De Stentor, 10 september 2007
http://www.destentor.nl/nwoverijssel/article1859721.ece
Wereldkampioen voor simultaan in Zwartsluis
ZWARTSLUIS - Wereldkampioen dammen Alexander Schwarzman uit Moskou speelt woensdag 19 september simultaan tegen tegen leden van de damclubs Oefening en Ontspanning uit Genemuiden en De Schuivende Schijf uit Zwartsluis.
Schwarzman speelt de simultaanwedstrijd vanaf 19.00 uur in de Havenzaal van Hotel Zwartewater als voorbereiding op zijn wereldrecordpoging kloksimultaandammen, 21 september in Emmeloord. Toeschouwers zijn welkom in Zwartsluis: toegang gratis.
KRANTENARTIKELEN - 2007
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 860622.ece
Discussies over hoe nu wel en hoe nu niet
door Tim Berghuis
HARDENBERG - Het lijkt niet op toeval te berusten dat het WK dammen afgelopen zomer plaatsvond in Hardenberg. Ook de voetballers blijken volleerde strategen.
Martijn Berger is voor de nieuwe volgepakte tribune zijn
bewaker de baas in de lucht. foto Sander Uijlenbroek
Niet de uitslag, maar het plan van aanpak beroert de titelhouder. HHC (lees Michel Jansen) is een nieuwe weg ingeslagen, en dat gaat niet zonder slag of stoot blijkt tegen ACV: 2-1.
De rol van gedoodverfde favoriet draagt consequenties met zich mee. Gewaarschuwde tegenstanders graven zich in, de noodzaak vraagt om een andere strijdwijze. De titel in de hoofdklasse C prolongeer je namelijk niet zomaar, zo leert de ervaring. IJsselmeervogels was in 1999 de laatste club die het huzarenstukje klaarspeelde.
Uiteraard geeft HHC het succes met graagte een vervolg. Daarvoor is een gewijzigde strategie benodigd, vindt trainer Michel Jansen. HHC heeft zijn vleugels verloren, de middenlinie is versterkt. "Ik ben van mening dat we onze tegenstanders met 4-3-3 in de kaart spelen. Met meer komende mensen vanaf het middenveld, zie ik meer mogelijkheden." Het punt is gemaakt, de discussie op gang gebracht.
Halverwege het duel, bij 0-0, heeft het kleedlokaal van HHC veel weg van een vergaderzaal. Niet alleen de trainer voert het woord. "Dat is goed, we hebben een groep die meedenkt", merkt Jansen. "Maar laten we de discussie maandag op de training maar vervolgen", denkt Michel Steggink wijselijk. De wedstrijd is immers nog aan de gang.
Het debat is geen gevolg van gespannen verhoudingen. Eerder van overbodige luxe. Jansen zag zich door de komst van tweede centrumspits Tom IJzerman gedwongen de kaarten drastisch te schudden.
Niet tot ieders blijdschap. Leo Scheepmaker, vorig jaar nog basisklant, is nu bankzitter en Gerben Tieltjes is twee linies teruggezet. Hij geeft toe liever vleugelspits dan back te zijn. "Het is maar net wat de trainer wil. Ik heb me maar te schikken in het teamplaatje", luidt de gedisciplineerde uitleg.
De enige keer dat hij tegen ACV de achterlijn haalt, is het wel meteen raak. Tom IJzerman staat in de zestien klaar om HHC naar de winst te schieten, 2-1. Het is zijn tweede van de middag, de matchwinnaar reageert bevrijd.
De bank gniffelt. Scheepmaker loopt zich namelijk al enige tijd warm. IJzerman had allang onder de douche kunnen staan. Jansen hult zich na afloop in stilzwijgen. "Ik had twee opties om te wisselen." Of IJzerman er één van is, laat de coach in het midden. "Tom is een jongen die vertrouwen nodig heeft. Hij heeft afgelopen seizoen een klotejaar gehad."
HHC niet bepaald. En dat mag het ook niet gaan worden. Discussies houden het collectief scherp.
- Hanco Elenbaas
BN/De Stem
http://www.bndestem.nl/sportbrabant/article1859447.ece
Achter de feiten aan
Maandag 10 september 2007 - Wie: Jan Kerkhofs - Woonplaats: Oudenbosch Wat: Dammer De Variant
De voorstoot
Vrijdag, 17.00 uur.
"Het toernooi van morgen geldt als een opwarmertje voor de competitie die over twee weken begint. Alle Brabantse damverenigingen die landelijk spelen komen dan in actie. Vanwege het veertigjarige bestaan van De Variant wordt het jaarlijks terugkerende voorbereidingstoernooi in Oudenbosch gehouden. Dat wil niet zeggen dat we dan automatisch winnen. Sterker nog, we mogen blij zijn als we een partij winnen. Wij spelen namelijk in de tweede klasse, terwijl andere teams in hogere klassen uitkomen. Het gaat ons meer om de gezelligheid. Als we winnen is dat een verrassing."
De nastoot
Zaterdag, 19.00 uur.
"Een verrassing is het absoluut geworden, alleen dan niet in sportief opzicht, haha. Ik ben vanmiddag voor aanvang van de wedstrijd onderscheiden, vanwege mijn veertigjarig lidmaatschap van de Koninklijke Nederlandse Dam Bond. In de loop van de week begon er wel het een en ander te dagen, maar ik had nooit verwacht dat ik een speldje zou krijgen. Een enorme eer, waar ik blij verrast mee ben. Helaas heb ik vandaag geen wedstrijd gewonnen. Iedereen kwam steeds weer langs om een praatje te maken. Het lijkt me duidelijk dat ik niet voor de volle honderd procent geconcentreerd was. Uiteindelijk zijn we als team nog wel derde geworden."
- Hanco Elenbaas
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 860582.ece
Boom jaagt op Gelderse damtitel
door Nikhila
HUISSEN - Na een maandenlange zomerstop pakte Gerrit Boom de draad weer op in het Gelderse kampioenstoernooi.
De Zutphense dammeester veegde tegenstander Coen Donders met harde hand van het bord. Met negen punten zit hij na de vijfde ronde stevig in het zadel.
De flankaanval van Boom was een doorslaand succes. "Mijn tegenstander snapte er weinig van. Na het opspelen van schijf 2 ontstond een lelijk gat in zijn verdediging. Bovendien verstookte hij in de opening veel te veel bedenktijd." Na een serie krachtzetten snoepte Boom een schijfje en jaagde zijn tegenspeler in een totaal ontredderde stelling door de vlag.
Jochem Zweerink zit op het vinkentouw na de winst op Erik van de Weerdhof. "Een sleutelpartij", benadrukte het 20-jarige DUO-talent. "Ik ben nu vrijwel zeker van mijn debuut in de halve finales NK, maar ik hoop ook koploper Boom nog te achterhalen."
In de opening ging het snel mis met Van de Weerdhof. "Zijn remisetactiek was door angst ingegeven", grinnikte Zweerink. "Hij zag al snel spoken en na enkele kromme zetten ontfutselde ik hem al voor de twintigste zet een schijf."
Clubmakker Wouter Ludwig deed mee in het open toernooi in Groningen. De hoofdprijs ging naar de Afrikaanse grootmeester Ndjofang, maar Ludwig moest liefst vijf punten toegeven en eindigde op de 21ste plaats. "Ver beneden mijn stand", mopperde de DUO-strijder. "Ik liet in zeker drie partijen de winst lopen en verloor tegen derdeprijswinnaar Kroesbergen zomaar een schijf."
DUO scherpte het denkraam aan de vooravond van de competitie met een sneldamtoernooi. Mike Voskamp maakte een geweldige rentree in Vorden en deelde de eerste plaats met teamleider Henk Grotenhuis. "Mike had al bijna twee jaar geen schijf meer aangeraakt", sprak Grotenhuis. "Hij is het spelletje nog niet verleerd, maar komt voorlopig alleen in de interne competitie uit." Voskamp (32), geschoold in de Vordense jeugdafdeling, debuteert in nationaal verband voor de Arnhemse hoofdklasser CTD.
DDC deelde de punten in de jaarlijkse massakamp met BDV Brummen: 13-13. "Een teleurstellende uitslag", vond teamleider Rob Hendriks. Met treffers van Klaas Albers, Arie Stehouwer en Frank Nuesink nam DDC drie keer de leiding, maar de thuisploeg maakte de achterstand telkens weer goed.
- Hanco Elenbaas
website De Telegraaf, di 11 sep 2007, 18:43
http://www.telesport.nl/2142016/___Lege ... op_WK.html
Steenrijke zakenman geldschieter wereldkampioenschap
Legende Kasparov: Anand favoriet op WK
door onze denksportmedewerker
MEXICO-STAD - De steenrijke Mexicaan Carlos Slim Helú is de voornaamste geldschieter van het WK schaken in Mexico. Volgens het tijdschrift Forbes is hij de rijkste man ter wereld. De telecommagnaat en monopolist bezit meer dan 200 bedrijven en zijn vermogen wordt geschat op 67 miljard dollar.
Zijn bedrijf Telmex is hoofdsponsor van het mondiale denksporttoernooi. Bij de persconferentie waren alle acht WK kandidaten aanwezig. De Indiër Viswanathan Anand en de Rus Vladimir Kramnik worden door de schaakintimi als de voornaamste kanshebbers gezien, alleen kunnen de andere toppers door de vorm van de dag het toernooi enorm beinvloeden.
Volgens schaaklegende Gary Kasparov is Anand de voornaamste favoriet voor het veroveren van de wereldtitel schaken. De Indiër won vorige maand nog het WK snelschaken in Mainz.
Deelnemers: Vladimir Kramnik (Rus), Viswanathan Anand (Ind), Alexander Morozovich (Rus) Peter Leko (Hon), Levon Aronian (Arm), Peter Svidler, Boris Gelfand en Alexander Grischuk (Rus). Periode: 13 t/m 30 september. Locatie: Mexico-city. Rustagen op 17, 22 en 26 september. De slotdag is gereserveerd voor eventuele barrages.
website De Telegraaf, wo 12 sep 2007, 15:43
http://www.telesport.nl/2147235/___Ere- ... haken.html
Ere-voorzitter opent WK schaken
door onze schaakmedewerker
MEXICO CITY - Florencio Campomanes uit de Filippijnen – die gedurende 1982 tot 1995 president van de Wereldschaakbond (FIDE) was – opent vandaag het WK schaken en vervangt de huidige president Kirsan Ilyumzhinov, die op doktersadvies niet op reis is gegaan.
Campomanes maakte tijdens zijn ambtstermijn een roerige periode in de schaakwereld mee, waarin zelfs een alternatief traject rond het topschaak van Gary Kasparov zich afspeelde. De verhoudingen tussen de spelers onderling en de schaakbestuurders liggen nu beter. De onderlinge twisten lijken achter de rug en het WK gaat van start dat door iedereen wordt erkend.
De prijzenpot in Mexico voor de acht betrokken spelers is 1,3 miljoen dollar. Er wordt gespeeld in het statige Sheraton Centro Histórico hotel. De deelneemers zijn wereldkampioen Vladimir Kramnik (Rus), Viswanathan Anand (Ind) Alexander Morozovich (Rus) Peter Leko (Hon), Levon Aronian (Arm), Peter Svidler, Boris Gelfand en Alexander Grischuk (Rus). Periode: 13 t/m 30 september. Rustagen op 17, 22 en 26 september. De slotdag is gereserveerd voor eventuele barrages.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 869023.ece
Al zestig jaar actief 'in de dammerij'
door Roy Hammink
Woensdag, 12 september 2007 - NIJMEGEN - Sommige mensen op leeftijd slijten hun leven achter de geraniums, andere zijn nog net zo vitaal als een dertiger. Arie van Wel behoort tot de laatste categorie.
Arie van Wel: 'Vorig seizoen hebben we ons net kunnen handhaven
in de eerste klasse. En ik verwacht dat dat dit seizoen nog wat
moeilijker wordt.' Foto: Do Visser/De Gelderlander
Een afspraak maken met de nestor van Damcombinatie Nijmegen (DCN) is geen gemakkelijke opgave. "Hij is deze week veel weg", zegt zijn vrouw aan de telefoon.
"Dat klopt", beaamt de 75-jarige Van Wel zelf als er een dag later toch een gaatje in de volle agenda is gevonden. "Ik heb meer bezigheden: een kaartje leggen, biljarten."
De meeste tijd spendeert de ras- echte Nijmegenaar aan dammen. Wedstrijden met DCN, partijen thuis naspelen, meedoen aan toernooien, damrubrieken in kranten uitpluizen, gewaardeerd vrijwilliger zijn bij toernooien. Vroeger was hij ook nog jeugdtrainer, arbiter en bestuurslid.
"Ik zit al zestig jaar in de dammerij", zegt Van Wel. "Al ben ik nu een beetje aan het afbouwen. Nee, stoppen zal ik zeker niet doen, daarvoor is het veel te leuk. Maar het reizen gaat me soms tegenstaan. Je bent op zaterdag vaak de hele dag op pad. Vroeger speelden we met NOAD op het hoogste niveau, moesten we ook naar Appingedam. In Groningen stapten we over op de stoptrein. We hebben ook een keer in Leeuwarden gedamd, toen speelde Frank Hermelink een partij van zeven uur. En dan moet je nog naar huis."
Arie van Wel ('Ik heet eigenlijk Adrianus, maar mensen noemen me Adri of Arie, mij maakt het niet uit') begon met dammen in 1947. Hij lag met een gecompliceerde breuk in het ziekenhuis en speelde potjes tegen 'een broeder die het rustig had'. Na zijn ontslag uit het hospitaal werd hij meteen lid van damclub DOS. "Maar in 1951 zijn we uit die club gestapt. Daar liep een of andere dictator rond, dat beviel ons niet."
De opgestapte leden richtten een nieuwe club op: NOAD. Die vereniging speelt al op landelijk niveau sinds de landelijke competitie in 1961 werd opgestart. Oud-wereldkampioen Piet Roozenburg speelde voor NOAD, net als de voormalige Nederlandse subtopper Ruud Palmer, de sterke Rus Vadim Virny kwam voor de club uit. Maar NOAD hield het hoofd niet boven water. De vereniging bundelde de krachten noodgedwongen met stadgenoot Vriendenkring, juist de grote rivaal van weleer.
Van Wel: "Wij van NOAD waren vroeger de gewone jongens, bij Vriendenkring speelden 'de heertjes'. Maar NOAD speelde eigenlijk altijd op een hoger niveau dan Vriendenkring. Helaas zijn er mensen afgehaakt nadat we zijn samengegaan. Nee, niet vanwege de rivaliteit, die is er niet meer. Maar bij NOAD speelden we op vrijdag, nu dammen we op woensdag. Sommige mensen kunnen jammer genoeg niet op die dag."
Met die fusieploeg begint Van Wel zaterdag aan de nieuwe competitie. Tegenstander is EAD uit Asten. Titelaspiraties heeft DCN niet, zegt Van Wel terwijl hij thuis aan de eettafel het competitieboekje en de opstellingen van de elf andere teams in de eerste klasse C doorneemt. "Vorig seizoen hebben we ons net kunnen handhaven in de eerste klasse. En ik verwacht dat dat dit seizoen nog een tikkie moeilijker wordt."
- Hanco Elenbaas
Eindhovens Dagblad, 12 september 2007
http://www.eindhovensdagblad.nl/sport/a ... 870808.ece
DAMMEN
door Ingo Greveraars
Frequente bezoekers van het FMJD- forum zullen wel weten dat er op dat forum veel te beleven valt. Behalve dat er daar over koetjes en kalfjes wordt gebabbeld, is er ook veel aandacht voor serieuzere zaken. Levendige, soms grove, discussies worden er gevoerd over van alles en nog wat.
Zo is er bijvoorbeeld al heel wat geschreven over alternatieve puntentellingen en recent nog de (weer ongedaan gemaakte) schorsing van Anatoli Gantwarg. Boeiend om te lezen, leuk om je in te mengen. Mijn aandacht gaat op de site echter meestal uit naar de top 10 charts waar je kunt genieten van alle technische aspecten van het damspel. De mooiste dampartijen allertijden, het mooiste miniatuur, het mooiste probleem of compositie- eindspel, er is een overvloed aan materiaal te vinden.
Vandaag leg ik u zes van de allermooiste combinaties allertijden voor ter oplossing.
(zie diagram 1) Wit: Mensonides, Zwart: Baba Sy.
De legendarische Senegalees forceerde hier op briljante wijze de winst.
(zie diagram 2) Wit: Baljakin, Zwart: Presman.
De kunsten van Presman hebben we een maand geleden kunnen bewonderen. Hier een mooi staaltje uit de toernooipraktijk. Na het door wit gespeelde 1. 32-28 haalde Presman uit.
(zie diagram 3) Wit: Wiersma, Zwart: Schippers.
Wim de Jong toonde de fraaie mogelijkheid 1. ? 13-19 2. 34-29?. Wat nu?
(zie diagram 4) Wit: Baba Sy, Zwart: NN.
Verbluffende combinatie door Sy uitgevoerd in een simultaan!
(zie diagram 5) Wit: Valneris, Zwart: Misjtsjanski.
Wit dreigt in deze sneldampartij (!) met 27-22 enz. en moet gedacht hebben dat zwart nu 22 moest wegruilen. De zwartspeler (een van mijn damhelden) kwam met de lokzet 1. ? 12-18?!
(zie diagram 6) Wit: Woldouby, Zwart: Bizot.
Ook deze Senegalees wist wat combineren is. Fraaie lokzet met 1. 33-28?!!
Oplossingen:
D 1; 1. ? 03-09!! Dreigt 24-30 20x29 07-12 11x44. Op 37-31 volgt fraai 2. 24-30 3. 20x29 4. 19x30 5. 09-13 6. 18-22 7. 30-34 8. 16-21 9. 11x44. Na 36-31 niet de combinatie maar 2. 07-12! met winst. In de partij kwam 40-34 waarna Baba won met 2. 24-29 3. 20x40 4. 18-22 5. 16-21 6. 11x31 7. 19-23 8. 13x31.
D 2; 1. 02-07 2. 12x21 3. 25-30 4. 10x28 5. 15-20 6. 16-21 7. 05-10 8. 08-12 9. 12x41 met de clou dat 10. 42-37 41x32 11. 48-42 faalt op 32-37 12. 42x31 36x18.
D 3; 2. 08-12 3. 19-24 4. 30-34 5. 35x24! 6. 14-19 7. 12x23 8. 17x50 9. 25x23 10. 11x42.
D 4; 1. 28-23 2. 32x23 3. 34-30 4. 39x19 5. 33-28 6. 35-30 7. 42-37 8. 38x07 9. 36-31 10. 48-42 11. 44x02!!!
D 5; 2. 31-26? 3. 32x21 16x27! 4. 38-32 27x47 5. 37-31 6. 26-21 7. 34x05 en nu 7. 24-29! 8. 04-10 9. 09-14 10. 13-18 11. 08x46.
D 6; 1. ? 17-21? 2. 11x33 3. 38x29 24x33 4. 39x28 23-29 5. 25x34 6. 19-24 met het puntige 7. 35-30! 8. 23-19 9. 32-28 10. 27-21 11. 31x04.
- Hanco Elenbaas
PZC, 12 september 2007
http://www.pzc.nl/sport/zeeland/article1869614.ece
Damclub PWG jaagt op titel en promotie
door Bas Koel
GOES - PWG wil dit seizoen koste wat kost promoveren naar de ereklasse van het Nederlandse dammen. Jan van de Weteringh (51) uit Stavenisse maakt ook dit jaar weer deel uit van het ambitieuze team.
Voor de dammers uit 's-Gravenpolder, die uitkomen in de hoofdklasse, is promoveren het ultieme doel dit seizoen. ,,We gaan voor de eerste plaats. We hebben nu drie jaar achter elkaar de kans laten liggen. Dit seizoen moet het eindelijk gebeuren.''
Van de Weteringh kijkt uit naar de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen. Zaterdag begint PWG meteen met dé topper tegen de degradant uit de ereklasse, CEMA/De Vaste Zet. "Het wordt gelijk een cruciale wedstrijd. Misschien wel de belangrijkste van heel het seizoen. Als we van CEMA weten te winnen, zetten we gelijk een stap in de goede richting. We hebben dan een riante positie voor de rest van het seizoen.''
De verwachting is dat PWG een serieuze kans maakt om volgend jaar op het hoogste niveau te spelen. "Het zal lastig worden, maar we hebben een sterk team met een aantal toppers erin. Zo is Johnny de Leeuw teruggekeerd, al zal hij, omdat hij net vader is geworden, niet alle wedstrijden meespelen. Met André Droog en mijn broer Arie hebben we nog twee versterkingen binnengehaald."
Toch denkt hij dat vriendschap de grootste kracht is van het team. ,,We zijn heel hecht en extra gemotiveerd om samen kampioen te worden. ''
De 51-jarige dammer wordt één van de pijlers waarop het team steunt. "Er wordt natuurlijk veel van mij verwacht, want ik ga al heel wat jaren mee. Ik kijk niet zo zeer naar mezelf, als we maar naar de ereklasse promoveren. Het wordt tijd dat we een keer in de hoogste klasse gaan meedraaien. Het zou toch geweldig zijn, dat er allemaal van die wereldtoppers naar 's-Gravenpolder komen. ''
De ervaring van spelers als Aart Walraven, Kees Rijk en Jan van de Weteringh kan van doorslaggevend belang zijn. Dat Van de Weteringh ervaring genoeg heeft, is wel duidelijk. Van jongsaf aan is hij in aanraking geweest met het dammen. Op zijn dertiende begon hij op aandringen van zijn vader al competitie te spelen. "Ik kom uit een echte damfamilie. Mijn opa, oma, oom en vader damden allemaal. Zelf voetbalde ik eerst, maar uiteindelijk heeft mijn vader me overgehaald om ook te gaan dammen.''
Om zaterdag optimaal aan de start te staan, is hij per week zo'n zes uur bezig geweest met wedstrijdjes te spelen. ,,En verder lees ik veel boeken over dammen en speel ik het op de computer. Dat kun je ook als mijn training beschouwen."
- Hanco Elenbaas
PZC, 12 september 2007
http://www.pzc.nl/sport/zeeland/article1869542.ece
Dammers PWG zijn versterkt door de komst van Johnny de Leeuw
door Daaf Kasse
MIDDELBURG - Drie Zeeuwse damtientallen beginnen zaterdag aan de nieuwe competitie. In de hoofdklasse B gaat PWG 's-Gravenpolder opnieuw een poging doen het hoogste niveau, de ereklasse, te bereiken. Door de komst van Johnny de Leeuw, teruggekeerd op het oude nest na enkele jaren ereklasse, en de sterke Dordtenaar André Droog heeft de ploeg dit seizoen veel meer kwaliteit in huis.
De Middelburg damclub werd vorig jaar kampioen in de tweede klasse E en wacht nu een lastig seizoen in de eerste klasse B. Handhaven is het voornaamste doel van de promovendus. Evert Wiskerke kwam over van PWG 's-Gravenpolder 2 en na een aantal jaren afwezigheid maakt Bram Goedhart zijn rentree.
Het tweede team van PWG 's-Gravenpolder, met Peter Blok als vervanger voor Evert Wiskerke, behoort tot de favorieten in de tweede klasse E. De ploeg begint wel met met een lastige uitwedstrijd tegen het Heerlense Eureka, een van de belangrijkste concurrenten van de Zeeuwse ploeg.
- Hanco Elenbaas
De oud-wereldkampioenen Slawa Sjtsjogoljev en Guntis Valneris hebben eind augustus het toernooi in Mori, Italië, gewonnen. Derde werd Kudriavcev uit Litouwen. Alexander Baljakin eindigde op de 5de plaats.
http://dama.sportrentino.it/coppamori/international.htm
Foto's op http://picasaweb.google.it/iperspazio1/33CoppaMori2007
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 874800.ece
Voor Monteba is dammen vakantie
door Anton Janssen
Donderdag, 13 september 2007 - LUNTEREN - Marcel Monteba (33) uit Veenendaal is een opmerkelijke verschijning in het dammende tiental van DES uit Lunteren.
<center>
Marcel Monteba en het dambord zijn al ruim twintig jaar haast
onafscheidelijk. De dammer uit Veenendaal speelt competitie
voor DES in Lunteren, WSDV in Wageningen en incidenteel ook
nog voor het Utrechtse VDC. Foto: Cord Otting</center>
Monteba presteerde de afgelopen maanden verrassend sterk in de zomertoernooien. De Veenendaalse dammer won het toernooi om The Golden Prague Cup in Tsjechië en werd vierde op het internationale toernooi in Brunssum.
"Ik zie damweken als in Praag en Brunssum als een combinatie van ontspanning, cultuurbeleving en vakantie", legt hij uit. "Ik wil naast mijn drukke baan elk jaar één toernooi in het buitenland spelen. Daar presteren is mooi meegenomen, ik was natuurlijk zeer tevreden met mijn spel en klassering in Praag."
De bescheiden dammer uit Veenendaal weerde zich kranig tussen de internationaal gelouterde toppers. "Beide toernooien hadden een sterk deelnemersveld", zegt Monteba. "De eerste prijs in Praag was een mooi resultaat, Brunssum was toch wat minder. Ik liet winstkansen tegen de grootmeesters Ron Heusdens en Jean-Marc Ndjofang onbenut. Bij het toernooi in Brunssum hielp ik ook mee bij de begeleiding van jeugdspelers van WSDV. In Wageningen speel ik ook en daar ben ik betrokken bij de jeugdopleiding."
Monteba is de laatste jaren rustiger geworden achter het dambord. Voor hem een verklaring waarom hij als enthousiaste clubdammer op zomaar topniveau kon meekomen. " Ik dank de goede uitslagen in de toernooien vooral aan een andere spelopvatting. Er zat meer rust in mijn spel. Vóór die tijd kon ik me tegen sterkere dammers altijd lang staande houden, maar ging het mis in de beslissende fase. De ommekeer kwam afgelopen voorjaar toen ik in een barragewedstrijd met DES tegen Hengelo remise afdwong tegen oud-Europees kampioen Vadim Virny. Dat had een positieve uitwerking op mijn zelfvertrouwen."
Monteba begon al op zijn elfde met wedstrijddammen en speelt sinds 1999 in Lunteren voor DES. Daar is hij één van de steunpilaren van het team met veel jeugdige inbreng. Hij kreeg zijn damopleiding bij VDC in Veenendaal. Hij speelt op zaterdag in de nationale competitie voor DES. Ook komt hij in de avondwedstrijden uit in het achttal van WSDV uit Wageningen, dat verschillende keren de Gelderse clubtitel pakte. Incidenteel zit Monteba ook nog eens achter het bord bij VDC in de Utrechtse competitie. Vooral in Lunteren is hij op z'n plek. "De saamhorigheid in Lunteren is groot. Presteren staat niet voorop. Er ligt geen druk op de resultaten. De club zit in een groeifase. Daniël Merkus, Arjen Timmer, Aldert van Eck en Sander Neutel gaan nog steeds vooruit. DES heeft in het tweede nog een aantal talenten. De club slaagt er in jeugdspelers vast te houden."
De Lunterense dammers beginnen zaterdag thuis tegen Nijverdal aan de nationale competitie. Bij DES zijn ze niet blij met de indeling in groep A van de hoofdklasse. "Onze groep is sterker bezet dan de andere", vindt Monteba. "De teams van Volendam en Franeker hebben zich versterkt en zijn uitschieters. Ook Apeldoorn is meer dan een outsider. Wij gaan proberen de subtop te halen. Wij zullen het de favorieten lastig maken. Een klassering als vorig jaar, toen ereklasser Hengelo ons nipt van promotie afhield, is dit seizoen een zwaardere opgave."
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 876719.ece
Denk en Zet begint aan overgangsjaar
door Anton Janssen
Donderdag, 13 september 2007 - CULEMBORG – Na de hectiek van de afgelopen maanden, probeert damvereniging Denk en Zet over te gaan tot de orde van de dag.
<center>
Regerend landskampioen Denk en Zet begint zaterdag met
een compleet nieuw team aan de competitie. Het opstappen
van hoofdsponsor Meurs had ingrijpende gevolgen voor de
Culemborgse damvereniging. Foto: Raphaël Drent</center>
Zaterdag begint de competitie in de ereklasse, het hoogste niveau in Nederland. De Culemborgse damvereniging is de huidige landskampioen, maar een nieuwe titel is een illusie.
Na het wegvallen van geldschieter Meurs stapte het complete team op. Denk en Zet bouwt nu aan een nieuwe ploeg. "Wij hadden na de uittocht van het complete tiental liever een klasse lager gespeeld, maar de dambond stond het niet toe", vertelt teamleider Tjeerd Harmsma. "Wij maken een nieuwe start met een team dat voor het hoogste niveau veel tekort komt. Degradatie is absoluut geen ramp. De spelers mogen vrijuit spelen."
De Culemborgers hebben het komende seizoen bestempeld als overgangsjaar. Het eerste duel is zaterdag meteen tegen Amsterdam'80, dat pikant genoeg de voormalig Culemborgse toppers Jeroen van den Akker, Pim Meurs en Bennie Provoost in de gelederen heeft. Zulke grote namen zijn in Culemborg voorlopig niet meer te vinden. Denk en Zet mikt - noodgedwongen - op de jeugd.
"Wij kijken al naar het seizoen 2008/2009 en hebben daar onze opstelling ook op gericht", zegt Harmsma. "Met Sjoerd ten Brinke, Sjuul Verheij en Derk-Jan Riesthuis beschikken we over getalenteerde aspiranten, maar die willen we nog niet in de ereklasse in het diepe gooien. Ze spelen dit seizoen voor het team Culemborg in de landelijke tweede klasse en kunnen ervaring opdoen."
Wanneer zij zich goed ontwikkelen maken zij de overstap. "Wij nemen aan dat we dan in de landelijke hoofdklasse spelen", is Harmsma realistisch. "Deze competitie is een overgangsjaar. Voor dit jaar heeft iedereen een vrije rol. Wij hebben met onze tien spelers, aangevuld met de ervaren wisselspeler Kees van den Bosch, een krappe bezetting en hopen elke wedstrijd een compleet team te hebben. Enkele spelers hebben ook andere verplichtingen."
Denk en Zet gaat op de vrijdagavonden vóór een competitiewedstrijd trainingsavonden houden om de wedstrijd voor te bereiden. Dat gebeurt onder leiding van trainer/speler John van den Borst. De grootmeester uit Utrecht richt die voorbereiding op het spel van de tegenstander.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 874717.ece
DEZ uit Ochten verliest de strijd tegen het eeuwige spelerstekort
Donderdag, 13 september 2007 - TIEL - Damvereniging DEZ uit Ochten bestaat niet meer. In aanloop naar het nieuwe damseizoen werd afgelopen maanden voor de bescheiden Betuwse vereniging duidelijk dat het spelerstekort niet langer op te lossen is.
DEZ kampt al enkele jaren met een krap ledenbestand. De problemen waren nu zelfs zo groot dat de Ochtenaren er niet meer in slaagden een eerste team op de been te brengen. Daarop is besloten de club op te heffen. Voor het eerste team, dat afgelopen jaar nog uitkwam in de eerste klasse van het district Zuid-Gelderland, waren nog vier spelers beschikbaar. Zij gaan elders aan de slag.
Jan Derksen en Carl Meijer gaan naar Slagvaardig in Wageningen en Frans van der Veer vertrekt eveneens naar Wageningen, maar hij gaat spelen voor WSDV. Mirjam Hol is naar Groningen verhuisd en gaat waarschijnlijk daar een nieuwe vereniging zoeken.
Het Tielse VTD maakt zich wel op voor een nieuw seizoen. De Tielenaren beginnen volgende week maandag met een thuiswedstrijd tegen BDSV Barneveld aan het tweede seizoen in de Gelderse hoofdklasse. De Tielse formatie eindigde vorig seizoen op de tiende plaats en was daarmee de derde degraderende ploeg. Omdat een van de districtskampioenen niet wenste te promoveren, kreeg VTD van de competitieleider de vrijgekomen plaats toegewezen.
De basisformatie van de Tielenaren is niet gewijzigd. De dammers hebben in Ton van Adrichem (bij de Westland Dam Combinatie in De Lier), Laurens Leimena (bij WSDV in Wageningen) en Anton Janssen (bij Damcombinatie Nijmegen) drie spelers die in de nationale competitie uitkomen. Piet Cevaal is een aantal wedstrijden niet beschikbaar en wordt vervangen door Piet de Boe.
VTD beseft dat de strijd in de Gelderse hoofdklasse allesbehalve een lichte opgave is. "De tegenstand wordt elk jaar zwaarder", zegt teamleider Albert Eggink. "De meeste clubs hebben meer landelijke spelers dan wij. Op basis van de ratingcijfers horen wij tot de degradatiekandidaten. Wij zullen de speltechnische tekorten met strijdlust moeten compenseren."
- Hanco Elenbaas
Brabants Dagblad
http://www.brabantsdagblad.nl/sport/reg ... 870646.ece
Herman Lamberts heeft weer de grootste lol
Woensdag 12 september 2007 - OUDENBOSCH - Heijmans Excelsior heeft in Oudenbosch het VOS-toernooi om de Nico Kocken-bokaal - het traditionele opwarmertje voor de competitie - gewonnen. Het Tilburgse Angarde kwam in de eindrangschikking precies één punt tekort.
De strijd tussen de Brabantse topclubs Heijmans Excelsior en Angarde werd op een tweetal borden rechtstreeks uitgevochten. Toine Brouwers kwam weliswaar in de problemen tegen Mari van Ballegooijen, maar mocht niet mopperen dat zijn opponent op een gegeven moment een verrassend offer overzag. Het titanengevecht eindigde niet lang daarna in remise. Cruciaal voor het klassement was de schermutseling tussen Franklin Denissen en Ad van Tilborg. De nestor van Angarde had ergens onderweg een schijf veroverd, zijn tegenstander kreeg daar wel veel compensatie voor terug. Van Tilborg liet zich echter niet van de wijs brengen en zegevierde op gedecideerde wijze.
Herman Lamberts van TDV zorgde voor de grootste verrassing van de dag door Harrie Kolk op remise te houden. "Kolk won een schijf, maar op zijn rechtervleugel bleef-ie met troep zitten. Hij hoopte vurig dat ik zijn schijf terugpakte, maar daar trapte deze jongen niet in", aldus Lamberts.