KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 05, 2007 12:15

TC Tubantia
http://www.tctubantia.nl/regio/hengelo/ ... 968105.ece

Dammers Regenboog onaantastbaar

BORNE - Terwijl elders in en rond het gebouw 120 leeftijdgenoten op jacht waren naar een moordenaar, streden gistermiddag in de theaterzaal van het kulturhus 80 andere kinderen om het schooldamkampioenschap van Borne.

De damstrijd speelde zich af in de theaterzaal van het gemeenschapscentrum. Gezeten aan vijf rijen tafels, schoven 80 kinderen de stenen over het bord. Dat waren er zeker 40 minder dan vorig jaar. U. Koster, voorzitter van de Bornse damvereniging heeft er wel een verklaring voor. "Normaliter spelen we achter in oktober en dat is toch een beter moment. Bovendien hebben we concurrentie van het levend cludeo. Ik geef zelf les aan een basisschool. We zouden met een team van zes kinderen meedoen. Het is er eentje geworden. De anderen zijn op zoek naar een moordenaar. En zo zijn er meer."

Het mocht de pret en de spanning niet drukken. Wie wel meespeelde, deed dit in opperste concentratie en met maar één doel voor ogen: winnen! Uiteindelijk ging het eerste viertal van de Regenboog net als vorig jaar met de eerste prijs naar huis, gevolgd door Regenboog 2, dat vorig jaar nog derde werd.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 05, 2007 12:18

TC Tubantia
http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/a ... 970397.ece

Damclub Almelo dicht bij Wiggers-bokaal

ALMELO - Damclub Almelo is tweede geworden in de strijd om de Bennie Wiggers-bokaal.

De beker was de inzet van een toernooi tussen de dammers van Almelo, Enschede (eerste), Hengelo en Borne. Paul Drost, Frank Eektimmerman en Gert-Jan Kolsté van Almelo wonnen ieder drie partijen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 05, 2007 12:56

Website De Telegraaf, vr 05 okt 2007, 11:15
http://www.telesport.nl/2255748/___Sijb ... ltaan.html

Sijbrands op schema blind simultaan

door onze schaakmedwerker

TILBURG - Na meer dan 21 uren zwoegen heeft oud-wereldkampioen Ton Sijbrands bij zijn wereldrecordpoging blind simultaan in diverse partijen (25) groot voordeel.

De Brabantse hoofdklasser Kees van Bakel haalde als één van de eerste opponenten bakzeil. Na 22 zetten was zwart in een lastige positie gekomen. Ook voormalig dambonddirecteur Johan Haytink had zichzelf inmiddels compleet vastgezet en heeft een kansloos eindspel.

De Brabanders Tom Vissers en Antoine van Zandvoort waren inmiddels al verzeild geraakt in een dodelijke omklemming. Eén van de vrouwelijke deelnemers Astrid van der Stelt staat positioneel ook hopeloos verloren. De recordpoging is evenwel niet alleen voor Ton Sijbrands een uitputtingsslag, maar ook voor de 25 deelnemers.

Volgens verwachting zal de negende recordpoging van Sijbrands aanmerkelijk langer dan een etmaal duren en mogelijk in de loop van vrijdagmiddag eindigen. Een score van 70% is voldoende, maar dat vindt de grootmeester beneden zijn niveau.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 05, 2007 19:28

de Volkskrant
http://www.volkskrant.nl/sport/article4 ... s_geslaagd

Brabants Dagblad
http://www.brabantsdagblad.nl/sport/article1974642.ece

Recordpoging Sijbrands geslaagd

ANP

Image
Ton Sijbrands is er in Tilburg in geslaagd zijn wereldrecord
blindsimultaandammen te verbeteren. ANP Photo

TILBURG - Ton Sijbrands is er in Tilburg in geslaagd zijn wereldrecord blindsimultaandammen te verbeteren. Hij haalde tegen 25 opponenten een scorepercentage van 92; 70 procent was al genoeg geweest.[/b]

De 57-jarige grootmeester, gestopt met de actieve wedstrijdsport, nam het in de Universiteit van Tilburg op tegen 25 ervaren clubspelers.

Vrijdagmiddag deed hij de laatste zetten. Het uiteindelijk resultaat was 46 punten, dankzij liefst 21 winstpartijen en vier remises. Sijbrands begon donderdag om 12.00 uur aan de uithoudings- en geheugenproef
.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 05, 2007 20:27

website De Telegraaf, vr 05 okt 2007, 18:15
http://www.telesport.nl/2258678/Sijbran ... html?p=6,1

door Harm Wiersma

TILBURG - Na een slijtageslag van ruim 29 uur heeft oud-wereldkampioen Ton Sijbrands zijn eigen wereldrecord blinddammen voor de negende keer verbeterd. Hij speelde tegen voornamelijk Brabantse dammers in de universiteit van Tilburg, ter gelegenheid van haar 80-jarig bestaan.

Image
Overzicht van de explicatie-ruimte tijdens
de recordpoging van Ton Sijbrands

De topdammer die vorig jaar te kennen gaf met individuele wedstrijden te stoppen scoorde liefst 92 % ( 46-4) en liet van de vijf en twintig partijen slechts vier remises toe. Fons van Erve, Peter Kort, Patrick Adriaans en Frank Reijkers kwamen tot een puntendeling. De hele sessie was via internet te volgen.

Naast de universiteit was MeteoConsult één van de voornaamste sponsors. Sijbrands (57) speelde al zijn partijen uit het hoofd zonder gebruik te maken van hulpmiddelen. De prestatie van de grootmeester blijft ondanks de exorbitante tijdsduur heel bijzonder.

Ondanks de mystiek van het record zijn er ook andere wereldtoppers, die mogelijk in staat zijn om een dergelijk record met de minimum vereiste 70 % resultaat te verbeteren.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 06, 2007 11:22

Brabants Dagblad
http://www.brabantsdagblad.nl/voorpagin ... 976434.ece

Sijbrands verbetert eigen wereldrecord

Zaterdag 6 oktober 2007 - TILBURG - Ton Sijbrands is er in Tilburg in geslaagd zijn wereldrecord blindsimultaandammen te verbeteren. Hij won 21 van de 25 partijen en speelde er 4 remise. Een scorepercentage van 92; 70 procent was al genoeg geweest.

Image
Foto Marie-Therese Kierkels/PVE

De 57-jarige grootmeester nam het in de Universiteit van Tilburg op tegen 25 ervaren clubspelers. Gistermiddag deed Sijbrands de laatste zetten, die door bezoekers op tv-schermen werden gevolgd. De laatste opponent gaf na 28 uur en 23 minuten op.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 06, 2007 11:26

Brabants Dagblad
http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/a ... 976690.ece

'In het late middenspel ben ik te grazen genomen'

door Chris Korsten

Zaterdag 6 oktober 2007 - Ton Sijbrands is erin geslaagd zijn eigen wereldrecord blindsimultaan te verbeteren. Het denksportgenie deed dat bovendien in stijl. Op de Tilburgse campus reeg hij zonder dambord of andere hulpmiddelen liefst 21, voor hem 'onzichtbare' wedstrijddammers, aan de overwinningsspies. Vier opponenten, voor wie hij enige clementie toonde, sleepten remise uit het vuur.

Image
Ton Sijbrands stelt zich voor aan zijn tegenstanders
voorafgaande aan zijn wereldrecordpoging blindsimultaandammen.
Foto Ruud Verhalle/ANP

Het weergaloze en tevens krankzinnige avontuur nam in totaal ruim 28 uur in beslag. Zoals verwacht was met name gedurende de nachtelijke uren sprake van een heuse slijtageslag. Het gevecht tegen de vermoeidheid was praktisch bij alle deelnemers aan de seance zichtbaar. Harry Doomernik, speler van WSDV uit Wageningen viel al snurkend in slaap achter zijn bord. De grootmeester himself, gewapend met onder andere een doosje sigaren en een paar trossen bananen, leek nergens last van te hebben en bleef schijnbaar stoïcijns op zijn bureaustoel zitten. Alhoewel? In het holst van de nacht veerde hij plotseling op, aangezien hij in een verdwaalde wesp een bloedserieuze bedreiging zag. Een lid van de organisatie moest er aan te pas komen om het nieuwsgierige insect naar een andere wereld te helpen.
Het duurde bijna een eeuwigheid voordat er een partij uit was. Het eerste slachtoffer: Kees van Bakel. De TDV-er had onvoldoende rekenschap gehouden met allerlei combinatieve wendingen. "Het schijnt dat ik in het zetje van Benjamins ben getuimeld. Een verrassende slagwisseling, die ik in dit soort stellingen nooit eerder heb gezien. Tuurlijk is het balen om als eerste het schip in te gaan. Maar een schande, nee, dat is het absoluut niet tegen tovenaar als Sijbrands", sprak Van Bakel berustend. Provinciegenoot Adrie van Outheusden besloot uren later de (oneerlijke) strijd te staken. "Ik ben in het late middenspel te grazen genomen door een subliem offer. Waarschijnlijk heb ik al in de openingsfase een ernstige foutzet gedaan. Ja, een leuk dammertje, die Sijbrands. Hij heeft werkelijk alles in de smiezen."
Langzaam maar zeker kwam er schot in de zaak; de ene na de andere deelnemer gaf zich gewonnen. Een bijkomend gevolg was dat hoofdarbiter Frank Teer steeds snellere 'rondetijden' ging noteren, alsof het een schaatswedstrijd betrof. Fons van Erve, lid van het Tilburgse Angarde, kwam de eer toe om als eerste de remisehaven binnen te varen. Later deden Frank Reijkers, Patrick Adriaans en Peter Kort hem dat kunstje na. Nadat aan alle schermutselingen een einde was gekomen, werd de Muidense grootmeester getrakteerd op een staande ovatie
.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 06, 2007 11:32

De Telegraaf, 6 oktober 2007
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 06, 2007 11:34

De Telegraaf, 6 oktober 2007
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 06, 2007 11:44

de Volkskrant, 5 oktober 2007
http://www.volkskrant.nl/sport/article4 ... s_geslaagd

ANP

Image

TILBURG - Ton Sijbrands is er in Tilburg in geslaagd zijn wereldrecord blindsimultaandammen te verbeteren. Hij haalde tegen 25 opponenten een scorepercentage van 92; 70 procent was al genoeg geweest.

De 57-jarige grootmeester, gestopt met de actieve wedstrijdsport, nam het in de Universiteit van Tilburg op tegen 25 ervaren clubspelers.

Vrijdagmiddag deed hij de laatste zetten. Het uiteindelijk resultaat was 46 punten, dankzij liefst 21 winstpartijen en vier remises. Sijbrands begon donderdag om 12.00 uur aan de uithoudings- en geheugenproef.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 06, 2007 11:47

de Volkskrant, 6 oktober 2007
http://www.volkskrant.nl/sport/article4 ... omeen_zelf

Iedereen staat er slecht voor, behalve het damfenomeen zelf

Reportage van onze verslaggever Kosse Stegman

TILBURG - Ton Sijbrands heeft zijn eigen wereldrecord blindsimultaandammen weer verbeterd. De marathon duurt ruim 28 uur.
De woorden ‘Kees geeft op’ denderen in de nacht van donderdag op vrijdag om 4.40 uur de foyer van het Esplanadegebouw in Tilburg binnen. Kees van Bakel is het eerste slachtoffer van Ton Sijbrands, die zijn eigen wereldrecord blindsimultaandammen probeert te verbeteren.

Na bijna 16 uur dammen en 31 zetten capituleert Van Bakel. ‘Als eerste, dat voelt niet goed’, zegt hij. ‘Ik heb eventjes gebaald, maar nu hoop ik vooral dat Sijbrands het record gaat pakken. Ik blijf het allemaal volgen in de foyer.’

Voor de negende keer begon Ton Sijbrands (57) donderdag aan een wereldrecordpoging. Acht maal had hij al succes. Sijbrands neemt het in Tilburg tegen 25 dammers tegelijk op. Bijkomende handicap: hij mag de borden niet zien.

In een afgesloten ruimte, een oude balletzaal op de tweede verdieping van het Esplanadegebouw op de campus van de Universiteit van Tilburg (UVT), moet hij alle zetten uit zijn hoofd doen. Geen pen, geen papier. Wel sigaren en koffie. Sijbrands’ enige hulpmiddel is zijn fenomenale geheugen. Via een microfoon geeft hij zijn zetten door aan de arbiter, die beneden in de spelersruimte staat.

Om 2.00 uur, na dertien uur dammen, heeft Sijbrands op de meeste borden een licht voordeel opgebouwd, maar opgeven doet niemand.

In een speciaal ingerichte rustruimte komt Astrid van der Stelt op adem. ‘Ik sta er niet best voor. Winst of remise zit er denk ik niet meer in’, zegt ze. ‘Maar ik heb er nog wel zin in, jazeker. Ik ben gek op dammen. Hoe langer, hoe beter.’

Ingrid de Kok rust uit op een matras. ‘Ik heb een rugblessure, dus ik moet af en toe liggen. Hopelijk val ik niet in slaap. De moeheid begint toe te slaan. Sijbrands staat er iets beter voor, maar ik heb nog hoop.’

Het is druk in de rustruimte. Sijbrands doet ongeveer een uur over elke ronde. Dat geeft zijn tegenstanders de mogelijkheid ervaringen uit te wisselen. Oppervlakkig, inhoudelijk overleg is ten strengste verboden.

‘Je komt niet verder dan: hoe sta je ervoor? Slecht’, zegt Leo Aliar. ‘Sijbrands heeft op bijna alle borden al een voordeel. De kans dat wij een fout maken, is veel groter dan dat hij dat doet.’

Twintig toeschouwers luisteren ondertussen aandachtig naar de analyses van grootmeester Auke Scholma en studenten van de UVT. Alle partijen worden nauwlettend in de gaten gehouden.

Reservespeler Evert van de Pol is vastbesloten de hele nacht op te blijven. Hij weet dat hij niet meer in actie hoeft te komen, maar toch vindt hij het spannend. ‘Er gebeurt van alles daar’, zegt hij, als hij naar het scherm wijst waarop Sijbrands met zijn handen in zijn haar nadenkt over een zet. ‘Twee partijen gaan redelijk gelijk op. Nergens staat Sijbrands nadelig. Hij gaat het gewoon halen, daarvan ben ik overtuigd.’

Toch ontstaat ineens commotie in de zaal. Een blunder van Sijbrands, zo klinkt het uit de mond van Theo van den Hoek, hoofdorganisator. Gijs voor de Poorte komt in de positie zijn partij winnend af te kunnen sluiten. In de acht voorgaande wereldrecordpogingen verloor Sijbrands slechts één partij.

Helaas voor Voor de Poorte weet hij zijn voordeel niet uit te buiten. Twaalf uur na zijn misser sluit Sijbrands de partij alsnog winnend af.

De recordpoging slaagt uiteindelijk na 27 uur. Zes wedstrijden zijn dan nog bezig, maar de benodigde 70 procent aan winstpartijen is binnen. Van der Stelt en Aliar lopen tegen een nederlaag aan. De Kok blijft als laatste over. Zij geeft om 17.22 uur op, na 28 uur en 22 minuten. Sijbrands zegeviert 21 keer, vier partijen eindigen in remise.

Direct na zijn recordpoging wordt Sijbrands, groot Ajax-fan, op de hoogte gebracht van het verlies van zijn favoriete club in de UEFA Cup donderdagavond tegen Dinamo Zagreb.

‘Ach nee toch, liggen ze eruit?’, zegt Sijbrands verontwaardigd. ‘Het is maar goed dat ik dat niet heb geweten.’

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sat Oct 06, 2007 12:07

Ook in Portugal hebben we met groot respect zitten kijken

Image

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sat Oct 06, 2007 12:09

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:40, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 08, 2007 14:57

De Gelderlander, 6 oktober 2007
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 977783.ece

Taaie Leimena capituleert toch

06 okt 2007, 10:53 - TILBURG - Laurens Leimena hield in Tilburg lang stand in de strijd tegen Ton Sijbrands. De damlegende deed in de campus van de Universiteit een geslaagde aanval op het wereldrecord blind simultaandammen.

<center>Image
De Tielse dammer Laurens Leimena overziet zijn stelling als
tegenstander van Ton Sijbrands tijdens diens wereldrecordpoging
blind simultaan dammen. Daarbij nam de Nederlandse wereldtopper
het in Tilburg op tegen een reeks opponenten, waaronder Leimena.
foto Marie-Therese Kierkels

Tielenaar Leimena zat 27 uur aan het bord gekluisterd en verloor pas gistermiddag rond vier uur.

Leimena bood taai verzet: hij hoorde tot de laatste tien deelnemers tijdens de lange zit met de onzichtbare Sijbrands. De dammer: "Het was een mooie partij in mijn favoriete aanvalsspel. De vermoeidheid in de nacht heeft me gebroken. Sijbrands boekte steeds meer terreinwinst." De blind spelende simultaandammer voerde in het duel met Leimena na 42 zetten een winnende slagzet uit. Leimena: " Ik had geen keuze meer. Alle andere voortzettingen waren ook verliezend. Na de slag van Sijbrands was het voor mij op tempo verloren. Ik ondervond zijn geweldige diepgang en rekenkracht."

"Sijbrands is echt een fenomeen. Hij speelt grandioos en laat geen steken vallen. Het was een mooie ervaring. De dampartij en alles er om heen was leerzaam. Ik had geen moment spijt van mijn deelname aan dit avontuur."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 08, 2007 15:06

Brabants Dagblad
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/me ... 983012.ece

Dammen om de verveling tegen te gaan op bodem van Dommelbad

door Noor Reigersman

Maandag 8 oktober 2007 - BOXTEL - Ondanks het stralende weer gisteren werd de open dag van het Dommelbad in Boxtel goed bezocht. Terwijl er volwassenen en kinderen rondzwommen, les kregen en informatie bij de kraampjes haalden, speelden in het kader van een duikmarathon op de bodem van het diepste deel telkens twee mensen van duikvereniging Cyana vier-op-een-rij, boter-kaas-en-eieren en damden ze met zware messing damstenen.

"Ze blijven telkens een uur op de bodem", legde Kees de Klein van Cyana uit. "Als je al die tijd niets doet, duurt het eindeloos lang. We zijn net met in de Rode Zee geweest en daar kom je ogen te kort. Maar hier zit je tussen de tegels, vandaar die spellen.".En dat dat goed werkte, werd bevestigd door Jorg van Bladel die twee keer een uur op de bodem van het bad had doorgebracht. "Het is de eerste keer dat ik dit doe en het is leuk. De tijd gaat zo heel snel voorbij." De opbrengst van de duikmarathon, die in totaal 24 uur duurde, was bestemd voor een schildpaddenopvangcentrum in Serangan op Bali.
Bezoekers konden een duikles nemen, en konden ook terecht bij de andere deelnemende verenigingen, zoals EOZC, ZIOL en Zegenwerp. Maar een kijkje nemen in de machinekamer onder het zwembad mocht ook. "Ja, dat was heel leuk," aldus Ron Bissels uit Boxtel. "Ik was hier toch vanwege mijn dochter die meedeed aan een demonstratie, en toen leek het me wel leuk om mee te lopen met een rondleiding. Je ziet dan dat het vieze water in een opvangbad loopt, vervolgens wordt behandeld en met ozon wordt bewerkt in plaats van chloor. Het lijkt een beetje op ons zwembadje thuis. Alleen het formaat is anders."

Post Reply