11 47-41! met de dreiging 35-30.

37.29x16 32x41 38.34-29!

Wit dreigt met 29-24 nog een extra schijf te winnen.

38...20-25 39.39-34 41-46?

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11947803836.png[/img]

Alleen met het vergezochte 25-30! 35x13 41-46 kon zwart zich nog redden, bijvoorbeeld 13-8 17-21 26x28 46x2 31x22 6-11 16x7 2x48, of 16-11 14-19 13x24 17-21 26x28 46x26 11-7 27-32! 38x27 6-11 7x16 26-31 27-21 31-26 met een theoretische re­mise.

40.47-41 46x28 41.38-33 28x48 42.16-11 48x30 43.35x13

Zwart gaf het na enkele overbodige zetten op.

Post Reply