website De Telegraaf, wo 05 sep 2007, 17:59
http://www.telesport.nl/2113523/___Roye ... heven.html
Royement Anatoli Gantwarg opgeheven
door Harm Wiersma
AMSTERDAM - Oud-wereldkampioen dammen, Anatoli Gantwarg, mag opnieuw spelen in de Nederlandse competitie.
Anatoli Gantwarg
In een verklaring van dinsdagavond stond aanvankelijk vermeld dat Damclub Van Stigt Thans mede namens de betrokken topspeler betreurt dat de integriteit van de bestuurders van de Werelddambond (FMJD) en Europese dambond (EDC) in twijfel is getrokken. De oud-wereldkampioen heeft alleen volgens eigen bewering geen excuses aangeboden. Hij blijft achter zijn opvatting staan dat in de damwereld allerlei duistere praktijken plaatsvinden. De betrokken verklaring was niet afgestemd met de topspeler zelf.
De sponsor van de Schiedamse damclub waar Gantwarg voor speelt, dreigde met een kort geding en door het royement in te trekken zijn de verdere voorbereidingen voor het kort geding ook beëindigd. Bondsraadvoorzitter Fred Versteeg uit den Haag heeft bemiddeld in de verklaring, die is opgesteld door damclubvoorzitter Frits Luteyn en KNDB-voorzitter Haitze Meurs. Er wordt evenwel geen melding gemaakt van grove procedurele fouten en nalatigheden die binnen het krachtenveld van de betrokken bonden zijn gemaakt. De betrokken partijen uit de damwereld moeten hieruit hun conclusies trekken, maar de verwachting is dit met een laken van gedoogbeleid overtrokken zal worden. Hierbij de in allerijl aangepaste nieuwe verklaring, waarin het conflict voorlopig is beslecht, volledig in tegenspraak met een eerdere stuitende verklaring, die 10 uur eerder was vrijgegeven.
KRANTENARTIKELEN - 2007
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 832522.ece
Zilver voor dammers DUO in NK viertallen
Dinsdag, 4 september 2007 - DOETINCHEM - De stemming bij DUO is opperbest aan de vooravond van de competitie. De Vordense ploeg deed zaterdag mee aan het NK voor viertallen en prolongeerde de tweede plaats van vorig jaar.
De goedgevulde prijzenpot in Westerhaar zorgde na afloop voor een geanimeerd en gratis etentje. "We kwamen met twaalf spelers in actie, verdeeld over drie teams", aldus speler en bestuurder Henk Grotenhuis. "Het overgebleven prijzengeld verdwijnt in de clubkas."
Hiltex was onaantastbaar in het toernooi en verspeelde slechts één puntje in twaalf duels. Ook DUO ging in de tweede ronde met 6-2 kansloos onderuit tegen de Amsterdammers. De rest van het veld werd hard aangepakt, met een lange rij 6-2 zeges slechts onderbroken door 7-1 en 8-0 uitslagen. Wieger Wesselink was de onbetwiste uitblinker met tien winstpartijen in twaalf duels.
Zijn strijdmakkers droegen eveneens een belangrijk steentje bij: met voor Jochem Zweerink, Wouter Ludwig en Arjan van den Berg gezamenlijk nog 21 voltreffers. Het zilver was al ruim voor de slotronde veiliggesteld. "De druk op het prestigeduel met titelhouder Westerhaar ontbrak", aldus Grotenhuis. "Wieger won nog wel, maar de slotwedstrijd ging met 5-3 verloren. De voorsprong op de onttroonde thuisploeg bedroeg echter nog altijd drie punten." Grotenhuis was zelf topscorer van het tweede team. Het klassement van DUO 3 werd aangevoerd door Bertus Bosch die clubmakker Wouter Ludwig te grazen nam met een verraderlijke combinatie. Grotenhuis: "Dit was een uitstekende oefening voor het nieuwe seizoen."
- Hanco Elenbaas
Brabants Dagblad
http://www.brabantsdagblad.nl/sport/article1838997.ece
'TDV is 'n damclub met de nodige gebruiksaanwijzingen'
door Chris Korsten
Woensdag 5 september 2007 - TILBURG - Hij staat niet direct te boek als een grootheid op damgebied, maar door de jaren heen heeft hij met een zekere regelmaat laten zien dat met hem niet te spotten valt. Kees van Bakel (45) begint aan zijn zoveelste seizoen bij TDV, naar zijn zeggen 'een bijzondere club met nogal wat karikaturen'.
Kees van Bakel
Van Bakel, geboren en getogen in Eindhoven, komt uit een echte damfamilie. Wijlen vader Karel vormde de grote stimulus; behalve jongste telg Kees gaven ook Arno, Gerard en zus Ine zich al dan niet tijdelijk over aan de wonderschone geheimen van het damspel. Op de ledenlijst van het Eindhovens Damgenootschap (EDG), een vereniging die inmiddels al geruime tijd ter ziele is, stonden op een gegeven moment maar liefst vijf Van Bakels. "Ik was een jaar of veertien toen ik begon met dammen. De wedstrijden bij de jeugd, telkens op de zondagochtenden, waren erg speciaal. Mijn debuut bij de senioren liet overigens niet lang op zich wachten. Spoedig bleek dat het (provinciale) niveau voor mij niet te hoog gegrepen was." Vanwege de aanhoudende progressie kwam hij na een tijdje in beeld bij Philips Damclub, waar hij samen met Gerard óók landelijk ging spelen. Dat bleef hij jaren doen. Ondertussen verhuisde hij als student aan het Moller-Instituut naar Tilburg. "Na een paar jaar besloot ik mee te doen aan de interne competitie van TDV, terwijl ik extern nog gewoon voor Philips uitkwam. Doordat ik me meer en meer thuis begon te voelen bij de club vroeg ik na enig wikken en wegen een definitieve overschrijving aan." Hoewel hij aanvankelijk nog niet kon rekenen op een vaste plaats in het eerste tiental van TDV maakt Van Bakel al vele jaren deel uit van de 'hoofdmacht'. En lang niet altijd zonder succes. Beroemd bijvoorbeeld is zijn partij tegen Harm Wiersma - weliswaar lang geleden - toen de voormalige wereldkampioen volledig met de rug tegen de muur stond en om remise 'smeekte'. Een aanbod dat Van Bakel vervolgens niet durfde af te slaan. Qua speelstijl staat de TDV'er erom bekend dat hij doorgaans graag het spel wil maken. "Aansturen op een flankcentrumaanval doe ik het liefst, ongeacht de sterkte van mijn tegenstander. Nee, aan hakken heb ik een broertje dood. Eveneens vind ik het niet leuk indien anderen het hakmes hanteren." Net als iedere dammer heeft hij zijn zwaktes. "In de regel ben ik het meest kwetsbaar wanneer ik in tijdnood kom. Als gevolg van de spanningen kan ik dan zomaar ineens te maken krijgen met blokkades. Het feit dat ik geen snelle rekenaar ben, wakkert mijn onzekerheid in dat soort situatie alleen maar aan." Naast eerste tiental-speler is Van Bakel al jarenlang bestuurslid. Voorheen was hij belast met de taak van penningmeester, tegenwoordig heeft hij geen specifieke portefeuille maar behartigt hij de meer algemene zaken. "In de loop der tijd heb ik deels door mijn rol als bestuurslid nadrukkelijk ervaren dat TDV een bijzondere club met nogal wat karikaturen is. Diverse leden zijn te rangschikken onder de noemer 'niet-alledaags'. Sommigen lijken te leven in een eigen wereldje. Vandaar dat het ook een club is met de nodige gebruiksaanwijzingen."."Om de hele bups bij elkaar te houden, is het soms een kwestie van geven en nemen. Ja, het is best moeilijk om het iederéén naar z'n zin te maken. Aan de andere kant: al die kleurrijke figuren brengen enorm veel leven in de brouwerij."
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, 6 september 2006
Gantwarg mag weer dammen
Van onze dammedewerker
AMSTERDAM, donderdag
Anatoli Gantwarg mag weer spelen in de Nederlandse competitie. Het royement van de Koninklijke Nederlandse Dam Bond dat hem trof, is ingetrokken. In een verklaring van dinsdagavond stond aanvankelijk vermeld dat Damclub Van Stigt Thans mede namens de betrokken topspeler betreurt dat de integriteit van de bestuurders van de Werelddambond (FMJD) en Europese dambond (EDC) in twijfel is getrokken. De oud-wereldkampioen beweert echter dat hij geen excuses heeft aangeboden en dit is in een tweede verklaring hersteld. Hij blijft achter zijn opvatting staan dat in de damwereld allerlei duistere praktijken plaatsvinden.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 3 september 2007
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 829816.ece
Zilver voor DUO in NK viertallen
door Nikhila
WESTERHAAR - De stemming bij DUO is opperbest aan de vooravond van de competitie. De Vordense ploeg deed zaterdag mee aan het NK voor viertallen en prolongeerde de tweede plaats van vorig jaar.
De goedgevulde prijzenpot in Westerhaar zorgde na afloop voor een geanimeerd en gratis etentje. "We kwamen met twaalf spelers in actie, verdeeld over drie teams", vertelde bestuurder Henk Grotenhuis. "Het overgebleven prijzengeld verdwijnt in de clubkas."
Hiltex was onaantastbaar in het toernooi en verspeelde slechts één puntje in twaalf duels. Ook DUO ging in de tweede ronde met 6-2 kansloos onderuit tegen de Amsterdammers. De rest van het veld werd hard aangepakt, met een lange rij 6-2 zeges slechts onderbroken door 7-1 en 8-0 uitslagen. Wieger Wesselink was de onbetwiste uitblinker. "Ik heb tien van de twaalf partijen gewonnen", telde de Vordense grootmeester.
Zijn strijdmakkers droegen eveneens een belangrijk steentje bij: met voor Jochem Zweerink, Wouter Ludwig en Arjan van den Berg gezamenlijk nog 21 voltreffers. Het zilver was al ruim voor de slotronde veiliggesteld. "De druk op het prestigeduel met titelhouder Witte van Moort ontbrak", aldus Grotenhuis. "Wieger won nog wel, maar de slotwedstrijd ging met 5-3 verloren. De voorsprong op de onttroonde thuisploeg bedroeg echter nog altijd drie punten."
Grotenhuis was zelf topscorer van het tweede team. Het klassement van DUO 3 werd aangevoerd door Brummenaar Bertus Bosch, die clubmakker Ludwig te grazen nam met een verraderlijke combinatie. "Het was een uitstekende oefening voor het nieuwe seizoen", vond Grotenhuis. "Het NK was bovendien veel sterker bezet dan vorig jaar. Ons zilveren viertal heeft op het scherp van de snede gestreden, met slechts zeven remises op de 48 gespeelde partijen."
Het Overijsselse damseizoen werd geopend met 'Dammen over de IJssel', een traditie sedert 1992. Ab Steenbergen was één van de uitblinkers in Heino. Na de gelijke aankomst moest hij herkampen met Gino Schirinzi. "In de reguliere partij dwong ik een schijfje winst tegen hem af, maar verzuimde het af te maken", verzuchtte de Raaltenaar." De enerverende barrage bracht de toeschouwers op stoelen en banken. "In het eerste duel ging ik door de vlag en de poging de score recht te trekken strandde op zijn solide verdediging."
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 847810.ece
Alexander Baljakin houdt topsportstatus
Vrijdag, 7 september 2007 - HUISSEN - Dammer Alexander Baljakin houdt toch zijn status als topsporter. De 46 - jarige voor DV Huissen spelende grootmeester blijft A - sporter volgens de regels van de Nederlandse sportkoepel NOC*NSF.
Eind juli, direct na afloop van het Open Nederlands kampioenschap in Nijmegen, ontstond twijfel over zijn A-status. Daarvoor zou Baljakin onvoldoende punten hebben verzameld. Die twijfels waren niet terecht. Baljakin bleek een maand eerder, tijdens het Open toernooi in Den Haag, te hebben voldaan aan de norm voor de A-status. Achteraf werd duidelijk dat de vroegere Wit-Rus, die in Den Haag op de derde plaats eindigde, met die prestatie zich weer voor een jaar van de A-status had verzekerd.
Het voldoen aan de limieten van NOC*NSF is voor dammers vaak een lastige opgave. Dit jaar telden, behalve de uitslagen in Den Haag, ook het wereldkampioenschap in Hardenberg mee in de beoordeling. Baljakin miste het WK. In Den Haag ontmoette de in Arnhem woonachtige speler echter voldoende sterke internationale tegenstanders. Hij noteerde in die partijen een toereikende score voor het behoud van de A-status. Die status is in velerlei opzichten voor topsporters een must. Ze zijn verzekerd van een basisinkomen en kunnen op allerlei faciliteiten rekenen.
Baljakin is sinds eind 2005 in het bezit van de A-status. De mededeling dat hij die voorlopig mag houden, klonk hem als muziek in de oren. "Maar dat lijkt me logisch, het is mijn belangrijkste bron van inkomen", aldus de profdammer, die volgende week met DV Huissen aan een nieuw seizoen begint in de Ereklasse, het hoogste niveau in Nederland. Baljakin zit al sinds 1989 namens de Huissense damclub achter het bord.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 29 augustus 2007
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 809615.ece
Ton Sijbrands verkiest Tilburg boven Lutten voor dag eenzame opsluiting
door Jan Pieter Borgmeijer
LUTTEN - Het 'contract voor het leven' is ontbonden, een traditie verbroken. Als Ton Sijbrands op 4 oktober zijn eigen wereldrecord blindsimultaandammen aanvalt, vormt niet langer de achtertuin van privésponsor Wildkamp, maar de universiteit van Tilburg het decor voor een dag vrijwillige opsluiting.
Het was een uniek herenakkoord tussen de directeur van de groothandel in technische artikelen en de grootmeesterlijke dammer. Tot zijn 65ste zou Jan de Wilde Ton Sijbrands (nu 57) financieel ondersteunen. Als tegenprestatie zou de dammer om de paar jaar in Lutten, onder de rook van Hardenberg, zijn mentale en fysieke uitputtingsslag leveren. In december 2004 brak Sijbrands er voor het laatst zijn eigen wereldrecord blind simultaan door afgezonderd in een kamer, zonder hulpmiddelen en blind de strijd aan te gaan met 24 tegenstanders. Bijna 25 uur duurde het gevecht.
"Het wordt dus weer de hoogste tijd", zegt Theo van den Hoek. De voormalig voorzitter van de dambond tekent namens de jubilerende universiteit van Tilburg voor de organisatie van de nieuwe recordpoging. Van den Hoek wist van het contract tussen Sijbrands en De Wilde. "Maar de contacten met de nieuwe directie van Wildkamp lopen stroever. Sijbrands voelde zich vrij om naar Tilburg te komen." Gert-Jan de Wilde, die de leiding bij Wildkamp van zijn op leeftijd gekomen vader heeft overgenomen, wenst geen commentaar te geven. "Bel Sijbrands maar, ik weet er niks van." Sijbrands is inmiddels in voorbereiding. "Het is een lang verhaal", bevestigt zijn vrouw. "Er is veel over en weer gecorrespondeerd."
Van den Hoek is vooral blij dat Sijbrands het aandurft het dit keer tegen 25 tegenstanders op te nemen. "Het verhaal dat het in Rusland verboden werd omdat je er krankzinnig van kan worden, daar lacht Sijbrands om. Grootste probleem voor hem en de tegenstanders is om zo lang wakker te blijven."
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Sep 07, 2007 17:34, edited 2 times in total.
-
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
http://www.universiteitvantilburg.nl/lu ... da/dammen/
Wereldrecordpoging blind simultaandammen
4 en 5 oktober 2007, Grand Café Esplanade (UvT)
Oud-wereldkampioen dammen Ton Sijbrands hoopt in oktober 2007 het wereldrecord blind simultaandammen te verbeteren. Op de Tilburgse campus neemt hij het op tegen 25 tegenstanders.
De Nederlandse oud-wereldkampioen dammen Ton Sijbrands (1949) verbeterde in december 2004 zijn eigen wereldrecord blind simultaandammen door te spelen tegen 24 tegenstanders van hoofdklasseniveau. Dat deed hij zonder dambord, geschreven aantekeningen of andere hulpmiddelen. Na een zitting van 24 uur en 39 minuten had Sijbrands twintig partijen gewonnen en vier keer remise gespeeld.
Direct na zijn geslaagde recordpoging van 2004 verklaarde Sijbrands dat hij dit wereldrecord nog twee keer in zijn leven zou willen verbeteren. Op 4 oktober om 12.00 uur is het zo ver: Sijbrands gaat in een marathonzitting de strijd aan met 25 Nederlandse dammers. In de loop van vrijdagmiddag 5 oktober zal blijken of het de grootmeester is gelukt om opnieuw een onvoorstelbare prestatie te leveren.
Lezingen
Studium Generale organiseert op 4 oktober vanaf 13.00 uur in de Blackbox een aantal lezingen gewijd aan deze denksport. Dr. Douwe Draaisma (Psychologie, Groningen) zal ingaan op het menselijke geheugen en voorstellingsvermogen. In zijn boek 'Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt. Over het autobiografisch geheugen' besteedde Draaisma uitvoerig aandacht aan het ‘fenomeen Sijbrands’. De tweede spreker Prof. dr. Wouter van Beek (cultureel antropoloog, oud-president FMJD, verbonden aan Afrika Instituut en bijzonder hoogleraar in Tilburg) zal spreken over dammen en het Afrikaanse continent. En prof. dr. Jaap van de Herik (Kunstmatige Intelligentie, Maastricht) laat zijn publiek kennismaken met de geschiedenis en state of the art van de ontwikkeling van schaak- en damcomputerprogramma’s.
-
- Theo Dijkstra
- Hanco Elenbaas
TC Tubantia, 8 september 2007
http://www.tctubantia.nl/hermesinbox/article1854590.ece
Damclub zoekt nieuwe leider competitie
WESTERHAAR - Het bestuur van damclub Witte van Moort houdt maandag de ledenvergadering in het clublokaal aan de Asterstraat. In de vergadering onder leiding van voorzitter Bart Stegeman, zullen de prijzen van het afgelopen seizoen worden uitgereikt. Ook wordt de vrijwilliger van het jaar gekozen. De club hoopt de vacature op te vullen die ontstaan is door het vertrek van secretaris Mark Paters. Ook zullen er diverse mededelingen en voorstellen vanuit het bestuur gelanceerd worden. Verder wordt gezocht naar een nieuwe competitieleider, omdat de huidige competitieleider Herman Damman heeft aangegeven dat hij deze taak neerlegt. Het jeugdbestuur zal afscheid nemen van zowel penningmeester Richard Huls als secretaris Irene Stegeman. De aanvang van de vergadering is 20 uur.