De Stentor, 24 september 2007
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 921443.ece
Met de tong uit de mond naar wereldrecord
door Eric Mondeel
EMMELOORD - Nee, geen piep van de muis in 't Voorhuys. Er klonk een luid en duidelijk applaus in het hotel-restaurant in Emmeloord. Alexander Schwarzman (40) vestigde het allereerste wereldrecord kloksimultaan.
De Russische wereldkampioen boekte tegen 25 opponenten een score van liefst 86 procent, ruimschoots boven de eis van zeventig procent.
Wat vindt hij mooier: een nieuw wereldrecord of gaan trouwen? Schwarzman lacht. "Het wereldrecord", zegt hij eerlijk. "Ik hou veel van mijn vriendin, maar ben geen liefhebber van officiële plechtigheden." Toch moet hij eraan geloven. Schwarzman is afgereisd naar het verre Zaporozhie in de Oekraïne om met Viktoria Prihodko een echtverbintenis aan te gaan.
Het is een fascinerende man, deze wereldkampioen. Terwijl hij op deze vrijdagavond langs de borden beent, steekt hij geregeld zijn tong uit. Het is niet bedoeld als een belediging jegens zijn opponenten. Het is een tic. Een klein gebrekje dat een topsporter extra allure verschaft. Zoals het slingerbeen van Garrincha en het stotteren van Gerrie Knetemann. Schitterend.
Er zijn veel damliefhebbers naar Emmeloord getogen om Schwarzman aan het werk te zien. Zelfs grootmeesters als Auke Scholma, Anton van Berkel en Jeroen van den Akker tonen hun belangstelling. "Van Berkel en Van den Akker willen graag dit wereldrecord aanvechten", verzekert organisator Henk Boers, die zelf de titel 'grootambassadeur van het dammen in Nederland' verdient. Er valt een leuke duit met zo'n exercitie te verdienen. Schwarzman beurt voor zijn wereldrecordpoging tweeduizend euro. "We hebben hem in december benaderd", meldt Boers. "Hij vond het meteen een fantastisch idee. Maar toen hij wereldkampioen geworden was, vroeg hij meer geld. 'Nee, Alexander', hebben we gezegd, 'als je laatste was geworden, had je ook hetzelfde bedrag gekregen'. Voor dat argument kon hij begrip opbrengen."
Boers had nog wel graag een bonus op tafel willen leggen. "Vijfhonderd euro", zegt hij. "Een tientje per punt. Dat was niet alleen voor Schwarzman, maar ook voor zijn tegenstanders een mooie prikkel geweest om het uiterste te geven. Misschien kunnen we die bonus een volgende keer geven."
Ernst-Jan de Bruijn heeft geen bonus nodig om pittige tegenstand te bieden. De kersverse Zwollenaar komt als eerste tot remise, na zo'n drie uur dammen. "Ik bedenk mijn eigen openingen", meldt de geboren Rotterdammer, die in de ereklasse damt bij Twentes Eerste. "Hij bood mij remise aan. Ik heb hem nog een rondje laten lopen, maar zag geen winstkansen."
Juriaan Romkes uit Urk is de zevende en laatste die de wereldkampioen een punt afsnoept. "Ik ben zo trots als een bezem", grijnst hij. "Ja, zo zeggen we dat op Urk. Dit is de mooiste prestatie die ik ooit behaald heb. Ik ga straks op een bruiloft geweldig dronken worden. De neef van mijn vrouw mag het gelag betalen."
KRANTENARTIKELEN - 2007
- Hanco Elenbaas
Last edited by Hanco Elenbaas on Thu Sep 27, 2007 22:10, edited 1 time in total.
- Hanco Elenbaas
Eric van Dusseldorp wrote:Heeft Ton met 44-40 i.p.v. 45-40 en de combinatie na (30-35) de primeur, of was e.e.a. al eerder opgemerkt?
Dit is een nieuwe vondst van Ton Sijbrands. Alexander Presman heeft de rubriek gisteren in het WK 2007 topic op het Shashki-forum geplaatst: http://www.shashki.com/PNphpBB2-viewtopic-t-852.html
Ook dat Tsjizjov in Hardenberg had kunnen winnen van Georgiev is waarschijnlijk een primeur van Ton Sijbrands, zie commentaar van Wladimir Wawilow op het Shashki-forum.
- Hanco Elenbaas
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 921465.ece
Wereldkampioen veegt compleet O&O van bord
door Nikhila
EMMELOORD - Met zijn score van 86 procent in de kloksimultaan in Emmeloord vestigde Alexander Schwarzman een wereldrecord: met achttien winstpartijen en zeven remises. De wereldkampioen maakte eerder in de week indruk met oefensessies in Dedemsvaart (31 - 1) en Zwartsluis (38 - 0).
VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
"In Zwartsluis werd ook het complete team van O&O Genemuiden van het bord geveegd", sprak organisator Henk Boers bewonderend. "De keus om de helft van de partijen met zwart te spelen was opvallend. Het beviel hem zo goed, dat ik dat ook voor Emmeloord heb aangepast." Herm-Jan Heutink was in de slotpartij dicht bij remise, maar kampte met schreeuwende tijdnood.
Bij de recordpoging in Emmeloord was het veld beduidend sterker en Schwarzman dreigde ook zélf in tijdnood te komen. "Toen de arbiter hem hierop wees, maakte hij onmiddellijk een fout", grinnikte Boers. "Maar hij schroefde het tempo van zijn rondjes wel flink op."
SSS Kampen was met vier strijders actief. Piet Dijkstra bleef als enige overeind. "Zijn omsingeling klopte niet meer en hij kwam zelf met een remisebod." Clubmakker Wim Dekker had ook een puntje in handen, maar zag nog een 'kleinigheidje' over het hoofd.
De Rus blies stoom af met vijf remises en miste nog een rake slagzet tegen Wiebren de Vries. "In principe doen we het volgend jaar weer met 26 tegenstanders", aldus Boers. "Met Anton van Berkel en Jeroen van den Akker hebben zich al twee grootmeesters aangemeld."
- Hanco Elenbaas
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 921316.ece
Boom in vorm in damstrijd
door Nikhila
HUISSEN - De nek - aan - nek - race in het Gelderse kampioenstoernooi spreekt tot de verbeelding. Zutphenaar Gerrit Boom heeft na zes ronden pas één puntje gemorst, maar met twee remises doet DUO-speler Jochem Zweerink weinig voor hem onder.
Met vier of meer punten achterstand zijn de overige veertien deelnemers tot een bijrol veroordeeld.
Boom is opgetogen na zijn vijfde voltreffer. "Het begrip 'vorm' heeft mij nooit zoveel gezegd, maar misschien moet ik mijn mening herzien. Ik speel dit jaar beter dan ooit." De voorbereiding van de Zutphenaar speelt vaak een belangrijke rol. Zo ook tegen René Vos. "Met hulp van de computer ontdekte ik een zwakte in een vaak door hem gespeelde opening." De variant kwam daadwerkelijk op het bord en Boom zadelde zijn tegenspeler geheel volgens plan met een hangende schijf op. Het gebrek aan tijd gooide nog bijna roet in het eten. "Met vijf minuten voor twintig zetten trapte ik nog bijna in een slagzetje. Ik schrok me rot, want ik had mijn hand al boven de bewuste schijf."
Zweerink was niet te spreken over de winst op oud-kampioen Kleinrensink. "Ik moest alle zeilen bijzetten, maar hij maakte geen gebruik van de zwaktes in mijn stelling en miste in het eindspel ook de remise." De DUO-speler verheugt zich op de blindsimultaan van Sijbrands op 4 oktober in de universiteit van Tilburg, waar hij en clubmakker Wouter Ludwig studeren. "We verzorgen samen met grootmeester Scholma de demonstraties voor het publiek. Hartstikke leuk natuurlijk, want zo'n kans krijg je niet snel weer."
DZW verdedigt dit seizoen de Gelderse titel, maar de Warnsveldse ploeg ging al bij de eerste schreden onderuit: 7-9 tegen Winterswijk. De voorsprong, na de snelle treffer van teamleider Henk Groen, ging door passief spel van Paul Olde Hanhof verloren. In de slotpartij draaide alles om het eindspel van Rob Hesselink. "Het was nog remise, maar de vermoeidheid gaf bij hem de doorslag", aldus Groen.
De solide zege van DCH was een verrassing: 10-6 tegen DES Lunteren. De 4-0 voorsprong, na Hengelose treffers van Arnoud de Greef en Jan Bosch, kwam niet in gevaar. "Ik gaf als enige een kans weg, maar sleepte er nog een puntje uit", sprak aanvoerder Harry Vos.
- Hanco Elenbaas
PZC, 24 september 2007
http://www.pzc.nl/sport/zeeland/article1920087.ece
Kousemaker slaat na twee ronden al een gaatje op ZK dammen
door Daaf Kasse
's-GRAVENPOLDER - In het Zeeuws damkampioenschap heeft na twee ronden slechts één speler de maximale score van vier punten. Arjo Kousemaker uit Goes won zaterdag in 's-Gravenpolder van Jaap de Jonge en leidt nu met een punt voorsprong op Middelburger Daaf Kasse en Jan van de Weteringh uit Sint Philipsland.
De zege van Kousemaker was niet zo spectaculair als die in de eerste ronde, toen hij Johnny de Leeuw met een fraaie combinatie vloerde. In een wederzijdse flankaanval had de Goesenaar voortdurend makkelijker spel. In het middenspel kreeg De Jonge, speler van Middelburg, na een ruil een voorpost die Kousemaker binnen enkele zetten kon veroveren. De schijfwinst was voldoende voor de twee punten.
Jan van de Weteringh boekte zijn eerste overwinning ten koste van Jaap Veerhoek, die al onder druk stond toen hij het slachtoffer werd van een doorbraakcombinatie. De andere achtervolger, titelhouder Daaf Kasse, maakte het Peter Schunselaar knap lastig maar de Vlissinger boog niet.
Martijn Rentmeester verloor niet, maar was onder de kanshebbers wel de grootste verliezer van de tweede speeldag. Zijn oudere zus Rianka, de speelster met de laagste rating in de hoofdklasse, maakte ondanks de druk van haar broet geen fouten en wikkelde secuur af naar een gelijkspel.
Johnny de Leeuw herstelde zich van zijn nederlaag op de openingsdag. De dammer uit Goes kwam tegen Kees Rijk al goed uit de opening en in het middenspel zette hij de kroon op het werk. Piet Allaart kwam goed weg tegen debutant Martin van Dijk, die in de slotfase groot voordeel had maar dat niet kon omzetten in een zege.
-
44-40 was in eerste instantie een vondst van Daaf Kasse. PZC had de primeur.Hanco Elenbaas wrote:Eric van Dusseldorp wrote:Heeft Ton met 44-40 i.p.v. 45-40 en de combinatie na (30-35) de primeur, of was e.e.a. al eerder opgemerkt?
Dit is een nieuwe vondst van Ton Sijbrands. Alexander Presman heeft de rubriek gisteren in het WK 2007 topic op het Shashki-forum geplaatst: http://www.shashki.com/PNphpBB2-viewtopic-t-852.html
Ook dat Tsjizjov in Hardenberg had kunnen winnen van Georgiev is waarschijnlijk een primeur van Ton Sijbrands, zie commentaar van Wladimir Wawilow op het Shashki-forum.
Waarmee maar weer eens is aangetoond dat je voor alle nieuwtjes het beste de PZC kunt hebben. Zelfs hier in Australië wordt deze onuitputtelijke bron van wijsheid en inzicht geciteerd, zie ook onderstaand bericht omtrent de schietpartij hier in het centrum een paar maanden terug:Eric van Dusseldorp wrote:
44-40 was in eerste instantie een vondst van Daaf Kasse. PZC had de primeur.
Shot backpacker's condition improves
Nick Sheridan
June 21, 2007 - 10:39AM
The Dutch backpacker wounded in Melbourne's triple shooting on Monday is showing "significant improvement".
A Royal Melbourne Hospital spokesman said this morning Paul De Waard, 25, had emerged from an induced coma overnight and was out of danger.
"It has been a big night for him," Rodney Jackson-Smith said. "He has turned a significant corner and he is now listed as stable."
Mr De Waard's parents are expected to arrive in Melbourne today after flying in from the Netherlands.
A keen surfer, he was expected to return to Holland in the next few weeks, according to a report in a Dutch newspaper.
Mr De Waard was shot when he went to help Kara Douglas as she was dragged from a taxi by a gunman in Melbourne's central business district on Monday.
Solicitor Brendan Keilar, who had also gone to Ms Douglas' aid, was fatally shot, Ms Douglas was shot in the abdomen and Mr De Waard was shot three times in the upper body.
Ms Douglas is also improving and no longer listed as serious. The 24-year-old former Sydney model underwent emergency surgery at Royal Melbourne Hospital and is now in a stable condition in the intensive care unit.
Mr De Waard had been travelling around Australia for the past year, surfing and working as a cook.
The newspaper Provinciale Zeeuwse Courant published an interview with Mr De Waard's former swimming coach, which reveals details of a carefree young man who was quick to help those in need.
"Paul is someone who always helped," the former coach, Tierry Potin, told the newspaper, adding that he was not surprised to hear that Paul had helped a woman in trouble.
Mr Potin said Mr De Waard was expected to return to Holland to work as a cook over the European summer.
theage.com.au, with AAP
- Hanco Elenbaas
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 921444.ece
Schuttert vernoemt kalf naar wereldkampioen
door Nikhila
DEDEMSVAART - Met zijn score van 86 procent in de kloksimultaan in Emmeloord vestigde Alexander Schwarzman een nieuw wereldrecord: met achttien winstpartijen en zeven remises. De wereldkampioen maakte eerder in de week indruk tijdens een oefensessie in Dedemsvaart.
"Bij ons zaten zestien deelnemers achter het bord", vertelde DDD-bestuurder Jan Siegers. "Het veld was bovendien veel minder sterk bezet dan in Emmeloord." Schwarzman draaide zijn rondjes in hoog tempo en boekte na drie uur spelen een 31-1 overwinning.
Evert Schuttert uit Ommen bleef als enige overeind tijdens de strafexpeditie. "Evert is veehouder en speelt in Gramsbergen in de landelijke tweede klasse. Hij is vaak te laat omdat de koeien zijn aandacht vragen." Schuttert kwam ook twintig minuten te laat voor de simultaan. Met een opvallend excuus. "Er is zojuist een kalfje geboren", sprak hij. "Ik laat haar toepasselijk als Alexandra registreren."
Eenmaal achter het bord probeerde Schuttert zijn huid zo duur mogelijk te verkopen. "Ik kwam in de opening onder druk te staan, maar sleepte er nog een doorbraak naar dam uit. Met een drieslag stelde ik vervolgens een puntje veilig."
De 46-jarige Ommenaar was apetrots en kreeg na zijn prestatie een cadeautje van Schwarzman. "Een Russisch dambord met op de achterzijde de foto's en handtekeningen van alle wereldkampioenen. Ik ga het niet gebruiken, maar geef het een mooi plaatsje in huis."
Schwarzman kreeg ook zelf een cadeau. "Vanwege zijn veertigste verjaardag", aldus Siegers. "Het was tien uur 's avonds en het tijdverschil met Moskou is twee uur."
A.Presman wrote:Tv opnamen van de kloksimultaan.
Ontvangen van Henk Boers.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/M7t5xJtScf8"> </param> <embed src="http://www.youtube.com/v/M7t5xJtScf8" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed> </object>
A.Presman wrote:Ook de leuke rapportage van RTV Oost voorafgaand de kloksimultaan (link is ontvangen van Rima D.)
http://www.rtvoost.nl/media/?video=128671&news=77365
Dedemsvaartse Courant, dinsdag 18 september 13:25
http://www.dedemsvaartsecourant.nl/inde ... 7&s_id=537
Remise dankzij kalvende koe
DEDEMSVAART - Het gebeurt niet iedere dag dat er een wereldkampioen in Dedemsvaart te zien is en de kans om tegen hem of haar te spelen is al helemaal gering. Het overkwam 16 dammers van de verenigingen uit Hardenberg, Dedemsvaart, Gramsbergen en Balkbrug. Hun tegenstander was niemand minder dan Alexander Schwarzman uit Rusland. Schwarzman werd in ‘t Centrum welkom geheten door Johan van Aalderen die deze kloksimultaanwedstrijd een vervolg op het WK Dammen Hardenberg 2007 noemde. Evert Schuttert uit Gramsbergen was de enige die de wereldkampioen in bedwang kon houden: remise. Dezelfde Schuttert begon twintig minuten te laat doordat een van zijn koeien moest kalven....
De wereldkampioen wil vrijdag 21 september een poging doen om het wereldrecord kloksimultaandammen te verbeteren en zal het dan tegen maar liefst 25 spelers opnemen. Een knappe prestatie, vindt ook Henk Boers, die deze activiteit georganiseerd heeft. ‘Meestal wordt er tegen zo‘n 10 tot 14 spelers gespeeld, maar wij wilden het graag groot aanpakken. Toen ik het aan Schwarzman voorlegde, reageerde hij met de vraag: ‘Do you want to kill me‘. Toch was hij enthousiast voor het idee geworden en wilde graag vooraf een paar stevige oefenwedstrijden hebben. Hij moet immers straks wel een score van minimaal 70% halen.‘
Omdat Alexander Schwarzman toch al in Nederland was, kon Boers wedstrijden in Dedemsvaart en Zwartsluis opzetten zodat er een echte trainingsweek mogelijk was. In Dedemsvaart speelden de betere spelers van de vier damclubs uit de gemeente Hardenberg en daardoor had Schwarzman ook behoorlijk wat tegenstand.
‘Maar de grootste tegenstander is misschien wel de tijd‘, stelt Boers al vroeg in de wedstrijd. ‘Schwarzman moet niet alleen weten hoe er gespeeld moet worden, maar moet ondertussen ook de klok in de gaten houden. Die gaat in zijn nadeel lopen wanneer zijn tegenstander een zet gedaan heeft. Iedere speler krijgt maximaal twee uur zuivere speeltijd. Dat lijkt heel veel, maar de tijd gaat sneller dan je denkt.‘
Druk
Waarschijnlijk mede door de tijdsdruk slaagden niet alle spelers er in om hun hoofd koel te houden en werden zetten gedaan die men anders niet gespeeld zou hebben. Bovendien speelde Schwarzman zelf ook goed en zette hij veel druk op het spel van zijn 16 tegenstanders. Na 50 minuten had Henk van der Velde de twijfelachtige eer om als eerste zijn partij te verliezen. Schwarzman combineerde vanuit de hekstelling naar een dam en dat werd Van der Velde te veel.
Hij was niet de enige die moest capituleren, want de ene na de andere regionale topper moest de felicitaties aan de wereldkampioen geven. De speler die het langst stand hield was Leo Peters van de damclub uit Gramsbergen. Na 2 uur en 50 minuten wist hij dat hij toch geen remise kon maken. De kansen lagen er, maar Peters wist ze niet te benutten.
Remise
Toch zou Alexander Schwarzman een remise moeten toestaan en wel aan Evert Schuttert. Deze speler kwam 20 minuten te laat achter het bord omdat hij eerst nog een koe moest kalven. Het kalf kreeg de toepasselijke naam van Alexandra en mogelijk heeft dat Schuttert zo veel geïnspireerd dat hij de wereldkampioen op een gelijkspel wist te houden.
Behalve dat het kalf naar hem vernoemd werd, kreeg Schwarzman nog een verrassing. Klokslag 10 uur werd hij gefeliciteerd met zijn veertigste verjaardag. Een vreemd tijdstip misschien, maar Henk Boers gaf aan dat het in Moskou, de woonplaats van Schwarzman, inmiddels al 12.00 uur was.
- Hanco Elenbaas
http://www.destentor.nl/kampen/article1920544.ece
Bertus Westerveld 60 jaar lid damclub
door Peter van Mierlo
KAMPEN - Bertus Westerveld (78) heeft bij damclub SSS al een grote staat van dienst. Hij is erelid van SSS en de provinciale dambond.
Toch werd hij door SSS opnieuw in de schijnwerpers gezet tijdens de ledenvergadering die traditioneel het nieuwe seizoen inluidt. Westerveld werd gehuldigd voor zijn 60-jarig lidmaatschap en kreeg een elektronische damklok.
De nestor van de damclub stond in '62 aan de wieg van de befaamde Kamper Damdag die in de beginjaren zo'n 300 damliefhebbers naar Kampen trok. Zelf slaagde hij er overigens eenmaal in de hoofdklasse te winnen, waardoor zijn naam op de wisselbeker prijkt. Westerveld meldde zich pas in 1947 aan, omdat men pas vanaf 18 jaar lid mocht worden. Daarvoor echter ging hij al met zijn vader op pad om te dammen. Zo was hij op zijn twaalfde onder meer wedstrijdleider in De Moriaan waar de club toen damde. Behalve actief dammer was Westerveld vier decennia secretaris en voorzitter van SSS.
Bij de club is Westerveld sinds 1993 niet meer achter het dambord te vinden, maar volgt hij het wel en wee van de club op afstand. Hoewel hij zelf nooit de clubtitel binnenhaalde genoot hij wel van de partijen waarin hij de kampioen een nederlaag bezorgde.
- Hanco Elenbaas
Algemeen Dagblad, woensdag 12 september 2007
http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden ... 657233.ece
Dammer Rik Verboon (14) speelt liever tegen ouderen
Rik Verboon is een gewone veertien-jarige jongen uit Noordeloos met zijn eigen internetpagina op de contactsite Hyves, een voorliefde voor mooie auto’s en gamen op de computer. Toch is het ook een bijzonder kind en dat is-ie. Rik Verboon is namelijk speler van het eerste team van de Gorcumse damclub GDC, dat komend weekeinde debuteert in de landelijke hoofdklasse. ,,Toch ben ik niet eens de jongste van de ploeg. Martijn de Leeuw, mijn buurjongen, is nog dertien,’’ weet Verboon.
door GABY BOUMAN
Noordeloos - Het jeugdige duo komt elkaar al hun hele damleven tegen. ,,Soms zijn we concurrenten, soms teamgenoten,’’ meldt Verboon, die ooit met dammen begon in partijtjes tegen zijn opa. Toen hij die al snel met regelmaat versloeg, werd hij lid van VGO in Hoornaar. ,,Er wordt hier in de regio heel veel gedamd, ook op school in Hoogblokland. Met het team van De Windwijzer hebben we een paar keer een medaille gewonnen bij de nationale kampioenschappen voor scholen. Daar zat Martijn ook weer bij en ook Karlijn Overes, die dit jaar al heeft meegedaan aan het NK bij de vrouwen-senioren. Inmiddels zijn wij allemaal van die school af, dus het is nu wat minder met dammen. In groep vier zit wel weer een aantal nieuwe talenten, heb ik gehoord.’’
Zelf werd Verboon al twee keer kampioen van Nederland, één keer bij de welpen en één keer bij de pupillen. Hij was ook al eens de nummer vijf van Europa in zijn leeftijdcategorie. Het afgelopen NK voor aspiranten miste hij echter op een haar na. ,,Ik werd derde in de halve-finaleronde, terwijl ik wel van de nummer twee had gewonnen. Dat was best een teleurstelling, ja. Het geeft wel aan dat je niet zomaar automatisch bij de besten van Nederland blijft. Je moet er steeds voor blijven trainen en je doorontwikkelen. Ik train vooral door partijen uit boeken na te spelen en dan de belangrijkste momenten op te schrijven. Ik ben er elke dag mee bezig.’’
Omdat het in de damwereld toegestaan is om van meerdere clubs lid te zijn, kan Verboon ook voor het Gorcumse GDC in actie komen. ,,In de interne competitie speel ik nog steeds bij VGO en in de provinciale competitie ook. Maar omdat VGO geen team op landelijk niveau heeft, kom je dan al snel bij GDC terecht,’’ legt Verboon uit. Als goedmakertje voor het missen van het individuele NK, werd de Noordelozer met het jeugdteam van GDC in juli wel nationaal kampioen. Een ploeg waar uiteraard ook Karlijn Overes en Martijn de Leeuw weer deel van uitmaakten.
Met De Leeuw schuift hij zaterdag namens GDC 1 aan de borden voor het duel met Lent. ,,Ik kijk er naar uit om in de hoofdklasse te spelen, maar ik vind het ook best spannend. Het zijn allemaal hele sterke tegenstanders. Ik hoop maar dat we een paar partijen kunnen winnen. Nee, veel jongens van onze leeftijd kom je niet tegen. Ik weet dat ze bij Tilburg een paar jonge spelers hebben, maar meestal zit je tegenover ouderen. Ik speel zelf ook liever tegen wat oudere dammers. De jongeren ken ik al, omdat ik daar al zo vaak tegen gespeeld heb. Dan is het leuker om tegen iemand te dammen die je nog niet zo goed kent,’’ vindt Verboon.
Na de promotie uit de eerste klasse gaf men bij GDC al aan de ambitie te hebben om op termijn naar de ereklasse te willen. Talenten als Verboon en De Leeuw zouden daarin een belangrijke rol moeten vervullen. Verboon puft er eens bij. ,,Pfoeh... dat is wel een heel hoog niveau, hoor. Ik denk dat ik nog zeker vijf jaar door moet dammen om dat te bereiken. Natuurlijk is het één van mijn doelen om met de beste dammers van Nederland mee te doen. Maar laten we eerst maar proberen in de hoofdklasse te blijven.’’
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 938732.ece
Damtrio bij recordjacht Sijbrands
Vrijdag, 28 september 2007 - ARNHEM - Leo Aliar uit Arnhem, Astrid van der Stelt uit Renkum en Harry Doomernik van het Renkumse VRD zitten donderdag 4 oktober tijdens de wereldrecordpoging blinddammen van Ton Sijbrands achter het bord om het op te nemen tegen de meester.
Ton Sijbrands. Foto: Ron Nagtzaam/GPD
Sijbrands gaat een poging doen zijn oude wereldrecord aan te scherpen. In 2004 zat de oud-wereldkampioen dammen ruim 24 uur lang tegenover 24 spelers zonder een partij te verliezen; hij scoorde 20 overwiningen en vier keer remise.
Aliar van het Arnhemse DOG/ Troesoe begint net als Doomernik van VRD in de eerste serie, die donderdag om 12.00 van start gaat. In de laatste serie schuift Astrid van der Stelt aan. De recordpoging blindsimultaan, waarbij Sijbrands het speelbord niet kan zien maar alle zetten en stellingen onthoudt, wordt gehouden in Tilburg.
Overige deelnemers uit de regio: Johan Haijtink (Brummen), Arie Janssen van Doorn, Henk Kleinrensink en Laurens Leimena (Wageningen), Ingrid de Kok (Bennekom) en Eep van Manen (Lent).
Info: www.wrblinddammen.nl
- Hanco Elenbaas
PZC, 27 september 2007
http://www.pzc.nl/sport/zeeland/article1935907.ece
Schwarzman naar Goes voor damsimultaan
GOES - Alexander Schwarzman, de regerend wereldkampioen dammen, houdt woensdag 24 oktober een simultaan in Goes. De Rus, die al vele toernooien in Zeeland speelde, neemt het dan op tegen twintig Zeeuwen.
De damsimultaan is in de kantine van het bedrijf Wildkamp, dat het evenement sponsort en gevestigd is aan de Pearyweg in Goes. De eerste zet is om 19.15 uur.
-
[img]images/smilies/icon_question.gif[/img] [img]images/smilies/icon_question.gif[/img] [img]images/smilies/icon_question.gif[/img] [img]images/smilies/icon_question.gif[/img] [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]De Gelderlander
Aliar van het Arnhemse DOG/ Troesoe begint net als Doomernik van VRD in de eerste serie, die donderdag om 12.00 van start gaat. In de laatste serie schuift Astrid van der Stelt aan.
-
Tja, een alternatieve interpretatie van de in 'series' opgedeelde deelnemerslijst zoals die op wrblinddammen.nl te zien is.henk stoop wrote:De Gelderlander
Aliar van het Arnhemse DOG/ Troesoe begint net als Doomernik van VRD in de eerste serie, die donderdag om 12.00 van start gaat. In de laatste serie schuift Astrid van der Stelt aan.