De 10 mooiste damproblemen aller tijden

Best games, combinations etc.
Post Reply
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Sep 10, 2007 19:58

Image

Een opvallende inzending voor categorie C. De auteur, zeker een Rus o.i.d., wilde ongetwijfeld een zadacha (categorie A) maken. Dat is een probleem waarvan de opdracht niet luidt: wit speelt en wint, maar wit sluit zwart op, in minimaal twee verschillende scherpe opsluitingsvarianten. Vaak zijn zadacha-standen vreselijk bijoplosbaar bij het gewone spel, maar daar gaat het dus niet om.

Toen de compositie klaar was, dacht de auteur: "Pollens, deze kan eigenlijk ook meedoen in het gewone concours." Wit begint en wint en dat tevens op een zadacha-manier.

4,15,(42-48A),29,3,21,2,42x A(43-48),29,3,21,2,43x

Toch is er een probleem. De stand is natuurlijk gierend bijoplosbaar. Wit haalt veel makkelijker een kluit dammen dan zwart. Dit vraagstuk zal ongetwijfeld worden afgekeurd. Verkeerde categorie gekozen.

Overigens is Dam 2.2 het binnen een seconde eens met de auteursbedoeling.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Mon Sep 10, 2007 22:33

Ik vind 't ook als Zadachi probleem mislukt. Er is vrijwel geen verschil tussen de twee varianten.

Dat eerste probleem dat je geplaatst hebt is erg goed. Heb je willekeurig eentje uit dit concours gepakt of heb je je eigen favoriet geplaatst?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Sep 10, 2007 23:51

ildjarn wrote:Ik vind 't ook als Zadachi probleem mislukt. Er is vrijwel geen verschil tussen de twee varianten.

Dat eerste probleem dat je geplaatst hebt is erg goed. Heb je willekeurig eentje uit dit concours gepakt of heb je je eigen favoriet geplaatst?
Ik heb er vooralsnog maar een paar nagespeeld op basis van de beginstand. Zo van: dat kan wel wat zijn. Daar heb ik een bepaalde neus voor. Daar kwam mijn keuze dus uit voort. Maar mogelijk zijn er nog veel betere inzendingen.

steenslag

Post by steenslag » Tue Sep 11, 2007 00:32

Image
N11 uit de B-categorie.

Ziet er mooi uit, maar die standverklaring is in dit soort standen nog storender dan in fantasieproblemen. Gegeven wordt: 34>24, add black piece on 34, white king on 34, white piece on 49. Black plays (24-30), white 34-40, 49x40, black (30-34)
Dat kan wel eenvoudiger met -2. 38-32 (24-30) -1 47x38 (30-34) diagram, maar het blijft storend.

Het afspel is leuk en niet moeilijk. Gewoon beginnen met 27-21.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Sep 11, 2007 08:25

steenslag wrote: Ziet er mooi uit, maar die standverklaring is in dit soort standen nog storender dan in fantasieproblemen.
Dat ben ik met je eens!
Laatst publiceerde ik in mijn rubriek een probleem van Pieter Kuijper met ook zo'n beginstand. Bij de oplossing maakte ik daar een negatieve opmerking over. Enigszins geraakt reageerde hij o.a. met "...Ik heb trouwens minder moeite met een gedrochtelijke verklaring van een beginstand dan met een gedrochtelijke beginstand zelf..."

Maar daar denk ik dus anders over. Kwestie van smaak, zullen we maar zeggen.

composite

Post by composite » Tue Sep 11, 2007 21:00

Eric van Dusseldorp wrote:Image

Een opvallende inzending voor categorie C. De auteur, zeker een Rus o.i.d., wilde ongetwijfeld een zadacha (categorie A) maken. Dat is een probleem waarvan de opdracht niet luidt: wit speelt en wint, maar wit sluit zwart op, in minimaal twee verschillende scherpe opsluitingsvarianten. Vaak zijn zadacha-standen vreselijk bijoplosbaar bij het gewone spel, maar daar gaat het dus niet om.

Toen de compositie klaar was, dacht de auteur: "Pollens, deze kan eigenlijk ook meedoen in het gewone concours." Wit begint en wint en dat tevens op een zadacha-manier.

4,15,(42-48A),29,3,21,2,42x A(43-48),29,3,21,2,43x

Toch is er een probleem. De stand is natuurlijk gierend bijoplosbaar. Wit haalt veel makkelijker een kluit dammen dan zwart. Dit vraagstuk zal ongetwijfeld worden afgekeurd. Verkeerde categorie gekozen.

Overigens is Dam 2.2 het binnen een seconde eens met de auteursbedoeling.
Lijkt me typisch iets voor Zubov.

composite

Post by composite » Tue Sep 11, 2007 21:04

steenslag wrote:Image
N11 uit de B-categorie.

Ziet er mooi uit, maar die standverklaring is in dit soort standen nog storender dan in fantasieproblemen. Gegeven wordt: 34>24, add black piece on 34, white king on 34, white piece on 49. Black plays (24-30), white 34-40, 49x40, black (30-34)
Dat kan wel eenvoudiger met -2. 38-32 (24-30) -1 47x38 (30-34) diagram, maar het blijft storend.

Eigenlijk is alleen de driekeuzeslag na 23x1 interessant. Het slagsysteem lijkt me inmiddels aardig uitgemolken.

gluk

Post by gluk » Tue Sep 11, 2007 21:11

Lijkt me typisch iets voor Zubov
Autor is not I. Many black pieces is statist.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Sep 11, 2007 23:02

composite wrote:
N11 uit de B-categorie.

Eigenlijk is alleen de driekeuzeslag na 23x1 interessant. Het slagsysteem lijkt me inmiddels aardig uitgemolken.
Alleen de zet 38-33 is vermeldenswaardig. Die is best aardig, maar niet meer dan dat.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Sep 11, 2007 23:07

gluk wrote:
Lijkt me typisch iets voor Zubov
Autor is not I. Many black pieces is statist.
Oh my big boeddha! If autor is not you, autor must be Mr. Korteling.

composite

Post by composite » Tue Sep 11, 2007 23:13

Eric van Dusseldorp wrote:
composite wrote:
N11 uit de B-categorie.

Alleen de zet 38-33 is vermeldenswaardig. Die is best aardig, maar niet meer dan dat.
Inderdaad, die heb ik in mijn enthousiasme even over het hoofd gezien.

steenslag

Post by steenslag » Tue Sep 11, 2007 23:28

composite wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
composite wrote: Eigenlijk is alleen de driekeuzeslag na 23x1 interessant. Het slagsysteem lijkt me inmiddels aardig uitgemolken.
Om Hein's enthousiasme helemaal tot delirische hoogten te laten stijgen: het zweefmoment van het koppel 33-39 is ook best mooi. Als je de beginstelling ziet verwacht je een kale rondslag vanaf 1 naar één of ander tweeschijfsmotiefje of naturel, maar dat valt reuze mee. Ik zou het een klassieker noemen; maar ja, die standverklaring.

Ik heb overigens niet meegedaan.

composite

Post by composite » Thu Sep 13, 2007 00:06

steenslag wrote:
composite wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Alleen de zet 38-33 is vermeldenswaardig. Die is best aardig, maar niet meer dan dat.
Om Hein's enthousiasme helemaal tot delirische hoogten te laten stijgen: het zweefmoment van het koppel 33-39 is ook best mooi. Als je de beginstelling ziet verwacht je een kale rondslag vanaf 1 naar één of ander tweeschijfsmotiefje of naturel, maar dat valt reuze mee. Ik zou het een klassieker noemen; maar ja, die standverklaring.

Ik heb overigens niet meegedaan.
Vooruit dan: ook best mooi. Wat bedoel je trouwens met delirisch? Ik zit al de hele avond aan de koffie...

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Sep 13, 2007 21:02

composite wrote: Wat bedoel je trouwens met delirisch? Ik zit al de hele avond aan de koffie...
Maar bij Willem II hoef jij je voortaan niet meer in te houden!
Brabants Dagblad
http://www.brabantsdagblad.nl/willem2/a ... 875841.ece

Alcoholverbod tribune Willem II wordt opgeheven

door Toine van Berkel

Donderdag 13 september 2007 - TILBURG - Vanaf 1 januari mag er weer bier worden gedronken op de tribunes bij de Tilburgse voetbalclub Willem II, maar het wordt wel zogenoemd 'evenementenbier'. Dat bevat doorgaans 2,5 in plaats van de gebruikelijke 5 procent alcohol.

Tot nu toe gold er een verbod op het gebruik van alcohol op de tribunes van Willem II. Wel mocht er voorafgaand en tijdens de rust op elf tappunten alcohol worden gekocht, behalve bij risicowedstrijden.
Burgemeester Ruud Vreeman heeft besloten tot versoepeling van het alcoholbeleid, voorlopig voor een half jaar. De burgemeester vindt het niet langer haalbaar om géén alcohol toe te staan op de tribunes, omdat dit strenge beleid uitsluitend ook bij Heerenveen geldt en omdat het schenken van alcohol bij de andere betaalde voetbalclubs niet tot noemenswaardige problemen heeft geleid. Dat blijkt uit een recente landelijke inventarisatie.
Willem II heeft er eerder dit jaar voor gepleit om het alcoholverbod op te heffen, en kreeg daarbij steun van de D66-fractie uit de raad.
Willem II-voorzitter Hans Verbunt is dan ook blij met het recente besluit van burgemeester Vreeman.
"Onder aanvoering van onze supporters hebben we jarenlang gepleit voor een gelijke behandeling als andere clubs. Een biertje tijdens de wedstrijd hoort in onze ogen bij een gezellige voetbalavond", zegt Verbunt.
Hij rekent er op dat de supporters de proef enthousiast ontvangen en de verantwoordelijkheid nemen voor het slagen ervan.
Opmerkelijk is dat dit weekeinde bekend werd dat het zogeheten auditteam voetbalvandalisme aan de Bredase voetbalclub NAC juist adviseert om te stoppen met het schenken van bier bij wedstrijden. Bij NAC geldt nu de afspraak dat er wordt getapt zolang de supporters zich gedragen.

composite

Post by composite » Thu Sep 13, 2007 21:23

Hanco Elenbaas wrote:
composite wrote: Wat bedoel je trouwens met delirisch? Ik zit al de hele avond aan de koffie...
Maar bij Willem II hoef jij je voortaan niet meer in te houden!
Brabants Dagblad
http://www.brabantsdagblad.nl/willem2/a ... 875841.ece

Alcoholverbod tribune Willem II wordt opgeheven

door Toine van Berkel

Donderdag 13 september 2007 - TILBURG - Vanaf 1 januari mag er weer bier worden gedronken op de tribunes bij de Tilburgse voetbalclub Willem II, maar het wordt wel zogenoemd 'evenementenbier'. Dat bevat doorgaans 2,5 in plaats van de gebruikelijke 5 procent alcohol.

Tot nu toe gold er een verbod op het gebruik van alcohol op de tribunes van Willem II. Wel mocht er voorafgaand en tijdens de rust op elf tappunten alcohol worden gekocht, behalve bij risicowedstrijden.
Burgemeester Ruud Vreeman heeft besloten tot versoepeling van het alcoholbeleid, voorlopig voor een half jaar. De burgemeester vindt het niet langer haalbaar om géén alcohol toe te staan op de tribunes, omdat dit strenge beleid uitsluitend ook bij Heerenveen geldt en omdat het schenken van alcohol bij de andere betaalde voetbalclubs niet tot noemenswaardige problemen heeft geleid. Dat blijkt uit een recente landelijke inventarisatie.
Willem II heeft er eerder dit jaar voor gepleit om het alcoholverbod op te heffen, en kreeg daarbij steun van de D66-fractie uit de raad.
Willem II-voorzitter Hans Verbunt is dan ook blij met het recente besluit van burgemeester Vreeman.
"Onder aanvoering van onze supporters hebben we jarenlang gepleit voor een gelijke behandeling als andere clubs. Een biertje tijdens de wedstrijd hoort in onze ogen bij een gezellige voetbalavond", zegt Verbunt.
Hij rekent er op dat de supporters de proef enthousiast ontvangen en de verantwoordelijkheid nemen voor het slagen ervan.
Opmerkelijk is dat dit weekeinde bekend werd dat het zogeheten auditteam voetbalvandalisme aan de Bredase voetbalclub NAC juist adviseert om te stoppen met het schenken van bier bij wedstrijden. Bij NAC geldt nu de afspraak dat er wordt getapt zolang de supporters zich gedragen.
Wat een Pyrrhus-overwinning van de Tilburgse zuipschuiten, 2,5 procent. Toen het hier bekend werd, lag heel Tilburg anderhalf uur krom van het lachen. Dan toch maar koffie voor mij. Bier drink ik thuis wel. Een straf quadruppeltje van de lokale Trappisten. Procentje of 10.

Post Reply